2014-05-18, 21:47
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Det är blandade grupper som finns i Nawa tror det största i staden är Ahrar Nawa och Yarmouk brigaden,Ussod al-Sunna (betyder sunni lejon) men finns andra i staden och byarna runt om som al-Nusra, Ahrar al-Sham .

Nawa ligger bara 10km från den ockuperade Golan och gränsen bevakas av FN, 85km från Damaskus och ca 40km från staden Daraa , Nawa och speciellt kullarna runt staden är viktiga och räknas som Damaskus första försvarslinjen.

SAA förlorade Tal al-Jabieh som är en viktig och strategisk hög punkt i området för ett par veckor sen, det var där terroristerna använde kemvapen på SAA , videon på döda SAA med gasmasker har postats i tråden och världsmedia är fortfarande tyst om detta .

Terroristerna blev mycket kaxiga och det fanns rykten att terroristerna samlades i Jordanien för en stor offensiv på Damaskus därför ville SAA visa vad de kan, offensiven på Nawa började i fredags, tidigt på morgonen, videon du postade visar hur 175e artilleridivision bombar staden, sen kom det MI-25 helikoptrar och försatte bomba terroristerna, offensiven blev en stor framgång, SAA tagit flera byar och pansardivision 112 är redan inne i Nawa, varken terroristerna eller deras herrar trodde detta var möjligt på bara tre dagar

Här är en ny video som påstår att SAA är på väg in i Nawa. De verkar ha stora trupper för uppdraget.
http://www.liveleak.com/view?i=a9b_1400440598

Ser bra ut men videon är kanske trots allt någon dag gammal? På twitter påstår någon att SAA tog staden Om Al Awsaj nyss och är på väg in i Nawa?
Citera
2014-05-18, 22:37
Medlem
Så har SAA börjat prioritera södra Syrien(syftar främst på Daraa, där terroristerna verkar vara ganska starka)?
Citera
2014-05-18, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av badryck
Hej det här är mitt första inlägg på flashback.

Jag är från de södra delarna av Irak, född i Nasriyah 1994 och jag flyttade till Sverige 2007. Som ni vet så åker många Irakier till Syrien för att kriga på regimens sida ni har säkert hört talas om liw abu fadel al abbas och asab al haq. Jag har följt den syriska konflikten sen dag och i början så handlade protesterna om att syrier var missnöjda med vissa saker sen såg gulf länderna det som en möjlighet att för destablisera Syrien och det lyckades de genom extrema grupper. Att Syrien blir svagt ligger nästan i allas intresse så varför inte? Sen är det väldigt synd att man gör konflikten till en sekterisk konflikten och det ser man genom att titta BBC eller CNN dokumentärer där de påstår att FSA är sunni och SAA är alawiter och sen så luras många på grund av det.
Såg en dokumentär på tv10 där en britisk idiot hela tiden påstod att det är krig mellan sunni och alawiter jag blev äcklad.
Min kusin bor i Seydde Zainab och jag pratar med honom i telefonen en gång i månaden där han rapporterar om hur det ser ut där borta så har ni några frågor så kan ni gärna ställa de. Han är civil han är inte med i någon grupp.
Mvh badryck

sionisterna och väst vill skapa ett krig mellan sunni och shia men folk går inte på det, men de försöker genom att ständigt upprepa det. Söndra och härska. Om nån nämner shia-sunni-konflikt så är det antingen en som medvetet ljuger och försöker manipulera folk eller en idiot som inte vet något.

din svenska är riktigt bra på bara 7 år! :-)
Citera
2014-05-18, 23:45
Medlem
Ardalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badryck
Hej det här är mitt första inlägg på flashback.

Jag är från de södra delarna av Irak, född i Nasriyah 1994 och jag flyttade till Sverige 2007. Som ni vet så åker många Irakier till Syrien för att kriga på regimens sida ni har säkert hört talas om liw abu fadel al abbas och asab al haq. Jag har följt den syriska konflikten sen dag och i början så handlade protesterna om att syrier var missnöjda med vissa saker sen såg gulf länderna det som en möjlighet att för destablisera Syrien och det lyckades de genom extrema grupper. Att Syrien blir svagt ligger nästan i allas intresse så varför inte? Sen är det väldigt synd att man gör konflikten till en sekterisk konflikten och det ser man genom att titta BBC eller CNN dokumentärer där de påstår att FSA är sunni och SAA är alawiter och sen så luras många på grund av det.
Såg en dokumentär på tv10 där en britisk idiot hela tiden påstod att det är krig mellan sunni och alawiter jag blev äcklad.
Min kusin bor i Seydde Zainab och jag pratar med honom i telefonen en gång i månaden där han rapporterar om hur det ser ut där borta så har ni några frågor så kan ni gärna ställa de. Han är civil han är inte med i någon grupp.
Mvh badryck
Består inte FSA av 100% sunniaraber?
Citera
2014-05-18, 23:48
Medlem
Ardalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joghd
sionisterna och väst vill skapa ett krig mellan sunni och shia men folk går inte på det, men de försöker genom att ständigt upprepa det. Söndra och härska. Om nån nämner shia-sunni-konflikt så är det antingen en som medvetet ljuger och försöker manipulera folk eller en idiot som inte vet något.

