2014-05-16, 18:01
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javlahelvete
Har 22.000 till csn, någon som vet om man erbjuder sig att betala 10.000 uppfront återkallar dom resten då och gör upp en avbetalning?

CSN förhandlar aldrig (som jag hört talas om) om man inte gör upp om en avbetalningsplan INNAN det går till KFM.
Citera
2014-05-16, 18:11
Medlem
javlahelvetes avatar
Oki killar,tack för svaret!

Det rör sig om utmätning i 3 månader så antar att det inte är hela världen,surt bara att leva på så lite pengar under den tiden.

Trevlig helg på er.

//jävlahelvete
Citera
2014-05-16, 18:20
Medlem
NÅN SOM KAN HJÄLPA MEJ O SVARA PÅ DETTA INLÄGG OM VIVUS

Jag va sjukskriven under en period och hela min ekonomi rasade. Dum o utan o tänka mig för tog jag ett lån hos vivus för att betala räkningar o annat,o tänkte de här betalar jag gen sen när jag börjar jobba men blev tyvärr fortsatt sjukskriven pga av bruten axel som inte ville läka som den skulle o hamnade efter med vivus lånet. Bönade o bad om en avbetalnings plan men ikke! Dom har nu skickat det till kronofogden. Har skrivit under föreläggandet men bestridit... Första gången jag går igenom något sånt här så min fråga är hur själva processen ser ut???

Jag kommer börja jobba 50 % denna månad så kommer kunna betala en liten slant denna månad sen nästa månad får jag full lön o kommer kunna betala 7 tusen iaf månaden efter de betala hela lånet.. Lånet är på 14 500kr...

Är vivus lätta o ha o göra med på de viset att dom kommer gå med på avbetalningsplan??

Nu när jag bestridit vad händer då? skickar kronofogden det till vivus o sen är de upp till dom? hur många veckor tar de innan man får besked?

Om dom vägrar gå med på avbetalnings plan skickar dom de till tingsrätten då? Vad kommer hända då? blir jag kallad dit???
Citera
2014-05-16, 18:39
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tussan90
NÅN SOM KAN HJÄLPA MEJ O SVARA PÅ DETTA INLÄGG OM VIVUS

Jag va sjukskriven under en period och hela min ekonomi rasade. Dum o utan o tänka mig för tog jag ett lån hos vivus för att betala räkningar o annat,o tänkte de här betalar jag gen sen när jag börjar jobba men blev tyvärr fortsatt sjukskriven pga av bruten axel som inte ville läka som den skulle o hamnade efter med vivus lånet. Bönade o bad om en avbetalnings plan men ikke! Dom har nu skickat det till kronofogden. Har skrivit under föreläggandet men bestridit... Första gången jag går igenom något sånt här så min fråga är hur själva processen ser ut???

Jag kommer börja jobba 50 % denna månad så kommer kunna betala en liten slant denna månad sen nästa månad får jag full lön o kommer kunna betala 7 tusen iaf månaden efter de betala hela lånet.. Lånet är på 14 500kr...

Är vivus lätta o ha o göra med på de viset att dom kommer gå med på avbetalningsplan??

Nu när jag bestridit vad händer då? skickar kronofogden det till vivus o sen är de upp till dom? hur många veckor tar de innan man får besked?

Om dom vägrar gå med på avbetalnings plan skickar dom de till tingsrätten då? Vad kommer hända då? blir jag kallad dit???

Vivus har ju redan sagt nej till en avbetalningsplan, så detta kommer ju inte ändras. Det är sedan KFM som kräver dig på pengar, och inte Vivus.

Nu när du har bestridit skulden, så kommer Vivus att få tillfälle att uttala sig. Dom kommer då bevisa att skulden är giltig. Det är lite olika hur lång tid det tar, men ett par väckor minst skulle jag tro.
Betalar du inte då, så kommer kronofogden att kolla om du har tillgångar dom kan ta för att kräva in pengarna. Finns inga tillgångar, så kan det bli utmätning på din lön/sjuklön.

