2014-05-13, 08:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Astrobiologi
Såg en intervjuv med en hysterisk pernsionärkärring i Donetsk som ville att Putin och Yanukovitch skulle komma och ta dem med till Ryssland. Komik på riktigt hög nivå. Vem vet, hon kanske hade fått pröva att skita på Yanukovitchs guldtoalett?
Tror du på allvar att Tymoschenko och de andra högdjuren är bättre? Ukraina är oligarkstyrt där en liten klick äger nästan hela landet medan folket i övrigt får leva på bröd och vatten. Kuppmakarna tillhör de värsta i den frågan och kommer sko sig gott på sin demokratividriga "revolution".
2014-05-13, 08:51
Medlem
Pre 1914s avatar
Visst blev janukovitj olagligt avsatt, men han är borta hursom. Frågan är hur göra bäst nu?
2014-05-13, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Visst blev janukovitj olagligt avsatt, men han är borta hursom. Frågan är hur göra bäst nu?

Precis. Framförallt att inte samma sak upprepar sig fast i ny tappning.
2014-05-13, 10:05
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Bästa vore naturligtvis en förhandlingslösning där de olika parterna i iinebördeskriget under ömsesidig vapenvila sätter sig ner vid förhandlingsbordet och kommer fram till en lösning baserat på folkens självbestämmanderätt, som sedan kan godkännas och förkastas i folkomröstningar. Sedan skall detta förhoppningsvis mynna ut i ett byte av politisk kultur i Ukraina, dår korrutionen utplånas och maktskiften sker genom val och inte statskupper/revolutioner.

EU hade kunnat varit pappa till en sådan lösning men har spelat bort det kortet genom sitt partiska och klumpiga agerande, och jag vet inte vem som skulle kunna hålla i trådarna. Kina kanske, men märkligt om en auktoritär stat förhandlar fram demokrati. Finns det någon möjlighet för FN att agera kostruktivt, eller kommer USA och EU att blockera det?
2014-05-13, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Der.Schizoid
Eftersom ryssar och ukrainare är samma folk så förstår jag inte vad du får quistling ifrån? Är det Bildt månne? Är det någon som är quistling här så är det ju Bildt himself. Han har ju sålt ut oss till amerika.

Och nej, det är inget friskhetstecken att strunta i demokratisk valordning bara för att några få vill göra något annat. Och det är inget friskhetstecken att gripa makten med våld. Och framförallt, det kan inte vara friskt att nära ett sånt barnsligt rysshat så att ögon helt stängs så fort Ryssland nämns.

Nej, bort med kuppmakarna och återinsätt demokratin i Ukraina så återgår allt till det normala. Men det vill varken führer Obama eller knähunden Bildt (ja titta, jag kan också hitta på namn och titlar på folk).
Ryssland och Ukraina är väl två suveräna länder? Ordet quisling passar därför som en smäck. Ryssland kan bli ett fint land, det kan tyvärr inte regimen som visar sitt fula tryne alltmer. Ukraina har sina problem men är i dagsläget def. styrt av sansade politiker. Och blir man som medborgare förtryckt eller misshandlad så är det ointressant vilken -ism förövaren dyrkar. Putin hyllas ju av både extremhögern och kommunisterna runt om i världen, så ringer inte en klocka då är man helt ute i det blå. Facit blir att regimen i Ukraina nog inte agerat helt enl. lagar och förordningar men att Ryssland och upprorsmakarna slängt allt vad internationella lagar och regler överbord för att med tvång tillskansa sig delar av ett land. Tror Ryssland kommer att ångra sig bittert över sitt agerande framöver. Nu när Putin släpper fram farliga krafter i samhället blir isolationen till omvärlden större.
Ingen bra utveckling.
2014-05-13, 10:31
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jag kan inte fatta varför inte folket i Donetsk absolut inte tål Kiev. Måste man gilla Kiev för att kunna leva sina liv? Ibland tror jag att det rör sig om en syn på andra som är vanlig i öst och i synnerhet i den ortodoxa kulturkretsen. Ungefär som på balkan. Antingen är man kompis och bäste vän eller också är man fiender. Inget mitt emellan. Eller handlar det om klientism: att folket i öst är rädda att komma bort från köttgrytorna. Att några andra ska favoriseras? Politik i form av bidrag har väl inte så mycket att ge folk annars i det fattiga Ukraina.

