2014-05-13, 14:10
Medlem
Skidaddles avatar
Ett av mina favorithus ute nu igen. Lybska vägen i Falsterbo, prissänkt med två miljoner från 19 till 17 miljoner. Vilket fortfarande är minst 7 miljoner för mycket. Huset har funnits i familjens ägo sen det byggdes för hundra år sen och borde ha varit avbetalt redan innan andra världskriget, så det är ju lite girigt av släktingarna att försöka casha in så pass mycket. Fantastiskt fint och charmigt hus, men fortfarande inte till det priset.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-falsterbo-vellinge-kommun-lybska-vagen-3b-5733091
Citera
2014-05-13, 15:15
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjoft
Tjena!
Kika in fotograffailen på bild tre

www.hemnet.se/bostad/6213783
Tycker det är lika märkligt att man lägger tid, pengar och energi på att fixa en stenvägg i vardagsrummet, och sedan bara.måste.sätta.upp.en.liten.ful.tavla.
Citera
2014-05-13, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Tycker det är lika märkligt att man lägger tid, pengar och energi på att fixa en stenvägg i vardagsrummet, och sedan bara.måste.sätta.upp.en.liten.ful.tavla.

Fondväggar har en förmåga att dra fram människors olika bristande insikter inom inredning.
Fondväggar gör sig bäst med så lite övrig utsmyckning som möjligt, fondväggar är big no no på fönsterväggar då de bara konkurrerar med mönster och intryck från gardiner och annat ev. pynt i fönstren. Men det är ju min personliga åsikt, fast jag vet att jag delar den med många.

Denna lilla tavla i en färg som inte matchar något hade gjort sig bättre någon annanstans, visst kan man smycka en fondvägg, men gränsen är hårfin mellan vad som funkar och vad som blir överdos av färg och synintryck.
Citera
2014-05-13, 15:49
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Klädsamt patinerad eller över gränsen till förfall?

http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-6rum-sproge-gotlands-kommun-sproge-stymnes-506-6267468

"En orörd kulturskatt vid vägs ände. Gården Stymnes vill bli omhändertagen och återställd efter lång tids dvala."

Det är ju lite kul att någon faktiskt använder huset i det där skicket. Och man skulle nog kunna rusta upp det där huset varsamt och göra det till nåt sorts shabby chic-heaven. Jag har lite svårt för ren misär, men det där skulle faktiskt gå att snygga upp utan att sönderrenovera den charmiga patineringen.

Finns tydligen två annonser ute. Antingen bara huset och tre hektar trädgård för en miljon. Eller det samt 121 hektar mark för fem miljoner.

http://www.hemnet.se/bostad/gard-6rum-sproge-gotlands-kommun-sproge-stymnes-506-6269304
Huset är faktiskt, som det skrivs i annonsen, en kulturskatt. Til exempel med traditionell sydgotländsk 1800-talsfärgsättning bevarad på dörrspeglarna. En tradition som dog med målargenerationen född runt 1900, men som en del unga målare på ön jobbar hårt med att återupptäcka nu. Jag hoppas att någon inte bara gör huset till en shabby chic heaven, utan också tar vara på denna fina byggnads rent museala kvalitéer. Men det finns en hel del sommargäster nere på Sudret som är intresserade av en gamla sydgotländska kulturen, så det kanske faktiskt kan bli så.

Men det kommer att kosta. I all synnerhet om man dessutom vill dra in riktigt avlopp och installera badrum och WC i huset. Minst den där miljonen igen. Men det tycker jag faktiskt att huset är värt.
Citera
2014-05-13, 18:08
Medlem
http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-hoor-hoors-kommun-femtorpsvagen-2-6195306

Mycket allrum och lite sovrum för pengarna
Citera
2014-05-13, 18:19
Medlem
Citat:
Ett av mina favorithus ute nu igen. Lybska vägen i Falsterbo, prissänkt med två miljoner från 19 till 17 miljoner. Vilket fortfarande är minst 7 miljoner för mycket. Huset har funnits i familjens ägo sen det byggdes för hundra år sen och borde ha varit avbetalt redan innan andra världskriget, så det är ju lite girigt av släktingarna att försöka casha in så pass mycket. Fantastiskt fint och charmigt hus, men fortfarande inte till det priset.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-falsterbo-vellinge-kommun-lybska-vagen-3b-5733091

Ser ut som de tagit bort vissa bilder som de hade förut, med mögelskador. Skulle inte köpa det där huset om jag så fick betalt för det. Kommer krävas åtskilliga hundratusen/miljoner för att sanera det där huset.
Citera
2014-05-13, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonkines
http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-hoor-hoors-kommun-femtorpsvagen-2-6195306

Mycket allrum och lite sovrum för pengarna

Ser ut som att "källaren" har fallit bort från planritningen. Men är det där det enda sovrummet så är ju hela skiten värdelöst.
Citera
2014-05-13, 19:07
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unbannable
Ser ut som att "källaren" har fallit bort från planritningen. Men är det där det enda sovrummet så är ju hela skiten värdelöst.
Nåt stämmer inte. Det står att allrummet med biljardbordet ligger i källarplan men på bilden syns ju att trappan går ner från allrummet (till källarplan får man förmoda). Även fönsterna stämmer inte annars. Inga bilder på allrummet? i källaren alltså.
Citera
2014-05-13, 19:17
Medlem
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-ostra-sorgenfri-malmo-kommun-branteviksgatan-6-b-6254612

Överanvänt den här kakel-tapeten (eller vad nu sån där tapet heter) i köket/hallen?
Och vad har man gjort i taket?
Citera
2014-05-13, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjaertaa
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-ostra-sorgenfri-malmo-kommun-branteviksgatan-6-b-6254612

Överanvänt den här kakel-tapeten (eller vad nu sån där tapet heter) i köket/hallen?
Och vad har man gjort i taket?

