2014-01-11, 23:20
  #853
Medlem
nosferatuzens avatar
Om man har djur hur blir det då? Säg att jag har 3 katter och en hund och kronofogden ska börja ta mina pengar snart, tar dom någon hänsyn till att mina djur behöver försäkringar och mat?
Citera
2014-01-11, 23:25
  #854
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosferatuzen
Om man har djur hur blir det då? Säg att jag har 3 katter och en hund och kronofogden ska börja ta mina pengar snart, tar dom någon hänsyn till att mina djur behöver försäkringar och mat?

Det tar man ingen hänsyn till, det får du ta från de pengar som du ska leva på, ditt förbehållsbelopp.. "existensminimum"
Väljer du att ha djur och ha dessa försäkrade får du göra avkall på annat, är du ensam vuxen och inga barn får du behålla cirka 4500 kr plus boendekostnad, har du sjukdomskostnader får du behålla upp till högkostnadsskydden för läkare och läkemedel, typ 270 kr i månaden.
Hur du disponerar dina 4500 kronor är upp till dig.
Citera
2014-01-12, 14:36
  #855
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosferatuzen
Om man har djur hur blir det då? Säg att jag har 3 katter och en hund och kronofogden ska börja ta mina pengar snart, tar dom någon hänsyn till att mina djur behöver försäkringar och mat?

Varför skulle de göra det? Sitter man hos Kronofogden känns det inte som prio ett att betala för fyra husdjur.
Citera
2014-01-12, 16:58
  #856
Medlem
nosferatuzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Varför skulle de göra det? Sitter man hos Kronofogden känns det inte som prio ett att betala för fyra husdjur.

Fan vet jag?? Varför tror du jag ställde frågan
Citera
2014-01-12, 16:59
  #857
Medlem
nosferatuzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Det tar man ingen hänsyn till, det får du ta från de pengar som du ska leva på, ditt förbehållsbelopp.. "existensminimum"
Väljer du att ha djur och ha dessa försäkrade får du göra avkall på annat, är du ensam vuxen och inga barn får du behålla cirka 4500 kr plus boendekostnad, har du sjukdomskostnader får du behålla upp till högkostnadsskydden för läkare och läkemedel, typ 270 kr i månaden.
Hur du disponerar dina 4500 kronor är upp till dig.


Okej. Tack för svaret! Uppskattas.
Citera
2014-02-03, 22:36
  #858
Medlem
GreedyGoats avatar
Låt oss säga att man har en skuld på 600 000 hos kfm.
Om man sedan köper en bil för 60 000 som man registrerar på sig själv. Vad sker då?
Kan kfm ta bilen och hur går det isåfall till?

Låt oss säga att man drar till danmark\norge\finland och använder bilen där hela tiden.
Vad gör dom då? skickar ett argt brev?



jag är mest intresserad av vad som sker om dom inte får tag i en.
har en disskusion med en polare och ingen av oss vet hur det funkar.
jag menar att man borde kunna köra bilen som vanligt bara man håller sig undan kfm.
för dom kan väl knappast sälja den utan att man skriver på några papper
Citera
2014-02-03, 23:09
  #859
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreedyGoat
Låt oss säga att man har en skuld på 600 000 hos kfm.
Om man sedan köper en bil för 60 000 som man registrerar på sig själv. Vad sker då?
Kan kfm ta bilen

Ja

Citat:
Ursprungligen postat av GreedyGoat
och hur går det isåfall till?

De kommerhelt enkelt och hämtar den, tillsammans med polis om så krävs.


Citat:
Ursprungligen postat av GreedyGoat
för dom kan väl knappast sälja den utan att man skriver på några papper

Självklart kan de göra det.
Citera
2014-02-04, 08:42
  #860
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreedyGoat
Låt oss säga att man har en skuld på 600 000 hos kfm.
Om man sedan köper en bil för 60 000 som man registrerar på sig själv. Vad sker då?
Kan kfm ta bilen och hur går det isåfall till?