Frågan är vem son har splittrat landet på det sättet. För i verkligheten vill ju de fleste ukrainare leva och bo i Ukraina, sköta deras liv och känna sig trygga och en del av nationen.

Vem är det som kallar alla motståndare av kupp-regeringen 'Pro-ryssar'? Vem är det som kallar alla motståndare av kupp-regeringern 'terrorister'? Vem ville förbjuda rysska som språk i landets skolor och administration? Vem kallar ryskspråkiga ukrainare för 'landsförrädare'?

Du har rätt i att landet är väldigt splittrat och att många i öst inte känner sig hemma i Ukraina. Men vem ska ha skulden för det?

Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Bästa vore naturligtvis en förhandlingslösning där de olika parterna i iinebördeskriget under ömsesidig vapenvila sätter sig ner vid förhandlingsbordet och kommer fram till en lösning baserat på folkens självbestämmanderätt, som sedan kan godkännas och förkastas i folkomröstningar. Sedan skall detta förhoppningsvis mynna ut i ett byte av politisk kultur i Ukraina, dår korrutionen utplånas och maktskiften sker genom val och inte statskupper/revolutioner.

EU hade kunnat varit pappa till en sådan lösning men har spelat bort det kortet genom sitt partiska och klumpiga agerande, och jag vet inte vem som skulle kunna hålla i trådarna. Kina kanske, men märkligt om en auktoritär stat förhandlar fram demokrati. Finns det någon möjlighet för FN att agera kostruktivt, eller kommer USA och EU att blockera det?

Förhandlingslösning är det enda som kan fungera. Det vet alla parter och det är ju därför Ryssland uppmanar till förhandlingar varje gång de uttalar sig om Ukraina (strategisk det enda rätta att göra).
USA börjar också tala om förhandling, även om deras högsta prioritet är att skapa en konflikt med ryssland (konflikter är en stabil inkomst och efter att det sket sig i Afghanisatan behöver USA en konflikt för att hålla försvarsmaskinen rullandes).

EU velar runt, vilket inte är överaskande. På den ena sidan vill man vara vänner med USA, men på andra sidan vill man inte offra allt sammarbete med Ryssland. Därför kommer vi aldrig att se allvarliga sanktioner från EU. Men EU, speciellt Tyskland och Frankrike börjar tala om förhandlingar.

Kvar återstår Kiev som avvisar förhandlingar genom att kalla alla motståndare 'terrorister'.

Förr eller senare kommer USA och EU att tröttna på konflikten. Nato har redan börjat tröttna efter att Krim, den enda som Nato kunde ha fördel av i Ukraina, gick till Ryssland.

Det enda jag ser som kan rädda situationen nu, är att en vettig president blir vald som är intresserad i förhandlingar.
2014-05-13, 10:39
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jag kan inte fatta varför inte folket i Donetsk absolut inte tål Kiev. Måste man gilla Kiev för att kunna leva sina liv? Ibland tror jag att det rör sig om en syn på andra som är vanlig i öst och i synnerhet i den ortodoxa kulturkretsen. Ungefär som på balkan. Antingen är man kompis och bäste vän eller också är man fiender. Inget mitt emellan. Eller handlar det om klientism: att folket i öst är rädda att komma bort från köttgrytorna. Att några andra ska favoriseras? Politik i form av bidrag har väl inte så mycket att ge folk annars i det fattiga Ukraina.
Odessa säger en del om hur Kiev kommer behandla folket i öst, totalt 116 döda varav ett femtiotal i huset de täñde eld på. Tecken på våldtäckter, folk garroterade, skjutna i huvudet fem gånger och lite annat...

