2014-05-15, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedupseriously2
I Sveriges skatteklimat är för övrigt de förmånliga reglerna för fåmansbolag ett utmärkt sätt att underlätta för jobbskapande entreprenörer, vanliga svennar som är duktiga på det dom gör.

Men vad som vore ännu bättre är om alla dessa krångliga regler byttes ut så att alla förstår och att de är rättvisa istället för att ha ett kostsamt "krig" mellan byråkrater som jagar skattepengar och överbetalda skattekonsulter vilket skapar noll och intet värde i ekonomin.

Sveriges klimat för småföretagare är extremt komplicerat jämfört med andra mer fria marknadsekonomier. Kolla HK, USA eller Thailand. Mycket enklare där.
Citera
2014-05-15, 15:10
Medlem
fuckedupseriously2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Bored
Dock kommer knösus troligtvis att ta lån för delar av byggandet av huset, köpandet av ön eller vad han nu vill ha. Då trycker banken FIAT-pengar och kronan får en inflation i köpkraft.

Visserligen sant, inte otroligt att man använder kapitalet som säkerhet och skaffar lite hävstång...

Så inflationseffekten blir som du sa, komplicerad att räkna ut.

Nu är jag ju iofs inte heller förtjust i hur det monetära systemet fungerar idag, men det är ju en annan femma.
Citera
2014-05-15, 15:22
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Pinsam osanning. Om du kikar på de 20 rikaste svenskarna så är det ingen som blivit rik på daytrading eller liknande. H&M, Tetra Pak, AX-konglomeratet och IKEA är verksamheter som byggt rikedomar med hjälp av hårt arbete och genomtänkta strategier.

Ren lögn. Om du exempelvis kollar på ginikoefficient så finns det ett stort antal länder med högre såsom Tyskland, Nederländera, Frankrike och Polen.

Jag uttryckte mig klumpigt - my mistake!

Jag menade att inkomstklyftorna ökar snabbast i Sverige. Från att ligga bäst till, ner till 14 plats på bara några år, är bra jobbat av alliansen!
Citera
2014-05-15, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Buffelo Ball
Jag uttryckte mig klumpigt - my mistake!

Jag menade att inkomstklyftorna ökar snabbast i Sverige. Från att ligga bäst till, ner till 14 plats på bara några år, är bra jobbat av alliansen!

Dock ska man vara ganska noga med att påpeka att det snabba raset beror på massinvandringen och den oreglerade arbetskraftsinvandringen. Romerna har ju heller inte varit så lyckat för klyftorna.

Hade vi varit lite ansvarsfulla, så hade vi ju kunnat vara som Finland. Men det vore ju rasistiskt.
Citera
2014-05-15, 15:38
Medlem
RedXs avatar
Citat:

Intressant. Att Alliansen styr över vilka löner företagen betalar ut till sina anställda var en nyhet för mig.
Citera
2014-05-15, 16:00
Medlem
Termosins avatar
Citat:
Föreslår att du kollar var forskarna säger om ämnet
http://www.svtplay.se/video/2040485/avsnitt-16

Har inte tid att kolla på det just nu men markerar det för att kolla på senare. Grundar mina slutsatser på vad jag läser, både amatörmässigt och rapporter som inte är på 300 sidor givetvis.

Citat:
Ursprungligen postat av Lavezzi92
Det som behövs är globala skatteregler/skatteöverenskommelser för att sätta dit miljardärerna samt pundmiljonärerna.

Kapitaluttag för privatpersoner behöver taxeras efter vad inkomsten är i övrigt. Tex min polares morbror hade jobbat hårt i typ 20-30 år, haft en lön på ca 30k. När han blev arbetslös fick han ingenting utan var tvungen att leva på 100k han hade på ett sparkonto. Ironin var att han fick ju 30% skatt på vinsten han hade realiserat och hann få ett nytt jobb utan att ha mottagit en krona i bidrag! Jävligt tacksamt!

Han är verkligen en av de uttnytjade av staten då han inte heller har några barn. Han är en loser i det svenska systemet.

FUCK SVERIGE!

Ingetdera av systemen är felfria, det system vi har idag är "designat" att ta emot dem som faller genom det vanliga skiktet men fungerar sämre på senare tid av flera olika anledningar.

Hade polarens morbror din varit med i a-kassan så hade det blivit ersättning som håller en flytande under en period utan problem. Lpter kanske orättvist men att enbart sparat ca 100k med den lönen under 20-30år är nästan att be om ett större bakslag vid kris.

Dagens skatteintäkter sköts tämligen vårdslöst, de fördelas över ett brett område på bla industrier m.m som staten fortfarande äger men skötts illa de senaste 10-15 åren. En av dessa är svensk kärnkraft, för eller mot tas inte här tack även om jag kan rabbla på om det, som enbart använts till att underhålla nuvarande försörjning. De inblandade som bla innefattar Vattenfall, SKB, SSM m.f har sedan omröstningen inte riktigt skött ekonomin och läckt skattepengar som ett såll nästan. Se bla Nuon affären för bättre insikt.
Detta går alltså inte enbart att skylla på borgarna utan S har varit vid makten större delen av tiden.
Dålig och slarvig hantering samt budgetering inom offentliga sektorn har tyvärr inte varit någon sällsynthet under den boomande ekonomin under många år och straffade sig rejält nu när det vände neråt på en global skala, då har ändå klarat oss mycket bra jämfört med många andra länder.
Att inge byta till € visade sig ju vara ett mycket bra beslut i efterhand.

