2014-05-14, 02:06
  #11017
Avslutad
Jag läser Franz Kafkas Processen. Min första Kafka. Jag har läst fram till att det första förhöret ska hållas. Den är välskriven och intressant än så länge, men trots det konstig och intetsägande.
Citera
2014-05-14, 10:35
  #11018
Medlem
SharpMinds avatar
Dold Identitet av Lee Child har precis börjat läsa den, och jag tycker att den verkar riktigt spännande än så länge
Citera
2014-05-14, 18:56
  #11019
Medlem
Rocket-Queens avatar
Började läsa "Things Fall Apart" igår och tycker att den verkar mycket lovande efter några kapitel!
Citera
2014-05-14, 19:20
  #11020
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jag läser Franz Kafkas Processen. Min första Kafka. Jag har läst fram till att det första förhöret ska hållas. Den är välskriven och intressant än så länge, men trots det konstig och intetsägande.
Kafka läser man bäst i ungdomen. Har du passerat 20-årsåldern kan det vara för sent.
Citera
2014-05-14, 19:26
  #11021
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
Kafka läser man bäst i ungdomen. Har du passerat 20-årsåldern kan det vara för sent.
Jag har inte passerat 20 års ålder.

Jag ska läsa Förvandlingen när jag läst klart Processen. Är det något mer av Kafkas verk som är ett måste?
Citera
2014-05-16, 15:43
  #11022
Medlem
gudterrans avatar
Inferno av Dan Brown.

Lovande så långt som jag kommit
Citera
2014-05-16, 18:34
  #11023
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jag ska läsa Förvandlingen när jag läst klart Processen. Är det något mer av Kafkas verk som är ett måste?

I straffkolonin. En allegorisk mardröm.
Citera
2014-05-16, 19:24
  #11024
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jag ska läsa Förvandlingen när jag läst klart Processen. Är det något mer av Kafkas verk som är ett måste?

Fortsätt med novellerna efter du har läst Förvandlingen eller någon av hans dagböcker.
Citera
2014-05-16, 22:18
  #11025
Medlem
Freakkos avatar
48 Laws of Power.

Verkar onekligen bli användbar för att lära sig handskas med personer som utövar makt på en, och utöva makt själv.
Citera
2014-05-17, 22:24
  #11026
Medlem
TomJonass avatar
Bibeln.
Jag trodde jag var 100% ateist. Har skrivit en artikel om hur Spanska Sjukan drabbade min hemkommun i nedre Norrland. Trodde jag var klar, men så får jag en kopia av en dagbok skriven av en 17-årig tjej vid denna tid. Det är så tragiskt att min ärftliga depression väcks till liv. Dessutom dör hon själv ett år senare, drunknar i en sjö.
Det finns ingen Gud.
Vi människor är en högintelligent abberation i evolutionen. Hur många 10.000 år till finns vi kvar? Och vad spelar det för roll?? Om 20 år, eller så, är jag döder.
En fin tradition börjar sprida sig, strö ut askan i en minneslund. Både min Far och Mor finns där. I det som växer och frodas.
Vad händer sen.
Kort sagt: Varför finns vi överhuvudtaget?
Citera
2014-05-17, 22:40
  #11027
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomJonas
Bibeln.
Åh, jag ska också läsa Bibeln en vacker dag. Det var säkert 10 år sedan jag försökte, eller om det var Nya Testamentet jag läste då. Det började med en massa namn och vem som var son till vem, jag tröttnade snabbt. Men då var jag i högstadieåldern, tiderna har förändrats. Nu skulle jag säkert uppskatta Bibeln mer.

(beröm för att du har George Formby på avataren!)

----------

Just nu läser jag Det, Stephen Kings tegelsten. Jag har avancerat förbi de 140 sidor jag läste innan jag gav upp för ett par år sedan. Då tyckte jag att den var för trögstartad, nu fattar jag inte vad det var för fel på mig. Den är allt annat än trögstartad, snarare fängslande från första stund.
Citera
2014-05-17, 22:53
  #11028
Medlem
TomJonass avatar
Ska erkänna att man fastnar av långtråkighet i första Mosebok.
Äh, va fan, Koranen kan ju vara lika bra även fast dom gräver ner kvinnor och stenar dom.
Nä, Thailändsk Bhuddism verkar bäst. Där får man nog svar på varför överhuvudtaget?
Jag skulle få ångest av det här om jag inte med hård självdisciplin inte lärt mej att inte en engagera mej. Att stå en helt stjärnklar natt med minus 20 och se hela stjärnhimlen klarar jag av utan att falla in i nåt slags existensialism-ångest. Hinduerna tror på kor. Inte så dumt kanske?
Men å andra sidan finns detta som gör att man strävar på sina medeltal 78,6 år, eller vad medellivslängden är:
http://www.youtube.com/watch?v=-xmKJdG9mhk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in