2014-05-18, 18:12
Medlem
timing-is-keys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungkula
Tja! Jag hade lite ont i halsen igår när jag vaknade sen försvann det, och det var lugnt resten utav dagen. Nu är det samma sak idag, hade lit smått ont i halsen när jag vaknade för några timmar sen men nu är det lugnt. jag har inte tränat på några dagar och känner att det behövs. Vad hade ni gjort? kört ett pass ändå fast med lite lugnare tempo? Eller är det inte värt det?

Det har varit precis likadant med mig i en längre period, närmare 12-14 dagar Det är snuvigt och svårt att svälja, det ömmar i svalget på morgonen, sedan går det över till största del över dagen.

Jag har gjort lite research på just detta ämne, alltså att styrketräna med lätt infektion, men jag har dessvärre inte hittat något vetenskapligt bevisat eller någon forskningsbaserad fakta om man ska träna eller inte.

Jag har även hört att kroppen är i ett slags katabolt tillstånd under infektion, och då kommer man ändå inte kunna bygga upp de skadade muskelcellerna och resterande skadade delar i kroppen. Även att man saktar ned läkningsprocessen för infektionen. Logiskt, men dock bara en sägen jag har hört.

Det är många som skrivet om att få hjärtmuskelinflammation och diverse allvarliga biverkningar av att träna med inflammation, men nästan ingen säger inte vilken slags träning de pratar om; högintensiv / lågingensiv styrketräning, intervallträning, distansträning mm. Ingen jag har sett har uppger refferens till deras källor, så ska man tro på det som säger (som ändå verkar ha en logik bakom sig) eller ej? Är det verkligen FARLIGT, LIVSFARLIGT att styrketräna, alltså styrketräna med 5-20 rep, ca 2 minuter vila? Eller ej?

Ha gärna med referens, annars kan man tycka och tro lite vad man vill…
Citera
2014-05-19, 00:02
Medlem
Fjodorovs avatar
Precis som när man känner smärta i någon kroppsdel, dumt att köra vidare.

Gäller att lära sig att lyssna på kroppen helt enkelt och tänka långsiktigt. Några få missade pass gör inte så mycket i det långa loppet.
Citera
2014-05-19, 00:17
Medlem
anonymouslys avatar
Antingen så är jag förkyld eller känns pollen, eller en kombination av båda. Så skippade gymmet igår och idag, axlarna fick vila denna vecka

Är du sjuk så förlorar du bara på att gymma. Kroppen är inställd på att blir frisk och lägger stor energi på det, om du då gymmar kommer kroppen inte lägga den fokusen på att reparera sig som den borde. Har jag hört iaf. Om det är fel rätta mig gärna!
Citera
2014-05-19, 00:38
Medlem
timing-is-keys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Precis som när man känner smärta i någon kroppsdel, dumt att köra vidare.

Gäller att lära sig att lyssna på kroppen helt enkelt och tänka långsiktigt. Några få missade pass gör inte så mycket i det långa loppet.

Det är klart att man ska anpassa sin träning till vad man själv känner för, och framför allt vad som är bra och dålig smärta! T.ex. om man bänkpressar 5-1 RM och man känner en "tryckande, åmande" smärta i axelleden så ska man lägga av. Det gäller så klart alla leder i kroppen.

Så det håller jag med dig om Fjodorov! Men var mer specifik än att säga "smärta i någon kroppdel". T.ex. om man kör vadpress med många reps, så bränner det! Det är smärta, men det är bra smärta!

Jag håller även med dig om att man ska tänka långsiktigt . Men i mitt fall, när jag endast känner infalammationen vid uppvaknande, och när den senare under dagen "försvinner" så att man inte känner att den finns längre, då står man mellan att gå till gymmet eller att gå hem och tråka.

För att gymmet är inte endast en plats där man tränar, där träffar man sina vänner, får ut överskottsenergi och fördriver sin tid. Så tror jag att det är för dom flesta, men givetvis inte alla.

Så när du skriver "Några få missade pass gör inte så mycket i det långa loppet" så tänker jag likadant, rent fysioilogiskt, men det är inte den ända anledningen att gå till gymmet som sagt…
Citera
2016-09-08, 11:25
Medlem
Brukar köra efter symptom under hals = ingen träning. Symtom över hals = lugn träning.
Jobbigt när man är feberfri och ganska pigg men har rethosta kvar. Hur gör ni som enbart har hosta och kanske lite snorighet kvar efter en förkylning?
Citera
2016-09-08, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Brukar köra efter symptom under hals = ingen träning. Symtom över hals = lugn träning.
Jobbigt när man är feberfri och ganska pigg men har rethosta kvar. Hur gör ni som enbart har hosta och kanske lite snorighet kvar efter en förkylning?
tränar lugnt så pulsen inte går i taket. För det verkar ju som att det är då vid hög puls hjärtat kan få sig en släng av viruset och det är inte bra.
Citera
2016-09-08, 15:48
Medlem
Peter77s avatar
Vid allmän sjukdomskänsla i kroppen/feber, då skippar jag. Känns inte som att det ger så mkt ändå.

Sen är det ju lite knivigare med bara halsont om man inte känner sig sjuk annars. Har ju hört att det inte är bra alls.

Bara lite allmänt hostig/snorig, ja då kan man köra på. Att lyssna på kroppen är det bästa. Bättre med en missad träningsdag eller två än att riskera något. Men jag vet hur det är, ibland vill man så gärna
Citera
2016-09-08, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Vid allmän sjukdomskänsla i kroppen/feber, då skippar jag. Känns inte som att det ger så mkt ändå.

Sen är det ju lite knivigare med bara halsont om man inte känner sig sjuk annars. Har ju hört att det inte är bra alls.

Bara lite allmänt hostig/snorig, ja då kan man köra på. Att lyssna på kroppen är det bästa. Bättre med en missad träningsdag eller två än att riskera något. Men jag vet hur det är, ibland vill man så gärna

Någon dag eller två kan man ta liksom, det är bara bra för kroppen. Det jobbigaste är långdragna förkylning med symptom i gränslandet för träning. Att gå nästan två veckor utan träning är fan inte kul när man ser allt slit och all utveckling man gjort innan går åt helvete.
Citera
2016-09-16, 08:22
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Det gäller att visa kroppen vem som bestämmer. Kroppen är listig och gör allt för att slippa röra på sig. Det gäller att vara smartare och envisare.

En skadad muskelgrupp = träna en annan del av kroppen

Feber = ENDA acceptabla tillfället att avstå träning. Ells you are a puuussssyyyyy
Citera
2016-09-28, 16:38
Medlem
Läglig och bra artikel som kom ut av läkare hur man skall tänka angående träning och sjukdom.
Gillar regeln som nämns där i hur man bör komma tillbaka in i träningen

http://deffa.nu/trana-nar-man-ar-sjuk/
Citera
2016-09-28, 16:53
Medlem
min far tränade när han var lite dålig i halsen och fick då dubbelsidig lunginfektion och var nära på att dö, så jag är lite extra nojig och hoppar träningen så fort jag känner det minsta
Citera
2016-09-28, 18:16
Medlem
Vid halsont tränar jag aldrig. Gäller styrketräning då.

Känner jag mig hängig styrketränar jag inte heller.

Går ut och tar en lättare promenad i stället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in