2012-08-16, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galvestonen
Om du vill visa din uträkning, ska jag visa vad som är fel och hur du ska göra.
Uträckning

1)
Inkomst = 40
Pv = 4
Pw = 2

4 . V + 2 . W = 4V + 2W = 40

V= 40/4 – 2/4 W = 10 – 1/2 W

2)
Marknadens efterfråga D = 75 – (4,5 / 5.5) Q
Citera
2012-08-16, 14:09
Medlem
Galvestonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bizzk
Har lite svårt för att veta i uppgifterna angående Monopol, Konkurrens och Fullkomlig Konkurrens. Hur och varför vet jag att MC=P, MC=MR och när MC=MR=P osv. Samtidigt komma ihåg att P>AVC på lång sikt.

I min bok står det sjukt oklart och skulle verkligen uppskatta en vägledning alternativ en sida/sammanfattning/kompendium där jag kan lösa detta

Du vet det för att du var lat på mikrokurserna och inte lyssnade på när de bevisade de "reglerna", alt. var din lärare riktigt dålig. Men logiken är denna:

Ett företag vinstmaximerar rimligtvis när man inte kan öka vinsten genom att producera fler(färre) enheter, alltså, när marginalintäkten motsvarar marginalkostnaden av en extra enhet, d.v.s. MR=MC. Frågan blir då hur ska vi hitta denna punkten? Rimligtvis är att vi antar att vinsten är en funktion f(p,q), en första gradsfunktion funkar inte eftersom vi har en avtagande marginalnytta (MR motsvarar konsumentens marginalnytta, alltså nyttan av en enhet av Q/kostnad för samma enhet -P - relativt till andra nyttor => därmed vad de är villiga att betala för Q) för produkten, annars skulle ett företag alltid vinstmaximera vid att producera maximal kvantitet och bara höja sitt pris in i oändligheten.

Följaktligen behövs en funktion som kan visa på en avtagande marginalnytta av produktion, ex. en 2:a gradsfunktion (eller 3,4,5 etc. beroende på hur produktions/kostnadsfunktionen ser ut). Vi söker här punkten i funktionen där MR=MC, alltså funktionens maxvärde, vilken ges av punkten där derivatan är 0. Detta löser man enkelt genom att ta vinstfunktionen V=TR-TC och derivera denna, sätta derivatan lika med 0, därmed lösa för den optimala kvantiteten(priset): max dV/dQ=dTR/dQ-dTC/dQ, dTR/dQ=MR samt dTC/dQ=MC, således 0=MR-MC => MC=MR.

You get it?
Citera
2012-08-16, 14:18
Medlem
Galvestonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaa77
Uträckning

1)
Inkomst = 40
Pv = 4
Pw = 2

4 . V + 2 . W = 4V + 2W = 40

V= 40/4 – 2/4 W = 10 – 1/2 W

2)
Marknadens efterfråga D = 75 – (4,5 / 5.5) Q

Den uträkningen hör inte till den frågan du ville ha svar på.
Citera
2012-08-16, 14:38
Medlem
Citat:
Den uträkningen hör inte till den frågan du ville ha svar på.
Jaså, trött på mikroekonomi. Kan du visa hur man gör
Citera
2012-08-16, 17:34
Medlem
bizzks avatar
Citat:
Du vet det för att du var lat på mikrokurserna och inte lyssnade på när de bevisade de "reglerna", alt. var din lärare riktigt dålig. Men logiken är denna:

Ett företag vinstmaximerar rimligtvis när man inte kan öka vinsten genom att producera fler(färre) enheter, alltså, när marginalintäkten motsvarar marginalkostnaden av en extra enhet, d.v.s. MR=MC. Frågan blir då hur ska vi hitta denna punkten? Rimligtvis är att vi antar att vinsten är en funktion f(p,q), en första gradsfunktion funkar inte eftersom vi har en avtagande marginalnytta (MR motsvarar konsumentens marginalnytta, alltså nyttan av en enhet av Q/kostnad för samma enhet -P - relativt till andra nyttor => därmed vad de är villiga att betala för Q) för produkten, annars skulle ett företag alltid vinstmaximera vid att producera maximal kvantitet och bara höja sitt pris in i oändligheten.

Följaktligen behövs en funktion som kan visa på en avtagande marginalnytta av produktion, ex. en 2:a gradsfunktion (eller 3,4,5 etc. beroende på hur produktions/kostnadsfunktionen ser ut). Vi söker här punkten i funktionen där MR=MC, alltså funktionens maxvärde, vilken ges av punkten där derivatan är 0. Detta löser man enkelt genom att ta vinstfunktionen V=TR-TC och derivera denna, sätta derivatan lika med 0, därmed lösa för den optimala kvantiteten(priset): max dV/dQ=dTR/dQ-dTC/dQ, dTR/dQ=MR samt dTC/dQ=MC, således 0=MR-MC => MC=MR.

You get it?

Jag förstår iallafall bättre nu än jag gjorde förrut, myntet måste släppa någongång!

Och ja jag var rätt korkad för två år sedan när jag trodde att universitet var som gymnasiet = man slapp gå på lektionerna. Fick lära mig bittert nu när jag sitter och nöter denna kursen utan några föreläsningar/räkneövningsexempel själv.

