2008-10-15, 21:46
Medlem
Rakiis avatar
De flesta i detta forum känner antagligen igen mig ifrån litteraturforumet där jag tidigare har skrivit mycket om mitt förhållande till Stephen King, en del andra har kanske märkt av mitt genuina intresse för skräckfilm i filmforumet. Nu hade jag dock tänkt att korsa dessa två intressen jag har med att börja läsa en ny författare, inte helt olik King i sitt skrivande. Clive Barker var namnet och de flesta känner troligtvis igen honom som författare till The Hellbound Heart och som regissör till Hellraiser.

Har själv enbart läst Abarat (första delen) av Barker för väldigt länge sedan, eller nu överdriver jag, kanske för en fem år sedan då jag gick i första ring på gymnasiet. Fann den väldigt eggande och bra för att vara barninfluerad fantasy med inslag av Neil Gaiman. Så nu har mitt intresse eskalerat till att läsa mera utav denna moderna Lovecraft-författare, så har ni läst någonting av honom och vad rekommenderar ni?

Ska iväg till biblioteket imorn och låna hem Den stora föreställningen som finns där, sen skall jag försöka att få Abarat-böckerna köpta. Men mera tips önskas!
Citera
2008-10-16, 00:20
Medlem
Jag har spelat Clive Barker's Undying till pc, räknas det?
Citera
2008-10-16, 00:30
Medlem
najass avatar
Jag har vad jag minns bara läst Weaverworld och jag blev väl inte sådär våldsamt imponerad. Men visst gillar man genren så kanske. Det var en en av de där "vanlig-människa-förflyttas-till-parallell-värld-med-magi-böckerna", som det finns hundratals av, och inte tyckte jag att barker gjorde det bättre än någon annan jag läst.

Gainman däremot...
Citera
2008-10-16, 01:46
Medlem
"Maddog"s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
De flesta i detta forum känner antagligen igen mig ifrån litteraturforumet där jag tidigare har skrivit mycket om mitt förhållande till Stephen King, en del andra har kanske märkt av mitt genuina intresse för skräckfilm i filmforumet. Nu hade jag dock tänkt att korsa dessa två intressen jag har med att börja läsa en ny författare, inte helt olik King i sitt skrivande. Clive Barker var namnet och de flesta känner troligtvis igen honom som författare till The Hellbound Heart och som regissör till Hellraiser.

Har själv enbart läst Abarat (första delen) av Barker för väldigt länge sedan, eller nu överdriver jag, kanske för en fem år sedan då jag gick i första ring på gymnasiet. Fann den väldigt eggande och bra för att vara barninfluerad fantasy med inslag av Neil Gaiman. Så nu har mitt intresse eskalerat till att läsa mera utav denna moderna Lovecraft-författare, så har ni läst någonting av honom och vad rekommenderar ni?

Ska iväg till biblioteket imorn och låna hem Den stora föreställningen som finns där, sen skall jag försöka att få Abarat-böckerna köpta. Men mera tips önskas!

Har bara läst en del av hans noveller.
Tyvärr kan jag bara hitta en novellsamling nu.
Sista novellen (har jag för mig) skrevs av Barker.

Barker är bara en av många författare i denna samlingsvolym.

http://libris.kb.se/bib/7245477
Citera
2008-10-16, 09:41
Medlem
janwindahls avatar
Jag har länge letat efter böcker av Barker, allra mest Cabal då jag älskar filmatiseringen (går under namnet Nightbreed). Dock finns den inte utgiven på svenska.
Jag fyndade ett ex av novellsamlingen Ondskans väsen häromveckan, den innehåller en novell av Barker. Ska läsas så snart jag är färdig med alla andra bokprojekt

Ps. Du som är King-fantast känner till Följeslagarna hoppas jag?
Citera
2008-10-16, 10:27
Medlem
Tomte99s avatar
Har varit nyfiken länge på Barker, som nybörjare, vad skulle ni rekommendera att jag kollade in?
Citera
2008-10-16, 11:33
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Roth]
Jag har spelat Clive Barker's Undying till pc, räknas det?

Nej, egentligen räknas det bara om du har spelat Jericho också.

