Citat:
Ursprungligen postat av
stevenstills
Jag kan inte fatta varför inte folket i Donetsk absolut inte tål Kiev. Måste man gilla Kiev för att kunna leva sina liv? Ibland tror jag att det rör sig om en syn på andra som är vanlig i öst och i synnerhet i den ortodoxa kulturkretsen. Ungefär som på balkan. Antingen är man kompis och bäste vän eller också är man fiender. Inget mitt emellan. Eller handlar det om klientism: att folket i öst är rädda att komma bort från köttgrytorna. Att några andra ska favoriseras? Politik i form av bidrag har väl inte så mycket att ge folk annars i det fattiga Ukraina.
Frågan är vem son har splittrat landet på det sättet. För i verkligheten vill ju de fleste ukrainare leva och bo i Ukraina, sköta deras liv och känna sig trygga och en del av nationen.
Vem är det som kallar alla motståndare av kupp-regeringen 'Pro-ryssar'? Vem är det som kallar alla motståndare av kupp-regeringern 'terrorister'? Vem ville förbjuda rysska som språk i landets skolor och administration? Vem kallar ryskspråkiga ukrainare för 'landsförrädare'?
Du har rätt i att landet är väldigt splittrat och att många i öst inte känner sig hemma i Ukraina. Men vem ska ha skulden för det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Bästa vore naturligtvis en förhandlingslösning där de olika parterna i iinebördeskriget under ömsesidig vapenvila sätter sig ner vid förhandlingsbordet och kommer fram till en lösning baserat på folkens självbestämmanderätt, som sedan kan godkännas och förkastas i folkomröstningar. Sedan skall detta förhoppningsvis mynna ut i ett byte av politisk kultur i Ukraina, dår korrutionen utplånas och maktskiften sker genom val och inte statskupper/revolutioner.
EU hade kunnat varit pappa till en sådan lösning men har spelat bort det kortet genom sitt partiska och klumpiga agerande, och jag vet inte vem som skulle kunna hålla i trådarna. Kina kanske, men märkligt om en auktoritär stat förhandlar fram demokrati. Finns det någon möjlighet för FN att agera kostruktivt, eller kommer USA och EU att blockera det?
Förhandlingslösning är det enda som kan fungera. Det vet alla parter och det är ju därför Ryssland uppmanar till förhandlingar varje gång de uttalar sig om Ukraina (strategisk det enda rätta att göra).
USA börjar också tala om förhandling, även om deras högsta prioritet är att skapa en konflikt med ryssland (konflikter är en stabil inkomst och efter att det sket sig i Afghanisatan behöver USA en konflikt för att hålla försvarsmaskinen rullandes).
EU velar runt, vilket inte är överaskande. På den ena sidan vill man vara vänner med USA, men på andra sidan vill man inte offra allt sammarbete med Ryssland. Därför kommer vi aldrig att se allvarliga sanktioner från EU. Men EU, speciellt Tyskland och Frankrike börjar tala om förhandlingar.
Kvar återstår Kiev som avvisar förhandlingar genom att kalla alla motståndare 'terrorister'.
Förr eller senare kommer USA och EU att tröttna på konflikten. Nato har redan börjat tröttna efter att Krim, den enda som Nato kunde ha fördel av i Ukraina, gick till Ryssland.
Det enda jag ser som kan rädda situationen nu, är att en vettig president blir vald som är intresserad i förhandlingar.