Såg på Åkessons tal häromdagen (med anhang av Sällström och Fogelklou) och tänkte ge mig på en kvalificerad gissning till EU-valet, jag gissar på 10,4%.
1. Åkesson har talat på 70 platser runt om i Sverige och i dom flesta fall i tätorter och mindre samhällen, när jag såg hans tal vände
3 personer ryggen emot(blev endast patetiskt) och 99% lyssnade intresserat till det eminenta talet och många fick säkerligen en tankeställare - typ, men media har ju sagt att dom äter judiska småbarn och vill halshugga muslimer och sen håller dom ett folkligt tal med enorm inspiration, kunnighet, folklighet och med fokus på dom svaga i samhället? Inte ett ord om invandringsmotstånd?
Man ska inte underskatta ringarna på vattnet och mun till mun-metoden i det här fallet, stigmatiseringen minskar sakta men säkert. (kuriosa, tom min morsa röstade SD efter år av skeptisism och idoga övertalningsförsök från min sida)
2.I dom större städerna där vänsterextremisterna organiserar sig och där hatet och våldet flödar, där finns också vanliga människor som undrar - vad i helvetet händer i samhället? Håller vi på att bli en kommunistdiktatur? Proteströsten på SD är ett faktum. Även här blir det ringar på vattnet och orden flödar på sociala medier och vännerna som är förbi på kaffe får höra ett och annat.
INGEN gillar mobbare.
3. SD är det parti som fått mest media-uppmärksamhet av alla partier under hela valrörelsen, den mesta är negativt vinklad men det spelar ingen som helst roll. Dom flesta människor är totalt okunniga eller har en vag bild av politiken - typ att S står för dom svaga och M står för dom rika. Av uppståndelsens nyfikenhet kikar dom in på SD.s sida och tänker DETTA ÄR JU PRECIS DET SOM JAG TÄNKER, MEDIA HAR JU LJUGIT
4. Traditionellt sett har SD varit dåliga på att mobilisera sina väljare till EU-valet, SD har idag sannolikt 12% i väljarstöd och skillnaden i år är att dom har varit extremt tydliga med hur viktigt det är att rösta i valet även om man är EU-kritisk, något Åkesson gång på gång påpekat då han reser runt i Sverige, den informationen sprider sig som en löpeld på Twitter, FB och kommentarsfält. Så var det faktiskt inte 2009, inte ens i närheten
5. Sen har vi ju stålarna och reklamen, vem har inte sett SD.s reklamfilm på TV4? På flyers? På hockeyrinken? I biografen? Allt detta är helt nytt och det kommer givetvis att generera väljare i mängder.
6. En klar majoritet av det svenska folket vill lämna EU, SD är det ENDA trovärdiga alternativet i den frågan.
Och ringarna på vattnet ......
Med dessa punkter så är det egentligen osannolikt att SD får under 20%, men 10,4% och två/tre mandat blir det, punkt slut :-)