2014-05-18, 17:13
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
Slagfältet.
Vadet.
Jag vet vad du vill ha. (Prova med denna först).
Sista pinnen på stegen.

Och återkom sedan med feedback.

Citat:
PS. Har du läst "1922" från novellsamlingen Nattsvart, Stjärnlöst?

Vill du ha feedback enbart på de fyra första novellerna, eller på 1922 också? Jag har läst dem och kommer gärna med feedback och andra kommentarer.
Citera
2014-05-18, 17:14
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st3fan91
Nej men jag är väldigt intresserad av Full Dark No Star, berättelserna verkar alla riktigt bra i den!

Med tanke på att det är min favoritnovellsamling av King, samt den enda novellsamling av honom där jag faktiskt gillar samtliga noveller, så är samtliga ruggigt bra
Citera
2014-05-18, 18:09
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Vill du ha feedback enbart på de fyra första novellerna, eller på 1922 också? Jag har läst dem och kommer gärna med feedback och andra kommentarer.

(Nej det inlägget var en reply till st3fan91.)

Citera
2014-05-18, 18:43
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
(Nej det inlägget var en reply till st3fan91.)

Jag vet, men tänkte att du kanske ville ha feedback från andra också
Citera
2014-05-18, 21:46
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Jag vet, men tänkte att du kanske ville ha feedback från andra också

Absolut

'1922' (enligt mig) är en sån novell som etsar sig fast i minnet.

Välberättad story, brutal, hög ångestfaktor rakt igenom hela novellen OCH sist men inte minst, den är riktigt bra från början till slut utan att man som läsare "tappar hoppet" så att säga

Citera
2014-05-27, 23:02
Medlem
TzOns avatar
För mig är det helt ofattbart hur få gånger Maratonmarschen nämns i denna tråden. Den är helt fantastiskt och jag kommer ihåg hur jag läste ut den i en enda sittning första gången jag läste den.
Sen dess har det blivit 5-6 gånger till man läst den..

Tvåa blir nog desperation följd av Under kupolen och Pestens tid. Femma, hmmm svårt, kanske drömfångare?

5-10 blir utan inbördes ordning:
Flickan som älskade Tom Gordon
Langoljärena
jurkyrkågården
Nyckeln till frihet
Talismanen och dess uppföljare.
Citera
2014-05-29, 17:13
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TzOn
För mig är det helt ofattbart hur få gånger Maratonmarschen nämns i denna tråden. Den är helt fantastiskt och jag kommer ihåg hur jag läste ut den i en enda sittning första gången jag läste den.
Sen dess har det blivit 5-6 gånger till man läst den..

Tvåa blir nog desperation följd av Under kupolen och Pestens tid. Femma, hmmm svårt, kanske drömfångare?

5-10 blir utan inbördes ordning:
Flickan som älskade Tom Gordon
Langoljärena
jurkyrkågården
Nyckeln till frihet
Talismanen och dess uppföljare.

Hm, du listade många som jag har svårt för.

Under Kupolen är helt fantastisk, Pesten Tid samt Jurtjyrkogården är bra. Flickan som älskade Tom Gordon, Langoljärerna, Desperation, Talismanen och Svarta Huset är sådant som jag snarare har avskytt eller genomlidit. Drömfångare tyckte jag var otroligt seg första gången som jag läste den, men har nu ändrat uppfattning. Boken får godkänt. Nyckeln till frihet samt Maratonmarschen får godkänt, men inte mer än så.

Citat:
Absolut

'1922' (enligt mig) är en sån novell som etsar sig fast i minnet.

Välberättad story, brutal, hög ångestfaktor rakt igenom hela novellen OCH sist men inte minst, den är riktigt bra från början till slut utan att man som läsare "tappar hoppet" så att säga

Absolut. Det är en av de noveller som av någon anledning etsar sig fast i minnet. Andra noveller (av King) som har etsat sig fast i minnet, det är bland annat Dolan's Cadilac och Pepparkaksflickan. Annars är Nattsvart, Stjärnlöst min favoritnovellsamling hittills.
Citera
2014-05-31, 13:06
Medlem
serotonins avatar
Till The Stand-fans: vilka är era favoritkaraktärer i boken? Mina är Larry Underwood, Lloyd Henreid och Harold Lauder. Sen gillar jag faktiskt den genomvidriga Julie Lawry också.

Karaktärer jag inte gillar är Mother Abigail och Nadine Cross.
Citera
2014-05-31, 15:45
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
Till The Stand-fans: vilka är era favoritkaraktärer i boken? Mina är Larry Underwood, Lloyd Henreid och Harold Lauder. Sen gillar jag faktiskt den genomvidriga Julie Lawry också.

Karaktärer jag inte gillar är Mother Abigail och Nadine Cross.

Larry Underwoood och Nick Andros gillar jag, kanske för att det är lättare att identifiera sig med två unga män i ungefär min ålder i berättelsen. Tom Cullen gillar jag också. En karaktär som jag inte gillar är Trashcan man, brukar alltid bli trött när man kommer till någon lång episod i boken som handlar om honom.
Citera
2014-05-31, 16:50
Medlem
serotonins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Larry Underwoood och Nick Andros gillar jag, kanske för att det är lättare att identifiera sig med två unga män i ungefär min ålder i berättelsen. Tom Cullen gillar jag också. En karaktär som jag inte gillar är Trashcan man, brukar alltid bli trött när man kommer till någon lång episod i boken som handlar om honom.

Tom Cullen hade jag glömt, honom måste man ju bara gilla. Nick är sympatisk men lite tråkig enligt mig och Trashcan Man har jag heller aldrig gillat. En karaktär till som jag kom på att jag gillar nu är den högt uppsatte militären i början (glömt namnet). Honom borde King gjort resistent och till en av huvudpersonerna i boken tycker jag.
Citera
2014-05-31, 16:55
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
Tom Cullen hade jag glömt, honom måste man ju bara gilla. Nick är sympatisk men lite tråkig enligt mig och Trashcan Man har jag heller aldrig gillat. En karaktär till som jag kom på att jag gillar nu är den högt uppsatte militären i början (glömt namnet). Honom borde King gjort resistent och till en av huvudpersonerna i boken tycker jag.

Starkey eller något tror jag han heter. Ja, jag gillar honom också. Randall Flagg tycker jag är intressant som karaktär också, särskilt i de kapitel i boken när man får en närmare beskrivning av honom.

Edit Generel William ''Billy'' Starkey heter han.
Citera
2014-06-02, 20:40
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Absolut. Det är en av de noveller som av någon anledning etsar sig fast i minnet. Andra noveller (av King) som har etsat sig fast i minnet, det är bland annat Dolan's Cadilac och Pepparkaksflickan. Annars är Nattsvart, Stjärnlöst min favoritnovellsamling hittills.

Yepp.

Alla noveller i samlingen 'Nattsvart, Stjärnlöst' är bra, rakt av.
(Låg och glodde rakt upp i taket med tusen tankar i huvudet efter att ha läst just den novellsamlingen, tur att det finns sömnmedel )

Även 'Dolans Cadillac' & 'Pepparkaksflickan' som du nämnde är riktigt nervpirrande och man måste "bara läsa en sida till.. och en till.. och sen sista.. eller bara en till förresten.. osv..."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in