2014-05-22, 19:15
Medlem
Behringo-starrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Nån som vet hur många kryss som behövs för att lastbilskillen ska åka förbi Winberg på listan och därmed få åka till Bryssel om SD bara får ett mandat?
Enligt farsan som just nu sitter mitt emot mig vid köksbordet med ett liv som lastbilschaffis bakom sig har Peter hela jävla f.d transportfacket i ryggen.
And my father said: Dont u worry child!

Lost soul: Är du en klon av mig ? I stort sett samma historia och sysselsättning 2006
Senast redigerad av Behringo-starr 2014-05-22 kl. 19:30.
2014-05-22, 19:29
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuffoman
JVad som talar mot SD är att alla partier verkar mobilisera fler väljare än vanligt, i synnerhet vänsterblocket då de rider på vågen av att vara SDs antagonister och jag har hört många som vanligtvis inte brukar bry sig så värst säga att de måste gå och rösta mot rasismen.

Så där lät det ju inför kyrkovalet också och ändå gick SD framåt. Sällan har det väl varit så mycket snack och så lite verkstad.
2014-05-22, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Vi ska inte glömma att fucking Junilistan fick 14,5% 2006!

Hatar att vara den som sitter och rättar folk, men 2004 var det

Det enda intrycket jag fått av Junilistan är att de är EU-motståndare, och det är i princip det enda jag vet om dem. Kanske driver de någon mer fråga, men jag får känslan av att många röstade på dem just av denna anledning. En stor del av dessa borde ju SD kunna plocka på sig i detta val.
2014-05-22, 20:16
Medlem
Nu har man röstat i GB och i Holland. Skamligt att media tiger för att sabba SD:s opinionstal
2014-05-22, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allagustav
Nu har man röstat i GB och i Holland. Skamligt att media tiger för att sabba SD:s opinionstal

Valresultatet kommer att redovisas under dagen imorgon.
2014-05-22, 21:16
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MkII
Valresultatet kommer att redovisas under dagen imorgon.

Nä, det räknas väl först på söndag?
2014-05-22, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Nä, det räknas väl först på söndag?

ah, ok. De hade lokalval samtidigt. De skulle rapporteras inatt och imorgon då.
2014-05-22, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul

Minns du?

Uppenbarligen inte:

Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Hatar att vara den som sitter och rättar folk, men 2004 var det

Det enda intrycket jag fått av Junilistan är att de är EU-motståndare, och det är i princip det enda jag vet om dem. Kanske driver de någon mer fråga, men jag får känslan av att många röstade på dem just av denna anledning. En stor del av dessa borde ju SD kunna plocka på sig i detta val.

Tack för rättelsen!

Angående Junilistan eller valet 2004 så minns jag inte heller just något alls. Ett EU-skeptiskt parti som väl måste fått en del medial exponering med ekonomen Nils Lundgren som partiledare.

Partiet bildades samma år, 2004 och klockade alltså in på 14,47% och 363 000 väljare. Valdeltagandet var lågt, men man mönstrade alltså fler väljare än SD 2010!

Och här kommer det intressanta för den här tråden: Tydligen pekade opinionsundersökningarna innan valet på 4%. Mätningarna missade med 10 procentenheter!

Något att fundera på.

Tydligen kunde EU-skeptiker massmobilisera i Sverige 2004 och (troligen) ute i stora delar av Europa 2014. Då var det inte tal om att "de som inte gillar EU röstar inte i EU-valet" - tvärtom.

Men i Sverige 2014 så ska vi alltså vara nöjda med allt över 7% för SD?

