Citat:
Ursprungligen postat av
L-illuminato
Ja tror Harbuzi är liksom urtypen och stereotypen för den Kosovoalbanska etnokulturen och diasporan. Det vill säga att de faktorer som oftast hjälper till för att stjälpa Albaner har en i nästan överdrivet överflöd.
Jag kan känna efter att ha hälsat på släkt i Kosovo en del, något de själva också ofta påpekar, att det finns en underbyggt ovilja att sammarbeta. Man vill vara den som gör målen, man vill vara stjärnan, och resten av laget är bara där för att se till att man blir stjärnan.
Det gäller inte bara fotboll, utan samhället i stort.
Jag har varit i både Kosovo och Kenya, och sett slummen i Kenya, och vandrat på gatorna i Pëja och Gjakova, och något som slår mig är att även om Kenya är ett mycket fattigare land, så finns det en vilja att bygga upp något nytt där. Man försöker skapa en bättre värld.
I Kosovo tycker jag bara det ser mer och mer förfallet ut för varje gång jag är där. Folk använder än idag, 15 år senare, kriget som en slags motivering till att infrastrukturen är icke existerande. Sopor på marken? Krigets fel. Dåliga vägar? Krigets fel. Man verkar helt ignoranta till det faktum att man haft 15 år på sig att placera ut soptunnor så folk inte slänger skräpet på marken.
Alla vill ha störts hus, så folk bygger 4 våningshus, men har inte råd att avsluta bygget, så man sitter med ett gigantiskt hus där man bara bor på bottenvåningen, resten har inte använts på 10 år.
Nu blev det väl väldigt off-topic där, men jag har nyss kommit hem från en resa till Kosovo och jag kunde liksom inte läsa ämnet utan att få lite utlopp för frustrationen av hur det landet sköts.
Men som sagt, det känns som om landet och dess folk genomsyras av en bild av att man själv, och ens familj står över alla andra. Den inställningen funkar nog sällan i ett fotbollslag.