2014-05-20, 20:57
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Så det som talar mot åklagaren är naturligt, det som talar mot försvaret är bevis.
Om man hittar offrets blod och en likhund markerar i en misstänkt persons bil så är det mest sannolika att den misstänkta personen har något med brottet att göra.

Om man ser en hand som man inte förstår på en bild från SKL så är inte den troligaste orsaken att SKL förfalskat bevis.

Jag har naturligtvis ingen källa på att det är så här. Men det är min övertygelse. Och jag har svårt att ta någon som inte håller med på allvar.
Citera
2014-05-20, 20:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Om man hittar offrets blod och en likhund markerar i en misstänkt persons bil så är det mest sannolika att den misstänkta personen har något med brottet att göra.

Om man ser en hand som man inte förstår på en bild från SKL så är inte den troligaste orsaken att SKL förfalskat bevis.

Jag har naturligtvis ingen källa på att det är så här. Men det är min övertygelse. Och jag har svårt att ta någon som inte håller med på allvar.
Det är bra med förtroende för rättsväsendet. Det gör aldrig fel.
Citera
2014-05-20, 20:58
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
AB 2013-11-13

– Det kan mycket väl vara mordvapnet, säger åklagaren Anna Bergström till tidningen.
Det känns inte som ett bra uttalande.
Citera
2014-05-20, 20:59
Medlem
Kan ju vara så enkelt att de gröna dimmorna är Bluestar som virvlar runt i luften, kanske har de sprayat på mellan fototagningarna/bilderna för att blodet ska synas ordentligt.
Handen har jag ingen aning om, men om det skulle vara för att dölja något så syns det inte på de andra bilderna.
Citera
2014-05-20, 21:05
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Det är bra med förtroende för rättsväsendet. Det gör aldrig fel.
Klart även rättsväsendet gör fel som alla andra. Det är länge sen nu men när det diskuterades felaktigheter i fup var min åsikt att det är klart att det finns fel i FUP något annat skulle vara orimligt.

Men den poäng jag försökte få fram är jag tycker att det är tokigt att så fort det är något man inte förstår så misstänker man korruption eller inkompetens. Utan att ha något annat underlag än att man inte förstår. Lite samma som när jag tidigare ifrågasatt de som klagat på att saker inte blivit utredda bara för att det inte står i FUP att de blivit utredda.

Känns som att grundinställningen hos många är att polisen gjort fel tills motsatsen är bevisad. Jag tänker tvärtom jag tror polisen gjort rätt tills motsatsen är bevisad.

Det kanske beror på att vi har olika bakgrund och erfarenheter.
Senast redigerad av Clavell 2014-05-20 kl. 21:10.
Citera
2014-05-20, 21:09
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ok, förstår du varför någon håller en hand över låset. Berätta gärna.

Efter att ha tittat på bilderna i bloggen tycker jag att det ser ut som att handen döljer ett märke på listen och gummeringen just nedanför låset.

Man tydligt se att blodet är "smetat" över listen i en svepande rörelse från låset och ut mot vänster sida.
Finns det något under handen som förstärker detta så finns det helt klart en möjlighet att någon planterat blodet på listen i KJs bil.

Det finns ingen anledning för polisen att hålla handen där om dom inte vill dölja något.
Citera
2014-05-20, 21:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Klart även rättsväsendet gör fel som alla andra. Det är länge sen nu men när det diskuterades felaktigheter i fup var min åsikt att det är klart att det finns fel i FUP något annat skulle vara orimligt.

Men den poäng jag försökte få fram är jag tycker att det är tokigt att så fort det är något man inte förstår så misstänker man korruption eller inkompetens. Utan att ha något annat underlag än att man inte förstår. Lite samma som när jag tidigare ifrågasatt de som klagat på att saker inte blivit utredda bara för att det inte står i FUP att de blivit utredda.

Känns som att grundinställningen hos många är att polisen gjort fel tills motsatsen är bevisad. Jag tänker tvärtom jag tror polisen gjort rätt tills motsatsen är bevisad.

