2014-04-06, 20:04
Medlem
Nohs avatar
Lra sig allt som har med andragradspolynom att gra, hur man hittar rtter, hur man ser om de har komplexa lsningar direkt, osv, vad jag har sett kommer det alltid upp. Samt rotutryck och potensrkning verlag.
Citera
2014-04-08, 14:00
Medlem
r4ll3s avatar
Jag gjorde nyss matematikprovet ifrn 2007 och den var relativt enkel, hade nog alla rtt faktiskt.

Mitt intryck av matematik- och fysikprovet r att det ska vara betydligt svrare, drfr misstnker jag att svrighetsgraden kat sedan 2007, nn som kan bekrfta?
Citera
2014-04-08, 23:13
Medlem
Jag har anmlt mig idag till detta (KTH).

Fr man ngon kallelse skickad till sig med plats osv? Det framgr nmligen inte...
Citera
2014-04-11, 12:08
Medlem
r4ll3s avatar
r det okej att g igenom tidigare uppgifter i denna trd?

7. Vid ett interferensexperiment lter man laserljus med vglngden 543 nm g genom
en dubbelspalt och mter ett interferensmnster p en skrm. Ljuset kommer in rakt
frn vnster i figuren. Kurvan till hger visar den uppmtta intensiteten hos ljuset som
trffar skrmen. Notera att figuren inte r skalenlig. Hur stort r avstndet d mellan
ppningarna i dubbelspalten?

A. 0.27μm
B. 5.4 μm
C. 0.54 mm
D. 10 mm

BILD TILL UPPGIFTEN

Jag antar att man ska anvnda sig utav den s.k. gitterformeln.

n * λ = sin α * d
n = 1 (detta ser man i bilden?)
λ = 543 * 10^(-9)

tan α = (10 * 10^(-3))/(10) = 10^(-3)
sin α = cos α * tan α ≈ 1 * 10^(-3)

Hr tnkte jag att cos α mste vara nstan lika med ett eftersom hypotenusan r bara liite strre n den nrliggande kateten.

Slutligen:
d = (n * λ)/(sin α) = (1 * 543 * 10^(-9))/(10^(-3)) = 543 * 10^(-9 -(-3)) = 543 * 10^(-6) m

Svar: 5,43 * 10^(-8) m

Vad har jag gjort fr fel? Det borde ju vara B) eller C) men my r vad jag frsttt det inte 10^(-8) utan 10^(-6)... Vad fr ni?

Citat:
Ursprungligen postat av alivedude
Jag har anmlt mig idag till detta (KTH).

Fr man ngon kallelse skickad till sig med plats osv? Det framgr nmligen inte...

Fr man frga vilket program du har skt?
Citera
2014-04-11, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
r det okej att g igenom tidigare uppgifter i denna trd?

7. Vid ett interferensexperiment lter man laserljus med vglngden 543 nm g genom
en dubbelspalt och mter ett interferensmnster p en skrm. Ljuset kommer in rakt
frn vnster i figuren. Kurvan till hger visar den uppmtta intensiteten hos ljuset som
trffar skrmen. Notera att figuren inte r skalenlig. Hur stort r avstndet d mellan
ppningarna i dubbelspalten?

A. 0.27μm
B. 5.4 μm
C. 0.54 mm
D. 10 mm

BILD TILL UPPGIFTEN

Jag antar att man ska anvnda sig utav den s.k. gitterformeln.

n * λ = sin α * d
n = 1 (detta ser man i bilden?)
λ = 543 * 10^(-9)

tan α = (10 * 10^(-3))/(10) = 10^(-3)
sin α = cos α * tan α ≈ 1 * 10^(-3)

Hr tnkte jag att cos α mste vara nstan lika med ett eftersom hypotenusan r bara liite strre n den nrliggande kateten.

Slutligen:
d = (n * λ)/(sin α) = (1 * 543 * 10^(-9))/(10^(-3)) = 543 * 10^(-9 -(-3)) = 543 * 10^(-6) m

Svar: 5,43 * 10^(-8) m

Vad har jag gjort fr fel? Det borde ju vara B) eller C) men my r vad jag frsttt det inte 10^(-8) utan 10^(-6)... Vad fr ni?

Fr man frga vilket program du har skt?

Alla tre faktiskt men Teknisk fysik ligger hgst upp Fr se om jag lyckas med provet till att brja med, jag r vldigt tekniskt lagd men jag har faktiskt inte sysslat med s mycket problemlsningar som man stter p i provet. Det jag har strst fallenhet fr r att jag frstr matematiken ltt.. Men de visar sig! Sjlv d?
Citera
2014-04-11, 14:03
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Alla tre faktiskt men Teknisk fysik ligger hgst upp Fr se om jag lyckas med provet till att brja med, jag r vldigt tekniskt lagd men jag har faktiskt inte sysslat med s mycket problemlsningar som man stter p i provet. Det jag har strst fallenhet fr r att jag frstr matematiken ltt.. Men de visar sig! Sjlv d?

Har skt Elektroteknik p KTH.

Ifall du vill lyckas med provet s tror jag det kan vara en bra id att stta sig in i gamla prov, det frsker jag gra nu. Knner fr vrigt samma som dig, r duktig p matematik, samtidigt som jag glmt en del av fysiken men repeterar ellran och lite annat nu.