Ofta talas det om att vi ska behandla alla på jämna villkor vilket blir lite knepigt när det kommer till inkomst. Antingen betalar alla en procent av sin inkomst platt utan vidare skatter på det, skulle då gnällas över att rika inte får skattas mer och behåller då mer i de flesta fall.
Eller så har vi dagens system där vi behandlar alla olika gällande skatten. Skatten på att bla ta ut vinst från aktier ur större bolag kan hamna på upp mot 50% totalt om det vill sig illa. Detta i samband med basskatt+stegvis ökande beroende på vad personen dar in brutto på årsbasis gör att det i många fall blir mer än att ha en jämn skatt baserad på procent.
Skär sig illa mot att alla ska behandlas lika inför lag och stat. Kan alltså inte få behålla kakan medan du äter den.

Att straffa skatta hårdare än det redan görs kan mycket väl leda till att både privatpersoner samt företag avskräcks från att grunda nya företag (som om den svenska byråkratin inte skulle räcka) eller stanna här efter att de hittat sin väg till rikedom. Har inga exakta siffror men tar åter det enkla exemplet med Hollandes Frankrike, deras nya 70% förmögenhetsskatt fick hela den ekonomiska eliten att flytta till andra länder.
Kan ha varit en nettovinst eller förlust men avskräcker inte bara idag utan framöver.

Med det sagt är jag mycket glad att vi har ett system som ger både utbildning, sjukvård osv som inte ruinerar befolkningen likt länder i stil med USA där bankerna river unga såväl som gamla i skuld och konkurs.
En ansvarigare budgetering och granskning över dagens utdelning skulle kunna ge mycket ist för att starta en häxjakt på driftiga personer som bidrar med mycket.

Mycket text det blev, iofs så det går när man får rabbla på...
Citera
2014-05-15, 17:08
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavezzi92
Och vad vill vänstern göra? Höja skatten för de med inkomst över 40k i månaden. Snacka om att beskatta de rika, agera mot Svenssons.

Vänstern är medelklass-hatare

Jag vet inte vad du menar med Svenssons, men medelinkomsten för män i Sverige är under
300 000:-.
Citera
2014-05-15, 17:15
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedupseriously2
Nja kriserna förklaras ju också av att politiker har mkt makt samt att de är mottagliga för lobbyism. Stora företag och banker har alldeles för mycket inflytande.

Bailouten av banker i samband med krisen i Grekland har noll och intet med liberalism att göra.

Vidare kan man ju knappast lägga skulden för USA:s bostadskollaps på den fria marknaden.

Bostadskollapsen i USA berodde på att man förenklat för bankerna att låna ut. Tjänstemän tävlade om att låna ut mest, och mängder av människor som inte borde ha fått låna fick lån. I botten finns alltså avregleringar för bankerna, som inte var vuxna detta. Ett solklart exempel på att nyliberalismen inte fungerar.
Citera
2014-05-15, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Bored
De riktiga vinnarna är

1. Snuskigt rika och multinationella företag
2. Övre medelklass med 30+ i lön samt bostad.

De övriga har systematiskt missgynnats, även om de inte blivit reellt fattigare. Bara inte fått ta del av tillväxten.

Får man fråga vad du finner för nöje i att sitta och hitta på och framföra vad du tror som sanningar i sånna här trådar?
Citera
2014-05-15, 17:59
Medlem
Fruktansvärt dåligt skriven artikel man bollar konsekvent grunt och blandar begreppen rika och högisnkosttagare för att få situationen att låta som en annan än den är vilket är ovärdigt ett "oberoende medie"

Att sedan försöka få det att låta som om att extremt gynsama regler för de rika skulle vara drivande för att kapitalet kommer tillbaks är höjden av oärlighet. Så här sägger skatteverket om fenomenet.
Citat:
Skatteverket anger informationsutbytesavtal med skatteparadisen och borttagna skatter som troliga förklaringar på den ökande skattemoralen.
https://www.flashback.org/newreply.php?do=newreply&noquote=1&p=48805183

Oberoende media? I helvete heller. Skrotta SVT.
Citera
2014-05-15, 18:08
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Fruktansvärt dåligt skriven artikel man bollar konsekvent grunt och blandar begreppen rika och högisnkosttagare för att få situationen att låta som en annan än den är vilket är ovärdigt ett "oberoende medie"

Att sedan försöka få det att låta som om att extremt gynsama regler för de rika skulle vara drivande för att kapitalet kommer tillbaks är höjden av oärlighet. Så här sägger skatteverket om fenomenet.

https://www.flashback.org/newreply.php?do=newreply&noquote=1&p=48805183

Oberoende media? I helvete heller. Skrotta SVT.

Ja tänk vad upprörd man kan bli när oberoende media förmedlar en sanning man inte gillar.
Citera
2014-05-15, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Ja tänk vad upprörd man kan bli när oberoende media förmedlar en sanning man inte gillar.

Det blir jag inte jag blir förbannad när tvångsfinnasierad "oberoende" media inte kan hålla sig opartiska. Kritiken gäller vinklingen i artikeln inget annat. Hade aftonblade tryckt ur sig den här dyngan på sina ledarsidor så hade jag inte brytt mig nämnvärt. Har du något som tyder på att kritiken jag framförde inte är befogad så varsågod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in