Citat:
Ursprungligen postat av
Lost-Soul
Minns du?
Uppenbarligen inte:
Citat:
Ursprungligen postat av
Ghana
Hatar att vara den som sitter och rättar folk, men 2004 var det
Det enda intrycket jag fått av Junilistan är att de är EU-motståndare, och det är i princip det enda jag vet om dem. Kanske driver de någon mer fråga, men jag får känslan av att många röstade på dem just av denna anledning. En stor del av dessa borde ju SD kunna plocka på sig i detta val.
Tack för rättelsen!
Angående Junilistan eller valet 2004 så minns jag inte heller just något alls. Ett EU-skeptiskt parti som väl måste fått en del medial exponering med ekonomen Nils Lundgren som partiledare.
Partiet bildades samma år, 2004 och klockade alltså in på 14,47% och 363 000 väljare. Valdeltagandet var lågt, men man mönstrade alltså fler väljare än SD 2010!
Och här kommer det intressanta för den här tråden: Tydligen pekade opinionsundersökningarna innan valet på 4%. Mätningarna missade med 10 procentenheter!
Något att fundera på.
Tydligen kunde EU-skeptiker massmobilisera i Sverige 2004 och (troligen) ute i stora delar av Europa 2014. Då var det inte tal om att "de som inte gillar EU röstar inte i EU-valet" - tvärtom.
Men i Sverige 2014 så ska vi alltså vara nöjda med allt över 7% för SD?
Varför? Varför skulle inte ett triggat, glödhett SD få det dubbla, utan att vi behöver förvånas?