2010-11-12, 13:34
Medlem
Sereenas avatar
Currypulver du hittar i affären är en kryddblandning och funkar inte att ersätta curryblad med (som liknar lagerblad).
Citera
2010-11-12, 13:53
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK. Observera att curry är inte en kinesisk klassiker utan en indisk dito. Kineserna har dock tagit intryck av det indiska/sydasiatiska köket och många rätter går idag att finna i hela bortre östern.
~Paul~

Stämmer nog rätt bra - kineserna har ingen som helst tradition när det gäller curry - vår svenska höns-med-ris-och-curry är en mer genuin curry rätt än något man kan få på en kinesisk restaurang.

Googlar man (bilder) på "curry" på kinesiska får man i princip bara upp bilder på japansk curry. Japan är dock ett stort curryland - japanerna äter curry var tredje dag i genomsnitt - och de räknar det som en västerländsk rätt.
Citera
2010-11-12, 23:44
Medlem
General Nogis avatar
Ett litet för tråden relevant tv-tips:

http://svtplay.se/t/144245/kinas_mat
Citera
2010-11-12, 23:48
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Stämmer nog rätt bra - kineserna har ingen som helst tradition när det gäller curry - vår svenska höns-med-ris-och-curry är en mer genuin curry rätt än något man kan få på en kinesisk restaurang.

Googlar man (bilder) på "curry" på kinesiska får man i princip bara upp bilder på japansk curry. Japan är dock ett stort curryland - japanerna äter curry var tredje dag i genomsnitt - och de räknar det som en västerländsk rätt.

Exakt. Den "japanska curryn" är en mer eller mindre stark (ofta mindre) version av den curry som serverades i brittiska flottan under artonhundratalet, därav kategoriserandet av rätten som youshoku (västerländsk mat).
Citera
2010-11-13, 08:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beelzebob
Oj! Tack, verkligen. Det här ser fantastiskt ut. Kryddorna, ingefäran och löken kommer jag nog inte ha några problem med att smaksätta själv, men jag undrar ungefär hur mycket maizena, cherry/risvin, curry och hönsbuljong man ska använda sig av (till, låt säga 4 personer)? De fyra ingredienserna är inget jag använt i fullskalig matlagning förr, men jag antar att det är de tre flytande ingredienserna som ger själva vätskan i såsen, och curryn som ger en stor del av smaken.
Och går det att använda currypulver istället för curryblad? I så fall vilken sort ska man använda sig av?
Ca 1 msk Maizena, 3 msk sherry, 5-6 blad curry, 2-3 dl hönsbuljong. Har du inte curryblad så får du tyvärr köra på pulverversionen, men det är inte riktigt samma sak.

Pulvret innehåller nämligen de ingredienser som jag skrev att du bör undvika, nämligen nejlikor, stjärnanis (ibland), kryddpeppar, kardemumma, kanel osv.

Kineserna har ju en egen variant på den indiska sorten. De kallar den för 5-spice, det vill säga femkryddorspulver. Denna är i så fall lämpligare än den indiska varianten.

~Paul~
Citera
2010-11-13, 17:50
Medlem
Bondpojkens avatar
Nu är det så att jag är extremt intresserad av just kinakäk dock lagar jag det otroligt sällan, även fast jag gjorde en utsökt Biff med bambuskott här om dagen! Nu är det så att jag börjar fundera lite på att lägga in det mer i vardagen och laga det varje/varannan dag ett tag så jag får bra koll på det kinesiska köket! Och således är min fråga vilka basvaror borde jag börja se till att ALLTID ha hemma för att kunna göra olika rätter? Det jag tänker på direkt är
Sojabönor till att göra tofu
hel vitpeppar
Schalottenlök
Lök
Mörk/Ljus soja
Morötter
Ris av bra kvalitet
Bambuskott/groddar? i burk antagligen
Paprika
Ingefära fryst riven, Tack för tipset angående infrysningen av denna DePaul!
Sake/Sherry Bör jag ha både eller räcker det kanske med en?
Börja spara/göra buljong på kött istället för färdiggjord
Arrowrot? Hörde att det är de mest autentiska man kan använda istället för maizena(Kan ha fel)
Chili i olika former

Ja, mitt huvud är totalt i misär för jag kommer inte på riktigt vad jag borde alltid se till och ha hemma fan!

Tack på förhand!
Citera
2010-11-13, 18:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bondpojken
Nu är det så att jag är extremt intresserad av just kinakäk dock lagar jag det otroligt sällan, även fast jag gjorde en utsökt Biff med bambuskott här om dagen! Nu är det så att jag börjar fundera lite på att lägga in det mer i vardagen och laga det varje/varannan dag ett tag så jag får bra koll på det kinesiska köket! Och således är min fråga vilka basvaror borde jag börja se till att ALLTID ha hemma för att kunna göra olika rätter? Det jag tänker på direkt är
Sojabönor till att göra tofu
hel vitpeppar
Schalottenlök
Lök
Mörk/Ljus soja
Morötter
Ris av bra kvalitet
Bambuskott/groddar? i burk antagligen
Paprika
Ingefära fryst riven, Tack för tipset angående infrysningen av denna DePaul!
Sake/Sherry Bör jag ha både eller räcker det kanske med en?
Börja spara/göra buljong på kött istället för färdiggjord
Arrowrot? Hörde att det är de mest autentiska man kan använda istället för maizena(Kan ha fel)
Chili i olika former

Ja, mitt huvud är totalt i misär för jag kommer inte på riktigt vad jag borde alltid se till och ha hemma fan!

