Citat:
Ursprungligen postat av
TzOn
För mig är det helt ofattbart hur få gånger Maratonmarschen nämns i denna tråden. Den är helt fantastiskt och jag kommer ihåg hur jag läste ut den i en enda sittning första gången jag läste den.
Sen dess har det blivit 5-6 gånger till man läst den..
Tvåa blir nog desperation följd av Under kupolen och Pestens tid. Femma, hmmm svårt, kanske drömfångare?
5-10 blir utan inbördes ordning:
Flickan som älskade Tom Gordon
Langoljärena
jurkyrkågården
Nyckeln till frihet
Talismanen och dess uppföljare.
Hm, du listade många som jag har svårt för.
Under Kupolen är helt fantastisk, Pesten Tid samt Jurtjyrkogården är bra. Flickan som älskade Tom Gordon, Langoljärerna, Desperation, Talismanen och Svarta Huset är sådant som jag snarare har avskytt eller genomlidit. Drömfångare tyckte jag var otroligt seg första gången som jag läste den, men har nu ändrat uppfattning. Boken får godkänt. Nyckeln till frihet samt Maratonmarschen får godkänt, men inte mer än så.
Citat:
Ursprungligen postat av
BallsMan
Absolut
'1922' (enligt mig) är en sån novell som etsar sig fast i minnet.
Välberättad story, brutal, hög ångestfaktor rakt igenom hela novellen OCH sist men inte minst, den är riktigt bra från början till slut utan att man som läsare "tappar hoppet" så att säga

Absolut. Det är en av de noveller som av någon anledning etsar sig fast i minnet. Andra noveller (av King) som har etsat sig fast i minnet, det är bland annat Dolan's Cadilac och Pepparkaksflickan. Annars är Nattsvart, Stjärnlöst min favoritnovellsamling hittills.