2014-05-21, 14:02
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krabba73
Men min själva fråga handlar ju om vi behöver jaktplan nu. Nu. Inte om tio år. Som kan stå emot Su-35 BM och Pak-fa. För dom för ut dom på förband nu. Inte om tio år. Hur många missiler med väldigt lång räckvidd har vi nu? inte om tio år...nu...och och hur många har ryssarna? Om dina armar är fem centimeter långa, och mina två meter, vem lär vinna?

Du babblar rätt osammanhängande men jag ska försöka svara: I dagsläget så har ryssarna inte särskilt många SU-35:or och Pak-Fa är inte operativ på ett bra tag ännu.
Men framöver lär antalet SU35:or öka och Pak-Fa blir operativt. Det är dessa plan vi är tänkta att kunna möta i en ev framtida konflikt.

Gripen E/F med Meteor lär bli en formidabel motståndare för Su-35. Hur Pak-Fa blir vet ingen ännu, men oavsett hur bra den är så är det missilerna som gör jobbet.

Just nu har vi väl inga Meteor och inga Gripen, men dom är på väg. Likaså är risken för konflikt idag liten. Men visst kan man önska sig att utveckling och anskaffning av Gripen E/F går så snabbt som möjligt! Och beställning på Meteor är väl redan gjord.
Citera
2014-05-21, 14:18
Medlem
ursäkta... som jag sa...är ingen expert... men du tycks ju vara det.... hur många Pak-fa och Su-35BM finns det? och hur många moderniserade SU-27r. Meteor är väl inte en robot med lång räckvidd? typ medel? som Amraam? Medium range?
Citera
2014-05-21, 14:48
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
ursäkta... som jag sa...är ingen expert... men du tycks ju vara det.... hur många Pak-fa och Su-35BM finns det? och hur många moderniserade SU-27r. Meteor är väl inte en robot med lång räckvidd? typ medel? som Amraam? Medium range?

Det beror väl lite på var man drar gränserna. Medium range är omkring 5-8 mil. Meteor klarar över 10 mil (beroende på höjd). Lång distans är ungefär 15-18 mil.

Meteor har en ramjet-motor som kan köra på lägre hastighet, dvs man kan välja att låta missilen flyga långsammare när den närmar sig målet t.ex. när målet söks eller man väntar på uppdatering från avfyraren. När den väl hittar målet så kan den accelerera igen vilket gör att den har bra fart när den närmar sig målet och det blir svårt att undvika att bli träffad. Dvs den ger större chans till träff än en Amraam som knappt håller sig i luften efter 10 mil..
Citera
2014-05-21, 15:19
Medlem
Men frågan jag vill ha svar på tycks ingen här vilja svara på. Ska vi köpa in utmärkta stridsflygplan från USA. Eller ska vi vänta tio år? för att vi behöver ännu en Hamiltonfilm, med usel produktplacering. Med Ukraina står vi inför det värsta krisen sen...typ.... 68? Jag bryr mig mer om Sverige, än Statoils produktplacering....
Senast redigerad av krabba73 2014-05-21 kl. 15:27.
Citera
2014-05-21, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Du babblar rätt osammanhängande men jag ska försöka svara: I dagsläget så har ryssarna inte särskilt många SU-35r och Pak-Fa är inte operativ på ett bra tag ännu.
Men framöver lär antalet SU35r öka och Pak-Fa blir operativt. Det är dessa plan vi är tänkta att kunna möta i en ev framtida konflikt.

Gripen E/F med Meteor lär bli en formidabel motståndare för Su-35. Hur Pak-Fa blir vet ingen ännu, men oavsett hur bra den är så är det missilerna som gör jobbet.

Just nu har vi väl inga Meteor och inga Gripen, men dom är på väg. Likaså är risken för konflikt idag liten. Men visst kan man önska sig att utveckling och anskaffning av Gripen E/F går så snabbt som möjligt! Och beställning på Meteor är väl redan gjord.

Men ryssarna håller väl på att göra en egen formidabel missil dom med enligt vad jag hört? Och det är väl knappast troligt att dom gör den sämre än meteor.....Visserligen gör väl europa en ännu bättre i framtiden, men när både meteor och ryssarnas nya missil är operativa så lär det nog dröja ett bra tag innan nästa generations missiler. Och då har ryssarna övertaget i ett antal år..med bättre plan och bättre beväpning.
Citera
2014-05-21, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Men ryssarna håller väl på att göra en egen formidabel missil dom med enligt vad jag hört? Och det är väl knappast troligt att dom gör den sämre än meteor.....Visserligen gör väl europa en ännu bättre i framtiden, men när både meteor och ryssarnas nya missil är operativa så lär det nog dröja ett bra tag innan nästa generations missiler. Och då har ryssarna övertaget i ett antal år..med bättre plan och bättre beväpning.

Det finns ingen anledning att tro att ryssarna är kapabla att ta fram bättre högteknologiska jaktrobotar än väst. Ryssen är allmänt efterbliven och dess militära kapacitet överskattas grymt mycket här på Flashback, framförallt vad gäller materielens kvalitet.
Citera
2014-05-21, 17:21
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursäkta, har inte haft energi att läsa igenom hela den tråd...men Jas NG kommer inte vara generation 5? Möjligtvis 4.1? eller 4.2? och den tar typ tio år att utveckla? För att vi ska stötta svensk försvarsindustri? och förlora nästa krig? Vi kunde köpa silent eagle eller F-18E/F eller G... typ igår? Och ha en chans.... när det sker...