Dock är det inte säkert att KFM kommer hinna med att göra någon utredning med hänsyn till utmätning, i och med att du som du säger kommer kunna betala hela skulden inom ett par månader.

Det är endast om skulden är tvistig som det går till tingsrätten. Det kommer nog inte att bli så i ditt fall. Skulle det mot all förmodan bli så, då blir du kallad dit. Men som sagt, du kommer ju betala hela skulden inom kort -så det är ett scenario som du inte behöver oroa dig för.

Det som är negativt med att skulden går till KFM är ju att du dels får en betalningsanmärkning, och dels så tillkommer det diverse avgifter, ansökningsavgift med mera.

Din skuld är ju såpass liten, varför försöker du inte låna pengar av familj/vänner istället -eller ta ett annat lån som du vet att du kommer kunna betala inom kort? Det skulle spara dig en massa bekymmer!

Tänk dock på att du kollar räntan innan du tar något lån, det finns många låneinstitut som har ockerräntor!
Citera
2014-05-16, 18:43
Medlem
Ja är du inte hemma finns risken dom frågar dina grannar! Dom fråga mina i måndags om mig ang tex jobb och när jag var hemma..
Citera
2014-05-16, 18:44
Medlem
Burkbubbas avatar
Har för mig att det står någonting om att brevet ska vara tillbaka hos Kronofogden 10 dagar efter att man fått brevet och skrivit under det. Om dom inte fått in brevet så kommer dom till ditt hem eller jobb för att ge det till dig.
Citera
2014-05-16, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Vivus har ju redan sagt nej till en avbetalningsplan, så detta kommer ju inte ändras. Det är sedan KFM som kräver dig på pengar, och inte Vivus.

Nu när du har bestridit skulden, så kommer Vivus att få tillfälle att uttala sig. Dom kommer då bevisa att skulden är giltig. Det är lite olika hur lång tid det tar, men ett par väckor minst skulle jag tro.
Betalar du inte då, så kommer kronofogden att kolla om du har tillgångar dom kan ta för att kräva in pengarna. Finns inga tillgångar, så kan det bli utmätning på din lön/sjuklön.

Dock är det inte säkert att KFM kommer hinna med att göra någon utredning med hänsyn till utmätning, i och med att du som du säger kommer kunna betala hela skulden inom ett par månader.

Det är endast om skulden är tvistig som det går till tingsrätten. Det kommer nog inte att bli så i ditt fall. Skulle det mot all förmodan bli så, då blir du kallad dit. Men som sagt, du kommer ju betala hela skulden inom kort -så det är ett scenario som du inte behöver oroa dig för.

Det som är negativt med att skulden går till KFM är ju att du dels får en betalningsanmärkning, och dels så tillkommer det diverse avgifter, ansökningsavgift med mera.

Din skuld är ju såpass liten, varför försöker du inte låna pengar av familj/vänner istället -eller ta ett annat lån som du vet att du kommer kunna betala inom kort? Det skulle spara dig en massa bekymmer!

Tänk dock på att du kollar räntan innan du tar något lån, det finns många låneinstitut som har ockerräntor!

Hej

Tack för sitt svar Dom har ju nekat mej avbetalningsplan men jag vet en del andra som också blivit nekade men när de gått vidare till tingsrätten så har dom fått avbetalningsplan så därför jag undrade:/

Jag har hört runt med släkt/vänner men ingen kan hjälpa mig med detta o något lån kan ja inte få pga av för många uc frågningar..har kollat me min bank o andra ställen suck. Så ska jobba arslet av mej nästa månad o månaden efter de så ja kan beta av så mkt som möjligt

