2014-05-22, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil Jonson
Om du nu strök kärringen så är ju din valsedel ogiltig, eller hur? En bortkastad röst m.a.o. Men du har rätt att rösta igen. Kom då ihåg att du bara får kryssa, inte stryka!
Nej, valsedeln blir inte ogiltlig för du stryker ett namn. http://www.val.se/val_ep_2014/personrosta_valsedlar/personrosta/index.html

Längst ner.
2014-05-22, 10:49
Medlem
Bertil Jonsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narcissist_
Nej, valsedeln blir inte ogiltlig för du stryker ett namn. http://www.val.se/val_ep_2014/personrosta_valsedlar/personrosta/index.html

Längst ner.
Tack för den länken. Där framgår klart att valsedeln inte blir ogiltig, men att strykningen inte har någon påverkan.
2014-05-22, 11:04
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Om samtliga 324 verkligen är utryckningspersonal skulle jag ändå bedöma det som en intressant siffra. Detta är personer som vaskats fram via ganska omfattande processer, och jag vet personligen om ett fall med en bekant som nekades bli polis eftersom hans personliga politiska engagemang var för stort (han var någon sorts anarko-liberal). Med andra ord: i den här yrkesgruppen hittar du sällan personer med starkt avvikade ideologier, vilket som sagt gör 18% intressant.

För övrigt har även Fula Gubben nu röstat i EU-valet. Sverigedemokraterna blev det, plus att jag strök kärringen och kryssade gubben enligt order från FB.

Egentligen är jag ingen riktig SD:are och dessutom gillar jag Europa, men vad gör man inte för att bereda väg för Repatrieringsmannen.

- F.G

Möjligheten med att stryka namn försvann i samband med valet 1998. Alltså betyder inte strykningen något.
2014-05-22, 11:07
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanna33
Rösta igen? men då är det försent.

Du kan gå till vallokalen kl 20.55 och fråga om du är struken i röstlängden om att du har röstat.
2014-05-22, 11:25
Medlem
Har man förtidsröstat kan du ångra dig och rösta i din vallokal på valdagen. Då är det den rösten som gäller.
2014-05-22, 12:25
Medlem
Fot.Notens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narcissist_
SVT sitter just nu på ett avslöjande att minst två svenska EU-parlamentarikers utspel gått att köpa via en lobbyistfirma. Dessa väntas hängas ut när som helst i princip. Detta kan gynna EU-skeptiska partier.

(FB) Svenska EU-parlamentarikers utspel går köpa via lobbyistfirma - namnges snart i SVT

Just nu på svt´s hemsida (Marit Paulsen)
http://www.svt.se/nyheter/val2014/marit-paulsen-ingen-aning-att-det-var-en-lobbytidning

/Ingrid
2014-05-22, 12:53
Moderator
Siegfrids avatar
Skolval är ingen opinionsundersökning och har därför egen tråd. Skriv där.
/Mod.
2014-05-22, 13:15
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil Jonson
Tack för den länken. Där framgår klart att valsedeln inte blir ogiltig, men att strykningen inte har någon påverkan.

Märkligt att ingen klargjort att strykningar inte längre "gäller" i samband med allt snack som varit här i tråden.

Spelar dock ingen roll, SD-rösten gäller och troligen även krysset jag satte på Skarin.
2014-05-22, 17:20
Medlem
Lost-Souls avatar
Såg på Åkessons tal häromdagen (med anhang av Sällström och Fogelklou) och tänkte ge mig på en kvalificerad gissning till EU-valet, jag gissar på 10,4%.

1. Åkesson har talat på 70 platser runt om i Sverige och i dom flesta fall i tätorter och mindre samhällen, när jag såg hans tal vände 3 personer ryggen emot(blev endast patetiskt) och 99% lyssnade intresserat till det eminenta talet och många fick säkerligen en tankeställare - typ, men media har ju sagt att dom äter judiska småbarn och vill halshugga muslimer och sen håller dom ett folkligt tal med enorm inspiration, kunnighet, folklighet och med fokus på dom svaga i samhället? Inte ett ord om invandringsmotstånd?

