Resultat: .
0%
röster
2014-05-21, 21:18
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Förstår vad du menar, det är en trio som kan ställa till med problem (-Rossi, men du kanske syftar på hurpass skadedrabbad han är?), men likväl är man Italiens bästa anfallare när man spelar på topp. Personligen vill jag helst se Destro från start, men så är jag också lite färgad i den frågan.

Jag är väl lite skeptisk till vilken roll Giuseppe Rossi har att spela i landslaget. Det finns lite frågetecken & hans skador spär på min tveksamhet till honom som protagonista i landslaget. Han är ingen renodlad striker. Han lever mycket på sin teknik med bollen & trivs bland andra som spelar på samma sätt med mycket kvicka passningar. Har funkat ypperligt i Villarreal & Fiorentina.

Den här rollen som vi kan kalla trequartista eller 10:a har i Italien oftast varit spelare med oerhört mycket karaktär & aura. Diva skulle man kunna säga. En självklar stjärnstatus. Jag menar väl inte att man måste vara divig för att vara offensiv speluppläggare men det ligger lite i att man måste vara en självklar uppspelspunkt, att man håller i bollen utan att skämmas för sig, att medspelarna vet att man gör det oväntade & därför sticker iväg på löpningar som egentligen inte finns. Det låter flummigt & nostalgin svämmar såklart över här, men han verkar inte riktigt ha "det där".

Jag hade helst sett att Pirlo & Montolivo sköter speluppläggandet & att de omges av två som löper & krigar i offensiven (Cerci & Candreva) samt en riktig striker (vilket tyvärr kanske saknas? Ciro Immobile?). De Rossi täcker såklart bakåt.

Vilka som spelar i försvaret kan kvitta. Italien kommer ändå inte falla på dåligt försvarsspel. När man åker ut kommer det antingen vara för att man kör fast i offensiven eller på att motståndet helt enkelt är så jävla bra att Italien skulle torskat även med Nesta & gänget i backlinjen.
2014-05-21, 22:25
Medlem
Stivalis avatar
För dom som inte riktigt är med i matchen kan jag förtydliga Brilles postade matchklipp med att det är Benevento som spelade i sitt gulröda hemmaställ & inte Lecce. Många blev ju förvirrade av Ukraina-Sverige i EM så det kan vara på sin plats att säga.

Klippet från Ascoli-Cagliari var sista matchen för säsongen & Ascoli var redan avhängda i botten så om någon undrar varför där knappt var någon publik så är det därför. Palla stå & glo på skiten i regnet liksom. Ascoli hade annars rätt mycket publik förr. Det är ett passionerat fotbollsfäste. Som så många andra städer i Italien.

Sassuolo har förresten fått ihop en hel del publik på sina matcher. Jag är faktiskt ganska överaskad. Man kan tycka att italienska fotbollen blir kallare & kallare för varje år som går & att lagen numera har svårt att locka publik till arenorna, men samtidigt är det ju så att det finns ju inte en chans att ett svenskt lag i motsvarande situation som Sassuolo skulle dragit så mycket publik. Det finns massor med proffslag i regionen som är betydligt större än Sassuolo. Folk som går på matcher har genom åren alltid valt att se andra lag än Sassuolo.

Nu tror jag väl inte direkt att man byter lag i det avseendet men ibland kanske vi har en tendens att per automatik betrakta publiken som "fans", att man "lever för sitt lag" osv. I slutändan är det ju trots allt ett evenemang det rör sig om. Många går nog på Sassuolos matcher för att de vill se på Serie A & ser laget som ett kul alternativ till Parma & Bologna. Om man håller på Modena, Reggiana, Cremonese, Piacenza eller Mantova (eller farsan gör det) så är det nog lättare att välja Sassuolo än Parma & Bologna. Vet inte om det spelar roll om de spelar i Reggio Emilia eller Modena. Går kanske lättare i Reggio Emilia då det var ett tag sedan Reggiana var riktigt bra.

