2014-05-15, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Petrozavodsk
Det är en fysisk omöjlighet, en viss individ kan endast bli rikare genom att en annan blir fattig i och med att denna värld innehåller begränsade mängder resurser. Om den personen som blir fattigare finns i Sverige eller utomlands är dock en annan sak ...

Nja det där stämmer inte riktigt. Inte om man mäter värde i pengar. Men klart att något måste produceras för att omsättas i värde eller pengar. Så semantik beroende hur långt bak i produktionskedjan man vill gå.

Sen finns det ju exempel på när alla gynnats i kedjan.
Citera
2014-05-15, 14:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Buffelo Ball
Kapitalet vi snackar om här är siffror som bankerna förfogar över. Vi snackar inte reda pengar som kan stoppas i madrassen

Om det vore så att kapitalet användes till att fördelas mellan alla som behöver mer köpkraft skulle det inte vara några problem. Men nu används kapitalet till att bygga lyxbostäder och höja priserna på konst och annat som bidrar till ökad segregation!

Nu vet jag inte vad konst har med ökad segregation att göra. Finns det någon poäng med raljerandet? Vill du köra kommunism och dela allt lika eller?
Citera
2014-05-15, 14:14
Medlem
Att höja skatterna enbart för rika kommer inte lösa något. Vänsterblockets skattepolitik fungerar endast i ett samhälle där globaliseringen inte anlänt, för vad händer med rika som skattas extra hårt? De sticker. De flyttar utomlands och poff så får vi ingen skatt alls. Det samma gäller även för företag, gissa varför alla industrier sticker från Sverige? Kommer inte bli bättre när sossarna vinner valet.
Citera
2014-05-15, 14:15
Medlem
fuckedupseriously2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffelo Ball
Kapitalet vi snackar om här är siffror som bankerna förfogar över. Vi snackar inte reda pengar som kan stoppas i madrassen

Om det vore så att kapitalet användes till att fördelas mellan alla som behöver mer köpkraft skulle det inte vara några problem. Men nu används kapitalet till att bygga lyxbostäder och höja priserna på konst och annat som bidrar till ökad segregation!

Okej, jag menar inte att jag är okunnig, jag ställde lite retoriska frågor som en del i argumentationen. Men i alla fall: Min poäng är att kapital kommer in i Sverige. Eftersom kapitalet tidigare var utländsk valuta som ökas värdet på kronan när det växlas. Kapitalet kommer till viss del in pga av den förmånliga skatten. Annars hade inget kapital alls kommit, utan legat kvar utomlands.

Om det nu byggs lyxbostäder är det med kapital som inte ens hade varit här om det inte vore för skattereglerna. Dessa byggen skapar arbetstillfällen som annars inte hade skapats. Om man köper dyr konst så ökar man priserna på konst, pengarna går till föregående ägare som sedan kan omsätta eller investera kapitalet som inte skulle varit här om det inte vore för de förmånliga reglerna.

Segregation? Med detta menar man väl främst skillnader mellan större grupper än dessa rika människor? Tror knappast Muhammed i Rosengård lider av att en knös bygger ett hus i Stockholms skärgård med kapital som inte varit här ens om skattereglerna inte var förmånliga.
Citera
2014-05-15, 14:17
Medlem
RiverStyxs avatar
Tja, till och med jag som är mörkblå politiskt sett måste erkänna att kapital gynnas otroligt mycket i Sverige idag. Framför allt sedan införandet av kapitalförsäkringarna och därefter investeringssparkontona har skatten på kapitalvinster varit riktigt gynnsam i Sverige. Borttagandet av fastighetsskatten är en annan faktor som verkligen gynnat de redan rika.

Jag har alltså inget emot jobbskatteavdragen och tycker definitivt inte skattenivåerna ska upp totalt sett, men det står helt klart att den förda politiken gynnat de rika mest. Faktum är att ju rikare individer är desto mer har de gynnats. Medelklassen har bara fått det marginellt bättre, och de fattiga har inte fått det bättre alls. Fördelningen har inte varit särskilt rättvis och inkomster från arbete missgynnas rejält jämfört med inkomster i form av kapitalvinster.
Citera
2014-05-15, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedupseriously2
Okej, jag menar inte att jag är okunnig, jag ställde lite retoriska frågor som en del i argumentationen. Men i alla fall: Min poäng är att kapital kommer in i Sverige. Eftersom kapitalet tidigare var utländsk valuta som ökas värdet på kronan när det växlas. Kapitalet kommer till viss del in pga av den förmånliga skatten. Annars hade inget kapital alls kommit, utan legat kvar utomlands.

