2014-05-12, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Vet inte i så fall om jag är ensam om det. Rörigare kan det knappast vara
citat Tingsrätten beslutade den 23 december i fjol att släktingen skulle få vårdnaden om flickan.
Enligt handlingar från Socialnämnden i Karlskrona kom han till Sverige i juli 2012. Hans fru, som också är mordmisstänkt, hade kommit ett år tidigare sedan de båda levt under hot i sitt hemland i Mellanöstern, enligt socialnämnden i Karlskrona.
Föräldrarnas gode man, advokat Jonas Rydgren, var i kontakt med flickans biologiska föräldrar, och flickans släkting, under hösten 2013. Enligt hans yttrande bodde släktingen och flickan bredvid varandra i hemlandet. Släktingen hade tagit hand om flickan sedan hon var liten och var mycket fäst vid henne.
Hela artikeln http://www.expressen.se/kvallsposten/pappan-kommer-som-en-total-chock/

Så här då:
föräldrarna var inte bosatta i Sverige, men de skulle medge att MGM blev vårdnadshavare (i deras ställe)
eftersom de inte är svenska medborgare, inte bosatta i landet (med PUT) så måste de ha någon som företräder dem. Det är då en god man som företräder dem.
I och med att gode man fullgjort ärendet behövde de inte längre en god man.
MGM hade PUT och var myndig. Alltså hade han juridisk rätt att vara vårdnadshavare.
(Och soc fann inga hinder för det, särskilt som Yaras gode man* också tillstyrkte.
* den nu avlidna äldre kvinnan)
Citera
2014-05-12, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Ja, du har alltså missförstått texten, eller rättare sagt, valt att tolka den efter eget huvud. Är man osäker finns de flesta dokument som rör fallet uppladdade. Vi har försökt förklara för dig ganska länge nu. Hoppas att det klarnade lite.

Ingen prestige från min sida men hur tolkar du denna mening
Föräldrarnas gode man, advokat Jonas Rydgren, var i kontakt med flickans biologiska föräldrar, och flickans släkting, under hösten 2013
God man kan enligt mitt förmenade varken fosterföräldrarna eller de biologiska föräldrarna ha. De kan ha haft annan företrädare men ej god man.
Jag fattade på socialchefen att de i utredningen om vårdnadshavare skulle ha haft kontakt med flickans gode man. Visst här kan jag ha fel att det nu var Rydgren. Det är inte rimligt att han skulle ha varit det för någon annan i hennes närhet. Tidningar kan faktiskt också missuppfatta
Citera
2014-05-12, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
En stilla undran
Definerar du dig som feminist? För att gå Off Topic i röran. Helt Ok för mig att du tycker synd om och allt det där jag är på sisådär gott humör idag.

Men är det inte lite jobbigt att vara här mycket och prata om de här sakerna? Alltså det fetade och så....

Sedan är jag inte så intresserad av politik och trivs inget vidare med just politiker o vad det nu var sa att jag var. Jag är pragmatiker och jag gillar resultat. Vilket ofta blir bättre utan politik men ibland kan väl det behövas också i små doser.

Men tillbaks till feminsmen....

Det handlar inte om feminism!

Det handlar om olika samhällsstrukturer där dessa personer lever enligt andra seder och bruk än vad vi gör. Det handlar om vad som förväntas av var och en.

Min uppfattning är att en svensk kvinna inte hamnat i denna situation och antagligen hade mycket fångats upp på MVC eller BVC, eller så hade kvinnan tagit sina barn och lämnat karln och själv kvitterat ut alla bidrag eller kunnat försörja sig genom att ta ett jobb och lämna in ungarna på dagis!

Uppfostrar man kvinnor till att sköta hem och barn, ska man se ill att de har möjlighet att göra det. Där har vi kulturkrocken, för nu förväntar vi oss att denna kvinna ska kunna hantera livet i Sverige som en svensk kvinna. Dessa kvinnors livsöden blir avgörande av vilka män de gifter sig med och vilka män som finns i övrigt att ge skydd.

Det handlar inte om ismer, eller feminismer, för när kvinnor inte kan försörja sig, eller kan språket och är i ett främmande land blir de ytterst sårbara. Oavsett hur vi ser på saken och oavsett hur svenska kvinnor har det. Det är olika kulturer som befinner sig i Sverige, och det sker med låt gå politik från alla svenska myndigheter tills ett grovt brott begås. Dessa personer förstod antagligen inte att de skulle häktas och att barnen skulle tvångsomhändertas.