Svårare för Chievo då. De kommer ju från samma stad som Hellas & i Verona står sig Hellas starka. Men Chievo har ändå skaffat sig ett gäng supportrar, helt klart. I det långa loppet kan det faktiskt vara positivt med lag som Chievo & Sassuolo i Serie A. Det är när det blir för många blåbär i Serie B som det blir destruktivt för ligan om ni hajar hur jag menar. Blåbär i Serie A skapar ett intresse kring de här lagen. I Serie B är det dock viktigt att klubbarna är stora så det inte förvandlas till en skitliga. Supportrarna till alla dessa rätt stora lag måste ha hopp om att det snart vänder & man känner lukten av Serie A. När dessa lag kraschar ner i Serie C2 & Serie D så urholkas ligan totalt.
2014-05-21, 23:57
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Jag är väl lite skeptisk till vilken roll Giuseppe Rossi har att spela i landslaget. Det finns lite frågetecken & hans skador spär på min tveksamhet till honom som protagonista i landslaget. Han är ingen renodlad striker. Han lever mycket på sin teknik med bollen & trivs bland andra som spelar på samma sätt med mycket kvicka passningar. Har funkat ypperligt i Villarreal & Fiorentina.

Den här rollen som vi kan kalla trequartista eller 10:a har i Italien oftast varit spelare med oerhört mycket karaktär & aura. Diva skulle man kunna säga. En självklar stjärnstatus. Jag menar väl inte att man måste vara divig för att vara offensiv speluppläggare men det ligger lite i att man måste vara en självklar uppspelspunkt, att man håller i bollen utan att skämmas för sig, att medspelarna vet att man gör det oväntade & därför sticker iväg på löpningar som egentligen inte finns. Det låter flummigt & nostalgin svämmar såklart över här, men han verkar inte riktigt ha "det där".

Jag hade helst sett att Pirlo & Montolivo sköter speluppläggandet & att de omges av två som löper & krigar i offensiven (Cerci & Candreva) samt en riktig striker (vilket tyvärr kanske saknas? Ciro Immobile?). De Rossi täcker såklart bakåt.

Vilka som spelar i försvaret kan kvitta. Italien kommer ändå inte falla på dåligt försvarsspel. När man åker ut kommer det antingen vara för att man kör fast i offensiven eller på att motståndet helt enkelt är så jävla bra att Italien skulle torskat även med Nesta & gänget i backlinjen.

Jag är med på vad du menar och håller med till 100 %. Därför satte jag Cassano som trequartista som utan tvekan är den spelaren som påminner mest om de gamla tiorna i dagens Italien. Tror själv att Cassano och Rossi hade kunnat finna en fin personkemi med varandra, och låter man den sistnämnde bilda anfallspar med en mer utpräglad striker/prima punta (Balotelli, Immobile eller Destro) så tror jag det hade blivit ett fint slutresultat.

2014-05-22, 06:32
Medlem
cyberkalles avatar
Är det någon av er fotbollsälskare som följer Girot?
Fotbollen i Italien förknippas ju mycket med ordet passion men fan cykelsporten i Italien där kan vi snacka passion och det är en stor anledning till att jag verkligen älskar landet.

För inte så länge sedan var faktiskt cykelsporten rätt jämbördig vad gäller intresse med fotbollen i Italien har jag fått sagt till mig nu har tyvärr intresset svalnat mycket pga att många toppcyklister från landet trillat dit för doping men ännu så finns det en stor skara som följer och dom dom är jävligt hängivna.

Jag följer tävlingarna och njuter av loppet och hur fantastiskt vackert landet är och längtar tillbaka till en svunnen tid då jag själv var där nere och cyklade nu blir det på sin höjd en tur till bolaget.

il Pirata du kommer alltid leva vidare i våra hjärtan.

/sorry för lite offtopic med detta är ju Calciotråden.
2014-05-22, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Fotbollen i Italien förknippas ju mycket med ordet passion men fan cykelsporten i Italien där kan vi snacka passion och det är en stor anledning till att jag verkligen älskar landet.

