Citat:
Ursprungligen postat av
Legobitar
Med risk för att störa ert prat om spelare osv. Men det borde höra hemma här.
Finns det något man kan göra för att bli bättre på tennis? Hemma liksom. Min forehand är åt skogen dålig och den behöver verkligen bli bättre.
Backhand skadar inte om den blir bättre heller.
Jag har inte tillgång till någon vägg (eller garageport a la Björn Borg) som är plan att slå mot. Endast mina föräldrars garageport med brädor och det går inte direkt bra.
Tar gärna emot tips om konditionsövningar osv. Finns mycket på Google, men det kanske finns någon här som besitter lite bra kunskap också
Tack på...forehand!
Vet ej vilken nivå du spelar tennis på. Jag har absolut inga proffstips att dela med mig av men eventuellt några råd på vägen om du är på nybörjarnivå. Nu har jag bara spelat på hobbynivå men hållit på rätt mycket med rätt många sporter, inklusive alla stora racketsporter. Den absolut bästa inkörssporten om du vill få in alla grundläggande delar av spelet är minitennis med en skumgummiboll (för övrigt en av de roligaste sporterna som finns), om du nu får möjlighet att spela det (dessutom är det väldigt lätt att bara köpa en skumgummiboll och ett rack om du inte redan har det och slå mot vilken vägg som helst, det tar inte mycket plats och skadar knappast någon vägg heller).
Om du bara behöver hitta ett sätt att bolla mot en vägg och det andra inte funkar så skulle jag rekommendera att du började spela lite squash. Där kan du spela helt själv och bara stå och slå bollar mot en vägg tills du får in känslan. Slagen är visserligen lite annorlunda men du får då på ett ganska enkelt sätt upp känslan för avståndsbedömning, bollkänsla, hur du tajmar in slag etc. Dessutom är nästan alla racketsporter i grunden väldigt lika varandra (åtminstone squash, pingis och tennis). Är du bra på en av sporterna så kan du lätt bli bra på de övriga. Sättet du rör dig för att få fart på en boll (att slå med höften istället för armarna), är egentligen den samma genom i princip alla bollsporter (och även kampsporter). Det är bl a därför som racketspelare ofta är väldigt duktiga på fotboll och tvärtom.
Gällande konditionen så behöver du både uthållighet och snabbhet/explosivitet för att bli bra. De flesta övningarna som du tittar på är säkert bra. Men kolla gärna upp "idioten".