Man ska inte underskatta ringarna på vattnet och mun till mun-metoden i det här fallet, stigmatiseringen minskar sakta men säkert. (kuriosa, tom min morsa röstade SD efter år av skeptisism och idoga övertalningsförsök från min sida)

2.I dom större städerna där vänsterextremisterna organiserar sig och där hatet och våldet flödar, där finns också vanliga människor som undrar - vad i helvetet händer i samhället? Håller vi på att bli en kommunistdiktatur? Proteströsten på SD är ett faktum. Även här blir det ringar på vattnet och orden flödar på sociala medier och vännerna som är förbi på kaffe får höra ett och annat.

INGEN gillar mobbare.

3. SD är det parti som fått mest media-uppmärksamhet av alla partier under hela valrörelsen, den mesta är negativt vinklad men det spelar ingen som helst roll. Dom flesta människor är totalt okunniga eller har en vag bild av politiken - typ att S står för dom svaga och M står för dom rika. Av uppståndelsens nyfikenhet kikar dom in på SD.s sida och tänker DETTA ÄR JU PRECIS DET SOM JAG TÄNKER, MEDIA HAR JU LJUGIT

4. Traditionellt sett har SD varit dåliga på att mobilisera sina väljare till EU-valet, SD har idag sannolikt 12% i väljarstöd och skillnaden i år är att dom har varit extremt tydliga med hur viktigt det är att rösta i valet även om man är EU-kritisk, något Åkesson gång på gång påpekat då han reser runt i Sverige, den informationen sprider sig som en löpeld på Twitter, FB och kommentarsfält. Så var det faktiskt inte 2009, inte ens i närheten

5. Sen har vi ju stålarna och reklamen, vem har inte sett SD.s reklamfilm på TV4? På flyers? På hockeyrinken? I biografen? Allt detta är helt nytt och det kommer givetvis att generera väljare i mängder.

6. En klar majoritet av det svenska folket vill lämna EU, SD är det ENDA trovärdiga alternativet i den frågan.

Och ringarna på vattnet ......

Med dessa punkter så är det egentligen osannolikt att SD får under 20%, men 10,4% och två/tre mandat blir det, punkt slut :-)
Senast redigerad av Lost-Soul 2014-05-22 kl. 17:46.
2014-05-22, 17:57
Medlem
volvo 240s avatar
Nån som vet hur många kryss som behövs för att lastbilskillen ska åka förbi Winberg på listan och därmed få åka till Bryssel om SD bara får ett mandat?
2014-05-22, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Såg på Åkessons tal häromdagen (med anhang av Sällström och Fogelklou) och tänkte ge mig på en kvalificerad gissning till EU-valet, jag gissar på 10,4%.

1. Åkesson har talat på 70 platser runt om i Sverige och i dom flesta fall i tätorter och mindre samhällen, när jag såg hans tal vände 3 personer ryggen emot(blev endast patetiskt) och 99% lyssnade intresserat till det eminenta talet och många fick säkerligen en tankeställare - typ, men media har ju sagt att dom äter judiska småbarn och vill halshugga muslimer och sen håller dom ett folkligt tal med enorm inspiration, kunnighet, folklighet och med fokus på dom svaga i samhället? Inte ett ord om invandringsmotstånd?

Man ska inte underskatta ringarna på vattnet och mun till mun-metoden i det här fallet, stigmatiseringen minskar sakta men säkert. (kuriosa, tom min morsa röstade SD efter år av skeptisism och idoga övertalningsförsök från min sida)

2.I dom större städerna där vänsterextremisterna organiserar sig och där hatet och våldet flödar, där finns också vanliga människor som undrar - vad i helvetet händer i samhället? Håller vi på att bli en kommunistdiktatur? Proteströsten på SD är ett faktum. Även här blir det ringar på vattnet och orden flödar på sociala medier och vännerna som är förbi på kaffe får höra ett och annat.

INGEN gillar mobbare.

