Citat:
Ursprungligen postat av
tussan90
NÅN SOM KAN HJÄLPA MEJ O SVARA PÅ DETTA INLÄGG OM VIVUS
Jag va sjukskriven under en period och hela min ekonomi rasade. Dum o utan o tänka mig för tog jag ett lån hos vivus för att betala räkningar o annat,o tänkte de här betalar jag gen sen när jag börjar jobba men blev tyvärr fortsatt sjukskriven pga av bruten axel som inte ville läka som den skulle o hamnade efter med vivus lånet. Bönade o bad om en avbetalnings plan men ikke! Dom har nu skickat det till kronofogden. Har skrivit under föreläggandet men bestridit... Första gången jag går igenom något sånt här så min fråga är hur själva processen ser ut???
Jag kommer börja jobba 50 % denna månad så kommer kunna betala en liten slant denna månad sen nästa månad får jag full lön o kommer kunna betala 7 tusen iaf månaden efter de betala hela lånet.. Lånet är på 14 500kr...
Är vivus lätta o ha o göra med på de viset att dom kommer gå med på avbetalningsplan??
Nu när jag bestridit vad händer då? skickar kronofogden det till vivus o sen är de upp till dom? hur många veckor tar de innan man får besked?
Om dom vägrar gå med på avbetalnings plan skickar dom de till tingsrätten då? Vad kommer hända då? blir jag kallad dit???
Vivus har ju redan sagt nej till en avbetalningsplan, så detta kommer ju inte ändras. Det är sedan KFM som kräver dig på pengar, och inte Vivus.
Nu när du har bestridit skulden, så kommer Vivus att få tillfälle att uttala sig. Dom kommer då bevisa att skulden är giltig. Det är lite olika hur lång tid det tar, men ett par väckor minst skulle jag tro.
Betalar du inte då, så kommer kronofogden att kolla om du har tillgångar dom kan ta för att kräva in pengarna. Finns inga tillgångar, så kan det bli utmätning på din lön/sjuklön.
Dock är det inte säkert att KFM kommer hinna med att göra någon utredning med hänsyn till utmätning, i och med att du som du säger kommer kunna betala hela skulden inom ett par månader.
Det är endast om skulden är tvistig som det går till tingsrätten. Det kommer nog inte att bli så i ditt fall. Skulle det mot all förmodan bli så, då blir du kallad dit. Men som sagt, du kommer ju betala hela skulden inom kort -så det är ett scenario som du inte behöver oroa dig för.
Det som är negativt med att skulden går till KFM är ju att du dels får en betalningsanmärkning, och dels så tillkommer det diverse avgifter, ansökningsavgift med mera.
Din skuld är ju såpass liten, varför försöker du inte låna pengar av familj/vänner istället -eller ta ett annat lån som du
vet att du kommer kunna betala inom kort? Det skulle spara dig en massa bekymmer!
Tänk dock på att du kollar räntan innan du tar något lån, det finns många låneinstitut som har ockerräntor!