2014-05-12, 18:28
Medlem
Iobberknolls avatar
Reflektioner under och efter presskonferansen:

Har lärare inte anmälningsplikt? Jag trodde att alla som arbetar inom skolan hade anmälningsplikt? Om enskilda lärare hade information om Yaras situation, varför gjorde inte han/hon en anmälan. Ska man verkligen behöva göra det via rektorn?

Vilken betydelse har det om Yara hade vårdnadshavare eller ej? Är svaret på den frågan avgörande när man bör göra en orosanmälan till socialförvaltningen? Jämrans lam människa, den där rektorn.

Varför hängde rektorn upp sig på om Yara hade vårdnadshavare eller inte i sin kontakt med socialförvaltningen. Det enda jag personligen vill veta är om han hade vetskap om att Yara for illa i sitt hem, hade de sett några blåmärken, upptäckt att hon haltade, sett att hon var mager......
Men det verkar inte så. Det enda ärende de hade till socialförvaltningen angående Yara var om hon hade en vårdnadshavare? Var det för att hon snattat på Willys?

Med tanke på hur socialförvaltningen hanterar anmälningar kan jag svårligen föreställa mig att det gjort någon skillnad för Yaras del. Rektorns orosanmälan hade väl blivit liggande på någon dammig hylla. Så....jag håller med Nelson
Citat:
"Ulla Nelson, informationsansvarig Karlskrona kommun: Det finns inga garantier för att vi hade upptäckt det även om det hade funnits någon utredning. Det är inte säkert att det hade påverkat flickans öde."

Jag önskar att någon reporter ställde lite vassare frågor. Nä, nu ska det tyckas synd om, ursäktas och klappas om.

Var det ens lönt att hålla presskonferans? Alla vet att Karlskrona kommun tycker synd om sig själv och känner sig skamsna. Alla vet redan vilka bristerna är.
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-05-12 kl. 18:36.
Citera
2014-05-12, 18:36
Medlem
Jag tror att rektorn kan ha ringt för att han var orolig, och då fått höra att det fanns en av socialtjänsten godkänd tillförordnad vårdnadshavare. Detta kan nog tolkas som att situationen var under kontroll och förändring.
Citera
2014-05-12, 18:37
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janeman
Bl.a. citat: -Persson: Rektorns beskrivning är att han har haft telefonsamtal med Socialförvaltningen och då fått veta att det finns ett pågående ärende och att det finns en vårdnadshavare.-

-Persson: Skolan har agerat på olika sätt, men det stora misstaget är att man inte gjort någon formell anmälan.-

allt måste tydligen ske strikt enl. formalia. Så djupt har vanligt förnuft sjunkit i Sverige

Ja, utan formella anmälningar stannar rättsmaskineriet. Det är ganska självklart. Det räcker inte med att informera sig informellt. Iom att rektorn trodde att det fanns ett pågående ärende så gjorde dom ingen anmälan. Hade det gjorts kanske fallet hade utretts snabbare. En anmälan från en rektor torde väga ganska tungt när det gäller att få fart på folk.
Citera
2014-05-12, 18:37
Medlem
MrsMagoos avatar
Rektorn på skolan där Yara, 8, gick kommer att stängas av från sitt jobb.
Enligt Karlskrona kommun visste skolan om flickans hemförhållanden men brast i sin anmälningsplikt.
Det framkommer nu under en presskonferens på måndagskvällen.

http://www.expressen.se/kvallsposten/skolans-rektor-stangs-av-efter-yaras-dod/

Första syndabocken, så när stängs resten av?
Citera
2014-05-12, 18:43
Medlem
Från liverapporten

"Kommunen vill förtydliga att det inte är någon disciplinåtgärd att stänga av rektorn."

Vad är det då, en frivillig för att han är förkrossad?
Kan ju tänkas om socialtjänsten nu skyller sina brister på rektorn.
Citera
2014-05-12, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Ja, utan formella anmälningar stannar rättsmaskineriet. Det är ganska självklart. Det räcker inte med att informera sig informellt. Iom att rektorn trodde att det fanns ett pågående ärende så gjorde dom ingen anmälan. Hade det gjorts kanske fallet hade utretts snabbare. En anmälan från en rektor torde väga ganska tungt när det gäller att få fart på folk.

I kommunen jag bor kan en anmälan göras per telefon, mail, besök eller brev, anonymt om så önskas. Formalian, dvs fylla i blanketten för orosanmälan görs av socialsekreteraren.

Rektorn ringer knappast för att fråga om det finns en vårdnadshavare helt apropå, och en sådan fråga borde väl besvaras med en följdfråga från socialsekreteraren. "Ja, hurså ?" exempelvis.
Citera
2014-05-12, 19:05
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeraVerita
I kommunen jag bor kan en anmälan göras per telefon, mail, besök eller brev, anonymt om så önskas. Formalian, dvs fylla i blanketten för orosanmälan görs av socialsekreteraren.

