Citat:
Förstår vad du menar, det är en trio som kan ställa till med problem (-Rossi, men du kanske syftar på hurpass skadedrabbad han är?), men likväl är man Italiens bästa anfallare när man spelar på topp. Personligen vill jag helst se Destro från start, men så är jag också lite färgad i den frågan.
Jag är väl lite skeptisk till vilken roll Giuseppe Rossi har att spela i landslaget. Det finns lite frågetecken & hans skador spär på min tveksamhet till honom som protagonista i landslaget. Han är ingen renodlad striker. Han lever mycket på sin teknik med bollen & trivs bland andra som spelar på samma sätt med mycket kvicka passningar. Har funkat ypperligt i Villarreal & Fiorentina.
Den här rollen som vi kan kalla trequartista eller 10:a har i Italien oftast varit spelare med oerhört mycket karaktär & aura. Diva skulle man kunna säga. En självklar stjärnstatus. Jag menar väl inte att man måste vara divig för att vara offensiv speluppläggare men det ligger lite i att man måste vara en självklar uppspelspunkt, att man håller i bollen utan att skämmas för sig, att medspelarna vet att man gör det oväntade & därför sticker iväg på löpningar som egentligen inte finns. Det låter flummigt & nostalgin svämmar såklart över här, men han verkar inte riktigt ha "det där".
Jag hade helst sett att Pirlo & Montolivo sköter speluppläggandet & att de omges av två som löper & krigar i offensiven (Cerci & Candreva) samt en riktig striker (vilket tyvärr kanske saknas? Ciro Immobile?). De Rossi täcker såklart bakåt.
Vilka som spelar i försvaret kan kvitta. Italien kommer ändå inte falla på dåligt försvarsspel. När man åker ut kommer det antingen vara för att man kör fast i offensiven eller på att motståndet helt enkelt är så jävla bra att Italien skulle torskat även med Nesta & gänget i backlinjen.