Citat:
Ursprungligen postat av Beelzebob
Oj! Tack, verkligen. Det här ser fantastiskt ut. Kryddorna, ingefäran och löken kommer jag nog inte ha några problem med att smaksätta själv, men jag undrar ungefär hur mycket maizena, cherry/risvin, curry och hönsbuljong man ska använda sig av (till, låt säga 4 personer)? De fyra ingredienserna är inget jag använt i fullskalig matlagning förr, men jag antar att det är de tre flytande ingredienserna som ger själva vätskan i såsen, och curryn som ger en stor del av smaken.
Och går det att använda currypulver istället för curryblad? I så fall vilken sort ska man använda sig av?
Ca 1 msk Maizena, 3 msk sherry, 5-6 blad curry, 2-3 dl hönsbuljong. Har du inte curryblad så får du tyvärr köra på pulverversionen, men det är inte riktigt samma sak.
Pulvret innehåller nämligen de ingredienser som jag skrev att du bör undvika, nämligen nejlikor, stjärnanis (ibland), kryddpeppar, kardemumma, kanel osv.
Kineserna har ju en egen variant på den indiska sorten. De kallar den för 5-spice, det vill säga femkryddorspulver. Denna är i så fall lämpligare än den indiska varianten.
~Paul~