Citat:
Ursprungligen postat av
Buffelo Ball
Kapitalet vi snackar om här är siffror som bankerna förfogar över. Vi snackar inte reda pengar som kan stoppas i madrassen
Om det vore så att kapitalet användes till att fördelas mellan alla som behöver mer köpkraft skulle det inte vara några problem. Men nu används kapitalet till att bygga lyxbostäder och höja priserna på konst och annat som bidrar till ökad segregation!
Okej, jag menar inte att jag är okunnig, jag ställde lite retoriska frågor som en del i argumentationen. Men i alla fall: Min poäng är att kapital kommer in i Sverige. Eftersom kapitalet tidigare var utländsk valuta som ökas värdet på kronan när det växlas. Kapitalet kommer till viss del in pga av den förmånliga skatten. Annars hade inget kapital alls kommit, utan legat kvar utomlands.
Om det nu byggs lyxbostäder är det med kapital som inte ens hade varit här om det inte vore för skattereglerna. Dessa byggen skapar arbetstillfällen som annars inte hade skapats. Om man köper dyr konst så ökar man priserna på konst, pengarna går till föregående ägare som sedan kan omsätta eller investera kapitalet som inte skulle varit här om det inte vore för de förmånliga reglerna.
Segregation? Med detta menar man väl främst skillnader mellan större grupper än dessa rika människor? Tror knappast Muhammed i Rosengård lider av att en knös bygger ett hus i Stockholms skärgård med kapital som inte varit här ens om skattereglerna inte var förmånliga.