Om det nu byggs lyxbostäder är det med kapital som inte ens hade varit här om det inte vore för skattereglerna. Dessa byggen skapar arbetstillfällen som annars inte hade skapats. Om man köper dyr konst så ökar man priserna på konst, pengarna går till föregående ägare som sedan kan omsätta eller investera kapitalet som inte skulle varit här om det inte vore för de förmånliga reglerna.

Segregation? Med detta menar man väl främst skillnader mellan större grupper än dessa rika människor? Tror knappast Muhammed i Rosengård lider av att en knös bygger ett hus i Stockholms skärgård med kapital som inte varit här ens om skattereglerna inte var förmånliga.

Tvärtom finns nu mer kapital i omsättning, så Mohammed kan få sitt nästa bidrag. Dock finns det en viss inflationspåverkan.
Citera
2014-05-15, 14:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Tja, till och med jag som är mörkblå politiskt sett måste erkänna att kapital gynnas otroligt mycket i Sverige idag. Framför allt sedan införandet av kapitalförsäkringarna och därefter investeringssparkontona har skatten på kapitalvinster varit riktigt gynnsam i Sverige. Borttagandet av fastighetsskatten är en annan faktor som verkligen gynnat de redan rika.

Jag har alltså inget emot jobbskatteavdragen och tycker definitivt inte skattenivåerna ska upp totalt sett, men det står helt klart att den förda politiken gynnat de rika mest. Faktum är att ju rikare individer är desto mer har de gynnats. Medelklassen har bara fått det marginellt bättre, och de fattiga har inte fått det bättre alls. Fördelningen har inte varit särskilt rättvis och inkomster från arbete missgynnas rejält jämfört med inkomster i form av kapitalvinster.

De riktiga vinnarna är

1. Snuskigt rika och multinationella företag
2. Övre medelklass med 30+ i lön samt bostad.

De övriga har systematiskt missgynnats, även om de inte blivit reellt fattigare. Bara inte fått ta del av tillväxten.
Citera
2014-05-15, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Bored
Tvärtom finns nu mer kapital i omsättning, så Mohammed kan få sitt nästa bidrag. Dock finns det en viss inflationspåverkan.

Nja, tänk på att kapitalet kanske var Schweizerfranc innan det kom hit. När det växlades till kronor ökades värdet på kronan, vilket ju motverkar inflationseffekten.
Citera
2014-05-15, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx

Då ska man ju komma ihåg att vi från första början beskattade arbete och kapital rätt så hårt, även om arbete beskattas löjligt mkt vilket missgynnar arbetarna. Men det är ju sossar som konstruerat dessa orättvisor.
Citera
2014-05-15, 14:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedupseriously2
Nja, tänk på att kapitalet kanske var Schweizerfranc innan det kom hit. När det växlades till kronor ökades värdet på kronan, vilket ju motverkar inflationseffekten.

Det blir alldeles för komplext att prata om ökning av värdet eller inflationen när en knösus flyttar hit tar med sig X antal miljarder och bygger ett hus. Men visst finns effekten. Dock tar banken och placeringarna ofta hand om detta.
Citera
2014-05-15, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petrozavodsk
Det jag beskrev är grundläggande fysikkunskaper som de flesta lärde sig redan i högstadiet, är du på allvar så korkad att du inte har fattat termen "begränsade resurser?" Du kan uppenbarligen inte vara en ingenjör i alla fall, beställ denna bok och läs:

http://cdon.se/b%C3%B6cker/alphonce,_rune/heureka!_kurs_1_l%C3%A4robok-630287

Så om någon tar fram en process för att t.ex kunna återvinna metallskrot på ett mer rationellt sätt så ökar det inte mängden metaller som kan återvinnas utan vi står fortfarande med s.k "begränsade resurser"?

Har jag uppfattat saken rätt?
Citera
2014-05-15, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Bored
Det blir alldeles för komplext att prata om ökning av värdet eller inflationen när en knösus flyttar hit tar med sig X antal miljarder och bygger ett hus. Men visst finns effekten. Dock tar banken och placeringarna ofta hand om detta.

Fast vid närmare eftertanke så blir det ju ingen inflationseffekt alls, det skapas ju inte kronor ur tomma intet när valutor växlas. Det finns alltså samma antal kronor som det fanns innan, bara det att knösen väljer att göra nåt annat för pengarna. Ökar knösen efterfrågan och priser på lyxbåtar så sjunker ju priserna på Volvos. Lyxkonsumtion är för övrigt arbetsintensiv medan massans konsumtion är kapitalintensiv vilket gör att det förstnämnda skapar mer jobb per spenderad krona.

Nu säger jag inte att lyxkonsumtion är bättre för utvecklingen men man kan ju fundera lite i dessa termer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in