Citat:
Ursprungligen postat av
Snooze91
Jag uppskattar din beräkning, men det är inte på något vis representativt för verkligheten iom att du saknar i princip alla de variabler som finns i mitt första svar till tacost.
Så länge du inte vet:
- Vikt
- FL > MSL
- Drag Index
- TAS (som inte är densamma som GS)
- BINGO/JOKER vid den Wp som befinner sig längst ifrån HOB
- Bränsleförbrukningskalkyler utöver den konstanta FL
- Vindstyrka/riktning på aktuell FL
- Temperaturer på aktuell FL
- Tid i Playtime
Ska man sekund räkna bränsleförbrukningen som du försökt påvisa utanför "labbmiljö" blir siffran en helt annan. Även den mängd bränsle APU:n drar, eller eventuella motorproblem. Man kan stirra sig blind på siffror om man vill det, men det är sällan verkligheten stämmer överens med den nivå som du försökt påvisa.
BINGO-nivå är för övrigt ingen ständigt gällande siffra heller utan varierar hur långt ifrån du befinner dig HOB (+5 min). JOKER-värdet anger BINGO plus sträcka till alternativt landningsfält från HOB.
Tsfc är inte så jäkla exakt heller, men vi kan ju stryka de punkter som är irrelevanta i ditt exempel.
Vikt = ointressant och skiljer ca 3 ton från start till landning om man inte har fälltank då skillnaden är större.
FL > MSL = irrelevant
Drag index = fullständigt irrelevant. Dels för att den tabellen inte existerar för Gripen, dels för att vi redan vet prestandan sm Gripen har med given last och dels för att DI på jaktrobotar är extremt liten sett till resten av flygplanet. DI är endast intressant när man tittar på underljudsfart och stora grjeer som fälltankar, DI ändras sedan i transonisk fart och högre.
TAS = irrelevant då skillnaden mellan IAS of TAS är extremt liten.
TSFC/SFC ger tillräckligt noggrann bränslekalkyl för att man ska kunna få ett hum om förmågan.
Vindstyrka... Om vindstyrkan är 17 sekundmeter så ser det ut såhär: "Böjer mindre trädstammar, svårt gå upprätt", det är alltså hård vind enligt Beaufort. Flygplanet rör sig i 1700m/s. Så om det blåser så hårt att folk har svårt att hålla balansen så är det fortfarande endast 1% av flygplanets hastighet och relativa hastighet i mediumet.
osv.
Räkna istället på vad man gör behöva i dragkraft så har du ett bra närmevärde.
Under en normaldag på 8'000 fot och uppåt så kan en beväpnad Gripen F brassa på i 1380km/h utan att tända ebk. Min bedömning är att den går på ca 95% av torr dragkraft (även om det är mer så är det nära nog).
Då är det bara att ta [bränslemängd i lb]x[0,95*dragkraft i lbf*sfc] och så får man ett ganska bra värde på hur länge de håller igång och hur långt de kommer.