Det kanske beror på att vi har olika bakgrund och erfarenheter.
Jag har samma inställning som du, man är oskyldig till motsatsen är bevisad. Handen kan bero på fusk, KJ kan vara oskyldig pga fusk. Kan vara, jag säger inte att det är så.
Citera
2014-05-20, 21:14
Medlem
oraklet.i.skogens avatar
Citat:
Han förstår inte varför handen är där och då får han för sig att det måste vara något skumt.

Eller så är det bara du som är motvalls?
Citera
2014-05-20, 21:15
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Efter att ha tittat på bilderna i bloggen tycker jag att det ser ut som att handen döljer ett märke på listen och gummeringen just nedanför låset.

Man tydligt se att blodet är "smetat" över listen i en svepande rörelse från låset och ut mot vänster sida.
Finns det något under handen som förstärker detta så finns det helt klart en möjlighet att någon planterat blodet på listen i KJs bil.

Det finns ingen anledning för polisen att hålla handen där om dom inte vill dölja något.
Så du tror alltså på allvar att polisen medvetet försöker dölja att blodet är planterat. Det skulle i så fall innebära att poliserna medvetet väljer att sätta dit KJ fast de förstår att han är oskyldig. Och detta ser du som mer sannolikt än att handen är där av någon annan orsak.

Då tycker jag ärligt synd om dig. Det måste vara hemskt att leva med ett så lågt förtroende för vårt rättsväsende.
Citera
2014-05-20, 21:16
Medlem
oraklet.i.skogens avatar
Citat:
Jag har samma inställning som du, man är oskyldig till motsatsen är bevisad. Handen kan bero på fusk, KJ kan vara oskyldig pga fusk. Kan vara, jag säger inte att det är så.

Mer sannolikt imkopetens.

Ska man spraya BlueStar under pågående exponering?
Citera
2014-05-20, 21:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ni är verkligen otroliga. Så fort det är något ni inte förstår eller något ni fått för er då är det genast korruption eller åtminstone inkompetens från myndigheterna som ligger bakom.

Nu ska jag vara rakt på sak, mitt tålamod med dig är slut och jag höjer ribban på mitt språkbruk gentemot dig. Va fan ylar du om din imbecilla knäppskalle? Vem fan har sagt något om korruption eller inkompetens?

Du är svaret skyldig, och det är jag hundra procent övertygad om att fler än jag anser. Vad gör handen på bilden? Svara nu innan du harplar ur dig fler kommentarer med samma betydelselösa innehåll.

Har du någonsin sett en mänsklig hand fotograferad rakt på ett bevis i en brottsutredning och som inte har en relevant förklaring? Jag har aldrig sett det och så länge jag inte får en rimlig förklaring förbehåller jag mig rätten att misstänka att beviset medvetet manipulerats eller att någon försöker dölja något som talar till den åtalades fördel.

Jag säger såhär, det spelar ingen roll om någon har adekvata skäl att kritisera eller misstänka, de är koko i alla fall, känns argumentet igen?

Du är ta mig fan ett fall för psykiatrin, det är min övertygelse. Motvalls kärring har säkert ett latinskt namn, det tror jag faktiskt, men hittar inte det nu.
Senast redigerad av OY 2014-05-20 kl. 21:23.
Citera
2014-05-20, 21:17
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
Kanske, men min erfarenhet säger att det sitter mer i den mentala biten hur någon reagerar på att bli angripen, antingen så har man det eller så inte, spelar ingen roll vilket bälte personen har i kampsporter om denne "ger upp" eller helt enkelt är för liten och klen eller kanske var vapen inblandad?
Kanske får hon en tjuvsmäll och tuppar av, vad kan hon göra då?
Ex som jag minns från min aktiva tid inom karaten var att vi hade träning att försvara oss mot kniv angrepp för att se hur svårt det var.
Statistiken som vi fick ta del av var att 1/10 svart bälten klarade av att värja sig mot knivangrepp utan livs hotande
skador.

Är det vanligt att träna med kniv inom karate eller att försvara sig i en knivattack?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in