Jag känner en väldigt empati för denna kvinna för hon hade ingen makt över sitt eget öde, hon kunde inte ta sina barn och gå som vilken svensk kvinna som helst skulle göra, när hon blir misshandlad, mannen roar sig på resor och lämnar henne utan pengar med tre barn.

Nu när detta har skett får hon för första gången ta ansvar enligt förutsättningar hon inte har.
Citera
2014-05-12, 13:11
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Föräldrarnas gode man, advokat Jonas Rydgren, var i kontakt med flickans biologiska föräldrar, och flickans släkting, under hösten 2013
God man kan enligt mitt förmenade varken fosterföräldrarna eller de biologiska föräldrarna ha. De kan ha haft annan företrädare men ej god man.
Jag fattade på socialchefen att de i utredningen om vårdnadshavare skulle ha haft kontakt med flickans gode man. Visst här kan jag ha fel att det nu var Rydgren. Det är inte rimligt att han skulle ha varit det för någon annan i hennes närhet. Tidningar kan faktiskt också missuppfatta

Jag tolkar det som att föräldrarna är den avlidna flickans föräldrar. Eftersom alla barn endast har ett par föräldrar måste det rimligtvis vara de biologiska föräldrarna.

Yara har heller aldrig haft några fosterföräldrar, hon har haft en god man och en särskilt förordnad vårdnadshavare, detta kan jag personligen aldrig kalla fosterföräldrar. Fosterföräldrar är något annat.
Citera
2014-05-12, 13:13
Medlem
Där var den ju, artikeln där morbrodern påstods ha haft hand om Y*r* redan tidigare.

http://www.expressen.se/kvallsposten/pappan-kommer-som-en-total-chock/

Men ju mer som framkommer verkar banden dra åt fru MGM:s håll snarare. Att flickan registrerades som ensamkommande i samband med att åtal väcktes mot Fru MGM, gör att kopplingen till MGM skulle kunna vara konstruerad.

Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
6 februari 2013 - åtal väcks mot Madi för Willysstölden.
7 februari 2013 - Yara söker uppehållstillstånd hos MIV.
Uppgiften om officiellt inresedatum har varit 5 februari mm.

9 april 2013 - son tvås födelse registreras.

Fetmarkerade datum är 100% fastställda.

Fyll på detta med:
8:e mars 2013 Anmälan till socialtjänsten om att en flicka (BO) hittad ensam med två små barn, en pojke (son till de anhållna?) och ett spädbarn, flicka. (vem denna flicka kan vara är ännu oklart). Fru MGM bör ha varit högravid med sin andra son vid denna tidpunkt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18817140.ab

Kan denna flicka möjligtvis vara den socialtjänsten syftade på när det blev fel i LVU?
Citera
2014-05-12, 13:15
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:

Jag ger upp. Du har alltså inte läst dokumentet jag länkade till? Är dokumenten föfalskade, eller vad menar du?

Yara hade en egen god man som tillfrågades om MGMs lämplighet.

Här kan du läsa om vad uppdraget som god man och förvaltare kan innebära. Jag tror att du enbart tror att en god man ska sköta huvudmannens privatekonomi, men en god man kan vara så mycket mer, tex bevaka någons rätt.

http://www.domstol.se/Familj/God-man-och-forvaltare/
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-05-12 kl. 13:23.
Citera
2014-05-12, 13:17
Medlem
Citat:
Jag tolkar det som att föräldrarna är den avlidna flickans föräldrar. Eftersom alla barn endast har ett par föräldrar måste det rimligtvis vara de biologiska föräldrarna.

Yara har heller aldrig haft några fosterföräldrar, hon har haft en god man och en särskilt förordnad vårdnadshavare, detta kan jag personligen aldrig kalla fosterföräldrar. Fosterföräldrar är något annat.
Håller med till fullo! Vi kan inte dra detta i långbänk men jag har ej hittat lagtexten att biologiska föräldrar kan vara god man Är det så har jag verkligen lärt mig nåt nytt.
Citera
2014-05-12, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Intressant information!