Låt oss säga att man drar till danmark\norge\finland och använder bilen där hela tiden.
Vad gör dom då? skickar ett argt brev?



jag är mest intresserad av vad som sker om dom inte får tag i en.
har en disskusion med en polare och ingen av oss vet hur det funkar.
jag menar att man borde kunna köra bilen som vanligt bara man håller sig undan kfm.
för dom kan väl knappast sälja den utan att man skriver på några papper

Har du en skuld på 600 000 hos kronkalle så måste du ha 60000 i kontanter för att köpa bilen.... för du får den knappast på någon form av kreditköp... Dessutom lär Kronkalle ha kollat ditt konto några ggr så du kan inte heller ha pengarna på kontot....

Står bilen reggad på dig så utmäter de den rätt omgående.... Skulle du flytta till Finland så kan de kontakta sina Finska kompisar och så tar finnarna bilen....

I Sverige så räcker det att du kör in i en större poliskontroll.. Är kronis med där så tar de bilen ASAP.
Sedan kan jag köpa den på kronis bilauktion.....
Citera
2014-02-04, 08:56
  #861
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreedyGoat
Låt oss säga att man drar till danmark\norge\finland och använder bilen där hela tiden.
Vad gör dom då? skickar ett argt brev?

Inom EU (och även Norge) så finns det fina samarbeten mellan myndigheterna, så det är inga problem att få bilen utmätt i ett annat land.

Om du flyttar till något land utanför EU så blir det värre. Men, det finns ju inget som hindrar att gäldenären säljer skulden till någon aktör i det landet och låter dem driva in den för egen räkning.
Citera
2014-02-04, 18:27
  #862
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreedyGoat
Låt oss säga att man har en skuld på 600 000 hos kfm.
Om man sedan köper en bil för 60 000 som man registrerar på sig själv. Vad sker då?
Kan kfm ta bilen och hur går det isåfall till?

Låt oss säga att man drar till danmark\norge\finland och använder bilen där hela tiden.
Vad gör dom då? skickar ett argt brev?



jag är mest intresserad av vad som sker om dom inte får tag i en.
har en disskusion med en polare och ingen av oss vet hur det funkar.
jag menar att man borde kunna köra bilen som vanligt bara man håller sig undan kfm.
för dom kan väl knappast sälja den utan att man skriver på några papper

Om du faktiskt har behov av din bil för att ta dig till och från arbete så kommer dom ändå att sälja den och låta dig behålla ~20-25000 kr (ett viss procent av prisbasbeloppet) för att köpa en annan bil, men i övrigt, ja dom nyper bilen.
Citera
2014-02-04, 19:55
  #863
Medlem
Bud via mejl binande?

Jag har vunnit en budgivning på kronofogden
endast skickat ett mejl med ett bud, vann med de budet. är de bindande på något sätt eller kan jag dra mig ur budgivningen?
kronofogden påstår att lagt bud är lagt.
Citera
2014-02-04, 20:03
  #864
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurtlarsson
Bud via mejl binande?

Jag har vunnit en budgivning på kronofogden
endast skickat ett mejl med ett bud, vann med de budet. är de bindande på något sätt eller kan jag dra mig ur budgivningen?
kronofogden påstår att lagt bud är lagt.

Det här blir kanske det mest osäkra svaret jag har gett i den här tråden..


Du lär ha svårt att dra dig ur, nu har jag inte någon källa, annat än vad jag vill minnas från när jag satt på en exekutiv auktion, att det kan kan bli så att du "hamnar" hos kfm för att du inte betalar, men, jag hittar inte när jag bläddrade i UB som snabbast något om det.

Du kan väl försöka hävda något i stil med att det inte är din mailadress, att du blivit hackad eller liknande, lär väl hamna i domstol om ingen av er ger sig.

LG
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in