För inte så länge sedan var faktiskt cykelsporten rätt jämbördig vad gäller intresse med fotbollen i Italien har jag fått sagt till mig nu har tyvärr intresset svalnat mycket pga att många toppcyklister från landet trillat dit för doping men ännu så finns det en stor skara som följer och dom dom är jävligt hängivna.

Jag följer tävlingarna och njuter av loppet och hur fantastiskt vackert landet är och längtar tillbaka till en svunnen tid då jag själv var där nere och cyklade nu blir det på sin höjd en tur till bolaget.

Marco Pantani 1998, då han vann både il Giro och le Tour:
http://www.youtube.com/watch?v=uiJl6kdAdzo

Fastnade för cykling under 1980-talet. Danskarna satsade tidigt på att sända Tour de France. Min hjälte var Laurent Fignon. Blond hästsvans och glasögon:
http://www.youtube.com/watch?v=IDttBRwIS3c

Det var på den tiden som fransmännen var coola. Platini, med nummer tio ledde Frankrike och Juventus:
http://www.youtube.com/watch?v=TgvpKwBtVOU

Piraten och Professorn är båda borta, medan den siste blev en pamp.

Men som svar på frågan så har cykling tagit jävligt mycket stryk, med allt snack om doping. Om man är emot den moderna fotbollen, så är man ännu mycket mer emot den moderna cyklingen. Mitt intresse har svalnat betydligt. Men jag hoppas att det återvänder, för det är en fantastisk sport.

John Foot som har skrivit "Calcio" har skrivit den ännu mycket bättre "Pedalare! Pedalare!". Ett mästerverk. Inte minst avsnitten om Coppi & Bartali samt det moderna Italiens framväxt.
2014-05-22, 10:46
Medlem
Snart VM. Mycket snack om trupper osv. Alla jävlar kan rapa upp en massa namn som jag har noll koll på.

Utan att faktagranska, så lär gli Azzurri vara det enda laget i VM som inte har en enda spelare från PL.

https://i.imgur.com/tt2mguG.jpg

Nu är ju trupperna ännu inte helt klara såklart.
2014-05-22, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Snart VM. Mycket snack om trupper osv. Alla jävlar kan rapa upp en massa namn som jag har noll koll på.

Utan att faktagranska, så lär gli Azzurri vara det enda laget i VM som inte har en enda spelare från PL.

https://i.imgur.com/tt2mguG.jpg

Nu är ju trupperna ännu inte helt klara såklart.
De är ju inte konsekventa i den där listan. Armero ex. är bara utlånad från Napoli men anses vara West Ham spelare, medan Joel Campbell är utlånad till Olympiakos från Arsenal, men han anses vara Arsenal-spelare. Väljer de en konsekvent bedömning av utlånade spelare kommer de landa i åtminstone två länder med noll spelare från Premier League, Italien och Colombia/Costa Rica, take your pick.
2014-05-22, 14:17
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle

Jag har alltid gillat Girot mer än Touren. Känns mer äkta på något sätt. Eller så är det för att jag är mer italofil än frankofil.

Men vad är det för trams att de ska börja på Nordirland? Fokusera på att cykla hela Italien istället för så långt bort.
2014-05-22, 21:31
Medlem
Milan fortsätter att visa upp alla symptom på att inte vara i balans. Blev tydligen bråk mellan Amelia och Bonera. Och de flesta kan nog vara överens om att Bonera är för begränsad fotbollsmässigt för att ta en plats i Milan, men han är professionell och visar alltid god moral.

Jag tänker tillbaka till mitt inlägg om Curva Suds protester i mitten av mars:

Och mycket riktigt spekuleras det kring att det nu uppstått två falanger i Milan. De som stödjer Seedorf och de som främst stödjer klubben. Vilket någorlunda borde motsvara indelningen från mars. Inbillar jag mig, utan att veta.

