Citat:
Ursprungligen postat av bizzk
Har lite svårt för att veta i uppgifterna angående Monopol, Konkurrens och Fullkomlig Konkurrens. Hur och varför vet jag att MC=P, MC=MR och när MC=MR=P osv. Samtidigt komma ihåg att P>AVC på lång sikt.
I min bok står det sjukt oklart och skulle verkligen uppskatta en vägledning alternativ en sida/sammanfattning/kompendium där jag kan lösa detta

Du vet det för att du var lat på mikrokurserna och inte lyssnade på när de bevisade de "reglerna", alt. var din lärare riktigt dålig. Men logiken är denna:
Ett företag vinstmaximerar rimligtvis när man inte kan öka vinsten genom att producera fler(färre) enheter, alltså, när marginalintäkten motsvarar marginalkostnaden av en extra enhet, d.v.s. MR=MC. Frågan blir då hur ska vi hitta denna punkten? Rimligtvis är att vi antar att vinsten är en funktion f(p,q), en första gradsfunktion funkar inte eftersom vi har en avtagande marginalnytta (MR motsvarar konsumentens marginalnytta, alltså nyttan av en enhet av Q/kostnad för samma enhet -P - relativt till andra nyttor => därmed vad de är villiga att betala för Q) för produkten, annars skulle ett företag alltid vinstmaximera vid att producera maximal kvantitet och bara höja sitt pris in i oändligheten.
Följaktligen behövs en funktion som kan visa på en avtagande marginalnytta av produktion, ex. en 2:a gradsfunktion (eller 3,4,5 etc. beroende på hur produktions/kostnadsfunktionen ser ut). Vi söker här punkten i funktionen där MR=MC, alltså funktionens maxvärde, vilken ges av punkten där derivatan är 0. Detta löser man enkelt genom att ta vinstfunktionen V=TR-TC och derivera denna, sätta derivatan lika med 0, därmed lösa för den optimala kvantiteten(priset): max dV/dQ=dTR/dQ-dTC/dQ, dTR/dQ=MR samt dTC/dQ=MC, således 0=MR-MC => MC=MR.
You get it?