2014-01-12, 17:00
Medlem
Tänkte slänga ihop en tråd men såg till min stora glädje att Rakii hunnit före.

Clive Barker är utan tvekan den bäste skräck författaren i modern tid. Språket är uppbyggt till att väcka känslor hos läsaren. (Vilket i min mening många andra författare inom genren misslyckas med att etablera.)

Håller just nu på att läsa igenom den tredje delen av Abarat. Ett trevligt fantasy äventyr. Eller vad säger andra som besökt Abarat?

Någon som läst och kan rekommendera Sacrament?
Citera
2014-04-14, 18:00
Medlem
EdgeofEndings avatar
Jag har läst Hellbound Heart, som jag tyckte var grym! Läser nu Mister B. Gone, som jag också gillar, fast inte lika bra som första (än så länge i alla fall, kommit halvvägs).

Men jag vet inte vilken av hans böcker jag ska läsa härnäst. Funderar mellan The Great and Secret Show, Coldheart Canyon, Abarat eller Weaveworld, efter vad jag snabbt läst i denna tråden. Dock föredrar jag böcker på under 400 sidor (känns lite väl utdraget annars), men om någon av dessa böcker verkligen kan rekommenderas varm får jag väl ge den ett försök

Annars vill jag gärna läsa något mer skräck, blev lite förvirrad när han verkar skrivit mest fantasy när han är så inbiten i skräck annars
Citera
2014-04-14, 19:36
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
Jag har läst Hellbound Heart, som jag tyckte var grym! Läser nu Mister B. Gone, som jag också gillar, fast inte lika bra som första (än så länge i alla fall, kommit halvvägs).

Men jag vet inte vilken av hans böcker jag ska läsa härnäst. Funderar mellan The Great and Secret Show, Coldheart Canyon, Abarat eller Weaveworld, efter vad jag snabbt läst i denna tråden. Dock föredrar jag böcker på under 400 sidor (känns lite väl utdraget annars), men om någon av dessa böcker verkligen kan rekommenderas varm får jag väl ge den ett försök

Annars vill jag gärna läsa något mer skräck, blev lite förvirrad när han verkar skrivit mest fantasy när han är så inbiten i skräck annars

Jag tycker ändå du ska prova på The Great and Secret Show. Jag minns den som en mycket givande läsupplevelse. Den fick en fortsättning (Everville) också. Vad gäller Barkers genreplacering stämmer det väl att han rört sig mer och mer mot fantasy efter åttiotalsalstren som är mer skräckorienterade. Dock blandar han in skräckartade element i fantasyn, vilket gör den mer spännande. Sedan är hans prosa så pass "mörk" att den lägger ytterligare ett element till njutningen.
Citera
2014-04-14, 22:26
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag tycker ändå du ska prova på The Great and Secret Show. Jag minns den som en mycket givande läsupplevelse. Den fick en fortsättning (Everville) också. Vad gäller Barkers genreplacering stämmer det väl att han rört sig mer och mer mot fantasy efter åttiotalsalstren som är mer skräckorienterade. Dock blandar han in skräckartade element i fantasyn, vilket gör den mer spännande. Sedan är hans prosa så pass "mörk" att den lägger ytterligare ett element till njutningen.

Okej, jag ska ge den ett försök

Kan du tipsa om något mer åt skräckhållet samtidigt?

Edit: Kollade på hans wikipedia-sida, såg han skrivit en del skräcknovellsamlingar, ex Books of Blood, är dessa något att hänga i granen?
Senast redigerad av EdgeofEnding 2014-04-14 kl. 23:23.
Citera
2014-04-14, 23:43
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Okej, jag ska ge den ett försök

Kan du tipsa om något mer åt skräckhållet samtidigt?

Edit: Kollade på hans wikipedia-sida, såg han skrivit en del skräcknovellsamlingar, ex Books of Blood, är dessa något att hänga i granen?

Jag trodde du redan hade läst BoB. Annars är de mandatory reading. Det var så han slog igenom, och mörkare skräcknoveller har jag nog fan inte läst. Skulle vara Ligotti då, men det är en helt annan burk pickles.
Citera
2014-04-14, 23:49
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:
Jag trodde du redan hade läst BoB. Annars är de mandatory reading. Det var så han slog igenom, och mörkare skräcknoveller har jag nog fan inte läst. Skulle vara Ligotti då, men det är en helt annan burk pickles.
Håhå, låter lovande! Blir väl att varva BoB med Necronomicon
Citera
2014-04-16, 20:10
Medlem
Citat:
Håhå, låter lovande! Blir väl att varva BoB med Necronomicon

Jag kan riktigt varmt rekommendera "Weave World", "Damnation game" och "Books of blood" som NoTruce tidigare rekommenderat.

