Citat:
Ursprungligen postat av
Diridiri
Sverige har mängder med järn, bilar kan vi alltså bygga med våra egna resurser. Det finns även gott om grafit i Sverige att fylla blyertspennor med.
Det skulle givetvis ta en viss tid av anpassning, men vi skulle klara oss utmärkt på Sveriges naturtillgångar.
Haha det var bland det mest naiva jag hört. I en volvobil som idag ”tillverkas i Sverige” så är 99% av de hundratals nödvändiga komponenterna och delarna (och nu tänker jag bara på de mest basala) helt eller delvis tillverkade i utlandet. Delarna som finns i en Vovlo idag har tillverkats eller tillverkats med delar från mer än 100 länder i hundratals fabriker.
Vi skulle inte bara behöva bygga hundratals nya fabriker för att bygga dessa delar i Sverige, vi skulle också behöva bygga hundratals fabriker för att tillverka delarna som krävs för att tillverka delarna osv….osv.. Dessutom saknas kompetensen helt i Sverige eftersom vissa av dessa produkter är något vi aldrig tillverkat i Sverige förut. Även på 1930-talet när Volvo grundades var man helt beroende av import för att kunna bygga bilar även om inte lika många delar naturligtvis behövdes pga en lägre komplexitet.
Suman av kardemumma, en 100% svensktillverkad bil skulle kosta ett par miljarder kronor att köpa. Man skulle naturligtvis kunna bygga en betydligt mer primitiv bil än de som finns idag men kostnaden för dessa skulle ändå bli flera miljoner kronor per bil.
Det här är bara ett exempel. I stort sett allt annat än att odla potatis blir
väldigt dyrt och komplicerat utan utlandshandel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arvingen
Det är inte bara Sverige som är så himla beroende av utlandshandel. Titta bara på England. Massa människor på en kal ö med kol.
Klart vi hade klarat oss. Frågan är bara om vi hade velat leva dem liven? Vi har det som behövs för att bygga bostäder och vi har mat. Men jag är för bekväm för att vilja göra Sverige till Nordkorea.
Även Nordkorea är helt beroende av utlandshandel (det mesta får de faktiskt fortfarande importera). Sverige skulle ganska snart hamna efter Nordkorea om vi stoppade utlandshandeln
helt. Även om jag tror att vi skulle klara just svälten lite bättre.