Men om den u blir utslag o efter de att vivus vill ha alla sina pengar direkt..o ja inte kan betala de direkt vad är de första dom kollar på då kronofogden alltså? De står på deras hemsida att dom tar av de som e minst skada. Jag hoppas verkligen dom tar löneutmätning isåfall:*( komma hem hit o rota känns inge lockande då min sambo skulle bli galen o mkt är hans saker av värde här,han vet om att jag har en skuld hos kronofogden o jag har lovat o betala av detta fort...vill inte sätta han i skiten pga av de här. Usch jag vill bara få de här bort betalt!!
Citera
2014-05-16, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Har för mig att det står någonting om att brevet ska vara tillbaka hos Kronofogden 10 dagar efter att man fått brevet och skrivit under det. Om dom inte fått in brevet så kommer dom till ditt hem eller jobb för att ge det till dig.

Hur snabbt kan dom komma till än då?:/ Kronofogden hade ansökt om en delgivningsman igår sa dom idag när jag ringde dom. Ska jobba hela denna helgen o kommer knappt vara hemma,är livrädd att dom ska komma då o knacka på hos mina grannar,kommer skämmas ihjäl;*(

Men är de säkert att dom frågar grannar o så? Brukar dom inte lämna en lapp i brevlådan att man ska ringa dom? fast kanske är olika då
Citera
2014-05-16, 19:36
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Hur snabbt kan dom komma till än då?:/ Kronofogden hade ansökt om en delgivningsman igår sa dom idag när jag ringde dom. Ska jobba hela denna helgen o kommer knappt vara hemma,är livrädd att dom ska komma då o knacka på hos mina grannar,kommer skämmas ihjäl;*(

Men är de säkert att dom frågar grannar o så? Brukar dom inte lämna en lapp i brevlådan att man ska ringa dom? fast kanske är olika då

Jag vet inte. Har aldrig haft något större problem med Kronofogden. Hade något ärende där när det krånglade med min eftersändning när jag flyttade för ett tag sedan. Jag ringde och förklarade läget för dom, och sa att jag hade betalat dom redan innan jag skickade in brevet. Men alltså, hur lång tid har det gått sen du fick första brevet? Man har trots allt 10 dagar på sig innan det händer någonting.

När jag hade betalat och postat brevet så mailade jag all min information och bekräftade att allt var betalt, så dom kunde notera att pengarna var på väg in så inkassobolagen kunde dra tillbaka deras fordran. Någon dag senare var allting tillbakadraget och jag hade inga betalningsanmärkningar eller liknande.

Du har ingenting att skämmas för heller. Ibland blir det inte som man tänkt sig. Du behöver inte göra någon stor grej av det. Kronofogden har mer ärenden nu än någonsin, det är inget konstigt med att hamna där även om man har ekonomin med sig. Jag har glasklar ekonomi och behöver inte oroa mig för vardagen, men adressändring sabbade med min eftersändning så all min post skickades till en tom lägenhet i flera veckor, och lägenheten låg dessutom 50 mil ifrån min nya bostad.
Senast redigerad av Burkbubba 2014-05-16 kl. 19:40.
Citera
2014-05-16, 23:54
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Hej

Tack för sitt svar Dom har ju nekat mej avbetalningsplan men jag vet en del andra som också blivit nekade men när de gått vidare till tingsrätten så har dom fått avbetalningsplan så därför jag undrade:/

Jag har hört runt med släkt/vänner men ingen kan hjälpa mig med detta o något lån kan ja inte få pga av för många uc frågningar..har kollat me min bank o andra ställen suck. Så ska jobba arslet av mej nästa månad o månaden efter de så ja kan beta av så mkt som möjligt

Men om den u blir utslag o efter de att vivus vill ha alla sina pengar direkt..o ja inte kan betala de direkt vad är de första dom kollar på då kronofogden alltså? De står på deras hemsida att dom tar av de som e minst skada. Jag hoppas verkligen dom tar löneutmätning isåfall:*( komma hem hit o rota känns inge lockande då min sambo skulle bli galen o mkt är hans saker av värde här,han vet om att jag har en skuld hos kronofogden o jag har lovat o betala av detta fort...vill inte sätta han i skiten pga av de här. Usch jag vill bara få de här bort betalt!!