Man har visat klart vad som väntar öst om Kiev ges en möjlighet och man ser till att göra allt man kan för att det inte skall ske.
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Saken är den att om EU engagerar sig så får de betala för väst. Kan Ryssland hitta någon suspekt skattelösning i öst såkan samhället hjälpligt klara sig där. Det behövs pengar men skiter man i att ha en stat och satsar på en lokal armé kommer man runt de största kostnaderna. Få länder har så mycket bidrag i ekonomin som Sverige och man gör bäst i att fatta detta.

Öst Ukraina kommer att suga upp oerhörda resurser om de skall införlivas i Ryssland men en autonom federation skulle fixa detta problem. Tänk på vilka som betalar skatt i Ukraina för att fatta hur hårt detta skulle drabba väst och främst Kiev.

Ryssland står som det är nu som klar vinnare i Ukraina, de har fått allt de vill ha och USA sitter med det svarta hålet. EU lär knappast pumpa in pengar i en stat likt den som finns nu och aldrig om en USA bank skall äga energibolaget. Många frågor måste lösas före EU engagerar sig mer i Ukraina frågan, det är USA mot Ryssland just nu och USA skriker efter hjälp; fatta läget!
2014-05-13, 11:43
Medlem
I dagens inlägg på Dmitry Tymchuks mycket läsvärda blogg (engelsk översättning i Kyiv Post) omnämns bland annat Carl Bildt som efter bluff-folkomröstningen konstaterade följande:

Citat:
Today, the Swedish Foreign Minister Carl Bildt announced, “President Putin said two things: first, that the so-called referendum should be postponed. That did not happen… The second thing that he would take the Russian troops from the border. That did not happen… We should judge Moscow not by its words but by its deeds.”

Golden words. Every European official and politician–should make an entry in their notebook.

http://www.kyivpost.com/opinion/op-ed/dmitry-tymchuks-military-blog-party-of-regions-protects-separatists-communist-party-may-be-banned-34 7538.html
2014-05-13, 12:44
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Fast den judiska CIA-juntan i Kiev har ju skickat ut kriminella och legosoldater som skjuter ihjäl fredliga och obeväpnade civila som vill delta i demokratiska val om det egna folkets och den egna regionens status och framtid. Är det demokratiskt legitimt? Att en olaglig kuppregim använder kriminella och utländska legosoldater för att förtrycka och mörda befolkningen i en del av landet som inte alls vill styras av den CIA-juntan?

Och nu detta igen. Hur fan skall ni proryssar ha det!?

Är det judarna som är problemet eller nazisterna? Skall man lyssna på er patetiska propaganda så styrs Kiev (Ukraina) av judiska nazister. Hör du inte hur jävla löjligt det blir?

Det är som att säga att Ryssland styrs av demokratiske Putin eller att Usas president är vit. Och sluta prata om demokratiska val när du pratar om ett val där det finns 4 röstningsställen i storstäder, inga röstlängder och ett resultat som fastlogs på ljudupptagning flera dagar i förväg!

Jag vet att ni fascister har svårt för att förstå detta med demokrati. Enkelt förklarat så blir det inte ett demokratiskt val bara för att man kommer överens om ett slutresultat och några dagar senare låter några tusen, möjligtvis tiotusentals människor, en region med hundratusentals människor att rösta i ihoptejpade kartonger och genomskinliga plastlådor.
Senast redigerad av BuprenOrvar 2014-05-13 kl. 12:53.
2014-05-13, 13:08
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Och nu detta igen. Hur fan skall ni proryssar ha det!?

Är det judarna som är problemet eller nazisterna? Skall man lyssna på er patetiska propaganda så styrs Kiev (Ukraina) av judiska nazister. Hör du inte hur jävla löjligt det blir?

Det är som att säga att Ryssland styrs av demokratiske Putin eller att Usas president är vit. Och sluta prata om demokratiska val när du pratar om ett val där det finns 4 röstningsställen i storstäder, inga röstlängder och ett resultat som fastlogs på ljudupptagning flera dagar i förväg!

