Citat:
Jag möter människor dagligen och har fått ett ganska "öppet sinne".
Jag kan tänka mig följande: mannen tog med Yara för att hennes föräldrar godkände detta.
Föräldrarna ville flytta hit, morbror var införstådd med detta - och han fick flickan av föräldrarna.
Yara blev hans ägodel.
Jag tror aldrig att vi kommer att få veta varför detta hände.
Men kan man spela ut paret mot varandra lägg till en obduktion av Yara, då sitter dom inne länge.
Jag kan tänka mig följande: mannen tog med Yara för att hennes föräldrar godkände detta.
Föräldrarna ville flytta hit, morbror var införstådd med detta - och han fick flickan av föräldrarna.
Yara blev hans ägodel.
Jag tror aldrig att vi kommer att få veta varför detta hände.
Men kan man spela ut paret mot varandra lägg till en obduktion av Yara, då sitter dom inne länge.
Nej.Jag letar efter rationella och för mig rimliga förklaringar.
På något sätt måste flickan kommit hit och jag tror migrationsverket vet vad de talar om.
(Se MIG uttalar sig om Y och människosmuggling BLT+ 2014 - 05 -03 Jag får inte till länkar men se MotorBoater #3853)
*Jag tror att tidpunkten för Ys avresa handlade om att hon fick följa med på en resa som inte primärt handlade om att ta just Y till Sverige. För om flickan smugglades över så kan man tänka sig ett antal rimliga/möjliga/kända resvägar. Alla dessa är i viss mån riskabla och förenade med en hel del kostnader och det låter helt enkelt inte lönsamt att smuggla över ett barn, en person.
*Biopappa framstår hittills inte som något annat än en palestinsk tjänsteman i Gaza. Jag anser inte heller att han är ansvarig över utökade Dublinförordningar eller regelsystem kring möjlig asyl eller att han inte djupt skulle sörja sin dotter. Detta oberoende av vad jag anser i övrigt.
Framförallt tror jag att biopappa handlar rationellt och att han inte ljuger om basfakta. Eftersom det skulle vara onödigt och riskabelt för familjen. Vilket gör att tidpunkten troligtvis stämmer och A med familjs inblandning i Ys resa till Sverige.
Så om biopappa har rätt om A och MIG vet var de talar om när det gäller trolig flyktingsmuggling så tycker jag att:
1. Amina är en betydligt mer intressant person och med större kapacitet än vad stöldräderna visat
2. Och jag undrar om det fanns det något mer barn med på den resan? Och var det barnet i så fall finns idag?
Om någon som läser tråden är lite insatt i kostnader och riskkalkyler för människosmuggling så vore det trevligt om ni kunde reda ut saker. Kanske någon som i sitt arbete kommer i kontakt med frågan, själv är människosmugglare eller doktorerar på ämnet? . Hoppas