2014-05-15, 13:17
Medlem
Buffelo Balls avatar
http://www.svt.se/nyheter/val2014/sverige-det-nya-skatteparadiset

Så visar det sig att de rika blir rikare med alliansens politik. Nu klassas Sverige som ett skatteparadis av rika, även i andra länder.

Genom att omvandla inkomster till kapital kan de lätt halvera sin skatt och bli ännu rikare.

Är det så vi vill att vårt samhälle skall fungera? Skall de rika bli rikare i ett samhälle där fler och fler faller utanför det sociala skyddsnätet eftersom maskorna blir större och större med alliansens politik!
Citera
2014-05-15, 13:19
Medlem
Boblovebudss avatar
De rika blir rikare samtidigt som de fattigare blir ännu rikare, relativt sätt. Varför fokuserar du så mycket på de rika, bekämpa fattigdom istället för rikedom.
Citera
2014-05-15, 13:19
Medlem
fuckedupseriously2s avatar
Att säga att Sverige skulle vara ett skatteparadis är helt befängt när vi har ett av världens högsta skattetryck.

EDIT: jag läste inte artikeln, det finns visst fog för uttalandet.
Senast redigerad av fuckedupseriously2 2014-05-15 kl. 13:22.
Citera
2014-05-15, 13:24
Medlem
khys avatar
Ne det är ju bättre att ta pengar från de rika, som oftast har slitit hårt för sina pengar och ge till de fattiga som ligger hemma på soffan hela dagen. Verkar ju väldigt genomtänkt.
Citera
2014-05-15, 13:26
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
De rika blir rikare samtidigt som de fattigare blir ännu rikare, relativt sätt. Varför fokuserar du så mycket på de rika, bekämpa fattigdom istället för rikedom.

Du kör med samma rapande som moderaternas företrädare. Problemet är att ni far med osanning. De fattiga blir inte rikare oavsett vi snackar nominell eller realinkomst!

Jag fokuserar på de rika eftersom segregationspolitiken som Alliansen bedriver förstör vårt samhälle och det kan bara de rika göra något åt.
Citera
2014-05-15, 13:26
Medlem
Termosins avatar
Tror de vore en nettoförlust att skatta de rika ännu högre i stil med Frankrike. Fler rika som betalar en lite lägre skatt bör ju ge mer i längden än att vi har förmögenhetsskatt etc som driver iväg de med lite kapital och extra nollor på bankerna.

Kamprad kom ju tillbaka till landet nyligen efter att ha hållit sig till Schweiz under många år för att slippa de hutlösa skatterna.
Sen skulle nog både du och jag, jag definitivt, söka oss till mer fördelaktiga länder om man hade de dära tillgångarna. Just Sverige håller sig bra mot de som har enbart låga skatter iom vår skattefinansierade vård, skola etc.

Tycka vad man vill men kan inte systemet "utnyttjas" kommer de inte finnas några rikare personer att taxera alls, se flykten av rika i Frankrike sen Hollande tog makten och införde brutala skattehöjningar mot just den klicken.
Citera
2014-05-15, 13:27
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedupseriously2
Att säga att Sverige skulle vara ett skatteparadis är helt befängt när vi har ett av världens högsta skattetryck.

EDIT: jag läste inte artikeln, det finns visst fog för uttalandet.

Då föreslår jag att du läser artikeln eftersom där kan man se hur trixandet innebär att de halverar sin skatt genom att beskattningen på kapital är borta...
Citera
2014-05-15, 13:33
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termosin
Tror de vore en nettoförlust att skatta de rika ännu högre i stil med Frankrike. Fler rika som betalar en lite lägre skatt bör ju ge mer i längden än att vi har förmögenhetsskatt etc som driver iväg de med lite kapital och extra nollor på bankerna.

Kamprad kom ju tillbaka till landet nyligen efter att ha hållit sig till Schweiz under många år för att slippa de hutlösa skatterna.
Sen skulle nog både du och jag, jag definitivt, söka oss till mer fördelaktiga länder om man hade de dära tillgångarna. Just Sverige håller sig bra mot de som har enbart låga skatter iom vår skattefinansierade vård, skola etc.

Tycka vad man vill men kan inte systemet "utnyttjas" kommer de inte finnas några rikare personer att taxera alls, se flykten av rika i Frankrike sen Hollande tog makten och införde brutala skattehöjningar mot just den klicken.

Jag vet inte hur gammal du är, men dina argument har använts av högern sedan skatter blev ett fördelningspolitiskt instrument i början på 1900-talet.

Trots det (eller tack vare) lyckades arbetarrörelsen bygga upp Sverige till ett välfärdsland.

Ett välfärdsland som nu raserats så att vi har de största inkomstskillnaderna i hela EU och försämringar inom alla områden som tidigare tillhörde den offentliga sektorn.

Alliansens politik håller på att göra Sverige till ett U-land! Och det gynnar inte ens de rika som måste sätta galler för fönstren, köra barnen till skolan i skottsäkra bilar och skaffa övervakningskameror runt villatomterna - precis som det är i andra segregerade länder!
Citera
2014-05-15, 13:37
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av khy
Ne det är ju bättre att ta pengar från de rika, som oftast har slitit hårt för sina pengar och ge till de fattiga som ligger hemma på soffan hela dagen. Verkar ju väldigt genomtänkt.

Tillåt mig storskratta! Det är en gammal myt som inte längre håller eftersom de rika blir rika genom att köpa och sälja pengar framför en dataskärm och inte genom hårt arbete.

Förr kunde rika leva på sina räntor, nu blir de rika rikare genom att sätta sig in i olika aktiekurser.

Att fattiga ligger hemma på soffan hela dagen är inget annat än en stor fet lögn!
Citera
2014-05-15, 13:41
Medlem
Petrozavodsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds

Det är en fysisk omöjlighet, en viss individ kan endast bli rikare genom att en annan blir fattig i och med att denna värld innehåller begränsade mängder resurser. Om den personen som blir fattigare finns i Sverige eller utomlands är dock en annan sak ...
Citera
2014-05-15, 13:43
Medlem
Petrozavodsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av khy

Varför tror du att rika skulle ha jobbat mer för pengarna? Du har verkligen noll koll på ekonomi, det där är ett klassiskt "låginkomsttagarresonemang." Du blir inte rik genom att jobba för pengar, du blir rik genom att få pengarna att jobba för dig medans du själv inte gör ett skit.
Citera
2014-05-15, 13:43
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrozavodsk
Det är en fysisk omöjlighet, en viss individ kan endast bli rikare genom att en annan blir fattig i och med att denna värld innehåller begränsade mängder resurser. Om den personen som blir fattigare finns i Sverige eller utomlands är dock en annan sak ...
Där har du fel!

Tillväxtekonomin är inget nollsummespel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in