2014-05-12, 22:12
Medlem
pizza-faces avatar
Hörde någonstans att det är en kommun i Norrlands inland som har högst andel nettomiljonärer i procent av det totala antalet invånare av alla kommuner i Sverige. Just för att varenda jävel investerat delar av lönen i skogsfastigheter som man inte belånat och därmed sitter på tillgångar värda över en miljon.
Citera
2014-05-12, 22:16
Medlem
Jag är född och uppvuxen på landet i södra delarna av Sverige.

Detta är vad vi haft och även vad många vänner och bekanta har/hade.

Hus
Garage
Sommarstuga (+ båt?)
2 vardagsbilar
1 jänkebil
1 motorcykel
2 moppar
1 äldre traktor
1-2 hundar
1 katt
kanske någon häst om lilltjejen i familjen har den intresset
4-5 resor per år.

Till detta tillkommer ett ofantligt ointresse av börs och värdepapper.
Citera
2014-05-12, 22:22
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Det blir lite konstigt när folk menar på att "nej, dom är inte rika, dom har ett stort hus, sommarstuga, en ny bil....." "Rikedom" handlar inte bara om pengar.
Eller?
Citera
2014-05-12, 22:24
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Det är inte alls ovanligt att hushållet i ett jättelitet samhälle har löneintäkter på över 70 000 kronor i månaden!

Ja, säkert, jättevanligt. Medianlönen är väl på runt 19000/månad i de flesta småkommuner.

Citat:
Ja, det behövs kanske bil och annat som en storstadsbo inte behöver i samma utsträckning, men med allt detta i beaktande, så undrar jag… Varför är inte de flesta "vanliga" småstadsbor mångmiljonärer?!
De kan ju utan problem lägga undan tiotusentals kronor i värdepapper varje månad.
Deras boendekostnader är ju extremt låga jämfört med vad det kostar att äga bostad inne i Stockholm.

Ja, herregud, man kan ju räkna med Räntekostnader på kanske 7000-10000? lägre i månaden, i övrigt är nästan exakt allting dyrare, det innebär ju att man kan lägga undan tioutusentals kronor? Det är förövrigt ett belopp som successivt reduceras ju mer som storstadsbon amorterar. Den extra bilen, den dyrare maten, den dyrare uppvärmningen, det dyrare underhållet, bensinskatten, osv är däremot kostnader som alltid kommer ligga högre.

Citat:
Att gå ut och äta lite då och då är svindyrt i storstäderna. I pyttesamhällena är det ju oftast bara kvarterskrogen och pizzerian som håller öppet.

Ja herregud, bara det att kvarterskrogen och pizzerian är betydligt dyrare i pyttesamhället, låter lönsamt. Eller i storstan är man för fin för att äta på de billigare haken?
Senast redigerad av Oformad 2014-05-12 kl. 22:28.
Citera
2014-05-12, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jurassic
Jag är född och uppvuxen på landet i södra delarna av Sverige.

Detta är vad vi haft och även vad många vänner och bekanta har/hade.

Hus
Garage
Sommarstuga (+ båt?)
2 vardagsbilar
1 jänkebil
1 motorcykel
2 moppar
1 äldre traktor
1-2 hundar
1 katt
kanske någon häst om lilltjejen i familjen har den intresset
4-5 resor per år.

Till detta tillkommer ett ofantligt ointresse av börs och värdepapper.

Det är det här jag menar. Visst har inte alla miljoner på kontot, men det är så mycket annat som är värt att mäta sin livskvalitet med.
En stockholmare med din standard, hade nog behövt iaf 20 miljoner för att få ihop något sådant. Borde inte tråden handla om att stockholmare har det mer torftigt och är tvungna att lägga pengar på skit? Själv betalar jag nästan 13 000 i månaden för min hyresrätt.
Citera
2014-05-12, 22:33
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizza-face
Hörde någonstans att det är en kommun i Norrlands inland som har högst andel nettomiljonärer i procent av det totala antalet invånare av alla kommuner i Sverige. Just för att varenda jävel investerat delar av lönen i skogsfastigheter som man inte belånat och därmed sitter på tillgångar värda över en miljon.

Skog har varit en hyfsat säker investering det senaste seklet och i vissa kretsar jämställts med guld.

Det är nog inte något i vattnet där uppe som gjort dem till ekonomiska snillen utan kulturen och jag tror skogen har lite mer att ge dock ska man vara införstådd med att det behövs hårt jobb och kunskap om skogsbruk för att maximera intäkter och skapa nytt värde.

Varför jag tror att skogen har mer att ge är eftersom det blir fler människor som ska dela på resurserna i vår värld.
Senast redigerad av hashish-boy 2014-05-12 kl. 22:41.
Citera
2014-05-12, 22:35
Medlem
lil richs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizza-face
Högst andel finner du i Danderyd Täby och på Lidingö. 40% i Danderyd. Givetvis är insatser i husen en bidragande faktor till att kommuner med dyrast villor har flest miljonärer.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Det är det här jag menar. Visst har inte alla miljoner på kontot, men det är så mycket annat som är värt att mäta sin livskvalitet med.
En stockholmare med din standard, hade nog behövt iaf 20 miljoner för att få ihop något sådant. Borde inte tråden handla om att stockholmare har det mer torftigt och är tvungna att lägga pengar på skit? Själv betalar jag nästan 13 000 i månaden för min hyresrätt.
Nej din gissning är verkligen helt off - inte för att vara elak...Det finns hur många som helst i stockholms län som har allt som han räknade upp exklusive gamla traktorn.
Senast redigerad av lil rich 2014-05-12 kl. 22:41.
Citera
2014-05-12, 22:44
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spott & spe
Det man vinner i låga boendekostnader jämnas ut mot höga bil/transportkostnader. Dessutom är det inte ovanligt att hela tomten är belamrad med traktorer, fyrhjulingar och allehanda vuxenleksaker som stadigt sjunker i värde.

