Citat:
Ursprungligen postat av
GenesisP
Ralph var riktigt irriterande och jobbig. Samtidigt ska man inte glömma att det är precis så karaktären ska uppfattas, vi som tittare ska, precis som Tony och resten av hans crew, uppfatta Ralph som en jobbig djävel. Skådespelaren Joe Pantoliano är enormt skicklig på att gestalta olika karaktärer och han
ändrar sitt utseende konstant vilket gör att man ofta inte känner igen honom när han dyker upp i andra filmer, vare sig det är i The Matrix, Sopranos, The Fugitive,
Citat:
Ursprungligen postat av
GenesisP
Vilken utstrålning Gandolfini har! En sexuell karisma som inte har något att göra med fysiskt utseende.
Snacka om att födas för att spela en specifik roll, samma som t ex Richards som Kramer i Seinfeld.
Jag tycker inte att Gandolfini är född att spela Tony Soprano eftersom det implicerar att det är endast maffiaroller han skulle vara bra på. Snarare är det så att Gandolfini var en skicklig skådis som gjorde alla möjliga roller lika bra som Tony Soprano, vare sig han spelade militär, familjefar osv. Kolla på Welcome To The Rileys där han spelar en sorgsen försäljare som förlorat sin dotter och sedan får sympatier för en tonårig strippa. Han gjorde alla de rollerna med trovärdighet.
För övrigt var Gandolfini andrahandsvalet att spela Tony Soprano, rollen gick först till Ray Liotta som tackade nej. Lustigt är förresten att Ray Liotta såvitt känt inte har något italienskt blod i sig alls.
Själv tycker jag att Carmela, spelad av Edie Falco, är lite av en miscast, hon är ingen dålig skådis men hon känns inte så trovärdig som Carmela.
Citat:
Ursprungligen postat av
GenesisP
Jag läste förresten nånstans att en av skådespelarna (Paulie?) är mafioso på riktigt, är det sant?
Citat:
Ursprungligen postat av
Blundetto
Jag har för mig att Tony Sirico (Paulie) var en så kallad hangaround på 70-talet.
I sin ungdom hade Sirico gripits 28 gånger och är bland annat dömd för rån mot en nattklubb och dömd för vapenbrott. Han ska ha haft kopplingar till en av New York-familjerna och var under åtal inför en grand jury i samband med de stora maffiautredningarna tidigt 80-tal, något åtal väcktes dock aldrig och han var på sin höjd troligen en associate. Det finns en rolig referens till Siricos tidigare liv i Sopranos i ett av de sista avsnitten när bråket med New York-familjen är på gång och hans karaktär Paule Walnuts säger "
I lived through the seventies by the skin of my nuts when the Colombos were goin' at it." Meningen syftar på det stora maffiakriget i New York där bland annat familjen Colombo var inblandade.
En svaghet i serien tycker jag är att man inte får ett helhetsgrepp om Tonys maffiafamilj, dvs hur många den består av, inte ens i början får vi grepp om hur många crews det finns och hur stora dem är. Samma sak för New York-familjen, den är enormt mycket större, det sägs vid ett tillfälle att de har hundratals soldater men det är också allt.