Citat:
Ursprungligen postat av
VemKom
En stilla undran
Definerar du dig som feminist? För att gå Off Topic i röran. Helt Ok för mig att du tycker synd om och allt det där jag är på sisådär gott humör idag.
Men är det inte lite jobbigt att vara här mycket och prata om de här sakerna? Alltså det fetade och så....
Sedan är jag inte så intresserad av politik och trivs inget vidare med just politiker o vad det nu var sa att jag var. Jag är pragmatiker och jag gillar resultat. Vilket ofta blir bättre utan politik men ibland kan väl det behövas också i små doser.
Men tillbaks till feminsmen....
Det handlar inte om feminism!
Det handlar om olika samhällsstrukturer där dessa personer lever enligt andra seder och bruk än vad vi gör. Det handlar om vad som förväntas av var och en.
Min uppfattning är att en svensk kvinna inte hamnat i denna situation och antagligen hade mycket fångats upp på MVC eller BVC, eller så hade kvinnan tagit sina barn och lämnat karln och själv kvitterat ut alla bidrag eller kunnat försörja sig genom att ta ett jobb och lämna in ungarna på dagis!
Uppfostrar man kvinnor till att sköta hem och barn, ska man se ill att de har möjlighet att göra det. Där har vi kulturkrocken, för nu förväntar vi oss att denna kvinna ska kunna hantera livet i Sverige som en svensk kvinna. Dessa kvinnors livsöden blir avgörande av vilka män de gifter sig med och vilka män som finns i övrigt att ge skydd.
Det handlar inte om ismer, eller feminismer, för när kvinnor inte kan försörja sig, eller kan språket och är i ett främmande land blir de ytterst sårbara. Oavsett hur vi ser på saken och oavsett hur svenska kvinnor har det. Det är olika kulturer som befinner sig i Sverige, och det sker med låt gå politik från alla svenska myndigheter tills ett grovt brott begås. Dessa personer förstod antagligen inte att de skulle häktas och att barnen skulle tvångsomhändertas.
Jag känner en väldigt empati för denna kvinna för hon hade ingen makt över sitt eget öde, hon kunde inte ta sina barn och gå som vilken svensk kvinna som helst skulle göra, när hon blir misshandlad, mannen roar sig på resor och lämnar henne utan pengar med tre barn.
Nu när detta har skett får hon för första gången ta ansvar enligt förutsättningar hon inte har.