2014-05-20, 21:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Så du tror alltså på allvar att polisen medvetet försöker dölja att blodet är planterat. Det skulle i så fall innebära att poliserna medvetet väljer att sätta dit KJ fast de förstår att han är oskyldig. Och detta ser du som mer sannolikt än att handen är där av någon annan orsak.

Då tycker jag ärligt synd om dig. Det måste vara hemskt att leva med ett så lågt förtroende för vårt rättsväsende.
Det betyder inte alls att poliserna medvetet väljer att sätta dit KJ fast de förstår att han är oskyldig. De kan "hjälpa rättvisa på traven" i tron att han är skyldig.
Citera
2014-05-20, 21:18
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag har samma inställning som du, man är oskyldig till motsatsen är bevisad. Handen kan bero på fusk, KJ kan vara oskyldig pga fusk. Kan vara, jag säger inte att det är så.
Men om man tänker så kan man ju aldrig någonsin dömma någon. För alla bevis kan ju vara förfalskade av polisen. Tycker nog det är ganska rimligt att det skall krävas mer än en hand innan man börjar misstänka korruption.
Senast redigerad av Clavell 2014-05-20 kl. 21:58.
Citera
2014-05-20, 21:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oraklet.i.skogen
Mer sannolikt imkopetens.

Ska man spraya BlueStar under pågående exponering?

Så länge man inte vet varför handen döljer något i bilden på den dömdes bil finns det precis all anledning att notera det och även begära en rimlig, trovärdig och sannolik förklaring.

Jag har påtalat att det verkar finnas en skada nedanför låskistan i bilderna, just den del av bilen som döljs av någons hand på BlueStarbilderna. Om inte det är en anledning till ett ifrågasättande vet jag öht inte varför ett brott tas upp i en domstol, polisen borde ha möjligheten att avliva folk godtyckligt, skulle vara mycket billigare.
Citera
2014-05-20, 21:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Men om man tänker så kan man ju aldrig någonsin dumma någon. För alla bevis kan ju vara förfalskade av polisen. Tycker nog det är ganska rimligt att det skall krävas mer än en hand innan man börjar misstänka korruption.
I det här fallet krävdes det en extremt uppljusad version av bilden för att se handen. Hade inte bloggen funnits hade vi inte upptäckt det. Eller tror du att polisen är oförsiktig med att visa spår av korruption? Hur ska vi kunna upptäcka mer än handen för att kunna misstänka korruption?
Citera
2014-05-20, 21:28
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det betyder inte alls att poliserna medvetet väljer att sätta dit KJ fast de förstår att han är oskyldig. De kan "hjälpa rättvisa på traven" i tron att han är skyldig.
Om de ser att blodet är planterat borde de väl förstå att KJ är oskyldig?
Citera
2014-05-20, 21:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ser de det, eller ser de något som de inte förstår, och döljer det som irrelevant.
Citera
2014-05-20, 21:32
Medlem
FUP-12s avatar
Har kollat in VB-bloggen nu. Mycket ambitiös och intressant. Hoppas på fler inlägg och nya uppslag.

Den där handen som det talas så mycket om ÄR djävligt störande - just för att jag inte för mitt liv kan förstå varför en kriminaltekniker skulle hålla sin hand där.

Men till skillnad mot andra frågor i det här fallet går det ju faktiskt att få ett svar på den frågan. Varför inte vända sig till polismyndigheten - eller kanske teknikerna själva - och fråga?

Det svaret - alldeles oavsett vad man tycker och tror om det - borde ju kunna berika diskussionen ytterligare.
Citera
2014-05-20, 21:36
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Så du tror alltså på allvar att polisen medvetet försöker dölja att blodet är planterat. Det skulle i så fall innebära att poliserna medvetet väljer att sätta dit KJ fast de förstår att han är oskyldig. Och detta ser du som mer sannolikt än att handen är där av någon annan orsak.

Då tycker jag ärligt synd om dig. Det måste vara hemskt att leva med ett så lågt förtroende för vårt rättsväsende.

En artikel i NSD publicerad KL: 06.00 2013-05-27
Rubrik:
En jakt mot tiden - polisen behöver teknisk bevisning

Åklagarna var i desperat behov av att hitta något på KJ.

Nu tvivlar jag inte en sekund på att blodet kommer ifrån VB däremot verkar åklagarna och polisen vilja visa en annan bild än den som man ser på bloggen.

Varför finns tex fläcken till höger överhuvudtaget med på bilden i FUP?
Varför ser Bluestar bilderna så olika ut?
På den första bilden ser det verkligen ut som att blodet är dit smetat.
Citera
2014-05-20, 21:38
Moderator
OYs avatar
Citat:

Vad folk borde förstå är inte det samma som att de förstår. Har du hört talas om ordet prestige? Det kan vara ett starkt motiv till att tillrättalägga sanningen i eget syfte.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16229182.ab

Hur det gick vet inte jag, men utesluter inte att även myndighetspersoner tillrättalägger sanningen för att nå sina mål. Du är naiv om du tror annat tycker jag.

Nu tycker jag att Clavell redovisar en rimlig förklaring till att en hand finns med på bilden. Kan du inte det tycker jag att ditt påhopp på mig bör rendera i en ursäkt.
Citera
2014-05-20, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Är det vanligt att träna med kniv inom karate eller att försvara sig i en knivattack?
Vet inte hur vanligt det är men det förekommer nog inom många karate eller kampsport stilar.
Vi tränade(detta är +20 år sedan) med bar överkropp och med gummiknivar för att se hur svårt det var att värja sig, gummiknivarna gjorde röda märken och samtliga hade ett gäng sådana efter övningarna.
Läxan var att om någon drar kniv så springer man alltid om den möjligheten finns!
Citera
2014-05-20, 21:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
En artikel i NSD publicerad KL: 06.00 2013-05-27
Rubrik:
En jakt mot tiden - polisen behöver teknisk bevisning

Åklagarna var i desperat behov av att hitta något på KJ.

Nu tvivlar jag inte en sekund på att blodet kommer ifrån VB däremot verkar åklagarna och polisen vilja visa en annan bild än den som man ser på bloggen.

Varför finns tex fläcken till höger överhuvudtaget med på bilden i FUP?
Varför ser Bluestar bilderna så olika ut?
På den första bilden ser det verkligen ut som att blodet är dit smetat.

Om åklagaren visar en bild för domstolen och säger att det blåa är BlueStarreagens på blod, så är det högst klandervärt om åklagaren inte i samma mening förtydligar att vissa blåa fläckar på bilden inte markerar VB blod eller blod öht.

Det här är inte att vara objektiv och även redovisa det som
talar till den åtalades fördel tycker jag. Snudd på bedrägligt beteende och tjänstefel misstänker jag.

Min fråga om domvilla kvarstår, vad krävs för att det skall betraktas som domvilla?
Senast redigerad av OY 2014-05-20 kl. 21:51.
Citera
2014-05-20, 21:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
Vet inte hur vanligt det är men det förekommer nog inom många karate eller kampsport stilar.
Vi tränade(detta är +20 år sedan) med bar överkropp och med gummiknivar för att se hur svårt det var att värja sig, gummiknivarna gjorde röda märken och samtliga hade ett gäng sådana efter övningarna.
Läxan var att om någon drar kniv så springer man alltid om den möjligheten finns!

Då var VB således rörelseförhindrad när hon stacks med ett märlspikliknande föremål som misstänks vara den skölp som KJ sägs ha haft, det är min slutsats av det du säger.

VB brukade springa, KJ är fysiskt svag. Således hade KJ karatetjejen i sitt våld när han stack henne, min egen fundering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in