Varför? Varför skulle inte ett triggat, glödhett SD få det dubbla, utan att vi behöver förvånas?
2014-05-22, 21:50
Medlem
Verkar bli fiasko för PVV i holland
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/31260/Europese-verkiezingen/article/detail/3659849/2014/05/22/Exitpoll-D66-en-CDA-grootste-partijen-in-Europa.dhtml
2014-05-22, 21:55
Medlem
Studsbolls avatar
Skönt att EUvalet kommer så lägligt innan vårt svenska val. En mer stabil opinionsundersökning finns inte. Folk kan avge en riktig röst anonymt och det krävs en aktiv handling för att göra detta. Om SD klan uppvisa ett gott resultat kommer detta dessutom ge positiva effekter i valet i höst. Det är extremt viktigt för SD att visa att de har en solid väljarbas och att folk inte låtit sig skrämma av ligistvänsterpacket och gammelmedias hatpropaganda. Opinionsundersökningar är annars generellt missvisande för SD, både på grund av Kalle Anka-viktningar och av att vanligt folk helt enkelt inte vågar säga vad de verkligen tycker. Måtte svensken gå man ut huse på söndag och bana väg för valet i höst!
2014-05-22, 22:04
Medlem
JPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Uppenbarligen inte:

Tack för rättelsen!

Angående Junilistan eller valet 2004 så minns jag inte heller just något alls. Ett EU-skeptiskt parti som väl måste fått en del medial exponering med ekonomen Nils Lundgren som partiledare.

Partiet bildades samma år, 2004 och klockade alltså in på 14,47% och 363 000 väljare. Valdeltagandet var lågt, men man mönstrade alltså fler väljare än SD 2010!

Och här kommer det intressanta för den här tråden: Tydligen pekade opinionsundersökningarna innan valet på 4%. Mätningarna missade med 10 procentenheter!

Något att fundera på.

Tydligen kunde EU-skeptiker massmobilisera i Sverige 2004 och (troligen) ute i stora delar av Europa 2014. Då var det inte tal om att "de som inte gillar EU röstar inte i EU-valet" - tvärtom.

Men i Sverige 2014 så ska vi alltså vara nöjda med allt över 7% för SD?

Varför? Varför skulle inte ett triggat, glödhett SD få det dubbla, utan att vi behöver förvånas?
Skillnaden mellan SD och Junilistans potential i EU-val är enorm. Folk här på fb är så vana och avtrubbade av alla rasister här så de bryr sig inte, men för de allra flesta är och förblir SD ett nazistparti på grund av tidigare medlemmar, uttalanden och sin historia. Och ytterst få kan tänka sig att medvetet rösta på ett nazistparti. Jag säger inte att SD inte kan skrälla och få över 10%, men potentialen (taket) är mycket nedtryckt pga ovan nämnda orsaker. Om dessa hinder inte funnits och folk med rätta verkligen hade kunnat känna att de litade fullt ut på att SD bara består av helt vanligt folk utan dolda agendor, hat och extremism hade det inte funnits något tak alls.

De har detta grundläggande fel i sin rot och det går inte att bli av med.
2014-05-22, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JP
Skillnaden mellan SD och Junilistans potential i EU-val är enorm. Folk här på fb är så vana och avtrubbade av alla rasister här så de bryr sig inte, men för de allra flesta är och förblir SD ett nazistparti på grund av tidigare medlemmar, uttalanden och sin historia. Och ytterst få kan tänka sig att medvetet rösta på ett nazistparti. Jag säger inte att SD inte kan skrälla och få över 10%, men potentialen (taket) är mycket nedtryckt pga ovan nämnda orsaker. Om dessa hinder inte funnits och folk med rätta verkligen hade kunnat känna att de litade fullt ut på att SD bara består av helt vanligt folk utan dolda agendor, hat och extremism hade det inte funnits något tak alls.

De har detta grundläggande fel i sin rot och det går inte att bli av med.

Jag säger inte att SD kommer att få tvåsiffrigt i EU-valet - tills alldeles nyligen såg vi ju en stagnerande/fallande trend i opinionsinstituten.

Min poäng är bara att om man inte vågar/gitter rösta på SD i EU-valet så tror jag inte man gör det i riksdagsvalet heller.

Mycket tyder på att SD-väljarnas apati är borta, tack vare allt fokus i media och hypen på gator, torg, twitter och facebook. M a o skulle 7% i EU betyda 7% i riksdagsvalet, om de hölls samma dag.

Om det finns en armé av presumtiva, hypotetiska väljare som av olika anledningar inte vill rösta på dagens SD spelar ju faktiskt ingen roll - partiet är inte större än det man presterar vid valurnan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in