Det är ingen tapet, det är väggsten som sätts upp på samma vis som kakel. Det blev överdos där Taket var hemskt fult, vet inte om de försökt efterlikna takbjälkar eller om de helt enkelt vill efterlikna tak som består av plattor likt innertak på kontor och liknande?
Citera
2014-05-13, 20:06
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Det är ingen tapet, det är väggsten som sätts upp på samma vis som kakel. Det blev överdos där Taket var hemskt fult, vet inte om de försökt efterlikna takbjälkar eller om de helt enkelt vill efterlikna tak som består av plattor likt innertak på kontor och liknande?

Takbjälkar/kassettak. Det ser ju fantastiskt fult ut eftersom det är så platt. Grejen med bjälkar och kassettak är ju just att man får en djup struktur. Man ser ju liksom att det där bara är pålimmade lister. Det påminner lite om dom där dörrarna som ska se ut som dörrspeglar, men som bara är gjorda av spånskiva med påklistrade lister. Fejk, fejk, fejk. Och fail, fail, fail.

Jag får verkligen spader av den där typen av fejkinredning. Takbjälkar och väggsten i ett flerfamiljshus. Dom lägenhetsavskiljande väggarna och bjälklagen i det där huset är säkert gjort av betong. Och det känns bara så väldigt fel när man klistrar den där typen av fejk på nåt som aldrig nånsin går att trolla bort. Dom kan drömma att den där lägenheten är genuin hur mycket dom vill, det ändrar inte det faktum att den ligger på fjärde våningen i ett fucking jävla hyreshusområde.

På engelska finns begreppet ersatz (som egentligen kommer från tyskan) som ganska väl förklarar vad det handlar om, jag tror inte det går att beskriva lika bra på svenska. Det handlar inte bara om att det är fejkat, utan också om att det handlar om fejk som ersättning för någonting annat, någonting riktigt.

Och problemet är ju att substitut aldrig är lika bra som äkta vara. Ersättningskaffe smakar tyvärr inte som riktigt kaffe. Barkbröd används av förklarliga skäl bara i kristider. Och den där inredningen är ersatz i dess riktiga bemärkelse, en ersättningsinredning i brist på en riktig inredning i ett riktigt hus. Hur svårt ska det vara att köpa ett riktigt hus istället för nöja sig med dom där skitkulisserna? Fattar folk inte skillnaden mellan det genuina och det fullkomligt påhittade och falska?

http://en.wikipedia.org/wiki/Ersatz
Senast redigerad av Skidaddle 2014-05-13 kl. 20:10.
Citera
2014-05-13, 20:19
Medlem
Citat:
Takbjälkar/kassettak. Det ser ju fantastiskt fult ut eftersom det är så platt. Grejen med bjälkar och kassettak är ju just att man får en djup struktur. Man ser ju liksom att det där bara är pålimmade lister. Det påminner lite om dom där dörrarna som ska se ut som dörrspeglar, men som bara är gjorda av spånskiva med påklistrade lister. Fejk, fejk, fejk. Och fail, fail, fail.

Jag får verkligen spader av den där typen av fejkinredning. Takbjälkar och väggsten i ett flerfamiljshus. Dom lägenhetsavskiljarna väggarna och bjälklagen i det där huset är säkert gjort av betong. Och det känns bara så väldigt fel när man klistrar den där typen av fejk på nåt som aldrig nånsin går att trolla bort. Dom kan drömma att den där lägenheten är genuin hur mycket dom vill, det ändrar inte det faktum att den ligger på fjärde våningen i ett fucking jävla hyreshusområde.

På engelska finns begreppet ersatz (som egentligen kommer från tyskan) som ganska väl förklarar vad det handlar om, jag tror inte det går att beskriva lika bra på svenska. Det handlar inte bara om att det är fejkat, utan också om att det handlar om fejk som ersättning för någonting annat, någonting riktigt. Och problemet är ju att substitut aldrig är lika bra som äkta vara. Ersättningskaffe smakar tyvärr inte som riktigt kaffe. Och den där inredningen är ersatz i dess riktiga bemärkelse, en ersättningsinredning i brist på en riktig inredning i ett riktigt hus. Hur svårt ska det vara att köpa ett riktigt hus istället för nöja sig med dom där skitkulisserna? Fattar folk inte skillnaden mellan det genuina och det fullkomligt påhittade och falska?

http://en.wikipedia.org/wiki/Ersatz

-Ja, kassettak heter det, jag letade ordet men kom inte ihåg.
Lite fusk måste man tillåta, men inte som i detta exempel. Ingen reagerar på stänkskydd ovanför diskbänkar eller badrum i olika stenmaterial, men i princip så är det ju lika tydligt fusk.
Jag fattar din poäng och delar faktiskt din åsikt i det stora hela, men en fondvägg i tex. tegel i ett betonghus tolererar jag, men det ska då också vara snyggt utfört arbete och inte i material som skriker fusk. I denna lägenhet var det inte en fondvägg utan helt klart ett försök att efterlikna ett helt annat hus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in