"The great and secret show" är väldigt speciell både den första och den andra, fantasin tar överhanden och skräckupplevelsen hamnar liksom i skymundan. "Weave world" är lite samma sak, dock inte så pass mycket som i "Tgass".
Citera
2014-04-16, 20:38
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.E
Jag kan riktigt varmt rekommendera "Weave World", "Damnation game" och "Books of blood" som NoTruce tidigare rekommenderat.

"The great and secret show" är väldigt speciell både den första och den andra, fantasin tar överhanden och skräckupplevelsen hamnar liksom i skymundan. "Weave world" är lite samma sak, dock inte så pass mycket som i "Tgass".

Många böcker att läsa, så lite tid

Men Damnation Game låter väldigt mörk, och på wikipedia beskrivs den som Faustian, vilket låter väldigt trevligt

Finns det ett förlag som släpper hans böcker med hans egna omslagsdesign? Om han ens gjort till alla sina böcker (har för mig han i alla fall gjort till vissa).
Citera
2014-04-16, 20:50
Medlem
NoTruces avatar
Citat:

Men Damnation Game låter väldigt mörk, och på wikipedia beskrivs den som Faustian, vilket låter väldigt trevligt

Finns det ett förlag som släpper hans böcker med hans egna omslagsdesign? Om han ens gjort till alla sina böcker (har för mig han i alla fall gjort till vissa).

Damnation Game är mörk. Kanske hans enda renodlade skräckroman. Mig veterligen finns hans böcker inte utgivna konsekvent med hans egna illustrationer, dock finns vissa specialutgåvor.
Citera
2014-04-16, 22:00
Medlem
Citat:

Den är "faustian", riktigt mörk och den är dessutom i min mening den bästa skräckroman Barker frambragt, långt bättre än "The hellbound heart" som förvisso är riktigt bra den med. Men om jag skulle få rekommendera en av hans romaner/noveller till någon blir "damnation game" garanterat omnämnd i första hand.

Du menar bara bokomslag? I så fall finns det, men som Notruce påpekat är illustrationer inte konsekvent förekommande i hans böcker. I vissa böcker förekommer det dock, t.ex. sista Abarat i en inbunden utgåva. Däremot är man ett inbitet Clive fan, så har han gjort en hel del serietidningar som finns tillgängliga på Thepiratebay. (Det är ett regelbrott att länka, men sök på Clive Barker där bara.)

Citat:
Damnation Game är mörk. Kanske hans enda renodlade skräckroman. Mig veterligen finns hans böcker inte utgivna konsekvent med hans egna illustrationer, dock finns vissa specialutgåvor.

Nja, strängt taget är "The hellbound heart" också en skräckroman.
Citera
2014-04-16, 23:37
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Nja, strängt taget är "The hellbound heart" också en skräckroman.

Hur kunde jag glömma den? Men om vi ska vara riktigt petiga är det väl mer en kortroman/långnovell.
Citera
2014-04-16, 23:38
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:
Den är "faustian", riktigt mörk och den är dessutom i min mening den bästa skräckroman Barker frambragt, långt bättre än "The hellbound heart" som förvisso är riktigt bra den med. Men om jag skulle få rekommendera en av hans romaner/noveller till någon blir "damnation game" garanterat omnämnd i första hand.

Du menar bara bokomslag? I så fall finns det, men som Notruce påpekat är illustrationer inte konsekvent förekommande i hans böcker. I vissa böcker förekommer det dock, t.ex. sista Abarat i en inbunden utgåva. Däremot är man ett inbitet Clive fan, så har han gjort en hel del serietidningar som finns tillgängliga på Thepiratebay. (Det är ett regelbrott att länka, men sök på Clive Barker där bara.

Jo, jag tänkte främst själva omslaget, bilder i böcker är inget jag behöver direkt (förutom i Mister B. Gone, är väldigt osäker hur Jakabok ser ut)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in