Teknisk fysik har ju vldigt hga intagningspong, dr r det nog lttast att komma in igenom detta prov som senast lg p 30 pong. D r det totalt 70 pong man kan f p provet!

Vad har du skt efter TF, Elektro?
Citera
2014-04-11, 14:35
Medlem
Citat:

Ifall du vill lyckas med provet s tror jag det kan vara en bra id att stta sig in i gamla prov, det frsker jag gra nu. Knner fr vrigt samma som dig, r duktig p matematik, samtidigt som jag glmt en del av fysiken men repeterar ellran och lite annat nu.

Teknisk fysik har ju vldigt hga intagningspong, dr r det nog lttast att komma in igenom detta prov som senast lg p 30 pong. D r det totalt 70 pong man kan f p provet!

Ja, jag har pluggat in alla dessa mnen nu i vinter/vr s det r ganska frskt i minnet men jag har ju inte hunnit tillmpa det p riktiga problem. Sa faktiskt upp mig fr att kunna satsa helhjrtat p detta Tanken r att g igenom alla gamla prov och sen fr vi se vad det blir utan detta.. Har sneglat lite p gamla prov och vissa matteuppgifter fixar jag rakt av i huvudet s det kanske gr bra, en trend verkar vara att dom fixar en lurig "flla" i varje uppgift.

Jag tror ordningen var maskin, ppen, teknisk fysik, samhllsbyggnad och sen elektroteknik, efter det kommer farkostteknik tror jag..
Citera
2014-04-11, 19:28
Medlem
Citat:

Mitt tips till er om ni vill lyckas med provet r att redan brja kolla p hgskolematte/hgskolefysik. Jag kommer ihg nr jag tittade p provet fr en kompis nr jag gick i ettan p KTH. Jag sg att mnga av uppgifterna handlade om saker jag lrde mig i brjan p envariabelsanalysen. Samma sak p fysikdelen, det var saker som jag inte knde till innan jag brjade lsa till civilingenjr (anledningen till att provet r s svrt fr gymnasieelever). S ett tips r ju att brja kolla p brjan av hgskolematten (boken "analys i en variabel" r ju ett exempel) och hgskolefysiken. Det krver mer jobb men jag tror att det kan leda till bttre resultat n att bara nta gamla prov.
Senast redigerad av mika123 2014-04-11 kl. 19:32.
Citera
2014-04-17, 16:20
Medlem
Mikronesiens avatar
Jag planerar att skriva provet nu till HT 2014. Har kollat p gamla prov p deras hemsida och det r faktiskt ett riktigt svrt prov, men intagningsgrnserna r ju frhllandevis vldigt lga. Frra ret varierade intagningsgrnserna fr de olika programmen som accepterar MaFy-provet frn 30 till 31 pong(frutom farkostteknik p KTH, men det var endast en skande via den kvoten) [Chalmers] [UHR:s statistik]. Jag satte ned i ca 2-3 timmar och fick ihop 40 pong, s det knns ju inte s vrst svrt. Dock tror jag nog att andra delen av fysikprovet kan bli riktigt svrt nr man inte har ngra hjlpmedel.

r man godknd p provet r man i princip intagen allts.
Citera
2014-04-17, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikronesien
Jag planerar att skriva provet nu till HT 2014. Har kollat p gamla prov p deras hemsida och det r faktiskt ett riktigt svrt prov, men intagningsgrnserna r ju frhllandevis vldigt lga. Frra ret varierade intagningsgrnserna fr de olika programmen som accepterar MaFy-provet frn 30 till 31 pong(frutom farkostteknik p KTH, men det var endast en skande via den kvoten) [Chalmers] [UHR:s statistik]. Jag satte ned i ca 2-3 timmar och fick ihop 40 pong, s det knns ju inte s vrst svrt. Dock tror jag nog att andra delen av fysikprovet kan bli riktigt svrt nr man inte har ngra hjlpmedel.

r man godknd p provet r man i princip intagen allts.

Ja, jag fick ocks den knslan att fysikdelen r otroligt jobbig eftersom man r van med formelblad och diverse hjlpmedel frn gymnasiet. Fr hoppas att man kan plocka ngra pong frn de frsta frgorna med svarsalternativ.

Jag ska ocks skriva provet tnkte jag! Ska du skriva i Sthlm?
Citera
2014-04-17, 16:32
Medlem
I och med att man inte behver srskilt mycket mer n 30 rtt s satsar jag allt p matematiken (45p) och hoppas p ngra rtt p fysikdelen just in case.
Citera
2014-04-17, 22:19
Medlem
Mikronesiens avatar
Citat:
Ja, jag fick ocks den knslan att fysikdelen r otroligt jobbig eftersom man r van med formelblad och diverse hjlpmedel frn gymnasiet. Fr hoppas att man kan plocka ngra pong frn de frsta frgorna med svarsalternativ.

Jag ska ocks skriva provet tnkte jag! Ska du skriva i Sthlm?
Om jag kommer skriva det (kan komma upp frhinder) s skriver jag det i Stockholm, ja.

Det jag mrkte var att man har nytta av att kunna tnka bortom "recepten" man lrt sig fr olika problem och istllet kunna allt bakom bevis och hrledningar fr tex trigonometriska formler, deriveringsregler och potenslagar. Det r speciellt nyttig nr det dyker upp kluriga frgor nu nr de "luras" en hel del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in