2014-05-15, 16:00
Medlem
EdgeofEndings avatar
Nu när pengar är på ingång tänkte jag köpa Books of Blood, men tänkte kolla snabbt vilka utgåvor ni har?

Hittade denna samling på sf-bokhandeln. Men sen hittade jag denna mer sexiga utgåvan, som verkar vara den första. Sen även en tråkigare från 90-talet.

Så vilka utgåvor har ni?

Edit: Hittade hela serien i första utgåvan på ebay, om man bara vore rik
Senast redigerad av EdgeofEnding 2014-05-15 kl. 16:06.
Citera
2014-05-15, 22:46
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
Nu när pengar är på ingång tänkte jag köpa Books of Blood, men tänkte kolla snabbt vilka utgåvor ni har?

Hittade denna samling på sf-bokhandeln. Men sen hittade jag denna mer sexiga utgåvan, som verkar vara den första. Sen även en tråkigare från 90-talet.

Så vilka utgåvor har ni?

Edit: Hittade hela serien i första utgåvan på ebay, om man bara vore rik

Jag har båda de första du länkade till. Håller med om att den andra har mycket snyggare omslag. Tror det är Barker själv som ritat. Men det är väl bara den första som finns i tryck, tror jag.
Citera
2014-05-16, 00:15
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag har båda de första du länkade till. Håller med om att den andra har mycket snyggare omslag. Tror det är Barker själv som ritat. Men det är väl bara den första som finns i tryck, tror jag.
Vad fick du betala för första utgåvan?
Citera
2014-05-16, 00:19
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
Vad fick du betala för första utgåvan?

Oj, sorry, jag missuppfattade totalt. De jag har är storpocketutgåvorna av BoB, fast med liknande artwork som förstautgåvan har.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/51K7A8TTKAL.jpg (vol 4-6)
Citera
2014-05-18, 11:40
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Oj, sorry, jag missuppfattade totalt. De jag har är storpocketutgåvorna av BoB, fast med liknande artwork som förstautgåvan har.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/51K7A8TTKAL.jpg (vol 4-6)
Står det vem som designat omslaget?
Citera
2015-06-29, 23:17
Medlem
NaSteffes avatar
Tjena alla monsterdiggare. Sorry för bump.

Jag läste för ett tag sedan om denna Barker och blev intresserat när jag läste citaten av Stephen King om honom. Jag gillar King, så jag försökte mig på Barker. Fick tag i boken The Great and Secret Show. Tyvärr så gav upp boken ganska tidigt eftersom jag tyckte den var lite för krånglig, så jag undrar om någon här skulle kunna tipsa om en lite enklare introduktionsbok till honom. Det är trevligt om den är översatt till svenska, men det är inte nödvändigt.
Citera
2015-07-02, 20:57
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaSteffe
Tjena alla monsterdiggare. Sorry för bump.

Jag läste för ett tag sedan om denna Barker och blev intresserat när jag läste citaten av Stephen King om honom. Jag gillar King, så jag försökte mig på Barker. Fick tag i boken The Great and Secret Show. Tyvärr så gav upp boken ganska tidigt eftersom jag tyckte den var lite för krånglig, så jag undrar om någon här skulle kunna tipsa om en lite enklare introduktionsbok till honom. Det är trevligt om den är översatt till svenska, men det är inte nödvändigt.

De fördömdas spel som är hans genombrottsroman finns översatt till svenska, The Damnation Game på engelska och den gillade jag mycket, men inte läst den sedan ett par år tillbaka men står i hyllan, kanske ska läsa om den i sommar?

Sen har du The Thief of Always och Cabal, bra introduktion och inte knepiga på något som helst vis!
Citera
2015-07-03, 22:18
Medlem
NaSteffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
De fördömdas spel som är hans genombrottsroman finns översatt till svenska, The Damnation Game på engelska och den gillade jag mycket, men inte läst den sedan ett par år tillbaka men står i hyllan, kanske ska läsa om den i sommar?

Sen har du The Thief of Always och Cabal, bra introduktion och inte knepiga på något som helst vis!

Du är en klippa Rakii . Tack för tipsen!

Får man fråga vilken som är din favorit?
Citera
2015-07-04, 19:51
Medlem
NoTruces avatar
Skulle vilja tipsa om The Hellbound Heart. Den är ganska tunn (mer av en novella än en novel) och ger dig en bra inblick i Hellraiser-världen. Den, och Damnation Game som Rakii nämner, är definitivt mer klassisk skräck och något han sedan inte skulle skriva så renodlat ... har dock inte läst nya The Scarlet Gospels och kan därför inte säga om han återvänt till genren ...
Citera
2015-10-29, 23:57
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii

Ska iväg till biblioteket imorn och låna hem Den stora föreställningen som finns där, sen skall jag försöka att få Abarat-böckerna köpta. Men mera tips önskas!

Hoppas att du gillade den stora föreställningen! Det var den första av hans böcker som jag läste och jag gillade den definitivt!
Citera
2016-07-26, 14:43
Medlem
insectqueens avatar
Jag håller på att läsa Weaveworld, tycker den är okej men ingen favorit.
Dom bästa jag läst av Barker är The Great and Secret Show och Coldheart Canyon.
The Hellbound Heart och Books of Blood är också väldigt bra.

Fick igår reda på att han är homosexuell, hade inte hört ett ord om det...
Citera
2016-07-28, 19:33
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Möjligt att det är överkurs, men är det nog inte vad gäller Flashback.

Gillar man Clive Barkers verk kan jag tipsa om en avhandling av Levi Ghyselink från 2009, universitet i Gent i Belgien. Den är skriven på engelska, inte flamländska vilket är ett otäckt åbäke till språk, så normalbildad svensk bör kunna tillägna sig innehållet. Titeln på avhandlingen är Clive Barker's Hellraiser Mythology: A Critical Analysis.

Ska inte uttala mig om kvaliten på avhandlingen, akademiska spörsmål och därmed närbesläktade ting är inte riktigt min grej, men den är bitvis underhållande att läsa. Berättelsen Hellraiser dissekeras tämligen väl och placeras föredömligt i en kontext av skräckberättande i stort, inte bara när det gäller historik utan också formatet för framställningen; främst filmen som medium för återberättandet i kontrast till litteraturen, på ett ungefär.

I övrigt tycker jag Barkers bästa berättelse är Rawhead Rex. Det har gjorts film av den, precis som med Hellraiser, men den är inte alls lika bra. Berättelsen däremot är mycket bättre än Hellraiser.

Och vidare. Enligt min mening är Clive Barker bäst när han skriver skräck. Hans fantasyverk har inte berört mig nämvärt. Fantasyförfattare bättre än Clive Barker går det tretton på dussinet. I genren skräckberättandet är det dock få som slår honom på fingrarna. Möjligt dock att hans brittiska bakgrund ligger honom i fatet eftersom det brittiska tilltalet och anslaget uppenbarligen inte tilltalar lika många som det amerikanska ditot gör.

Om så önskas, redogör jag gärna för innehållet i avhandlingen om Hellraiser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in