Skvaller och skitsnack såklart. Men det är lite sånt som tas upp nu i twilight zone mellan Serier A och VM.
2014-05-22, 22:08
Medlem
Mycket bra snack från Stivali. Jag fastnade lite för:
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
…
Klippet från Ascoli-Cagliari var sista matchen för säsongen & Ascoli var redan avhängda i botten så om någon undrar varför där knappt var någon publik så är det därför. Palla stå & glo på skiten i regnet liksom. Ascoli hade annars rätt mycket publik förr. Det är ett passionerat fotbollsfäste. Som så många andra städer i Italien.
..
För det är sant. Och jag följer dem fortfarande pga det. Klamrar mig fast vis minnen, och hoppas att de tiderna ska återvända. Och missar kanske då att istället se nya möjligheter inför framtiden?

Det är detta som jag har ringande i öronen:
https://www.youtube.com/watch?v=eCOPQQbJphc

Men när jag nu kollar upp deras snitt i Lega Pro så ligger de på usla 2.600.

Men jag valde att lägga lite tid på att kolla hur fan det sett ut för 2014. Och hyfsat representativa matcher är mot Benevento och Perugia. Två bra matcher med lite över snittet i publik. Men det som är slående är att kurvan är där, men att den normala publiken sviker.

Mot Benevento 2014-04-14, publik 3.400:
https://www.youtube.com/watch?v=9KKITVOyfeQ

Mot Perugia 2014-03-30, publik 3.900:
https://www.youtube.com/watch?v=K0103A7z1Bs

Man har fantastiska möjligheter att se alla ligor till en billig peng i Italien. Det tillsammans med att man försökt göra det så svårt och obehagligt som möjligt att besöka arenorna gör att fåtöljen är jävligt bekväm för de som inte är fanatiska.
2014-05-22, 22:35
Medlem
När man ser på Ascolis publiksnitt ska man såklart ta hänsyn till att allt tyder på att de åker ur Lega Pro Prima Divisione. Framförallt för att de har blivit dömda till minus sju poäng. Sånt sänker naturligtvis intresset och moralen.

Kollade vidare på publiksnitten. Lysande sida som jag kan rekommendera. Han hotar varje år att sluta uppdatera, men…:

http://www.stadiapostcards.com/

I den norra delen av Lega Pro Prima divisione så imponerar inga lag publikmässigt. I södra finns däremot Perugia 7.700 och Salernitana 8.500. Lecce har faktiskt endast 4.700. Av de lagen är det främst Salernitana som imponerar, eftersom de är ett mittenlag.

Ser man i Serie B så finns lagen Palermo 10.900, Cesena 10.600, Bari 9.700 och Pescara 8.800 som är bättre än Salernitana. Inte alls imponerande såklart.

Och i Serie A så drar såklart Cagliari ned snittet. Vilket visar på att det finns många faktorer som påverkar. Och att det inte alls är självklart att vi förstår de bakomliggande orsakerna.
2014-05-22, 22:53
Medlem
Jahapp. Jag har inte lagt tillräckligt med tid för att följa de lägre divisionerna. Man ska tydligen göra om formatet. Riktigt hur pallar jag inte förklara. Min feber härjar, och min kudde kallar.

Länk på italienska:
http://it.wikipedia.org/wiki/Lega_Pro_Prima_Divisione_2013-2014

Om jag förstår det rätt flyttas endast ett lag ned från de två serierna Lega Pro Prima Divisione. Nocerina.

Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
…
Men vad är det för trams att de ska börja på Nordirland? Fokusera på att cykla hela Italien istället för så långt bort.
Jag håller med. Patetiskt och vansinne!

PS
Jag skulle kunna tänka mig att utvidga till Nice, Korsika, Alperna i Schweiz och Österrike samt kanske Dalmatien.

Fast det är klart. Vill man döda Tour de France så kanske man tar upp Girum Roma. Och då kan man i princip välja ut de bästa platserna i Europa. Fin tanke så här i EU-valet…
Senast redigerad av Brille68 2014-05-22 kl. 23:09. Anledning: la till lite cykelsnack. :)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in