KFM kommer inte hem till dig så länge det finns utmätningsbara pengar, så det behöver du inte oroa dig för i det här läget. Dessutom kommer det som sagt ta tid innan all utredning är klar, så se bara till att du gör som du har planerat mht att jobba ihop pengarna snabbt.

Hade det varit en inkassobyrå du var skyldig pengar till, så hade det förmodligen gått bra med en avbetalningsplan -men Vivus är ju ett låneinstitut och har ju i princip redan gett dig en avbetalningsplan :-)

Synd att inte din sambo kan hjälpa dig, det kommer ju även gå ut över honom att du får en betalningsanmärkning... Den ligger kvar i 3 år, och du kommer inte att kunna få mobilabonnemang, krediter, lån, hyreskontrakt med mera.

Hoppas det löser sig för dig, lycka till!
Citera
2014-05-17, 00:05
Medlem
Enligt min plan o lön så kommer ja kuna betala av hela skulden på 3 månader,kanske 2 månader beroende på hur min nästa månadslön ser ut. Jag har redan en prick sen förut tyvärr:/ just nu skiter ja i pricken o känner bara att jag vill betala av de här..jag o min sambo har inga planer på o köpa hus än på några år då vi trivs bra i våran hyreslägenhet o han jobbar borta mkt så nå hus vette fan om vi skulle ha tid o sköta o orka med just nu.. abonemang har jag och är noga o betala varje räkning. Usch hoppas tiden går fort så ja kan betala av detta och skulle de bli utmätning så hoppas jag dom tar löneutmätning!!! Nej min sambo menar att ja får skylla mig själv o se till o betala av skiten och han har helt rätt i de,jag får som sagt ta mig i kragen o betala av detta.. värsta är ju skulden o skammen man känner,jag skämms ju som fan över detta.

Jag har skickat in delgivnings kvittot o bestridit så får se va som händer med allt... o de värsta va idag att när jag ringde kronofogden o frågade om mitt ärende så sa dom att jag skickat in mitt delgivnings kvitto 2 dagar försent så som ansökt om en delgivningsman som kommer besöka mitt hem!! PANIK...... Dom sa dom kan komma på helger o kvällar,jobbar natt hela den helgen o kommer sova på morgonen o heal dagen,kul om dom plingar på titig på morgonen elr på dagen när ja sover o min sambo öppnar o fattar noll..usch Funderar på att åka till kronofogden direkt på måndag morgon o skriva under delgivnings kvittot igen så den där delgivning mannen slipper komma hem till mig:/ annars så har kronofogden delgivnings kvittot på onosdag under dagen enligt posten...

Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
KFM kommer inte hem till dig så länge det finns utmätningsbara pengar, så det behöver du inte oroa dig för i det här läget. Dessutom kommer det som sagt ta tid innan all utredning är klar, så se bara till att du gör som du har planerat mht att jobba ihop pengarna snabbt.

Hade det varit en inkassobyrå du var skyldig pengar till, så hade det förmodligen gått bra med en avbetalningsplan -men Vivus är ju ett låneinstitut och har ju i princip redan gett dig en avbetalningsplan :-)

Synd att inte din sambo kan hjälpa dig, det kommer ju även gå ut över honom att du får en betalningsanmärkning... Den ligger kvar i 3 år, och du kommer inte att kunna få mobilabonnemang, krediter, lån, hyreskontrakt med mera.

Hoppas det löser sig för dig, lycka till!
Citera
2014-05-17, 08:46
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Jag har skickat in delgivnings kvittot o bestridit

Förlåt men... Hur kan man på ren svenska vara så dum att man bestrider en sån fordran?

Det är ju en solklar skuld, till ett aggressivt kreditbolag. Jag hoppas du inser att det ju är självklart att de kommer att ta det till rättegång och att det blir du som får betala de kostnaderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in