För länder som redan har haft F/A-18 och F-15,
så har det tagit ungefär 3 år från beställning till första leverans,
och självfallet ännu längre att få hela flottan operativ.

Fpl 39 E/F skall vara färdiglevererade och operativa 2023,
vilket torde vara minst lika snabbt som vi skulle kunna få de dyrare
och (för vår del) sämre F/A-18 E/F och F-15SE.
Särskilt F-15SE, då denna inte ens är färdigutvecklad
och då utvecklingen där går på lågfart
(eftersom samtliga intressenter har valt F-35 eller vanliga F-15 istället)
och en del lösningar
(t.ex. de vinklade stjärtfenorna som ska minska bränsleförbrukningen och RCS)
har lagts på is sedan flera år tillbaka.
Citera
2014-05-21, 17:24
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:

Ja det snackas om att dom ska ta fram en ny AA-missil för att möta Meteor. Jag tror absolut att Ryssarna kan bygga en AA missil som har lång räckvidd. Men hur avancerad blir sökaren, hur mycket kan den manövrera efter säg 8 mil osv.

Här har Meteor en fördel då den inte bara har lång räckvidd utan den kan hushålla med energin och brassa på när det behövs. Den har också energi till att manövrera kraftigt även i slutet av räckvidden. Även datalänkarna åt båda hållen spelar roll, samt tekniken i det plan som avfyrar och/eller avser guida missilen. Det är många parametrar att ta hänsyn till när man funderar på hur bra eller effektiv en AA-missil är.

Generellt sett, när man tar hänsyn till alla parametrar, så tror jag att Meteor kommer att ligga i framkant en del år framöver. Och OM ryssarna kommer med en likvärdig missil så lär Meteor uppdateras.
Citera
2014-05-21, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det finns ingen anledning att tro att ryssarna är kapabla att ta fram bättre högteknologiska jaktrobotar än väst. Ryssen är allmänt efterbliven och dess militära kapacitet överskattas grymt mycket här på Flashback, framförallt vad gäller materielens kvalitet.

Anledningarna är väl att ryssen petar in mer pengar i försvaret än vad väst gör, samt att ryssen är erkänt bra på radarteknologi, som är en viktig del i en medel/långdistansrobot.

Sen lär väl ryssen se till att planen har gott om beväpning också, medans 2 gripar får dela på en meteor.
Citera
2014-05-21, 17:31
Medlem
Citat:
Anledningarna är väl att ryssen petar in mer pengar i försvaret än vad väst gör,

Alls icke. Västs sammanlagda militärbudgetar är oerhört mycket större än Rysslands. Väst satsar också oerhört mycket mer pengar på utveckling av nya vapensystem än Ryssland gör.

Citat:

samt att ryssen är erkänt bra på radarteknologi, som är en viktig del i en medel/långdistansrobot.

Det finns inget som tyder på att ryska radarsystem skulle vara bättre än sina västerländska motsvarigheter.

Citat:
Sen lär väl ryssen se till att planen har gott om beväpning också, medans 2 gripar får dela på en meteor.

Med lägre träffsannolikhet för ryska missilsystem krävs större kvantitet för balansens skull. Hur många meteor som köps in återstår att se (eller inte, siffran är naturligtvis omgiven av flera lager sekretess).
Citera
2014-05-21, 22:19
Medlem
"Det finns inget som tyder på att ryska radarsystem skulle vara bättre än sina västerländska motsvarigheter"

Varför går USA, Israel...och andra, absolutely ape, när det talas om att sälja, s-300, eller Mig-31. Till länder som betyder något. Som ligger på fel ställe. Radar och robotar med väldigt långt räckvidd. Om deras radarsystem/ missiler.... är så dåliga, som du så kraftfullt hintar.

Och angående mina andra tankar. Det handlar inte om just silent eagle eller F-18. Det finns massor med flygplan som vi skulle kunna få väldigt mycket snabbare än nya JAS. Med tanke på vårat mycket goda samarbete med väst...eh....så skulle dom säkert kunna skynda på en hel del =) Är vi inte NSA's bästa vän?
Citera
2014-05-21, 22:34
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Och angående mina andra tankar. Det handlar inte om just silent eagle eller F-18. Det finns massor med flygplan som vi skulle kunna få väldigt mycket snabbare än nya JAS.

Nej, det finns inte "massor med nya flygplan som vi skulle kunna få väldigt mycket snabbare än JAS".

Det enda alternativet som är snabbare än Gripen NG, är fler Gripen C/D.

Citat:
Med tanke på vårat mycket goda samarbete med väst...eh....så skulle dom säkert kunna skynda på en hel del =) Är vi inte NSA's bästa vän?

Och du tror på fullaste allvar att Sverige skulle vara mera högprioriterat för USA,
än Sydkorea, Australien och Saudiarabien, eller att EF-konsortiet
skulle prioritera Sverige högre än Österrike, Oman och Saudiarabien?

Om vi bestämmer oss att titta på något annat flygplan än Gripen NG imorgon,
så tar det ett årtionde eller mer innan vi får våra första flygplan.
Vid det laget så ska de första 60st Gripen NG vara slutlevererade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in