Jag börjar tro att det blir skräll för SD i valet. Tycka vad man vill om dem, men de senaste veckorna så har det inte gått en dag utan att man hört om dem i media, det annars så sömniga EU-valet är på allas läppar tycks det, och SD nämns varje gång. Det är SD mot alla andra.
Vad som talar mot SD är att alla partier verkar mobilisera fler väljare än vanligt, i synnerhet vänsterblocket då de rider på vågen av att vara SDs antagonister och jag har hört många som vanligtvis inte brukar bry sig så värst säga att de måste gå och rösta mot rasismen. Vad som talar för SD-skräll är att EU-valet brukar bli något av ett missnöjesval där man frångår vanliga alternativ, vi hade piratpartiet i förra valet, junilistan dessförinnan. Till detta valet så är både PP och JL ute ur leken och därmed så finns det många lättrörliga väljare som troligen inte är helt nöjda med de etablerade partierna att fånga upp för alternativen F! och SD. Piratpartisten presenteras som följande av SVT efter förra valet:
Citat:
"Piratpartist, här har du dig själv.
I alla fall enligt SVT:s vallokalsundersökning.
Du är en ung, arbetslös man som inte gillar politiker och du sätter aldrig din fot i kyrkan."
Ung, arbetslös, man, ogillar politiker... spenderar troligen mycket tid på det av SD dominerade internet dessutom. Det känns inte direkt som F!s kärnväljare. PP fick 7.13% i förra valet.
Lägg därtill den senaste tidens uppståndelse med vänsterpöblar och hets mot SD, och ytterligare ett par röster hamnar i famnen på SD. Gemene man ogillar nämligen Vänstern och dess metoder.
Jag blir inte förvånad om man får tvåsiffrigt, vilket skulle sända chockvågor i etablissemanget och skapa panik inför höstens val.