Rektorn ringer knappast för att fråga om det finns en vårdnadshavare helt apropå, och en sådan fråga borde väl besvaras med en följdfråga från socialsekreteraren. "Ja, hurså ?" exempelvis.

Som jag uppfattar det hela så gjorde ingen anmälan överhuvudtaget från rektorns sida, varken formell eller informell. Han "hörde sig för" högst informellt och utan pappersexercis, och när han fick ett svar han kunde nöja sig med så nöjde han sig med det. Dvs, det fördes ett informellt samtal som inte resulterade i någon anmälan överhuvudtaget.
Citera
2014-05-12, 19:05
Medlem
BLT presskonferensen

Citat:
Persson: Rektorns beskrivning är att han har haft telefonsamtal med Socialförvaltningen och då fått veta att det finns ett pågående ärende och att det finns en vårdnadshavare.

Svaret rektorn fick, ser ut som en sanning med modifikation. Hur skulle han tolka det? Han kunde knappast gissa sig till, att ärendet låg i en orörd hög.

Socialtjänsten reagerade inte på de tidigare anmälningarna. Skulle ytterligare en anmälan få dessa människor att lämna fikarummet?
Senast redigerad av AristoMarie 2014-05-12 kl. 19:21.
Citera
2014-05-12, 19:17
Medlem
Doftliljas avatar
Är det klargjort att Yara hittades död UTANFÖR sitt hem som Aftonbladet skriver ikväll?
Citera
2014-05-12, 19:29
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doftlilja
Är det klargjort att Yara hittades död UTANFÖR sitt hem som Aftonbladet skriver ikväll?

Har du någon länk? Mig veterligen har det inte framkommit att hon dog UTANFÖR sitt hem. Dödsorsakerna och omständigheterna hålls fortfarande hemliga.
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-05-12 kl. 19:33.
Citera
2014-05-12, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det handlar inte om feminism!

Det handlar om olika samhällsstrukturer där dessa personer lever enligt andra seder och bruk än vad vi gör. Det handlar om vad som förväntas av var och en.

Min uppfattning är att en svensk kvinna inte hamnat i denna situation och antagligen hade mycket fångats upp på MVC eller BVC, eller så hade kvinnan tagit sina barn och lämnat karln och själv kvitterat ut alla bidrag eller kunnat försörja sig genom att ta ett jobb och lämna in ungarna på dagis!

Uppfostrar man kvinnor till att sköta hem och barn, ska man se ill att de har möjlighet att göra det. Där har vi kulturkrocken, för nu förväntar vi oss att denna kvinna ska kunna hantera livet i Sverige som en svensk kvinna. Dessa kvinnors livsöden blir avgörande av vilka män de gifter sig med och vilka män som finns i övrigt att ge skydd.

Det handlar inte om ismer, eller feminismer, för när kvinnor inte kan försörja sig, eller kan språket och är i ett främmande land blir de ytterst sårbara. Oavsett hur vi ser på saken och oavsett hur svenska kvinnor har det. Det är olika kulturer som befinner sig i Sverige, och det sker med låt gå politik från alla svenska myndigheter tills ett grovt brott begås. Dessa personer förstod antagligen inte att de skulle häktas och att barnen skulle tvångsomhändertas.

Jag känner en väldigt empati för denna kvinna för hon hade ingen makt över sitt eget öde, hon kunde inte ta sina barn och gå som vilken svensk kvinna som helst skulle göra, när hon blir misshandlad, mannen roar sig på resor och lämnar henne utan pengar med tre barn.

Nu när detta har skett får hon för första gången ta ansvar enligt förutsättningar hon inte har[/B].

Ok. Jag gillar faktiskt delar av ditt svar på vårt tjafs och det trodde jag verkligen inte att jag skulle göra. Jag håller inte sekund med dig om empati, synd om och vissa saker kring dina analyser är så generaliserande att de inte går att bemöta Men om vi glömmer brottet för en sekund.
Vad jag själv tycker är så bra med den är att att man påminns om ramverket kring hennes beteende hur det styrs näst intill betingning. För hon kommer att agera utifrån det. Och att hennes oförmåga att ens se sig som ansvarig i någon bemärkelse just för att ansvar är något som tillfaller man och släkt/klan. Hoppas den får stå kvar i tråden och ingen tar bort den pg av OT för det är den ju inte.
Citera
2014-05-12, 19:41
Medlem
Doftliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Har du någon länk? Mig veterligen har det inte framkommit att hon dog UTANFÖR sitt hem. Dödsorsakerna och omständigheterna hålls fortfarande hemliga.

Skulle precis länka och nu ser jag att Aftonbladet ändrat till "...hittades död i sitt hem." Hmmm tycker det är mysko, ger mig fan på att hon hittades nedanför balkongen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in