2014-05-17, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Han pressade Nadal i franska öppna för några år sedan. Minns inte om han tog set eller bara var nära att göra det. Vet bara att han satte ordentlig press på Nadal under första delen av matchen.

Nåt set blev det inte det var i tredje rundan(!) efter att han hade kvalat in. Så det är nog inte så konstigt att Ymer bara får två games av honom om han spelar bra. Även efter att Ymer har spelat ganska mycket matcher på kort tid.

Intressant final blir det i Rom i alla fall. Måste dock säga att Dimitrov gjorde en blek insats idag, hade förväntat mig en hårdare match. Nadal är nog väldigt glad att han slapp ännu en lång match.
Senast redigerad av terribilis 2014-05-17 kl. 23:03.
Citera
2014-05-18, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Nåt set blev det inte det var i tredje rundan(!) efter att han hade kvalat in. Så det är nog inte så konstigt att Ymer bara får två games av honom om han spelar bra. Även efter att Ymer har spelat ganska mycket matcher på kort tid.

Intressant final blir det i Rom i alla fall. Måste dock säga att Dimitrov gjorde en blek insats idag, hade förväntat mig en hårdare match. Nadal är nog väldigt glad att han slapp ännu en lång match.

Nej det var nog inte så konstigt , kan tänka mig Ymer dessutom var ganska nöjd attt ha slagit Olivetti ,den högst rankade han slagit , kan nog varit lite svårt ladda om mentalt tror jag.
Citera
2014-05-18, 18:49
Medlem
TKD_1337s avatar
Djokovic sista två set var perfektion. Han borde vara favorit till French Open.
Citera
2014-05-18, 18:50
Medlem
Underbart Nole, vann välförtjänt i Rom över Nadal!
Citera
2014-05-18, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Djokovic sista två set var perfektion. Han borde vara favorit till French Open.

Ja det är han definitivt. Det enda som kan stoppa honom från titeln är att han blir skadad, sjuk eller tappar skallen totalt. De två försnämnda saker kan hända alla, det sistnämnda händer sällan en person som Novak Djokovic.

Detta är första gången på 10 år som Nadal går in i FÖ med endast en grustitel i ryggen i Europa för säsongen. Enligt mig hade det varit noll titlar i år om Nishikori hade varit skadefri. Nadal har imponerat stort under denna grussäsong tycker jag men inte spelmässigt utan mentalt. Han har kämpat så sjukt bra. Nåt som skulle kunna stoppa Djokovic ifrån att ta hem FÖ är om Nadal gnetar sig fast i finalen och Djokovic viker ner sig eller skadar sig. Eller om han skulle åka på torsk tidigare mot nån annan spelare. Jag tror risken är mindre än någonsin att det händer i år så därför så är han favorit i mina ögon.

Sen kan det givetvis hända att Djokovic spelar ointelligent som han gjorde förra året men jag tror inte att han kommer att begå samma misstag igen och gå in i Nadals fällor.
Citera
2014-05-18, 19:06
Medlem
Bara Djokovic kan spela dåligt ett set och ändå vinna på grus mot Nadal.
Citera
2014-05-18, 19:42
Medlem
PaulReedSmiths avatar
Grym match. Verkligen sevärd.
Citera
2014-05-18, 22:08
Medlem
barnets avatar
Bra match, Nadal gör ju inte bort sig direkt. Han gör en del skjuka poäng. Men som sagt, Djokovic spelar på gränsen till perfektion andra & tredje set. Jag tror dock att Nadal tar hem FÖ. Han kommer vara ruskigt revanschsugen och nu ligger förväntningarna mer på Djokovic, vilket jag inte tror är till hans fördel.
Senast redigerad av barnet 2014-05-18 kl. 22:16.
Citera
2014-05-18, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
Bra match, Nadal gör ju inte bort sig direkt. Han gör en del skjuka poäng. Men som sagt, Djokovic spelar på gränsen till perfektion andra & tredje set. Jag tror dock att Nadal tar hem FÖ. Han kommer vara ruskigt revanschsugen och nu ligger förväntningarna mer på Djokovic, vilket jag inte tror är till hans fördel.