din svenska är riktigt bra på bara 7 år! :-)
Det är ett faktum eftersom det dör dagligen folk i terrorattentat över hela den muslimska världen.
Citera
2014-05-19, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Så har SAA börjat prioritera södra Syrien(syftar främst på Daraa, där terroristerna verkar vara ganska starka)?
Nått i den stilen. http://www.liveleak.com/view?i=a9b_1400440598
Citera
2014-05-19, 00:14
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ardalan

Jo men det är fotfarande inte ett religiöst krig när SAA har 50-70% sunnimuslimer.
Senast redigerad av Chris1991 2014-05-19 kl. 00:23.
Citera
2014-05-19, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ardalan

Skulle gissa på att runt 95% är sunni hos rebellerna men det finns även en liten klick av kristna, shia, druser och kurder på deras sida.
Men precis som förgående talare skrev så är det inget religiöst krig då båda sidor består av majoriteten sunnimuslimer.
Citera
2014-05-19, 01:00
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joghd

Citat:
Ursprungligen postat av hebbe25
Skulle gissa på att runt 95% är sunni hos rebellerna men det finns även en liten klick av kristna, shia, druser och kurder på deras sida.
Men precis som förgående talare skrev så är det inget religiöst krig då båda sidor består av majoriteten sunnimuslimer.

Det beror på vem du frågar. Många i rebellrörelsen ser inte ens shiamuslimer som muslimer. Det går inte heller att blunda och säga att det inte finns en konflikt mellan shiamuslimer och sunnimuslimer, för en sådan finns. Frågan är dock vem som inte vill att en sådan ska finnas? Jabhat al-Nusra/Islamic Front eller SAA? Vilka tjänar mest på att en sådan inte finns? Ja, svaret är givet. Jag kan sedan hålla med om att utomstående stater häller bränsle i elden, men i grunden bottar konflikten i varje enskild individs tankesätt. En stat ska inte kunna påverka dig till den graden att du tar upp vapen mot din egna broder. Konflikten kan inte beskyllas på utomstående, utan på varje enskild som väljer att hata istället för att samarbeta med sina medmänniskor.

Den syriska regeringen har gjort mycket de 40 åren de haft vid makten för att försöka läka såren, inte låta salt hällas i de. De har lyckats bra, men nu har tyvärr såret blivit stort samtidigt som en hel saltburk hällts i det. Det kommer ta tid att ta sig från det sekteristiska tänket efter detta krig. Såret kommer läka, men det kommer ta tid.
Senast redigerad av ZuparN 2014-05-19 kl. 01:04.
Citera
2014-05-19, 01:56
Medlem
Ardalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Jo men det är fotfarande inte ett religiöst krig när SAA har 50-70% sunnimuslimer.
Det finns inga säkra uppgifter på den etniska sammansättningen inom militären, men jag har ju refererat till några källor som tyder på att det motsatta gäller. Kom igen nu vem ska du lura tror du 70% av militären skulle tillåta totalutrensning av hela sunni områden genom flygbombningar. Eller ännu värre vara med och göra det? Ju mer ett inbördeskrig pågår desto mer sekteristiskt och etniskt blir det. Det är precis det som skett i Syrien. Hur kan du ha missat detta? Kanske varit för upptagen med att dyrka hizbulla.
Citera
2014-05-19, 12:00
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indrivaren
https://www.youtube.com/watch?v=yN0ddf62HgU
Vad snackar den här kannibalterroristen om, kan någon som behärskar språket vara schysst att översätta lite grovt?
Det är al-Nusra som fångade en ISIS i Abu Kamal, de frågar han vad han gjorde i Syrien och han svarar att han är i landet för att kriga med Assad och SAA, de säger titta runt dig ser du någon SAA här, ser vi ut som Assads styrkor,varför anfaller ni oss,ni hjälper Assad .
De vill också veta var i Abu Kamal han bodde och hur många de va men han vill inte säga, han säger att han minns inte och inte kan hitta tillbaka till stället, de hotar plocka ut hans ögon och slakta han om han inte säger var de andra finns.
Citera
2014-05-19, 12:18
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Här är en ny video som påstår att SAA är på väg in i Nawa. De verkar ha stora trupper för uppdraget.
http://www.liveleak.com/view?i=a9b_1400440598

Ser bra ut men videon är kanske trots allt någon dag gammal? På twitter påstår någon att SAA tog staden Om Al Awsaj nyss och är på väg in i Nawa?
Det en stor offensiv, många terrorister och deras kramare trodde att Daraa fronten var säker och att de kunde stå emot hur länge som helst men det gick snabbt, en stor och snabb offensiv enligt konstens alla regler, Om al-Aswaj är en liten stad/by som ligger några mil norr om Nawa, SAA rensade snabbt flera byar runt Nawa, byar och områden som var första försvarslinjen för Nawa rensades på ett par dagar och striden pågår nu inne i Nawa, terroristerna precis som i tidigare strider i Qalamoun och Qusair skriker efter hjälp, skyller på varandra och även på väst som inte hjälper till
Syrien försökte i flera brev att få FN fördöma kemattacken på SAA i söder och även att FN undersöker området men inte lyckats ännu, kanske nu när SAA kör hårt på terroristerna kommer FN reagera och säga att SAA förstörde all bevis på en kemattack.

SAA visar igen att de kan krossa terroristerna var som helst i landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in