Citat:
Ursprungligen postat av najas
Gainman däremot...

Gaiman ja, en annan bra författare dock på ett helt annat stadium än vad Barker är, trots att båda skriver fascinerande fantasyberättelser med gott hjärta i. Däremot tror jag att Barker är mera åt King-hållet och att den första boken i Art-serien, Den stora föreställningen lär påminna lite om The Dark Tower-serien.

Citat:
Ursprungligen postat av janwindahl
Jag har länge letat efter böcker av Barker, allra mest Cabal då jag älskar filmatiseringen (går under namnet Nightbreed). Dock finns den inte utgiven på svenska.
Jag fyndade ett ex av novellsamlingen Ondskans väsen häromveckan, den innehåller en novell av Barker. Ska läsas så snart jag är färdig med alla andra bokprojekt

Ps. Du som är King-fantast känner till Följeslagarna hoppas jag?

Cabal kommer jag att köpa tids nog, även om jag inte sett Nightbreed ännu. Men den finns i engelsk pocket billigt på Science-Fictionbokhandeln i Stockholm, Göteborg och Malmö. Kanske värt att kolla in!

Självklart känner jag till Följeslagarna, prenumererar på deras nyhetsbrev också.

Citat:
Ursprungligen postat av Tomte99
Har varit nyfiken länge på Barker, som nybörjare, vad skulle ni rekommendera att jag kollade in?

Abarat tror jag är en bra inkörsport om man gillar trevlig och mysig fantasy, jag föll för den direkt då jag läste den första gången. Dock var det ett tag sedan, men skall ta igen den idag om jag hittar den i bokhandeln.
Senast redigerad av Rakii 2008-10-16 kl. 11:41.
Citera
2008-10-16, 14:26
Medlem
ManOrAstroman?s avatar
Jag har läst en hel del Clive Barker i mina dar och måste säga att min absoluta favorit är the Theif of Always, som tydligen ska vara en ungdomsbok. Dock skulle jag skita på mig om jag läste den som yngre. Men men.

Sacrament och Coldheart Canyon: A Hollywood Ghost Story är även det två stycken romaner som jag gillade extremt mycket när jag läste dem. Dock kan det blir lite för mycket sexuella absurditeter och sånt, men det ger väl sin del till den överliggande stämningen.

I Books of blood 1 & 2 är novellerna av skiftande kvalitet. Kommer ihåg att jag uppskattade the Midnight Meat train, Pig blood blues, In the Hills, the Cities, The Skins of the Fathers & Down, Satan! väldigt mycket. Sen fanns det andra noveller man skämdes över att ens läsa.

Men ett tips är väl att börja med Books of blood där man kan få en överblick över Clive Barkers skriveri även om han var väldigt ung när han skrev dem.
Citera
2009-01-04, 23:34
Medlem
NoTruces avatar
Jag håller med angående The Books Of Blood, men å andra sidan är ett jag ett stort fan av noveller, så det kanske inte är så konstigt. Det jag gillar med Barker är det mörka och dystra. Där finns en pessimism som är fjärran de flesta dussinskräckromaner, och dessutom en originalitet som känns specifikt för just Barker.

Läste även Den Stora Föreställningen med stor behållning. Däremot har jag inte läst uppföljaren Everville. Ska väl ta och göra det, men då blir det på engelska.
Citera
2009-01-16, 19:32
Medlem
Gillar "Pigblood Blues"svartare än så behöver det inte bli för att tillfredsställa mig.
Blev också väldigt förtjust i "Imajica"trots att jag inte gillar fantasy så är den ett gott läsäventyr.
Citera
2009-01-16, 19:46
Medlem
NoTruces avatar
Vore trevligt om han släppte en ny, "episk" vuxenroman igen. Känns som om han enbart fokuserat på barn- och ungdomsböcker på senare år.
Citera
2009-01-18, 03:33
Medlem
Tritecs avatar
Någonstans har jag en samling serietidningar ala Nightbreed samt Cabal(bok eng. utgåva) + lite till med Clive Barker,jag läste en del av han på 90-talet.

Jag ser fortfarande hans filmer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in