Men jag tror fler än Djokovic har chans mot Nadal faktiskt , men han kan mycket väl vinna i Paris.
Citera
2014-05-19, 09:21
Medlem
Hur är det med Djokovics handled? Han klarar inte vinna en grand slam om den spökar. Den måste vara helt 100% bra. Har sett att han har tagit sig runt kring handleden under denna turnering.

Jag ser faktiskt bara fyra spelare som kan slå Nadal i FÖ förutsatt att Nadal spelar okej till bra och det är Djokovic, Wawrinka, Dimitrov och Nishikori. Sen finns det andra som kan vinna, men jag ser deras chanser som klart mindre.

Nadal tillsammans med Djokovic är storfavoriter, tror dock att Djokovic har ett mycket bättre utgångsläge denna gång om nu handleden är helt återställd. Det blev 9-7 till Nadal senast, jag tror inte han vinner en sån match igen mot Djokovic faktiskt, lång kommer matchen bli om den blir av det vågar jag lova, sen tror jag även att Djokovic är en spelare som kommer att ta en career-grand-slam, så varför inte i år.
Citera
2014-05-19, 21:52
Medlem
Med risk för att störa ert prat om spelare osv. Men det borde höra hemma här.

Finns det något man kan göra för att bli bättre på tennis? Hemma liksom. Min forehand är åt skogen dålig och den behöver verkligen bli bättre.
Backhand skadar inte om den blir bättre heller.

Jag har inte tillgång till någon vägg (eller garageport a la Björn Borg) som är plan att slå mot. Endast mina föräldrars garageport med brädor och det går inte direkt bra.

Tar gärna emot tips om konditionsövningar osv. Finns mycket på Google, men det kanske finns någon här som besitter lite bra kunskap också

Tack på...forehand!
Citera
2014-05-20, 02:04
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legobitar
Med risk för att störa ert prat om spelare osv. Men det borde höra hemma här.

Finns det något man kan göra för att bli bättre på tennis? Hemma liksom. Min forehand är åt skogen dålig och den behöver verkligen bli bättre.
Backhand skadar inte om den blir bättre heller.

Jag har inte tillgång till någon vägg (eller garageport a la Björn Borg) som är plan att slå mot. Endast mina föräldrars garageport med brädor och det går inte direkt bra.

Tar gärna emot tips om konditionsövningar osv. Finns mycket på Google, men det kanske finns någon här som besitter lite bra kunskap också

Tack på...forehand!
Vet ej vilken nivå du spelar tennis på. Jag har absolut inga proffstips att dela med mig av men eventuellt några råd på vägen om du är på nybörjarnivå. Nu har jag bara spelat på hobbynivå men hållit på rätt mycket med rätt många sporter, inklusive alla stora racketsporter. Den absolut bästa inkörssporten om du vill få in alla grundläggande delar av spelet är minitennis med en skumgummiboll (för övrigt en av de roligaste sporterna som finns), om du nu får möjlighet att spela det (dessutom är det väldigt lätt att bara köpa en skumgummiboll och ett rack om du inte redan har det och slå mot vilken vägg som helst, det tar inte mycket plats och skadar knappast någon vägg heller).

Om du bara behöver hitta ett sätt att bolla mot en vägg och det andra inte funkar så skulle jag rekommendera att du började spela lite squash. Där kan du spela helt själv och bara stå och slå bollar mot en vägg tills du får in känslan. Slagen är visserligen lite annorlunda men du får då på ett ganska enkelt sätt upp känslan för avståndsbedömning, bollkänsla, hur du tajmar in slag etc. Dessutom är nästan alla racketsporter i grunden väldigt lika varandra (åtminstone squash, pingis och tennis). Är du bra på en av sporterna så kan du lätt bli bra på de övriga. Sättet du rör dig för att få fart på en boll (att slå med höften istället för armarna), är egentligen den samma genom i princip alla bollsporter (och även kampsporter). Det är bl a därför som racketspelare ofta är väldigt duktiga på fotboll och tvärtom.

Gällande konditionen så behöver du både uthållighet och snabbhet/explosivitet för att bli bra. De flesta övningarna som du tittar på är säkert bra. Men kolla gärna upp "idioten".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in