Dessutom värderas hemmet och tillvaron däri generellt sett högre. Inte ovanligt att man lever efter mer traditionella mönster, i det att han är ute och knegar och hon är hemma på kläckningn i drivbänken och sköter markservicen där. Och med bara en medelinkomst och lite allehanda bidrag (barn/f-kassa) blir det helt andra siffror än de TS presenterat.

Skulle vilja påstå att det finns tre kategorier av lantbor:

1. De pendlande tjänstemännen/kvinnorna i stabila parförhållanden i prålig villa. Akademisk, övre medelklass med inkomster därefter från jobb i storstadsregionerna men med låga boendekostnader. Det här får väl i det närmaste betraktas som vår tids brukspatroner.

2. De i linje med TS beskrivning. Två medelinkomster något sånär smart administrerade. Ofta Hus och två bilar men med acceptabla marginaler. Inga miljonärer, men med en hel del fasta värden i boende att falla tillbaka på.

3. Den övriga skalan nedåt, från mitt exempel ovan ner till rena trastillvaron understödd av allehanda bidrag och bondfångerier. I den här gruppen finner vi de verkliga ackordsutjämnarna. De första att hamna på arslet när bruket lägger ner eller räntan går upp en eller två. Programmet "Lyxfällan" bygger helt på den här gruppens förehavanden.

När man talar om att klassklyftorna växer är det populärt att jämföra Danderyd med valfri omkringliggande skitort. Och det är ju naturligtvis gestaltningsmässigt tacksamt. Men på vischan kan den gränsen utgöra ett staket.

Mycket bra sammanfattning, skulle jag säga. Huvudet på spiken. Kanske ska tillägga att jag tror att andelen lantisar i kategori 3 är större än vad man skulle kunna förledas att tro. Jobbade under studietiden på en mack ute i obygden, och det var ingen ljus bild av samtidsmänniskan man fick. Många som hade märkliga rutiner och dagligen brände tresiffriga belopp (för trettio år sedan) på skit.
Citera
2014-05-12, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lil rich
Högst andel finner du i Danderyd Täby och på Lidingö. 40% i Danderyd. Givetvis är insatser i husen en bidragande faktor till att kommuner med dyrast villor har flest miljonärer.

Nej din gissning är verkligen helt off - inte för att vara elak...Det finns hur många som helst i stockholms län som har allt som han räknade upp exklusive gamla traktorn.

Jag tror du kanske missuppfattar vad jag menade. Om du från scratch ska köpa ett hus i Stockholm, ett genomsnittligt hus, varken på Djursholm eller ute i Åkersberga, så måste du betala många miljoner för detta. Sommarhus på det, bilar, 5-6 utlandssemestrar om året, häst med stallplats osv.
Jag menade inte att du måste tjäna 20 miljoner om året eller liknande, och jag överdrev förstås. Men om detta ska fungera för en stockholmare, för att allt ska gå runt, räkningarna ska betalas osv så måste du vara duktigt tät alternativt vara duktig med pengar.
En genomsnittlig stockholmare kommer inte ens upp till hälften av denna standard. Det säger ändå en hel del.
Citera
2014-05-12, 23:17
Medlem
Kevys avatar
HAHA JAG ÄLSKAR DENNA TRÅDEN!!

jag har tänkt denna tanken 1000 tals gånger!! jag är utbildad ekonom och har under hela min studietid sysslat med uträkningar, budgetar etc etc.

Och just denna frågan har jag ställt mig hur många gånger som helst!

Min slutsats är att folk är korkade, bara kolla hur vi unga spenderar pengarna
Citera
2014-05-12, 23:19
Medlem
lil richs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Jag tror du kanske missuppfattar vad jag menade. Om du från scratch ska köpa ett hus i Stockholm, ett genomsnittligt hus, varken på Djursholm eller ute i Åkersberga, så måste du betala många miljoner för detta. Sommarhus på det, bilar, 5-6 utlandssemestrar om året, häst med stallplats osv.
Jag menade inte att du måste tjäna 20 miljoner om året eller liknande, och jag överdrev förstås. Men om detta ska fungera för en stockholmare, för att allt ska gå runt, räkningarna ska betalas osv så måste du vara duktigt tät alternativt vara duktig med pengar.
En genomsnittlig stockholmare kommer inte ens upp till hälften av denna standard. Det säger ändå en hel del.
Jo jag förstod vad du menade. Det jag menade var att den beskrivningen inte är speciellt ovanlig och passar in på väldigt många familjer i Stockholms bättre områden. Det räcker gott och väl med två hyfsade löner så länge du inte köper allting kontant - vilket extremt få gör.
Citera
2014-05-12, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spott & spe
Men på vischan kan den gränsen utgöra ett staket.

Det där är intressant. Jag kommer från en ganska liten kommun med rätt stor landsbygd. Och visst finns det lite finare och sämre områden även här men kommer man ut där det glesar ut mellan husen så man har en eller ett par grannar bara kan mycket väl en civilingenjör bo granne med en alkis med fotboja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in