2014-05-28, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Är bladet rundat på den här handgjorda japanska dolken? http://i00.i.aliimg.com/wsphoto/v0/1733987758/Handmade-font-b-Japanese-b-font-Independent-font-b-air-b-font-font-b-force-b.jpg
Den beskrivs här: http://www.aliexpress.com/japanese-air-force_reviews.html

Den är bra stor, inte helt lätt att göra grunda hugg.
Citera
2014-05-28, 13:23
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
I det här fallet finns även det en annan man som skyller på sitt dåliga minne, som han har fått för att han jobbar för mycket.

Och bedömningen av sanningshalten i det påståendet gjort av MB påverkar bedömningen av KJ:s påståenden om sina tillkortakommanden på...ja, på vilket sätt då egentligen?

Det här är ju inget nollsummespel, när det gäller bedömning av trovärdigheten i enskilda uttalanden.
Citera
2014-05-28, 13:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Och bedömningen av sanningshalten i det påståendet gjort av MB påverkar bedömningen av KJ:s påståenden om sina tillkortakommanden på...ja, på vilket sätt då egentligen?

Det här är ju inget nollsummespel, när det gäller bedömning av trovärdigheten i enskilda uttalanden.
Du har rätt, mitt inlägg har inget med KJ att göra, såvida bedömningen av vem som är GM inte är ett ettsummespel.
Citera
2014-05-28, 13:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Den är bra stor, inte helt lätt att göra grunda hugg.
Det var bara ett exempel på en handgjord japansk dolk som ser ut att ha rätt form. Man kan hugga grunt med den. Sårskada 44 går in i hjärtat, jag kan tänka mig att det är rätt djupt.
Citera
2014-05-28, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Jo, det går att sätta upp det mesta på knäppskallekontot om man nu vill det. Jag antar att det är en bedömningsfråga, som är ganska så styrd av vad man vill se.

Kan bara konstatera att jag aldrig läst om något brottsfall där den misstänkte på ett sådant uppenbart sätt har framhållit sina egna begränsningar och i förlängningen av detta bedyrat sin fullständiga oförmåga att begå brottet - en försvarsstrategi med flera linjer, där funktionsnedsättningen utgör en av de viktigaste:

"Jag har ingen tidsuppfattning."
"Jag har inget minne."
"Jag skulle inte kunna försvara mig utan att det blir skador."
"Jag är fysiskt oförmögen att flytta en kropp."
"Jag är psykiskt oförmögen att stycka en kropp."
"Jag kan inte planera framåt."
"Jag kan inte avsluta det jag påbörjat."

Han är väl skolad i sitt handikapp eller funktionsnedsättning och han nyttjar det maximalt.
Det ser man redan vid första förhöret och alla påföljande förhör precis det du ovan spaltade upp.

Detta har han utnyttjat tidigare för det är jävligt bekvämt och behöver ta "noll" ansvar. Det är alltid någon annan som reder ut saker eller städar efter honom. Nu gick det inte som han tänkt sig och att ta ansvar kan han inte ens stava till, han har aldrig tidigare behövt ta ansvar.
Citera
2014-05-28, 13:42
Medlem
Citat:
Det var bara ett exempel på en handgjord japansk dolk som ser ut att ha rätt form. Man kan hugga grunt med den. Sårskada 44 går in i hjärtat, jag kan tänka mig att det är rätt djupt.

Kan va. Det krävs nog i det närmaste ett under för å hitta rätt, om ingen pratar.
Citera
2014-05-28, 13:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Han är väl skolad i sitt handikapp eller funktionsnedsättning och han nyttjar det maximalt.
Det ser man redan vid första förhöret och alla påföljande förhör precis det du ovan spaltade upp.

Detta har han utnyttjat tidigare för det är jävligt bekvämt och behöver ta "noll" ansvar. Det är alltid någon annan som reder ut saker eller städar efter honom. Nu gick det inte som han tänkt sig och att ta ansvar kan han inte ens stava till, han har aldrig tidigare behövt ta ansvar.
Det är inget argument i skuldfrågan. Var det tänkt att vara det?
Citera
2014-05-28, 14:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dusmanta
AN ljuger inte. Varför säger du så? Före den 9/5 var otrohetsaffären ett rykte som hennes make nekade till. Hon trodde på sin man istället för ryktet. Den 9/5 berättar maken sanningen och det är då AN visar ilska gentemot VB, inte två år tidigare.

Du ogillar kanske faktumet att AN eller MB inte hyste agg eller hade något motiv att skada VB.

KJs förklaring om varför han inte ringde VB är inte trovärdig. VHan låtsades ringa men var den ende som visste att hon inte skulle svara och ringde därför inte. Ett klassiskt misstag en del mördare gör.
MB säger i TR att AN misstänkte otroheten. Dessutom står det på sid 1105:
Citat:
Den 21 juli 2012 klockan 12.12 så fick [AN) ett sms från [AF], han skrev "jag trakasserar ingen Annika, eller vad hon nu hette". [AN] uppger att hon har sett att Vatchareeya har skrivit på [MB:s] Facebook. Hon upplevde Vatchareeya som märklig för att hon var så privat sina frågor. Förhörsledaren ber [AN] att ge exempel. [AN] säger att Vatchareeya kunde skriva saker som "vad gör du?" och "jag ska äta på din restaurang varje dag". [MB] sa till [AN] att Vatchareeya var lite speciell och kontaktsökande, [MB] sa att även andra av karatetränarna i klubben hade märkt detta.
MB sa i TR att han tror inte att AN hade läst hans Facebook. Dessutom, hur kunde AN ange klockslaget för SMS:et så exakt, om det inte var sparat? Hon hade nog anledning.

MB hade motiv, han var stalkad. AN hade motiv, hon var svartsjuk.

Du påstår att KJ inte är trovärdig i sin förklaring till varför han inte ringde. Vad säger du om MB då? Han gjorde exakt som mannen som dömdes för mord i Spekeröd 2010 map sök efter den försvunna kvinnan.
Citera
2014-05-28, 14:46
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
I det här fallet finns även det en annan man som skyller på sitt dåliga minne, som han har fått för att han jobbar för mycket.

Fast det finns en liten skillnad, bortsett från blodet i bilen då. Berg säger sig ha dåligt minne genomgående. Det enda undantag jag kan minnas är att han kom ihåg vilken bil han använt vid en tätatät med VB året före mordet. Han har inte kunnat producera någon fantastiskt detaljrik berättelse av allt han gjorde kvällen då offret försvann. Även i lägen då han skulle haft nytta av mer detalj och lokalfärg i sina svar är det ganska tunt. Det kan ju faktiskt vara så att han har dåligt detaljminne som hänger samman med hans hektiska liv med arbete, träning och massor av tele- och SMS-kontakter med olika personer i sina olika nätverk. Minnesproblem är inte helt ovanligt bland människor som utarbetade eller åtminstone under psykisk press pga ett hektiskt liv.

"Särlingen" å andra sidan blandar ju och ger som bekant när det gäller minnesskärpan. Fantastiskt detaljrika minnesbilder omväxlande med nära nog total amnesi. Vi pratar då om händelser som inträffat samma kväll. Och sambandet mellan detaljskärpan och graden av möjlighet att kolla uppgifterna som särlingen lämnar mot tredje person är nära nog perfekt. Jag kan inte minnas att du en enda gång kommenterat detta faktum. Men det passar väl inte din agenda i tråden antar jag.
Citera
2014-05-28, 14:51
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
MB hade motiv, han var stalkad. AN hade motiv, hon var svartsjuk.

Så här säger Wikipedia om stalking:

Citat:
Förföljelsesyndrom, stalkning (av eng. stalking), är att tvångsmässigt smyga på och förfölja en annan person. Det kan exempelvis handla om en psykiskt störd person som förföljer en politiker, känd person, person i sin umgängeskrets eller en för vederbörande helt obekant person. Det kan även röra sig om att kontakta en person i sådan omfattning via telefon, brev eller e-post att det uppfattas som trakasseri.

Eftersom du tvärsäkert skriver "han var stalkad" så undrar jag var i utredningen du anser dig kunna utläsa med absolut säkerhet att Berg uppfattade beteendet som trakasserier och något han ville bli av med. Har du överhuvudtaget något bevis för att stalking i något enskilt fall utgjort motiv för att mörda någon?

Har du något bevis för att AN kände till att det förekom kontakter/en relation av den arten mellan hennes make och mordoffret vid tidpunkten för mordet och därmed skäl för att vara svartsjuk (jag bestrider dock inte att svartsjuka kan vara ett mordmotiv)?
Citera
2014-05-28, 15:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Så här säger Wikipedia om stalking:

Eftersom du tvärsäkert skriver "han var stalkad" så undrar jag var i utredningen du anser dig kunna utläsa med absolut säkerhet att Berg uppfattade beteendet som trakasserier och något han ville bli av med. Har du överhuvudtaget något bevis för att stalking i något enskilt fall utgjort motiv för att mörda någon?

Har du något bevis för att AN kände till att det förekom kontakter/en relation av den arten mellan hennes make och mordoffret vid tidpunkten för mordet och därmed skäl för att vara svartsjuk (jag bestrider dock inte att svartsjuka kan vara ett mordmotiv)?
Slalker, finne i röven, det finns många namn på personer som besvärar andra. Det framgår rätt tydligt av förhören med MB att han var besvärad av VB. Att jag inte kan nämna något sådant mordfall behöver inte betyda att det inte är motiv i detta fall.

Sid 971:
Citat:
HOT MOT VATCHAREEYA
[J-ES] säger spontant att [YT:s] fru för någon vecka sedan berättat för [J-ES] fru i samband med Vatchareeyas minnesstunda att [AN] hotat ta ihjäl Vatchareeya. Om det sker via SMS kan [J-ES] inte svara på men det ska ha skett ca 1 månad innan Vatchareeya försvinner.
Detta var samtidigt som fordonsfrågorna på KJ:s bil startade. För övrigt finns det fler anledningar för att anta att AN var svartsjuk i hela inlägget som du citerade.
Citera
2014-05-28, 15:29
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Han kan mycket väl ha trott att man kan dömas för brott som man erkänner.

Närmare etthundrafyrtio personer har erkänt mordet på Olof Palme varav ingen är dömd. Detta kan inte ha undgått någon, inte ens KJ. Han ljuger om det där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in