2014-05-22, 01:01
Medlem
Jag tror pa skrall 10.2 euvalet och 12.8 i riksdagsvalet
Heja Jimmie!
2014-05-22, 01:01
Medlem
Teleskoptampong2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JP
Jag kanske är blind men jag kan inte se att resultatet från Pollwatch från i tisdags kväll har blivit omskrivet här.

Mätresultat: 6.88%
Förutsagd procentsats: 6.9%
Förutsagt antal MEP:s: 1

Vet ni något om hur dessa mätningar utförs?
Här är en länk. Ni får själva klicka på Sverige på Europakartan för att se lokala resultat.
http://www.electio2014.eu/sv/pollsandscenarios/polls#country

Vad jag kan se gör Pollwatch inte några egna undersökningar, utan resultatet är en sammanvägning av YouGov, Ipsos, Demoskop och SKOP, i undersökningar gjorda mellan 6 och 12 maj.

Fullständigt resultat:
S 30,4% - 6 mandat
M 20,0% - 4 mandat
MP 12,4% - 3 mandat
FP 9,0% - 2 mandat
V 7,2% - 2 mandat
SD 6,9% - 1 mandat
KD 4,4% - 1 mandat
C 4,0% - 1 mandat
2014-05-22, 01:17
Medlem
RingRing2014s avatar
Torgmötena och uppmärksamheten kring SD, suget hos nya SD-röstare som höjer valdeltagandet i gruppen, rom-invasionen, lönedumpning och motståndarsidans svepande och luddiga argument mot SD bör kunna ge en ganska bra skjuts i söndagens val.

Min gissning blir 8,4% för SD
Senast redigerad av RingRing2014 2014-05-22 kl. 01:25.
2014-05-22, 01:36
Medlem
Groenmans avatar
Tror att hetsen mot SD det senaste halvåret, vilken började med Expressens "hemma-hos-reportage" och nu kulminerar i vänster-terrorism (som inte förkastas av sjuklövern eller ens rättsväsendet) gör att folk inte vågar säga sin mening i opinionsundersökningarna. Inverterade Bradley-effekten är större än någonsin - speciellt med tanke på att nytillkomna SD-supporters är mer försiktiga än "hardcore-SD:arna" - och SD får drygt 10% i EU-valet.

Det goda resultatet i EU-valet och den kommande sommarens "Sverige Brinner"-turné av nysvenskarna, förmodad explosion av tiggare och ficktjuvar från Rumänien och Bulgarien och samtidig rekordinvandring med en lång het sommar med familjen Ahmed på badstränder och småstädernas gator och torg bäddar för 15%+ i riksdagsvalet i höst.
2014-05-22, 01:55
Medlem
P04s avatar
Jag är faktiskt både spänd och upprymd inför söndagens valvaka på ett sätt jag inte varit sedan mitt första riksdagsval.
Det är ju riktigt spännande. Utgången av EU-valet kan ju helt kasta om prognosen inför riksdagsvalet, och jag är helt säker på att det är ett misstag att vikta ner sd såväl pga förra valet som ett förmodat lågt valdeltagande.
Kan bli hur stor skräll som helst.
2014-05-22, 03:32
Medlem
snuffomans avatar
Jag börjar tro att det blir skräll för SD i valet. Tycka vad man vill om dem, men de senaste veckorna så har det inte gått en dag utan att man hört om dem i media, det annars så sömniga EU-valet är på allas läppar tycks det, och SD nämns varje gång. Det är SD mot alla andra.

Vad som talar mot SD är att alla partier verkar mobilisera fler väljare än vanligt, i synnerhet vänsterblocket då de rider på vågen av att vara SDs antagonister och jag har hört många som vanligtvis inte brukar bry sig så värst säga att de måste gå och rösta mot rasismen. Vad som talar för SD-skräll är att EU-valet brukar bli något av ett missnöjesval där man frångår vanliga alternativ, vi hade piratpartiet i förra valet, junilistan dessförinnan. Till detta valet så är både PP och JL ute ur leken och därmed så finns det många lättrörliga väljare som troligen inte är helt nöjda med de etablerade partierna att fånga upp för alternativen F! och SD. Piratpartisten presenteras som följande av SVT efter förra valet:
Citat:
"Piratpartist, här har du dig själv.
I alla fall enligt SVT:s vallokalsundersökning.
Du är en ung, arbetslös man som inte gillar politiker och du sätter aldrig din fot i kyrkan."
Ung, arbetslös, man, ogillar politiker... spenderar troligen mycket tid på det av SD dominerade internet dessutom. Det känns inte direkt som F!s kärnväljare. PP fick 7.13% i förra valet.

Lägg därtill den senaste tidens uppståndelse med vänsterpöblar och hets mot SD, och ytterligare ett par röster hamnar i famnen på SD. Gemene man ogillar nämligen Vänstern och dess metoder.

