Resultat: .
0%
röster
2014-05-14, 08:47
Medlem
4522s avatar
Helt ofattbart hur någon som följer Serie A regelbundet är beredd att skicka hem Candreva. Han har varit outstanding över en längre period.

Dom som borde lämna enligt mig är: Maggio, Darmian, Aquilani, Romulo, Destro, Insigne och Parolo.

Dock tror jag att Romulo har goda chanser att komma med i truppen. Han har en spelstil som saknas på mittfältet.
2014-05-14, 09:28
Medlem
Villons avatar
Nu har vi ju inte sett den slutgiltiga truppen, men jag är övertygad om att Prandelli avser att köra Juventus så långt det går i backlinjen. Barzagli och Bonucci i mitten och Chiellini till vänster. Detta alldeles oavsett Bonuccis relativa darrighet och Chiellinis "omoderna" ytterbacksstuk. Den här enheten är som bekant redan samkörd, och kan agera trebackslinje i anfall, då högerbacken kan släppas iväg offensivt. Med tanke på att Abate och i synnerhet Maggio är oändligt mycket starkare framåt än bakåt så känns det logiskt.

Det är för övrigt ingenting nytt med ett viktat ytterbackspar där den ene är mer yttermittfältare och den andre mer mittback, vilket den redan nämnda duon Zambrotta-Maldini visade. Att det sen är en bit kvar upp till dem i kvalitet är en annan sak.
Senast redigerad av Villon 2014-05-14 kl. 09:30.
2014-05-14, 10:20
Medlem
Börjar dra ihop sig i Serie B. Ser lite närmare på lagen som spelat i Serie A de senaste två säsongerna.

Var full omgång igår. Palermo fortsätter att vinna och kommer att studsa tillbaka direkt till Serie A. Siena kämpar i ekonomisk motvind, men har fortfarande chansen efter sin vinst. Det har inte Pescara.

Om man ser tillbaka ytterligare ett år så var det Cesena och Novara som trillade ner till Serie B. De var båda involverade i stenhårda kamper. Cesena besegrade Empoli med 1-0 i toppstriden, (tre utvisningar!) och Novara besegrade Juve Stabia med 2-0 i bottenstriden, (två utvisningar).

Padova är åt råttorna. Klara för nedflyttning tillsammans med Reggina och Juve Stabia.

Trapanis Mancosu gjorde ytterligare två mål och leder skytteligan med 24 mål.

Två omgångar kvar.

Från Lega Pro Prima Divisione är Perugia och Virtus Entella klara för Serie B. Och bl a Lecce kämpar om de sista uppflyttningsplatserna.
2014-05-14, 10:49
Medlem
På tal om Lecce, så måste man tjata lite om Miccoli. Han är såklart lagets bästa målgörare, 13 mål på 24 matcher, trots att han varit skadad en del.

Näst bäst är Gianmarco Zigoni. Son till den store profilen Gianfranco Zigoni. Från maj 2011:

Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Och plocka billiga poäng hos undertecknad, Hellas är ett riktigt skönt gäng i en minst lika vacker region. Vi har ordat om det förut i den här tråden men det är något visst med deras historia, deras scudetto och sedan har man ju haft allsköns spelare också, Preben Elkjaer eller Gianfranco Zigoni, en av dom mest färgstarka karaktärerna någonsin och Italiens svar på George Best. Han drack och älskade kvinnor lika mycket som bilar. En match så filmade han lite, linjedomaren kommer upp till honom och säger "men kom igen, du står ju aldrig upp" då svarade han "det är sant, jag var med en kvinna till fem i morse och är lite trött". Efter slutsignalen går linjedomaren fram och undrar vad han egentligen sa under matchen, då svarar Zigoni "men hur kan du komma och avbryta mig när jag står och pratar? Jag ska köra upp flaggan i röven på dig". Sex matcher och ett halvårs indragen lön blev svaret. Det här är samma spelare som jämförde sig själv med Pelé och Maradona och menade att dom var utomjordingar inom fotbollen. Här har ni honom när han blev petad i en match, på bänken i Hellas; http://files.splinder.com/5697c27a426d6e9116b5367cbfdfc741.jpeg. Cowboybootsen fångades dock inte på den bilden.

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Hellas 1984/85 var en fantatisk saga. Detta lilla skitlag, när det fanns spelare som Maradona, Platini, Zico, Rummenigge osv. Men vafan, Hellas hade ju Preben & co!

Zigo var väl inte med då de erövrade lo Scudetto, men han led ju som sagt inte av någon falsk blygsamhet.
http://img2.libreriauniversitaria.it/BIT/182/9788887881820g.jpg
En självbiografi som jag absolut kan tänka mig att läsa.

