• 1
  • 2
2007-05-01, 17:19
Medlem
KimNeilJungs avatar
För att göra det möjligt att besvara vad det var du såg på himlavalvet behöver du i din trådstart ta med ungefärliga uppgifter för:
1. väderstreck
2. klockslag
3. plats

Innan du frågar tänk också på programmet Stellarium, här kan du skriva in dina koordinater och se vad som fanns, eller kommer att finnas, på stjärnhimlen vid ett visst klockslag.
http://www.stellarium.org/

"Jag stod på balkongen igår cirka 22.30 och såg något som blinkade ungefär i öster. Detta var i Dalarna" är helt ok.

Trådar som bara säger "Jag stog på balkongen och såg något som blinkade. Vad var det?" kommer hädanefter att raderas.

Mvh

KNJ
Senast redigerad av KimNeilJung 2011-08-15 kl. 10:26.
2012-03-30, 22:30
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jellesi
Ja den var lågt över horisonten, misstänkt lågt för att vara en stjärna. Vet inte vilket väderstreck tyvärr. Men visst, det är ju såklart rotationen jag märkt. Hur vet man om det är en satellit då?
Satelliter rör sig, så snabbt att du lätt kan uppfatta det med blotta ögat. Jag gissar på att det var Sirius du såg. Bor du i en stad? Stjärnor som står lågt över horisonten kan vara svåra att se om du bor där mycket ljusförorening finns, och det är endast de absolut ljusstarkaste som syns så lågt, och Sirius är starkast av alla stjärnor på natthimlen. Om du däremot bor på en mörkare plats så kan det ha varit någon annan stjärna. Men ta reda på vilket håll du kollade åt. Testa att ladda ner Stellarium, det är ett gratisprogram som kan hjälpa dig att identifiera olika himmelska objekt.
2012-06-05, 08:10
Medlem
Vad såg jag?

Satt på en buss mellan sao Paulo och Coritiba i södra Brasilien och titta ut genom fönstret och såg en stor estrada med stjärnor och märkligast var att det inte bara lös om stjärnorna utan det lös runt hela detta området. Runt omkring var det bäcksvart men just på delen av rymden lös det av en massa stjärnor.
Någon som vet vad jag kan ha sett?
2012-06-05, 08:21
Medlem
Sture12347s avatar
https://www.flashback.org/t997510p52

UFO
2012-06-05, 08:59
Medlem
jolindbes avatar
Var det som ett band som gick över hela himlen, eller var det som en mindre klump? Om det var det första såg du Vintergatan, dvs in mot centrum i vår egen galax (eftersom du är på södra halvklotet, här i norr ser vi inte centrum, utan bara ett smalare band). Om du såg en klump var det Stora Magellanska Molnet (eller möjligen Lilla Magellanska Molnet), två av våra närmaste galaxer.
2012-06-05, 11:27
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Estrada betyder efter en snabb googling "väg", och om du såg en väg av stjärnor så var det med största sannolikhet Vintergatan du såg, eller den mjölkiga vägen, som den kallas på många andra språk.
2012-06-05, 12:04
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Estrada betyder efter en snabb googling "väg", och om du såg en väg av stjärnor så var det med största sannolikhet Vintergatan du såg, eller den mjölkiga vägen, som den kallas på många andra språk.
Äsch, har du inte lärt dig hur det ligger till. Allt på himlen som inte är solen eller månen är ett UFO!
Venus=UFO
Jupiter=UFO
Stjärnor=UFO
Stjörnhopar (plejaderna)=UFO
Vintergatan=UFO
Satelliter=Absolut ett UFO
Väderballonger=UFO
Flygplan=UFO

(Där UFO inte avser utomjordingar och inte ett oidentifierat flygande föremål.)
2012-06-05, 12:19
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Äsch, har du inte lärt dig hur det ligger till. Allt på himlen som inte är solen eller månen är ett UFO!
Venus=UFO
Jupiter=UFO
Stjärnor=UFO
Stjörnhopar (plejaderna)=UFO
Vintergatan=UFO
Satelliter=Absolut ett UFO
Väderballonger=UFO
Flygplan=UFO

(Där UFO inte avser utomjordingar och inte ett oidentifierat flygande föremål.)
Åh fan, just det! Tänk, jag glömde det.
2012-06-05, 14:04
Medlem
jolindbes avatar
Mjölkvägen / Vintergatan på bild: http://en.es-static.us/upl/2012/05/m..._Landolfi.jpeg

De mörkare banden är områden med stoft. De tätaste sådana områdena är där nya stjärnor bildas.
2012-06-05, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Mjölkvägen / Vintergatan på bild: http://en.es-static.us/upl/2012/05/m..._Landolfi.jpeg

De mörkare banden är områden med stoft. De tätaste sådana områdena är där nya stjärnor bildas.
Du får gärna kalla mig dum men kan man se med egna ögon så här klart på sydklotet?
Ser ju grymt häftigt ut jag kan bara se de gamla vanliga sktstärnorna som är 3 på diagonalen
2012-06-05, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe

ohh jävlar. Kan man se det där från jorden?
2012-06-05, 20:28
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OAlienWhereArtThou
ohh jävlar. Kan man se det där från jorden?

Ja.

Åk riktigt långt ut på landet en kväll mitt på vintern, så långt bort från ljusföroreningar du kan komma. Då jävlar.

Men det ser inte riktigt så klart och färggrant ut för det blotta ögat, såna där foton är montage av mängder av stackade exponeringar.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback