2014-05-14, 20:58
Medlem
Jag säger inte att KJ är oskyldig, men lite suspekt blir det när man betänker att TR och HR har fastställt utom rimligt tvivel att ingen annan än KJ kan ha utfört mordet och styckningen. Suspekt eftersom

1. HR/TR vet INTE när mordet skedde
2. HR/TR vet INTE var det skedde
3. HR/TR vet INTE hur det gick till

Ändå kan man utesluta alla andra tänkbara gärningspersoner......Nä fy f-n vad detta stinker.

KJ må vara med på detta, men det finns inte en chans att han gjorde detta ensam. No way. Kanske dödandet, men inte resten. Självklart håller han käft, för att kunna ha en polare for life när han kommer ut.

Kan MB ha utfört allt på egen hand. Ja antagligen, men styckningen stämmer inte in på hans troliga agerande.

Nä, det finns saker som pekar på KJ, och andra saker som pekar låååååångt från KJ, det går inte att bestämma sig för ett tänkbart scenario, som jag kan "stå för" så jag håller käft....
Citera
2014-05-14, 21:06
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Inget överklagande = Ett direkt erkännande. Annars ger ingen människa upp och "godtar" en dom för mord, inte ens om det bara skulle blivit tio dagsböter. Det förstår till och med elever på lågstadiet.
Finns inget "taktik-tänk" om jag är helt oskyldig. Han är nog rätt nöjd att advokaten lyckades pressa ner strafftiden till runt 6 år faktisk tid. Han kanske till och med tänker "Lätt värt det" Vem vet.

Ja, Kristoffer Johansson hade tur som en tokig .. Misstaget att inte pressa obducenten Susan Sprogoe-Jakobsen med frågan huruvida VB upplevde extrem smärta och dödsångest under sina sista minuter i livet - eller inte, stjälpte lasset för åklagarna. Ett bittert nederlag för dem och för rättssystemet. Men Sverige har det rättssystem hon förtjänar ..

Edit: Med en annan försvarsadvokat hade KJ med stor sannolikhet fått ett betydligt strängare straff. Detta sätter direkt fingret på bristen på rättssäkerhet i landet - hovrättens ledamöter agerade publik i en teaterföreställning, regisserad och framförd av den skicklige estradören Thomas Olsson på scenen i den enda rollen.
Senast redigerad av MBoudine 2014-05-14 kl. 21:39.
Citera
2014-05-14, 21:29
Moderator
OYs avatar
FUP

Tejpen runt halsen utgörs av en relativt lågklistrande tejp och
granskades avseende textila fibrer. Ett fåtal mörka fibrer iakttogs
i klisterskiktet
och säkrades till OH-ark för senare undersökning.
För vidare undersökning se material BD1/316-13/S089.
Slutsats
Resultaten talar varken för eller emot att tejpen runt halsen,
material BD1/316-13/S023, har varit i kontakt med
bagagerumsmattan, material BD1/316-13/S089 (Grad 0).

Varför jämfördes fibrerna enbart med bagagerumsmattan om de hittades i tejpens klisterskikt? Borde man inte misstänka att fibrerna hamnade i klisterskiktet när tejpen anbringades på kroppen om fibrerna inte matchar mattan? Fanns sådana fibrer i KJ lägenhet? Jag begriper mig faktiskt inte på någon av de slutsatser som har dragits i förundersökning och domstolsförhandlingar, seriöst, man borde ha gått vidare med det här. Tagit reda på vad det är för sorts fibrer och jämfört mot material i KJ lägenhet till att börja med, suck.
Citera
2014-05-14, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nu tycker jag du är lite orättvis som buntar ihop OY med de två andra. Ja, det är väl på sätt och vis lite orättvist att bunta ihop Mboudine med Lagro också, den förre inser ju åtminstone det osannolika på gränsen till helt orimliga i att Kristoffer på något mystiskt vis inte skulle vara inblandad i mordet på minsta lilla vis.

OY tycker jag har försökt analysera det här fallet efter bästa förmåga och har hållt sig betydligt mer på jorden än i en och annan tidigare tråd där jag varit ganska taskig i min kritik mot honom. OY inser det självklara som några personer i tråden inte klarar av: Att om man bara tittar rent logiskt på fakta i ärendet så finns det inget annat rimligt svar än att Kristoffer är gärningsman. Att ändå ifrågasätta fällande dom är i sig inte någon orimlig ståndpunkt. Jag hade länge själv åsikten i daCosta-mordet att läkarna förmodligen var skyldiga, men att bevisningen definitivt inte räckte för att fälla dem till ansvar för någonting i en rättsstat (numera är jag så gott som övertygad om att de är helt oskyldiga, men det är beside the point).

En annan sak är att jag inte håller med OY. Jag tycker att han tenderar att blanda ihop två saker som inte ska blandas ihop, även om de har många beröringspunkter:

- Att fastslå vem som bortom rimligt tvivel är skyldig till en brottslig gärning
- Att fastslå vad som egentligen hände när brottet begicks

Den senare punkten måste faktiskt inte uppfyllas för att döma människor skyldiga och ofta förblir den mer eller mindre obesvarad. I det här fallet är det ovanligt lite vi vet om vad som exakt hände. Jag menar emellertid att den tekniska bevisningen för griftefridsbrottet tillsammans med den väv som övriga indicier bildar är så stark att en fällande dom ändå blir rimlig. Det går inte att förklara på något annat sätt hur vi annars skulle ha den situation vi har. Det är förvisso inte "standard procedure" i rättegångar avseende allvarlliga brott. Men det ligger ändå öppet i rättstillämpningen för att nån gång emellanåt fälla individer till ansvar med hjälp av vad som i första hand får räknas som ett uteslutningsresonemang.

En invändning man kan ha mot detta är osäkerheten kring ev. andra gärningsmän och i så fall Kristoffers faktiska del i händelseförloppet. Jag håller i princip med hovrätten om att en persons ovilja att tala inte ska ligga vederbörande till last i skuldbedömningen. MEN: Det finns faktiskt lägen där man får finna sig i att om man håller käften så får åklagarens gärningsbeskrivning stå oemotsagd. I det här fallet finns visserligen spekulationer man kan välja att se som mer eller mindre rimliga om att det funnits andra inblandade. Men det är bara spekulationer. Det finns inte en enda konkret omständighet som kan åberopas som ens ett indirekt bevis för att fler personer var med. Det närmaste vi kommer är förmenta psykologiska analyser av vad Kristoffer kan ha klarat själv och inte. Det räcker inte menar jag för att rätten ska vara skyldig att väga in medhjälpare.

Hade det däremot funnits fynd, vittnesiakttagelser mm som talade för medgärningsmän så hade det varit mer rimligt att föra ett resonemang kring det faktum att ingen då kunnat säga exakt vad Kristoffer själv gjort och inte gjort.

Så var landar vi? Vi landar i att vi har en person som uppenbarligen hanterat den döda kroppen efter mordoffret (för absolut ingenting har framkommit som talar för att någon annan "lånat" bilen för att göra det eller än mindre att någon "planterat" blod i bagageluckan). De sista kända livstecknen från offret kommer från den tidpunkt hon ostridigt befann sig i hans sällskap. Ett antal andra för honom besvärande omständigheter som sänker hans trovärdighet kraftigt finns också att tillgå, liksom en del indirekt bevisning med visst - om än inte högt - bevisvärde, som ytterligare stärker hypotesen att han varit i kontakt med en död eller åtminstone svårt skadad Vatchareeya. Även om det är en dom som ligger på marginalen så är det ingen rättsskandal. Marginalen finns nämligen alltid någonstans hur man än vrider och vänder på det.
Beklagar min taskighet och håller med om att det är en taskig jämförelse då min kritik ligger på helt olika plan. Vad avser OY tycker jag att man skall vara försiktig med att kalla en gedigen och ovanligt omfattande FUP för ett hafsverk bara för att man inte uppskattar resultatet och tycker man då på ett sakligt sätt skall kunna redovisa vad som skulle gjorts annorlunda för att kunna undvika epitetet hafsverk.
MBoudin - Uppfyller samtliga kriterier för att dra snabba och egna slutsatser på begränsat, om inte obefintligt material, och fabulerar ihop historier fritt och hävdar att de gäller eftersom de inte är motbevisade.
Lagro - Tyvärr inte ett rätt och fullständigt oförmögen att inhämta kunskaper.
Beklagar om någon känt sig trampad på tårna.
Citera
2014-05-14, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Din argumentationsteknik är baske mig inte att leka med, riktigt på hugget ikväll ser jag.

Finns ett namn på din teknik har jag för mig, dock imponerar den inte på mig. KJ har inte erkänt någonting, åtminstone inte officiellt, och att tiden för överklagande går ut utan att KJ har överklagat betyder inte att han erkänner sig skyldig, är ju bara så befängt det kan bli att påstå något sådant, tycker jag.
KJ har inte erkänt ett dyft men visst är det en aning märkligt att han efter ca ett år i häkte inte tar den sista chansen och dessutom "bara" riskerar ytterligare 2-3 veckor i häkte.
Citera
2014-05-14, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Det är så sjukt. Hon har fått lver 200.000 kr för sitt arbete, medan de sänkte ersättningen till föräldrarna, snacka om sjukt. Och nu vill hon ha ännu mer pengar från staten genom att överklaga, trots att beloppen inte kommer ökas. Bättre att rätten bestämmer hur många procent föräldrarna ska ha av hennes ersättning istället.
Det är väl ändå inte Massi som bestämmer om domen skall överklagas eller inte
Citera
2014-05-14, 22:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
KJ har inte erkänt ett dyft men visst är det en aning märkligt att han efter ca ett år i häkte inte tar den sista chansen och dessutom "bara" riskerar ytterligare 2-3 veckor i häkte.
Han riskerar ytterligare 10 år i fängelse.
Citera
2014-05-14, 22:46
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Det är väl ändå inte Massi som bestämmer om domen skall överklagas eller inte

I egenskap av målsägarbiträde kanske Massi har fullmakt .. ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-05-14 kl. 22:52.
Citera
2014-05-14, 23:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Om han med ett överklagande riskerar att få ett längre straff så sitter han verkligen i en rävsax, kan ju vara en förklaring till att TO ev. rådde KJ att inte överklaga, eller?
Citera
2014-05-14, 23:00
Medlem
Med tanke på indiciemålet i denna tråd är här ett mycket intressant examensarbete som kan vara värdefullt att ta del av:

Källa: Carlquist, Caroline. 2011. Att lägga ett pussel – om bevisningen i ett indiciemål. Examensarbete, 30 högskolepoäng. Straff- och processrätt. Lunds universitet.
Internetlänk: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:t6ViKfRWvlsJ:https://lup.lub.lu.se/luur/download%3Ffunc%3DdownloadFile%26recordOId%3D22929 49%26fileOId%3D2342886+&cd=4&hl=sv&ct=clnk&gl=se
5.2 Indiciebevisningens svagheter

Citera
2014-05-14, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
I egenskap av målsägarbiträde kanske Massi har fullmakt .. ..
Fullmakt ger behörighet men inte befogenhet, tydligen är ingenting självklart i denna tråd men givetvis måste hon ha sina klienters uppdrag att överklaga.
Citera
2014-05-14, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Öh, nej, det gör han inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in