Jag blir inte förvånad om man får tvåsiffrigt, vilket skulle sända chockvågor i etablissemanget och skapa panik inför höstens val.
2014-05-22, 06:54
Medlem
Citat
"Ursprungligen postat av Amor
http://www.op.se/jamtland/ostersund/...akesson-ryggen

Alltså Åkesson är som en amerikansk presidentkandidat nästintill. Kolla in klippet här, otrolig spänning, otroliga folkmassor för att vara ett politiskt tal.

Och faktiskt oväntat mycket applåder och hurrarop när Åkesson väl kommer på plats, se slutet av klippet.. Detta i en politiskt korrekt sosse-stad som Östersund"

Den här torgmötesturnén är genial av Åkesson och kommer plussa på valresultatet rejält.

Citat:
Ursprungligen postat av Groenman
Det var en ungefär 20 minuter lång direktsänding av Östersundsposten. Faktiskt ganska neutral.

Men. När Åkesson började tala och hade talat i en minut så bröt man sändningen! Dvs ingen skall få höra SD:s politik! Som vanligt alltså - risken är ju att tittare och läsare faktiskt skulle uppskatta sverigedemokraternas EU-kritik.

Ja väldigt typiskt att censurera SD

Sen kommer media säkert även att censurera dagens val till EU därför att ett invandringskritiskt parti - SD:s systerparti i England - förväntas vinna valet.
2014-05-22, 07:01
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuffoman
Vad som talar mot SD är att alla partier verkar mobilisera fler väljare än vanligt, i synnerhet vänsterblocket då de rider på vågen av att vara SDs antagonister och jag har hört många som vanligtvis inte brukar bry sig så värst säga att de måste gå och rösta mot rasismen. Vad som talar för SD-skräll är att EU-valet brukar bli något av ett missnöjesval där man frångår vanliga alternativ, vi hade piratpartiet i förra valet, junilistan dessförinnan. Till detta valet så är både PP och JL ute ur leken

Min fetning. Detta kan absolut vara en faktor som höjer SD.

Sen blir det känsligt läge när SD kommer till Stockholm, skulle kunna bli riktigt våldsamt tyvärr.

Om vänsterextremister stör ut Jimmies tal där bör bägaren rinna över för ytterligare väljare. Sen känns det inte helt omöjligt att våldsamheter där skulle kunna bli startskottet på ett nytt bilbrännarkaos, då det är helg och allt.

Bara några dagar kvar nu och dramatiken skruvas upp!

Gå och rösta Sverigevänligt redan idag!
Senast redigerad av RingRing2014 2014-05-22 kl. 07:10.
2014-05-22, 07:07
Medlem
Märklig vändning i valet. Från ett lojt SD, där det inte gick hitta något om EU-valet på hemsidan förrän bara dagar innan förtidsröstningen började, har nu hela valrörelsen kommit att handla om SD och hur det står till med demokratin och yttrandefriheten.
2014-05-22, 07:18
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allagustav
<snip>
Ja väldigt typiskt att censurera SD

Sen kommer media säkert även att censurera dagens val till EU därför att ett invandringskritiskt parti - SD:s systerparti i England - förväntas vinna valet.
Inte då. Varken FP eller M som även de var på plats enligt inslaget fick komma till tals med ett enda ord. Åkessons inledning var ju faktiskt med.
Rätt ska vara rätt.
Däremot var han väldigt duktig på att leta upp ryggvisare och mysa över hur många han tyckte de var.
2014-05-22, 07:21
Medlem
På tisdag, 27 maj, publiceras SCB:s stora partisympatiundersökning. Just nu, mellan 2-25 maj, tillfrågas drygt 9 000 personer hur de skulle rösta om det var val i dag. Detta är den största opinionsmätningen inför riksdagsvalet i höst, så det måste ju ligga stor prestige i att få ett bra resultat här inför den valrörelsen.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Pressmeddelanden/Kommande-pressmeddelanden/Nu-drar-storsta-opinionsmatningen-igang---9036-svenskar-far-tycka-till/
2014-05-22, 07:33
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narcissist_
På tisdag, 27 maj, publiceras SCB:s stora partisympatiundersökning. Just nu, mellan 2-25 maj, tillfrågas drygt 9 000 personer hur de skulle rösta om det var val i dag. Detta är den största opinionsmätningen inför riksdagsvalet i höst, så det måste ju ligga stor prestige i att få ett bra resultat här inför den valrörelsen.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Pressmeddelanden/Kommande-pressmeddelanden/Nu-drar-storsta-opinionsmatningen-igang---9036-svenskar-far-tycka-till/

Snarare ganska prestigelös numera. SCBs stora undersökning har tveksamt rykte. 2010 var man helt fel ute och hade helt missat att Sahlin och sossarna rasat ihop fullständigt. Vidare är bortfallet enormt, 40% av respondenterna brukar man aldrig få tag i.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in