Jag undrar var i Gaza dessa "föräldrar" bor, och var låg den bombade byggnaden?
Var inte den bombade byggnaden en lågstadieskola?

I den åldern, första eller andra klass, går barn oftast på en skola nära hemmet. Har du någon information om adresser eller länkar till kartor där de bor?

Eller tidningsartiklar vid tiden för bombningen.

Min uppfattning är att detta handlar om folk, som med all rätt utgår ifrån att alla svenskar är idioter.

Familjen bor i samma område som skolan:

Citat:
Sorgen börjar sjunka in hos familjen Alnajjar i Tall Alhawa i södra Gaza stad.
---
...Expressen besöker familjen hemma i fyrarumslägenheten i en modern femvåningsbyggnad inte så långt från Medelhavet
http://www.expressen.se/kvallsposten/yaras-pappa-varfor-skyddades-inte-yara/

Skolan låg i distriktet Tal al-Hawa i Gaza City:
Citat:
A damaged UN-run school next to the Civil Department of the Ministry of Interior building, bombed earlier in the day in Gaza City’s Tal al-Hawa neighborhood, 17 November.
http://electronicintifada.net/content/photos-israel-relentlessly-bombs-gaza-west-bank-protests-repressed/11901
Citera
2014-05-12, 13:27
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Håller med till fullo! Vi kan inte dra detta i långbänk men jag har ej hittat lagtexten att biologiska föräldrar kan vara god man Är det så har jag verkligen lärt mig nåt nytt.

Biologiska föräldrar kan vara god man? Var har du nu fått det ifrån? Har du läs-och skrivsvårigheter förstår jag att det kan vara svårt, men annars finns det ingen anledning till att snurra runt på det här sättet.
Citera
2014-05-12, 13:28
Medlem
Citat:
Jag ger upp. Du har alltså inte läst dokumentet jag länkade till? Är dokumenten föfalskade, eller vad menar du?

Yara hade en egen god man som tillfrågades om MGMs lämplighet.

Här kan du läsa om vad uppdraget som god man och förvaltare kan innebära. Jag tror att du enbart tror att en god man ska sköta huvudmannens privatekonomi, men en god man kan vara så mycket mer, tex bevaka någons rätt.

http://www.domstol.se/Familj/God-man-och-forvaltare/

och jag har försökt vara pedagogisk i mitt inlägg kl 12:59 idag.
Jag ger också upp eftersom denna fråga ältats och ältats och det är med den som med många andra frågor: folk sitter vid datorer och är uppkopplade på nätet, vill/ kan inte söka information, eller förstår inte vad där står utan tar den lättaste vägen ut.
...

Tänk så mycket som kunnat diskuteras mera meningsfullt i stället!
Ett bra sätt är ju annars att skaffa sig en gemensam kunskapsplattform till exempel genom att utgå från de mynigheternas dokument och annat som de så förtjänstfullt lägger ut. Just för att var och en ska begripa ...
Senast redigerad av tantigheter 2014-05-12 kl. 13:33.
Citera
2014-05-12, 13:38
Medlem
Citat:
Biologiska föräldrar kan vara god man? Var har du nu fått det ifrån? Har du läs-och skrivsvårigheter förstår jag att det kan vara svårt, men annars finns det ingen anledning till att snurra runt på det här sättet.
Slarvigt skrivet av mig skulle vara biologiska föräldrar utan svenskt medborgarskap som inte befinner sig i Sverige och inte har eget PUT. Att föräldrar med svenskt medborgarskap som befinner sig utomlands och ej kan ta tillvara sitt barns intresse är jag klar över kan ha god man. Det är bra om det gäller föräldrar utan eget uppehållstillstånd också.
Citera
2014-05-12, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Familjen bor i samma område som skolan:

http://www.expressen.se/kvallsposten/yaras-pappa-varfor-skyddades-inte-yara/

Skolan låg i distriktet Tal al-Hawa i Gaza City:

http://electronicintifada.net/content/photos-israel-relentlessly-bombs-gaza-west-bank-protests-repressed/11901
Här är några bilder från bland annat Tal al-Hawa. Kan vara intressant att se vad Yara flydde ifrån:
http://www.mezan.org/en/rebuild_gaza_photogalary/HelpReBuieldGaza/skhneenschoolbeitlahiya.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in