2014-05-14, 23:05
  #77569
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om han med ett överklagande riskerar att få ett längre straff så sitter han verkligen i en rävsax, kan ju vara en förklaring till att TO ev. rådde KJ att inte överklaga, eller?
Lyssna inte på Q, hen är ingen källa till juridik, KJ riskerar absolut ingenting med att överklaga.
Citera
2014-05-14, 23:05
  #77570
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Öh, nej, det gör han inte.
Jo, för RÅ kan ändra sig och överklaga.
Citera
2014-05-14, 23:07
  #77571
Medlem
En framträdande svaghet detta indiciemål är enligt min mening är att utredningen inte
har besvarat frågorna när, var och hur de åtalade gärningarna begåtts. Det finns alternativa händelseförlopp och alternativ motiverad gärningsman/kvinna som inte är tillräckligt utredd.

Ett högt ställt beviskrav för en
fällande dom i brottmål är ett av de viktigaste kraven för rättssäkerheten i
Sverige. (Carlquist 211, 26)

I detta brottmål är beviskravet alltför lågt ställt.

Jag tror att KJ har blivit oskyldigt dömd av TR och HR.
Citera
2014-05-14, 23:12
  #77572
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jo, för RÅ kan ändra sig och överklaga.
Öh, nej. RÅ har helt andra överväganden och dessutom är det för sent om 48 minuter...
Citera
2014-05-14, 23:15
  #77573
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
En framträdande svaghet detta indiciemål är enligt min mening är att utredningen inte
har besvarat frågorna när, var och hur de åtalade gärningarna begåtts. Det finns alternativa händelseförlopp och alternativ motiverad gärningsman/kvinna som inte är tillräckligt utredd.

Ett högt ställt beviskrav för en
fällande dom i brottmål är ett av de viktigaste kraven för rättssäkerheten i
Sverige. (Carlquist 211, 26)

I detta brottmål är beviskravet alltför lågt ställt.

Jag tror att KJ har blivit oskyldigt dömd av TR och HR.

Jag tycker som du. Kan man dömas på så vag bevisning i ett indiciemål? Blir detta måttstocken för indiciemål som komma skall? Man blir förskräckt. Vid bara tanken.
Citera
2014-05-14, 23:15
  #77574
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
En framträdande svaghet detta indiciemål är enligt min mening är att utredningen inte
har besvarat frågorna när, var och hur de åtalade gärningarna begåtts. Det finns alternativa händelseförlopp och alternativ motiverad gärningsman/kvinna som inte är tillräckligt utredd.

Ett högt ställt beviskrav för en
fällande dom i brottmål är ett av de viktigaste kraven för rättssäkerheten i
Sverige. (Carlquist 211, 26)

I detta brottmål är beviskravet alltför lågt ställt.

Jag tror att KJ har blivit oskyldigt dömd av TR och HR.
Du får nog tyvärr leva med din tro men det är inte alls ovanligt och absolut inget krav att när, var och hur besvaras. Det finns morddomar utan att offret har hittats.
Citera
2014-05-14, 23:17
  #77575
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Öh, nej. RÅ har helt andra överväganden och dessutom är det för sent om 48 minuter...
Om en part överklagar en TR-dom får motparten en vecka extra på sig. Är det annorlunda om en HR-dom överklagas, menar du?
Citera
2014-05-14, 23:19
  #77576
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Han riskerar ytterligare 10 år i fängelse.

Han är skyldig! Han vet om det. Du vet om det. Vi alla vet om det. Men tyvärr handlar inte tråden om det längre. Det blev väl lite som så att vi alla, oavsett vad vi tyckt (eller försökt få andra tro att vi tyckt) i denna tråd, blev lite besvikna över hur detta slutade.

Vi som är övertygande om KJs skyldighet och som anser att han skulle sitta inne bra mycket längre än han kommer att göra - vi är givetvis inte nöjda.

De som tror på KJs skyldighet men som tror att han är så pass sjuk att han behöver vård och därmed inte ska sitta i ett fängelse kan inte vara nöjda.

De som tror att han är oskyldig tycker att sex år (om det nu blir så) är för mycket.

De som bara varit härinne för att smutskasta MB och hans familj är väl besvikna för att MB inte åkte dit.

Alla de som tror att olika djungelligor eller kinesiska maffian ligger bakom allt som händer i Sverige när det gäller mord på unga stackars Asiatiska kvinnor är nog oerhört besvikna.

De som kanske är minst besvikna är väl den skara som finns överallt som alltid ska kritisera systemet. I detta fall FUP, polisens jobb, rättegångar, förhör etc etc. För denna skara tror ju sig att veta att om allt detta de kritiserar varit bättre utfört så hade han inte "bara" åkt in i sex år. Men eftersom denna typ av människor inte stoppar där så är de aldrig nöjda utan anser att han inte skulle åka in alls. Så jag förmodar att ingen av oss är helt nöjda med hur detta slutade.

Men en sak kan jag lova - vi synes här snart igen om låt oss säga 9-14 år. Han har kanske fixat så att han då har andra initialer men KJ är KJ och då tror jag att han har ordnat en ny smaskig tråd för oss att ta del av. Tyvärr!

Så tack för ett frusterande, underhållande, irriterande, spännande år i denna tråd. Tack till MrFold, LKVN, Hamilkar, FUP(glömt exakt forumnamn men menar postaren som ofta gör undersökningar innan hen postar) och många andra som enligt mig skänkt tråden en rejäl kvalitetshöjning oavsett vem ni trott är skyldig.

Tack Quarrel för att du alltid är så hjälpsam även om dina oneliners för att få leverera ännu fler oneliners är oerhört frusterande.

Tack gode gud att man slipper vissa i denna tråd - främst Zeni/giveyourloveaway.

Vi synes om 9 till 14 år igen.
Citera
2014-05-14, 23:20
  #77577
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Fullmakt ger behörighet men inte befogenhet, tydligen är ingenting självklart i denna tråd men givetvis måste hon ha sina klienters uppdrag att överklaga.


För att förtydliga menar jag att Massi kan ha utverkat fullmakt för en sådan manöver från sina uppdragsgivare ..
Citera
2014-05-14, 23:20
  #77578
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om en part överklagar en TR-dom får motparten en vecka extra på sig. Är det annorlunda om en HR-dom överklagas, menar du?
Nix, men om en part överklagar och den andre parten använder sig av den "extra veckan" så kan den första parten helt riskfritt återkalla sitt överklagande, vilket är själva huvudsyftet med principen om anslutningsöverklagande. Så, vad exakt riskersr KJ med ett överklagande utöver ytterligare 2-3 veckor i häktet i stället för anstalt?
Citera
2014-05-14, 23:21
  #77579
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
För att förtydliga menar jag att Massi kan ha utverkat fullmakt för en sådan manöver från sina uppdragsgivare ..
Det strider mot advokatsamfundets regler att agera utan uppdrag så glöm det. Hon har givetvis ett uppdrag från sina klienter.
Citera
2014-05-14, 23:23
  #77580
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Nix, men om en part överklagar och den andre parten använder sig av den "extra veckan" så kan den första parten helt riskfritt återkalla sitt överklagande, vilket är själva huvudsyftet med principen om anslutningsöverklagande. Så, vad exakt riskersr KJ med ett överklagande utöver ytterligare 2-3 veckor i häktet i stället för anstalt?
Ytterligare 10 års fängelse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in