Google lärde mig att hans son Gianmarco (19 år) tydligen har testats hos Milan och Genoa, och ska nu spela i Frosinone (fortfarande ägd av Milan och Genoa). Enligt Wiki. Hans morfar är tydligen Pierluigi Ronzon som kom från Friuli men spelade 200 matcher för Napoli. Sedär, en skön blandning av Hellas och Napoli. Zigoni junior! en spelare som både 4522 och Vivoli kan hålla på.

Alla anfallare i Lecce är födda på 1990-talet förutom Miccoli och Ferreira Pinto (många år i Atalanta) som båda är födda på 1970-talet. Precis som det ska vara i Lega Pro. Talanger och veteraner.

PS
Upptäckte i efterhand att länken i 4522:s inlägg inte fungerar. Om mitt mine inte sviker mig så var det denna bild:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/it/thumb/c/c7/Gianfranco_Zigoni_Verona.jpg/393px-Gianfranco_Zigoni_Verona.jpg
Senast redigerad av Brille68 2014-05-14 kl. 10:58. Anledning: 4522:s bild på Zigoni
2014-05-14, 13:36
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Du tar ut hela "Svajiga Osäkra Gänget" i anfallet & oroar dig över om ytterbackarna håller måttet. Du kan vara lugn. Husgrunden står stadigt. Det är taket längst upp som riskerar att blåsa iväg. Mycket möjligt att det är starkaste delen. Om dom nu levererar dvs. Alla dina fyra namn där framme är frågetecken.

De Sciglio känns väl sådär för mig. Men om du tar ut honom så litar jag på att det är rätt val. Det finns annars en hel del backar som Prandelli kunde plockat med som alternativ både i mitten & på kanterna så någon alarmerande brist är det absolut inte. Dock så tycker jag att Pasqual, Chiellini, Bonucci, Barzagli, Paletta, Maggio & Abate är ganska givna. Inga problem.

Annars har ju Parma & Genoa styrt upp sina försvar helt okej. Cassani från Parma vore helt klart ett tänkvärt alternativ till höger. Antonelli & Marchese från Genoa är bägge allround & kunde funkat som stand-in till vänster eller i mitten. Antonelli har också varit med under kvalet. Marchese är helt okej som försvarare.

I Torino är det nog så att Moretti är klippan egentligen. Ännu en säsong som klippa. Han har haft en suverän karriär & är oerhört stabil. Vore helt klart ett säkert kort som allround stand-in. Darmian kom väl med lite för att få känna på hetluften. Moretti vore ett tryggare val att ta med från Torino. Torino har ofta lite udda uppställning & spelsystem så jag är osäker på hur Darmian skulle finna sig i att spela i ett annat lag. Han kommer troligen sållas bort.

I kvalet har Prandelli även använt Balzaretti till vänster & De Silvestri till höger vid något tillfälle. Känns väl inte aktuellt längre, men visst fan finns det bredd.

Förstår vad du menar, det är en trio som kan ställa till med problem (-Rossi, men du kanske syftar på hurpass skadedrabbad han är?), men likväl är man Italiens bästa anfallare när man spelar på topp. Personligen vill jag helst se Destro från start, men så är jag också lite färgad i den frågan.
Vad gäller ytterbackarna tycker jag ändå det känns lite sisådär. Maggio har väl inte gjort någon kanonsäsong direkt? Sedan sätter jag ju själv Chiellini till vänster, men egentligen gör han sig ju mycket bättre i mitten. Precis som du säger finns det mycket bredd, men tyvärr inte så mycket spets. Men men, det kunde varit värre.
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Helt ofattbart hur någon som följer Serie A regelbundet är beredd att skicka hem Candreva. Han har varit outstanding över en längre period.

Dom som borde lämna enligt mig är: Maggio, Darmian, Aquilani, Romulo, Destro, Insigne och Parolo.

Dock tror jag att Romulo har goda chanser att komma med i truppen. Han har en spelstil som saknas på mittfältet.
Alltså, anledningen att jag först valde att inte ta med Candreva var för att han inte riktigt passar in i 4-3-1-2 uppställningen. Dessutom ville jag skicka hem så få anfallare som möjligt, och då fick det bli en mittfältare som rök. Vem man väljer att skippa av Parolo och Candreva får väl ses som en smaksak då. Hur som helst så funkar det ju att ha med Candreva ändå då man kan kapa en försvarare istället.

Angående namnen du tycker borde lämna är jag i stort sett enig (-Destro) och tror också att det blir dem som får åka hem.
2014-05-14, 15:05
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Om det nu tvunget är fyrbackslinje som ska spelas så är det faktiskt svårt att veta hur Juventus-spelarna skall formeras där då det nästan aldrig händer att de spelar så. Bonucci är i alla fall en veritabel katastrof i fyrbackslinje. Han har nog aldrig gjort en godkänd insats i en sådan konstellation. Jag hade petat honom för Paletta eller De Rossi.

