2014-05-13, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Lille plutt! Här har du lite att läsa för din allmänbildning. Det är så pinsamt att läsa hur du använder begrepp som du inte helt ut behärskar, Saxat från Wikipedia:

Quisling är sedan andra världskriget en vanlig internationell benämning på en landsförrädare, och då speciellt någon som samarbetar med ockupationsmakten, en kollaboratör.

Ordet stammar från den norske politikern Vidkun Quisling (1887-1945) som övertog regeringsmakten i Norge under tyskt beskydd efter Tysklands invasion 1940. Den lagliga regeringen hade då flytt till Storbritannien varifrån man fortsatte hävda sin myndighet.
Genombrott

Ordet quisling slog igenom redan under Quislings levnad. Uttrycket myntades genom en ledare i Times den 19 april 1940 med titeln "Quislings everywhere". Winston Churchill använde frasen "filthy Quislings" i ett tal som han den 27 december 1941 höll inför USA:s kongress.

Den 29 januari 1944 publicerade Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning en skämtteckning av Ragnvald Blix med titeln "Vidkun Quisling på besök i Berlin". I teckningen är Vidkun Quisling på väg till en audiens hos Hitler. Utanför rikskansliet gör han en nazisthälsning, och följande ordväxling äger rum:

Quisling: ”Jag är Quisling.”
Adjutanten: ”Och namnet?”
Visst vet jag vad quisling är.Det är ju därför jag använder ordet på tidigare presidenten i Ukraina. Du beskriver ju just hur denne president agerade, var ett lydigt redskap för Moskva medan Ukraina föröddes och blev allt fattigare. En Quisling var han utan tvivel. Historia kan jag relativt bra. Quisling blev dessutom avrättad för sitt agerande vilket nog Ukrainas egen quisling slipper.
2014-05-13, 15:42
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
I dagens inlägg på Dmitry Tymchuks mycket läsvärda blogg (engelsk översättning i Kyiv Post) omnämns bland annat Carl Bildt som efter bluff-folkomröstningen konstaterade följande:

http://www.kyivpost.com/opinion/op-ed/dmitry-tymchuks-military-blog-party-of-regions-protects-separatists-communist-party-may-be-banned-34 7538.html

Har du inte fatta någonting av vad som hänt under den senaste tiden?

Tidningen refererar till en person som har begått både politiskt och moraliskt självmord, under denna pinsamma historia.

En person som varje självständigt tänkande person måste ifrågasätta den psykiska statusen på!

Enklare sagt: en blådåre som håller på att starta ett tredje världskrig, om han får fria tyglar till det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
2014-05-13, 15:43
Medlem
Planerar cyniska krafter konflikter inför ett tredje världskrig, utnyttjandes den inneboende fientligheten mellan folken i Ukraina och Ryssland sedan Sovjettiden (Holodomor, ockupationen m.m.)?

Citat:
Russian troops have been massed on the eastern border (which Mr. Putin claims – and NATO disagrees – are being withdrawn) while NATO is developing a response on the western side, and the game is becoming exceedingly dangerous. Pressed further, the Russians may feel impelled to defend their brethren in the east. If NATO, urged by Kiev enters from the west, we have a tinder box with the possibility of a serious miscalculation and a direct clash. Russia, of course, is not Iraq; it, like the U.S., has enough nuclear weapons to obliterate the world. So why this madness?

The fact is US strategic thinking is embalmed in the cold war – Russia must be contained. This containment strategy has absorbed almost all the former East European Russian satellites in contravention of the agreement with Gorbachev. NATO’s march is now into the heartland, into Ukraine. Bottling Russia up or marginalizing it has been and still is the intent: denying the Mediterranean, or attempting to, forcing it to act, first in Crimea and now possibly in eastern Ukraine to bring chaos on its western flank. But it remains in Kiev’s interest to negotiate a solution if it wishes to retain the industrial east.

http://original.antiwar.com/Arshad_Khan/2014/05/12/step-by-step-to-world-war-iii/
2014-05-13, 15:46
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Till skillnad från Er så har jag aldrig påstått att det som hände i Kiev var demokratiskt. Jag har förståelse för ilskan mot den korrupta presidenten likaväl som jag har förståelse för att det finns folk i östra/södra Ukraina som vill vara självständiga eller tillhöra Ryssland. Men jag är ingen naiv idiot som medvetet försöker lura och spy ut propaganda och jag vet att inte alla i den aktuella regionen vill gå ur Ukraina.

Nyanserad debatt är något som ni proryssar saboterat för länge sedan med ert hysteriska snack om NWO, världsbanken, nazistiska judar m.m.

Och ang BehindRayBan så kan jag aldrig få någon substans från dina inlägg. Du är expert på att ordbajsa mängder med osammanhängande text. Det jag kan säga är att hela den region som "röstade" har hundratusentals invånare, jag pratade inte bara om några få städer.
Undersökningar har gjorts innan och det finns inte en chans i helvete att dom siffror som visas upp stämmer. dessutom finns det på band hur man bestämmer resultatet innan röstningen, finns på youtube. Eller skall ni hävda att videon är fejk och att dom som gjorde denna videon såg in i framtiden och förutsåg "valresultatet".

Var god och uppge källan till ditt vetande!!!!!!!!!!
2014-05-13, 15:48
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Det finns inget "inbördeskrig" och inga "parter".

Det som finns är några hundra GRU - sponsrade infiltratörer och desertörer från den Ukrainska armén i varierande grad av onykterhet, som skjuter ned helikoptrar med LV-robot, försåtsminerar vägar och byggnader samt förskansar sig med automatvapen och granatgevär i offentliga byggnader i en handfull Ukrainska samhällen där de skrämmer slag på civilbefolkningen.