Tack på förhand!
Svårt att ge råd, eftersom det hänger lite på vilken typ av kinesiska rätter man gillar. Min lista ser ut såhär:
  • Soja (4-5 olika beroende på arten)
  • Jordnötsolja
  • Ister
  • Maizena (eller ännu hellre vattenkastanjemjöl)
  • Bambuskott
  • Ingefärsrot (färsk, fryst)
  • Hel vitpeppar
  • Sichuanpeppar
  • Skogsöron, porto bello, shiitake eller i värsta fall champinjoner, ej inlagda!
  • Gröna ärter
  • Nudlar (alla typer so t ex cellofan, ris, bovete, vete osv)
  • Ris (jag föredrar Basmati av bra kvalité)
  • Salladslök (eller purjolök)
  • Chili (färsk, fryst eller torr, gärna flakes också)
  • Paprika (alla sorter)
  • 5-kryddorspulver
  • Hoisonsås
  • Ostronsås
  • Guldnålar
  • Risvin eller sherry, torr eller halvtorr
  • Vitlök av bra kvalité
  • Risvinäger eller vanlig vinäger (här duger nästan vad som helst som har en diskret smak, t ex äppelcidervinäger)
  • Råsocker eller muscovadosocker
  • MSG
  • Kinakål eller Pak Choi
  • Vattenkastanjer
  • Sesamolja
  • Sesamfrön
  • Sesampasta
  • Chilipasta
  • Vodka eller ännu hellre Kao-Liangsprit
  • Wonton-omslag
  • Bönost (röd, vit)
  • Fisksås
Det här är min huvudingredienslista men jag har säkert dubbelt så mycket mer i mitt torrskafferi. Vissa råvaror har jag aldrig använt. Typiskt .

~Paul~
Citera
2011-02-04, 16:33
Medlem
krss avatar
På söndag ska det hållas ett litet middagsfirande i det kinesiska nyårets tecken (jaja, några dagar efter passade schemat bättre). Några rätter ordnas av ett par inbjudna kinesiska utbytesstudenter och några tänkte vi nyfikna svenskar stå för, där tänkte vi fritera och göra en av de sötsura såserna som är nämnda tidigare i tråden.

För att komma till min poäng, så är jag då ute efter lite andra roliga tips på _enklare_ rätter till detta matbord, många som nämnts tidigare i tråden tycker jag har spårat ut till många ingredienser eller långa arbetstider. Prestige kommer långt efter att ha trevligt i min prioriteringslista.

Tacksam för all hjälp som kan fås
Citera
2011-04-09, 13:08
Medlem
olletheones avatar
Lat som jag är så har jag inte tittat igenom tråden.

Härom dagen åt jag en fantastiskt god maträtt som jag antar är kinesisk.

Det var som en wok blandat med rödaktig sötsur sås och till detta serverades ris.

Har någon bra recpet på kanske den här "grytan" eller själva såsen, då det är den smaken jag är ute efter

Tack på förhand
Citera
2011-04-09, 13:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olletheone
Lat som jag är så har jag inte tittat igenom tråden.

Härom dagen åt jag en fantastiskt god maträtt som jag antar är kinesisk.

Det var som en wok blandat med rödaktig sötsur sås och till detta serverades ris.

Har någon bra recpet på kanske den här "grytan" eller själva såsen, då det är den smaken jag är ute efter

Tack på förhand
Din fråga är i stort sett omöjlig att svara på. Det finns bokstavligen hundratals röda, sötsura såser inom det kinesiska köket. Det klassiska sättet att laga en sötsur sås hittar du i inlägg nr 106 in den här tråden.

~Paul~
Citera
2011-07-28, 17:09
Medlem
Hej alla kockar.

I början av tråden angavs två böcker som rekomendationer/ exempel till kinesiska recept,
dessa var: Det kinesiska köket och Ningtsus kinesiska kokbok.
Båda böckerna verkar nu efter två-tre år ha utgått och som nyfiken person på det kinesiska köket undrar jag vilka andra böcker ni kan rekomendera eller som finns?
Det är svårt att "bara" välja en bok när det finns många och välja bland, men en jag hittat är "klassisk kinesisk kokbok av Yan-Kit So" och jag undrar hur den är och slår sig mot andra böcker som finns.

Tacksam för alla svar
Citera
2011-07-28, 17:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tails
Hej alla kockar.

I början av tråden angavs två böcker som rekomendationer/ exempel till kinesiska recept,
dessa var: Det kinesiska köket och Ningtsus kinesiska kokbok.
Båda böckerna verkar nu efter två-tre år ha utgått och som nyfiken person på det kinesiska köket undrar jag vilka andra böcker ni kan rekomendera eller som finns?
Det är svårt att "bara" välja en bok när det finns många och välja bland, men en jag hittat är "klassisk kinesisk kokbok av Yan-Kit So" och jag undrar hur den är och slår sig mot andra böcker som finns.

Tacksam för alla svar
Alltså jag äger samma bok som du av Yan-Kit So, samt "Det Kinesiska Köket". Dessa två är lika men ändå olika. Båda beskriver de mest kända recepten men den första boken är lite mer ingående. Den andra har dock avsevärt fler recept, även om dessa är lite slarvigt skrivna ibland. Det gör dock inte så mycket efter ett tag eftersom det är den övergripande principen man är ute efter. Så enligt min mening så bör man nog äga båda.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in