3. SD är det parti som fått mest media-uppmärksamhet av alla partier under hela valrörelsen, den mesta är negativt vinklad men det spelar ingen som helst roll. Dom flesta människor är totalt okunniga eller har en vag bild av politiken - typ att S står för dom svaga och M står för dom rika. Av uppståndelsens nyfikenhet kikar dom in på SD.s sida och tänker DETTA ÄR JU PRECIS DET SOM JAG TÄNKER, MEDIA HAR JU LJUGIT

4. Traditionellt sett har SD varit dåliga på att mobilisera sina väljare till EU-valet, SD har idag sannolikt 12% i väljarstöd och skillnaden i år är att dom har varit extremt tydliga med hur viktigt det är att rösta i valet även om man är EU-kritisk, något Åkesson gång på gång påpekat då han reser runt i Sverige, den informationen sprider sig som en löpeld på Twitter, FB och kommentarsfält. Så var det faktiskt inte 2009, inte ens i närheten

5. Sen har vi ju stålarna och reklamen, vem har inte sett SD.s reklamfilm på TV4? På flyers? På hockeyrinken? I biografen? Allt detta är helt nytt och det kommer givetvis att generera väljare i mängder.

Och ringarna på vattnet ......

10,4% och två/tre mandat blir det, punkt slut :-)

Det går inte att överskatta betydelsen av att vanligt folk ser att vanligt folk accepterar SD. Situationer som den du beskriver kan vara lokalt revolutionerande, hela bekantskapskretsar kan kollektivt byta fot.

Helt plötsligt kan det vara de där tre ryggvändarna som ses som udda och extrema. Det sociala stigmat kommer finnas kvar i ett polariserat klimat - men det kommer inte nödvändigtvis vara SD-sympati som är belastande framöver i villagrannskapet, fotbollslaget, arbetsgruppen eller föräldraföreningen.

Det är mycket därför jag varit så positiv till SDU: tuffa, prydliga ungdomar som genom sin blotta närvaro gör det legitimt och t o m inne att vara SD. SDU hade varit en genväg till det folkliga genombrott i verkligheten som kan leda till politiska jordbävningar.

Jag håller också med om att det bör bli tvåsiffrigt i EU-valet om det ska bli det i riksdagsvalet.

Det kan finnas en traditionell svårighet att entusiasmera sympatisörer från sofflocket, men om den senaste tidens glödheta stjärnstatus i media (tack vare motståndarna) inte formerar trupperna kan vi nog glömma att de masar sig till valurnorna i riksdagsvalet heller.

Vi ska inte glömma att fucking Junilistan fick 14,5% 2006!
2014-05-22, 19:08
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det går inte att överskatta betydelsen av att vanligt folk ser att vanligt folk accepterar SD. Situationer som den du beskriver kan vara lokalt revolutionerande, hela bekantskapskretsar kan kollektivt byta fot.

Helt plötsligt kan det vara de där tre ryggvändarna som ses som udda och extrema. Det sociala stigmat kommer finnas kvar i ett polariserat klimat - men det kommer inte nödvändigtvis vara SD-sympati som är belastande framöver i villagrannskapet, fotbollslaget, arbetsgruppen eller föräldraföreningen.

Det är mycket därför jag varit så positiv till SDU: tuffa, prydliga ungdomar som genom sin blotta närvaro gör det legitimt och t o m inne att vara SD. SDU hade varit en genväg till det folkliga genombrott i verkligheten som kan leda till politiska jordbävningar.

Jag håller också med om att det bör bli tvåsiffrigt i EU-valet om det ska bli det i riksdagsvalet.

Det kan finnas en traditionell svårighet att entusiasmera sympatisörer från sofflocket, men om den senaste tidens glödheta stjärnstatus i media (tack vare motståndarna) inte formerar trupperna kan vi nog glömma att de masar sig till valurnorna i riksdagsvalet heller.

Vi ska inte glömma att fucking Junilistan fick 14,5% 2006!

Har läst många av dina inlägg och du förstår uppenbarligen vad jag snackar om, det där med Junilistan 14,5% 2006 är faktiskt mycket intressant.

År 2006 var jag en total random, jag var ett pokerproffs - tjänade bra och levde helt utanför samhället. Var totalt ovetandes om politik och röstade på M (hade i förbifarten hört att dom var bra för dom värnade om dom som hade det bra, typ)

Det anmärkningsvärda är att en total random som jag inte ens kände till Junilistan, trots att jag sporadiskt läste och såg på nyheter. (jag är ingen ungdom)

Det jag undrar är, hur fan fick ett totalt anonymt parti som JL så många röster då SD måste kämpa för 10%?

Minns du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in