Om man inte kör med Chiellini i mitten, men då öppnar det upp för en svagare ytterback. Svårt, var ordet.
2014-05-14, 15:40
Medlem
snillet_1s avatar
Candreva i en fri Brolin-roll till höger. Det ni.
2014-05-14, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saandro
Att Chiellini bara går in för att skada är fan det bittraste jag hört. Han är hård på planen ja. Zlatan har alltid sagt att han är den jobbigaste att möta. Chiellini är en riktig vinnarskalle. Direkt när domaren blåser igång matchen är det på allvar och direkt efter så är han väldigt ödmjuk. Ta matchen mot Napoli förra säsongen. Cavani armbågar Chiellini. Chiellini ger tillbaka genom att dra honom i håret. Båda aktionerna kunde leda till röttkort. Men direkt efter så går han fram till Cavani och tar honom i hand och hälsar honom bra match osv. Samma gjorde Cavani. Chiellini hamnar ofta i dueller med andra spelare och han ger fan jämt en klapp på axeln eller hjälper en upp efter.

Det är hur du uppfattar han som. Jag har extremt svårt att se Chiellini som någon ödmjuk kille, säsonger av konstanta tvivelaktiga ingripanden får mig att se hans beteende mer som ett spel för att upprätthålla en viss image som gör att han kan fortsätta med sitt spel på plan.

Citat:
Ursprungligen postat av Saandro
Sen det du skrev om Totti, att varför ska han bry sig vad han tycker och tänker om honom? Ja varför ska Chiellini bry sig om att vissa tycker att han spelar hårt och fult. Han gör det otroligt bra och förutom Serie A titlar, så får han nästan varje säsong en titel för bäste back också.

För Totti går inte ut och leker ängel efter matchen med sina hundögon som Chiellini gör. Han behöver inte bevisa nåt för någon.
---------------

De Rossi bör absolut inte spela mittback för Italien, då jag anser han som vital för Italiens mittfältsspel. Utan De Rossi vid mitten blir Italien och Pirlo oerhört lättlästa. Med De Rossi på mitten har man ännu en spelare med fantastiska fötter som kan spelfördela. Det ger Italien alternativ när Pirlo blir manmarkerad hela matchen.

Har förövrigt hellre Motta än Montolivo på den tredje mittfältsplatsen, då Montolivo inte håller någon vidare nivå. Problemet är att det blir nog för defensivt med Motta, så möjligen Candreva istället? Vet dock inte hur bra han är på mitten, men han började karriären där om jag inte misstar mig.

Maggio var ju sjukt bra vid Confederations och då kom han från en svag säsong också. Anser han är en risk värd att ta. Synd att Balzaretti är en skugga av sitt forna jag (och skadad då), den lyckan jag kände när Roma värvade honom har jag inte känt för många värvningar.

Annars känns det som om Italien är svagare än vad man var för två år sen i EM. I Confederations Cup var man sjukt skakiga och försvarsspelet var under all kritik många gånger om. Pirlo är inte lika bra som han var då och man har ingen klar referenspunkt i anfallet som då med Cassano. Tveksamt om Prandelli ger han samma roll i VM.

Annars ser jag mest framemot att se Cerci lira i sommar, ska bli kul att se hur han håller mot de större lagen även om jag inte har mycket övers för han efter hans överdrivna firande mot Roma...
2014-05-15, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach
…
Italien var för 2 tusen år sen framme vid år typ 2050 medan vi här uppe bodde i grottor och funderade hur fan vi fick igång eldjäveln. Sen dess så känns det som Italien långsamt gått bakåt och nu är någonstans mellan 1950 och bananrepublik medan alla andra civiliserade fotbollsländer hittat en Ferrari och är framme vid år 3000. Och vore ju jävligt trevligt om nån kunde dra tummen ur röva och göra nåt åt det här. För som det är nu så lessnar vanligt folk i Salerno, Rom och Milano ännu mer, och har Il Calcio råd med det? Har vi det?

Underbart. Mer dietrologi i tråden!

En fin italiensk egenskap. Att kunna och vilja se anledningarna bakom händelser. Och nu fan börjar högsäsongen.

Visst Chiellini, men ett annat exempel, bland väldigt många, är Livorno. Spinelli gick ut i media efter förra omgången:

“I am selling the club, I can’t take it anymore,” Spinelli told the Corriere dello Sport-Stadio.

“I’m so tired of this world and want to just enjoy my weekends from now on, so no more football.

“Certain things make me nauseous and I can say that in the light of what happened in recent games. Some results, some games...