Kan du backa upp ditt pladdrande med källanvisningar?????
2014-05-13, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Det finns inget "inbördeskrig" och inga "parter".

Det som finns är några hundra GRU - sponsrade infiltratörer och desertörer från den Ukrainska armén i varierande grad av onykterhet, som skjuter ned helikoptrar med LV-robot, försåtsminerar vägar och byggnader samt förskansar sig med automatvapen och granatgevär i offentliga byggnader i en handfull Ukrainska samhällen där de skrämmer slag på civilbefolkningen.
Om onyktra narkotikaberoende ryssar krossar den ukrainska armén, vad händer om Putler skickar sin elitarmé utan en enda flaska vodka? De krossar ju både EU och USA för att få sin vodka tillbaka
2014-05-13, 15:56
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lesovik
Mordförsök mot ledaren för Lugansks län

http://swedish.ruvr.ru/news/2014_05_13/Mordforsok-mot-ledaren-for-Lugansks-lan-5726/

Föga förvånade och gissningsvis var det väl bödlarna i National gardets enhet:"Kiev1", agerar som en paramilitär enhet, bestående av Right Sector medlemmar och av andra våldspsykopater, som vara dom skyldiga.... Vi kommer att få se mer av denna vara, det kan jag nästan garantera!
Senast redigerad av naturtvål 2014-05-13 kl. 16:09.
2014-05-13, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Tidningen refererar till en person som har begått både politiskt och moraliskt självmord, under denna pinsamma historia.

En person som varje självständigt tänkande person måste ifrågasätta den psykiska statusen på!

Enklare sagt: en blådåre som håller på att starta ett tredje världskrig, om han får fria tyglar till det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Är det Tymshuk eller Putin du pratar om..?
2014-05-13, 16:03
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Visst vet jag vad quisling är.Det är ju därför jag använder ordet på tidigare presidenten i Ukraina. Du beskriver ju just hur denne president agerade, var ett lydigt redskap för Moskva medan Ukraina föröddes och blev allt fattigare. En Quisling var han utan tvivel. Historia kan jag relativt bra. Quisling blev dessutom avrättad för sitt agerande vilket nog Ukrainas egen quisling slipper.

För att kunna använda detta ord, måste först, det aktuella landet blivit ockuperat av främmande makts militär, det är ett av grundkriterierna i detta begrepp.
2014-05-13, 16:08
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
Är det Tymshuk eller Putin du pratar om..?

Snälla du! Ta och läs om ditt eget inlägg och använd händer och fötter i ekvationen, så kanske ser vem som avses:

omnämns bland annat """"Carl Bildt""""" som efter bluff-folkomröstningen konstaterade följande:
http://www.kyivpost.com/opinion/op-e...ed-347538.html
Senast redigerad av naturtvål 2014-05-13 kl. 16:13.
2014-05-13, 16:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Till skillnad från Er så har jag aldrig påstått att det som hände i Kiev var demokratiskt. Jag har förståelse för ilskan mot den korrupta presidenten likaväl som jag har förståelse för att det finns folk i östra/södra Ukraina som vill vara självständiga eller tillhöra Ryssland. Men jag är ingen naiv idiot som medvetet försöker lura och spy ut propaganda och jag vet att inte alla i den aktuella regionen vill gå ur Ukraina.

Nyanserad debatt är något som ni proryssar saboterat för länge sedan med ert hysteriska snack om NWO, världsbanken, nazistiska judar m.m.

Och ang BehindRayBan så kan jag aldrig få någon substans från dina inlägg. Du är expert på att ordbajsa mängder med osammanhängande text. Det jag kan säga är att hela den region som "röstade" har hundratusentals invånare, jag pratade inte bara om några få städer.
Undersökningar har gjorts innan och det finns inte en chans i helvete att dom siffror som visas upp stämmer. dessutom finns det på band hur man bestämmer resultatet innan röstningen, finns på youtube. Eller skall ni hävda att videon är fejk och att dom som gjorde denna videon såg in i framtiden och förutsåg "valresultatet".

Skulle gärna vilja veta vad du anser en nyanserad debatt är? Jag anser att det är just det förutom en del konstiga påhopp från ena sidan som kallar andra sidan en massa underligheter. Från båda sidor ska erkännas men mest från Kiev-sidan som agerar lika aggresivt som gänget dom stödjer.

Hur många gånger har "NWO, världsbanken, nazistiska judar" etc förekommit i 7500 inlägg? En nyanserad debatt är väl ändå att människor kan och får ha en annan åsikt (även naiva eller galna). Men visst en del lögner och propaganda från båda håll men det är väl det vi då ska bemöta med sakliga argument istället för att kalla det för "ordbajs"? Visst, jag slinter också ibland med både ord och fakta men försöker hålla god ton fast det är svårt ibland med mitt heta temperament. Sen om man känner att man kan ha fel så får man läsa på och bilda sig en ny uppfattning, svårt att erkänna att man har fel men det går, prova du med.
2014-05-13, 16:25
Medlem
fridaynightouts avatar
Ryssland fortsätter sabotera demokratin och stabiliteten i Ukraina.

I tidsmässig anslutning till valet (20-26 maj) kommer ryssarna, passande nog, hålla militära övningar med obemannade flygplan och andra former av militära robotar nära den ukrainska gränsen.

Citat:
Russia has announced its air force is to hold military exercise near the borders with Ukraine on May 25, the day of the presidential election in Ukraine, ZN.UA reports May 13.

The pilots will practice unguided missiles launches and artillery fire at ground targets.
http://zik.ua/en/news/2014/05/13/russia_to_continue_saberrattling_near_ukraine_bord er_487514

Så om en missil "råkar" träffa Ukraina så är det bara att skylla på tekniska fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in