Jag vet att ni fascister har svårt för att förstå detta med demokrati. Enkelt förklarat så blir det inte ett demokratiskt val bara för att man kommer överens om ett slutresultat och några dagar senare låter några tusen, möjligtvis tiotusentals människor, en region med hundratusentals människor att rösta i ihoptejpade kartonger och genomskinliga plastlådor.
Det blir inte heller demokrati när ett antal människor demonstrerar på ett torg och man avsätter en demokratiskt vald president med en statskupp.
Detta är roten till allt som har hänt och händer i Ukraina
2014-05-13, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar

1. Det är inte särskilt löjligt i sammanhanget. Trots allt finns det en lite "ohelig" (nåja) allians mellan de Ukrainsk judiska intressena och de högerextrema (däremot oklart hur alliansen fungerar mellan olika kulörer av Ukrainsk högerextremism, trots allt finns det ju upp till 5 olika partier i det segmentet att rösta på och kanske några till utan representation).

2. 4 röstningsställen kan ju tyckas vara lite lite. Inga röstlängder är väl däremot något som bara en Svensk skulle anföra som anledning till att klaga. Man får betänka att många stater i USA saknar vad vi kallar röstlängder och istället kör med vår motsvarighet till telefonkatalogen och väljarregistrering. Så vad gäller röstlängderna så är folkomröstningen helt ekvivalent med vad som förespråkas av Obama regimen i USA, däremot är ju 4 röstställen alldeles för lite för de där regionerna (ifall det nu är sant).

3. Det bor väl bara 50000 personer i de där städerna som det finns videoupptagningar ifrån, så du måste ju anpassa beskrivningen efter verkligheten.

4. Däremot så verkar de judiska intressena ha blivit väldigt nervösa i sin egen Svenska media sedan folkomröstningen. Det handlar inte så mycket om att de fruktar Ryssen utan att ifall de där regionerna blir oberoende eller inkorporerade i Ryssland så kommer de att sitta parlament med samma personer som enligt youtube propagandan springer runt i Waffen-SS uniformer -> de behöver helt enkelt ryssarna i Ukraina och ser jättegärna att de bråkar med de högerextrema. Fast den värsta mardrömmen för dem är ju förstås att Kharkiv och Odessa regionerna ska följa exemplet från Donetsk och Luhansk -> dvs. välja "ett tredje" alternativ , kanske baserat på just de Östra regionernas röster samt förstås bete sig enligt normalen för området etc. Alternativt bygga egen stat med de övriga Östra regionerna eller ansluta sig till Ryssland eller något liknande.
2014-05-13, 13:35
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Det blir inte heller demokrati när ett antal människor demonstrerar på ett torg och man avsätter en demokratiskt vald president med en statskupp.
Detta är roten till allt som har hänt och händer i Ukraina

Till skillnad från Er så har jag aldrig påstått att det som hände i Kiev var demokratiskt. Jag har förståelse för ilskan mot den korrupta presidenten likaväl som jag har förståelse för att det finns folk i östra/södra Ukraina som vill vara självständiga eller tillhöra Ryssland. Men jag är ingen naiv idiot som medvetet försöker lura och spy ut propaganda och jag vet att inte alla i den aktuella regionen vill gå ur Ukraina.

Nyanserad debatt är något som ni proryssar saboterat för länge sedan med ert hysteriska snack om NWO, världsbanken, nazistiska judar m.m.

Och ang BehindRayBan så kan jag aldrig få någon substans från dina inlägg. Du är expert på att ordbajsa mängder med osammanhängande text. Det jag kan säga är att hela den region som "röstade" har hundratusentals invånare, jag pratade inte bara om några få städer.
Undersökningar har gjorts innan och det finns inte en chans i helvete att dom siffror som visas upp stämmer. dessutom finns det på band hur man bestämmer resultatet innan röstningen, finns på youtube. Eller skall ni hävda att videon är fejk och att dom som gjorde denna videon såg in i framtiden och förutsåg "valresultatet".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in