“People said that after Luciano Moggi and Calciopoli football had been cleaned up, but nothing has changed!

“Did you see Sassuolo-Genoa? There are four Genoa-owned players at Sassuolo and they’d have been forced to go back if the Neroverdi dropped out of Serie A. These things hurt.

http://www.football-italia.net/49141/spinelli-sees-new-calciopoli

Och då nämnde han fan inte ens Cagliari mot Chievo, som slutade med bortaseger som säkrade åsnornas Salvezza. Bland Cagliaris fans hoppas man att pengarna investeras väl, för man tar för givet att matchen var såld.

Strax efteråt visade det sig varför Spinelli hade gått ut så hårt i media.

Negotiations to sell Livorno to Stefano Bandecchi have completely collapsed, confirmed the potential buyer.

President Aldo Spinelli and businessman Bandecchi had announced they were in talks for a takeover even before their relegation from Serie A was confirmed.

http://www.football-italia.net/49208/livorno-takeover-abandoned

Dietrologi!

Och i Bologna är det nog fan ännu värre. Fast det verkar som att Zeman är på väg dit. Fler borde då hålla på Bologna. Cyberkalle!!
2014-05-15, 22:37
Medlem
Och vi har i tråden haft en riktigt bra diskussion om hur Prandelli borde formera gli Azzurris backlinje. Och mycket riktigt verkar de absolut flesta landa i att Chiellini är en nyckelspelare.

Och jag försökte (som den första i tråden) motivera den etiska koden så att Chiellini inte skulle drabbas.
Citat:
…
Men man ska lugna sig lite när man snackar om Prandellis etiska kod. Bara för att man gör något fult som resulterar i rött, eller avstängning i efterhand om domaren inte ser det, så innebär det inte per automatik att man inte ska spela i gli Azzurri.

Hårda och feltajmade tacklingar, eller en armbåge då Chiellini försöker hålla undan en motståndare, ingår mer eller mindre i spelet. Särskilt som Chiellini alltid spelar på gränsen, och ibland över. Shit happens.

Jag inbillar mig att det är främst händelser som inte ingår i spelet som Prandelli försöker markera mot. Skallning, slag eller nedsparkningar utanför spelet. Slänga tröjan på marken, kommentarer och annat som också visar brister på moral och etik. Eller som i Destros fall, ett slag i ansiktet då han inte kunde nå bollen och följande filmning. Fult och hårt spel som ibland går över gränsen är dock inte alls lika självklart. Överdrivna överfall kan dock säkert räknas dit. En bedömningsfråga såklart.
...

Bla bla bla… för som vi vet ligger nog sanningen mer i min korta slutkläm:
Citat:
…
Dessutom är det en viss skillnad på Chiellini och Destro. Chiellini är en självklar och viktig del av gli Azzurri. Destro hade varit kul att testa, men...

Som firma Pirlo & Gattuso bekräftar:

Pirlo:
“These are questions that belong to the Coach. For me it was not a violent act. Football is a contact sport. But it is the Coach who must evaluate the code of ethics.”
http://www.football-italia.net/49222/pirlo-backs-conte-chiellini

Gattuso:
“Prandelli adopted the Code of Ethics, but it is a tough thing to implement. Chiellini is an important player and he couldn’t leave him out.

“In any case, his half an elbow on Miralem Pjanic didn’t seem all that violent.”

http://www.football-italia.net/49243/gattuso-couldnt-drop-chiellini

Och därmed så finns det inte mycket mer att säga för oss menlösa dödliga, för Pirlo & Gattuso har talat.

*

Däremot är Astori jävligt besviken såklart. Men det bevisar lite min poäng, med att det har mindre betydelse vem som hänger med i truppen. Prandelli kommer att köra stenhårt på ett fåtal spelare. Några får agera hejarklack.

På tal om Cagliari-spelare så blev ju för fan Barone världsmästare 2006. Men vem kommer ihåg det? Förutom Barone. Och kanske jag…
2014-05-16, 06:08
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:

Och i Bologna är det nog fan ännu värre. Fast det verkar som att Zeman är på väg dit. Fler borde då hålla på Bologna. Cyberkalle!!

Jag håller på dom ja nu lär det tyvärr bli svårare att följa dom med hjälp av dom Svenska mediekanalerna.
Trodde verkligen för ett par omgångar sedan att dom skulle fixa nytt kontrakt.
2014-05-16, 13:23
Medlem
Erosenins avatar
Idag för tio år sedan gjorde Roberto Baggio sin sista fotbollsmatch. Det har snackats mycket om honom här i tråden och personligen får jag aldrig nog . Grande!
Senast redigerad av Erosenin 2014-05-16 kl. 13:50.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in