Flashback bygger pepparkakshus!
2014-05-13, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikronesien
4. Frågan är dock inte vilket av alternativen som ger alla lösningar, utan för vilket alternativ som ekvationen uppfylls. Det är skillnad på de två sakerna. Kom på det själv under provtiden faktiskt. Lite likadan slamkrypare var fråga 19, där C såklart stämmer, men B var det enda alternativet man kunde ta reda på endast utifrån satsen. Lite djävulskt av provskaparna.

6. C är rätt. Tecknet betyder att x (symbol) y är mindre eller lika med 1. x (symbol) y måste alltså aldrig uppfylla att det är lika med 1 för att uppfylla olikheten som C ger.

20. Japp, det var just det jag gjorde. Valde sedan att en sida hos kvadraten skulle gå mot att bli 0, och då skulle den andra gå mot att bli sqrt(2) om sidan var 1. D var det enda alternativet som uppfylldes vid det scenariot.

Fysikfrågan: Du måste tänka på att resistansen för hela kretsen ges genom att addera resistansen för resistorn och lampan. Genom P = U^2/R kan man ta reda på lampans resistans: R = 36/12 = 3
Sen har du kommit fram till att resistansen för hela kretsen ska vara 12, så resistorn ska ha resistansen 9 ohm.

Ja facit ligger ju ute nu så, just dessa frågor du tog upp förutom fråga 20 hade jag valt rätt svar men trodde i efterhand att det var fel, jävligt lurigt formuleradel Ang fysikfrågan hade jag helt och hållet glömt bort att räkna bort lampans resistans.
Citera
2014-05-13, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Det programmet låter bra!

KTH Teknisk Fysik, men kommer troligtvis in med HP
Åh vad härligt, framtida klasskamrater då, möjligtvis. Vad fick du på HP?

Jag fick strax över 30, någon risk att det kommer höjas över 30 i år tror ni? (på teknisk fysik)
Senast redigerad av ArgvCompany 2014-05-13 kl. 19:18.
Citera
2014-05-13, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgvCompany
Åh vad härligt, framtida klasskamrater då, möjligtvis. Vad fick du på HP?

Jag fick strax över 30, någon risk att det kommer höjas över 30 i år tror ni? (på teknisk fysik)

1.75 på HP så det lär räcka.

Jag tror det stannar på 30. Du kan nog vara lugn.
Citera
2014-05-13, 19:31
Medlem
Citat:
1.75 på HP så det lär räcka.

Jag tror det stannar på 30. Du kan nog vara lugn.
Själv fick jag 1,7, är väl på gränsen att just det räcker.

Pratade lite med min pappa tidigare idag, och han hade hypotesen att kraven skulle höjas något då fler söker till sådana här civilingenjörsprogram i år. Sen om det går över 30 kan man ju sitta och oroa sig för i två månader framöver
Citera
2014-05-13, 19:37
Medlem
Citat:
Själv fick jag 1,7, är väl på gränsen att just det räcker.

Pratade lite med min pappa tidigare idag, och han hade hypotesen att kraven skulle höjas något då fler söker till sådana här civilingenjörsprogram i år. Sen om det går över 30 kan man ju sitta och oroa sig för i två månader framöver

Ja, men jag har hypotesen om att elever blir dummare för varje år Tror därför inte att ökat söktryck måste innebära höjd antagningspoäng (lite väl simpelt tänk kanske).
Citera
2014-05-13, 19:41
Medlem
Citat:
Ja, men jag har hypotesen om att elever blir dummare för varje år Tror därför inte att ökat söktryck måste innebära höjd antagningspoäng (lite väl simpelt tänk kanske).
Det kanske stämmer, förvisso. Vad fick du på detta provet?
Citera
2014-05-13, 19:46
Medlem
Citat:
Det kanske stämmer, förvisso. Vad fick du på detta provet?

Ingen aning. Skrev inte ned svaren och tog inte med mig häftet.
Citera
2014-05-13, 20:03
Medlem
Citat:
Ingen aning. Skrev inte ned svaren och tog inte med mig häftet.
Nu när jag tittar på statistik så har faktiskt HP gått upp och ner mellan 1,6 och 1,7, känns ju lite oroande.

edit: Det var ganska off-topic.
Citera
2014-05-13, 20:12
Medlem
Citat:
Nu när jag tittar på statistik så har faktiskt HP gått upp och ner mellan 1,6 och 1,7, känns ju lite oroande.

edit: Det var ganska off-topic.

Det kommer med stor sannolikhet max gå upp till 1.7 (har svårt att tro att det skulle gå över Civ ing Indek eller vara på samma nivå) men om så är fallet tror jag att du ändå sitter säkert med ditt provresultat på 30+.

Mina egna spekulationer såklart!

För att balansera med lite on-topic:

Tyckte ni provet var svårare än de gamla? Själv har jag noll koll då jag kom oförberedd
Citera
2014-05-13, 20:14
Medlem
Citat:
För att balansera med lite on-topic:

Tyckte ni provet var svårare än de gamla? Själv har jag noll koll då jag kom oförberedd
Personligen tyckte jag att provupplevelsen var svårare, och gav känslan att provet var aningen svårare än de gamla proven jag tittat på. Men i efterhand tror jag faktiskt att det snarare beror på stressen.
Citera
2014-05-13, 20:20
Medlem
Fråga 17 på årets fysik. Det exakta svaret är väl 184 125 000 watt. Hur kan svaret då bli 0,19 GW?

Jag svarade 185 MW, det borde jag väl få rätt för?!
Citera
2014-05-13, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alivedude
Fråga 17 på årets fysik. Det exakta svaret är väl 184 125 000 watt. Hur kan svaret då bli 0,19 GW?

Jag svarade 185 MW, det borde jag väl få rätt för?!
Jag tycker också att svaret var lite konstigt. Själv skrev jag ett exakt svar (med g i uttrycket): 1,875*(10^7)*g W
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in