Iallafall tack för hjälpen den uppskattas enormt!
Citera
2012-08-17, 12:16
Medlem
Kan någon hjälpa mig med makroekonomi??
Frågan är:

Bestämning av BNP på kort sikt i en sluten ekonomi återigen utan nettoskatter – men där nu investeringarna antas vara en funktion av räntan och BNP:

I = I1 + I2Y – I3i

Anta vidare att: C = c0 + c1(Y) och c0 = 100
c1 = 0,60
I1 = 50
I2 = 0,20
I3 = 1000
G = 100

Specificera en relevant Keynesiansk modell i sammanhanget.
Citera
2012-08-19, 17:29
Medlem
Tentafråga i Makroekonomi

8. På kapitalmarknaden bestäms räntan. Förklara och visa i lämplig figur hur räntan påverkas av följande:
a) Svenska staten ökar sin amortering på den inhemska statsskulden.
b) Svenska staten minskar sin amortering på den inhemska statsskulden.
c) Fler europeiska investerare väljer att placera sina pengar i Sverige.
d) Fler europeiska investerare väljer att ta hem sina placeringar från Sverige.
e) Företagen tror att efterfrågan på deras varor kommer att öka kraftigt de kommande 
åren.
f) Statens budgetunderskott ökar vilket innebär att staten behöver låna mer pengar.
g) En större andel av svenskarnas sparkapital investeras i utlandet.
h) Inflationsförväntningarna i Sverige stiger.
i) Den offentliga sektorn får ett ökat lånebehov
j) Den offentliga sektorn får ett minskat lånebehov
k) Inflationsförväntningarna hos marknadens aktörer ökar.
l) Inflationsförväntningarna hos marknadens aktörer minskar.

Någon som kan hjälpa mig? Tar gärna emot tips.
Citera
2012-08-19, 22:01
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejshejs
Tentafråga i Makroekonomi

8. På kapitalmarknaden bestäms räntan. Förklara och visa i lämplig figur hur räntan påverkas av följande:
a) Svenska staten ökar sin amortering på den inhemska statsskulden.
b) Svenska staten minskar sin amortering på den inhemska statsskulden.
c) Fler europeiska investerare väljer att placera sina pengar i Sverige.
d) Fler europeiska investerare väljer att ta hem sina placeringar från Sverige.
e) Företagen tror att efterfrågan på deras varor kommer att öka kraftigt de kommande 
åren.
f) Statens budgetunderskott ökar vilket innebär att staten behöver låna mer pengar.
g) En större andel av svenskarnas sparkapital investeras i utlandet.
h) Inflationsförväntningarna i Sverige stiger.
i) Den offentliga sektorn får ett ökat lånebehov
j) Den offentliga sektorn får ett minskat lånebehov
k) Inflationsförväntningarna hos marknadens aktörer ökar.
l) Inflationsförväntningarna hos marknadens aktörer minskar.

Någon som kan hjälpa mig? Tar gärna emot tips.

Är verkligen inte min mening att vara en dryg men du måste lära dig IS/LM-modellen. Det är den mest grundläggande modellen i hela Makro A och så fort du fattat den kommer dessa uppgifter vara helt självklara. Förstår du den modellen så förstår du en mycket stor del av grundläggande makro.

EDIT: varför gör jag massa stavfel hela tiden
Citera
2012-08-19, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Är verkligen inte min mening att vara en dryg men du måste lära dig IS/LM-modellen. Det är den mest grundläggande modellen i hela Makro A och så fort du fattat den kommer dessa uppgifter vara helt självklara. Förstår du den modellen så förstår du en mycket stor del av grundläggande makro.
Mjae, de sista frågorna krävs det nog att man använder sig av en förväntningsutvidgad AS/AD för att lösa.

Sedan till den ursprunglige frågeställaren, jag skulle gärna hjälpa dig men det är så himla många frågor och många diagram som skulle behövas rita att jag inte riktigt orkar det. Mitt tips är dock att du försöker förstå, det är inte så svårt utan handlar egentligen mest om skiften i de olika diagrammen.
Citera
2012-08-20, 14:42
Medlem
Snabb fråga! Hänger diskonteringsräntan och förväntad avkastning ihop på? Och isåfall hur? Är sommartrött och sitter och tittar på en extenta där jag inte blir klok på svaret.
Citera
2012-08-20, 20:53
Medlem
bizzks avatar
Tjenare, sitter och nöter på denna fråga. Har faktiskt inte stött på denna tidigare och behöver hjälp med hur jag skall motivera samt visa steg för steg.

Here goes:

På en marknad med perfekt konkurrens har vi 10 företag och varje ensiklt företag har en total kostnadsfunktion som ser ut som följer:

TC=5-5q+5q^2

Efterfrågan är

P=41-Q

a) Vad är marknadens utbudskurva?

tacksam för svar

/edit.
Senast redigerad av bizzk 2012-08-20 kl. 21:11.
Citera
2012-08-20, 22:17
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bizzk
Nu är det sent och men jag gör ett försök.

Konstigt att inte TC finns med i uppgiften, är ju snarare standard. Det jag ser är ju att du fått fram vinsten:

Vinst= 50 000*10 000 - c(q)

Och även kvantitet (q) = 10 000

Kan man inte lösa ut c för att få kostnaden för att sedan räkna ut TC?

Är nog helt fel ute, men det är det enda jag kan se...

Jag har funderat på det ett tag och så vitt jag vet går det inte att räkna ut så som jag tänkt.

MR-kurvan lutan ju dubbelt så brant som marknadsefterfrågan. Kan det hjälpa mig när jag löser uppgiften?

I en graf har vi då P på Y-axeln och Q på X-axeln.

Vi ritar MR och marknadsefterfrågan. De har samma intercept men MR lutar dubbelt så brant.

Nu kan vi illutstrera DWL som jag gjort här: http://tinypic.com/view.php?pic=2r4521d&s=6

Svaret blir:

Vinst vid perfekt konkurens= q*p-c(q)

Vinst vid monopol: q*p(q)-c(q)

DWL=(Pm-Ppk)(Qpk-Qm)/2

Hur stor DWL är samt deras vinster blir vet vi dock inte. Eller?
Senast redigerad av Triremer 2012-08-20 kl. 22:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in