2014-05-11, 00:50
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Kan i princip lova dig att Golden Doesjel kommer vara som guds nektar om 10 år. Hade lätt köpt en låda om jag hade haft plats och ekonomi.

Jo, jag kan tänka mig det.

Citat:
Ursprungligen postat av Stvrmzeit
Tog och öppnade en flaska Emelisse White Label Barley Wine 2012 Buffalo Trace Bourbon BA nyligen. Förvånansvärt bra!

Mycket fin doft av vanilj, ek, bourbon och karamell. Luktar inte lika mycket alkohol som jag trodde. Och sötman i smaken var faktiskt schysst! Härligt kladdig och maltig karamellsmak med vanilj, marmelad, ek och bourbon. Inte så spritig i smaken heller! Kan ju vara ännu bättre med lite lagring! Tur att man inte bara köpte en flaska. Den här ölen var dessutom riktigt bra på att gömma sina 12%.

Jag tyckte att den var helt okej de första klunkarna, men den blev väldigt snabbt äcklig. Till slut fick jag kväljningar och vaskade.

Hoppas att den blir mycket, mycket bättre med lagring.

Edit: för övrigt var Lentebier svingod. Banan, citrus, jenka, jäst, något kryddig. Fanns lite funk i doften också.
Senast redigerad av Punkliv 2014-05-11 kl. 01:13.
Citera
2014-05-11, 01:14
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Kul att du gillade den. Ska nog köpa några till om ett tag och ställa på lagring, kan ju inte bli annat än bra.

För övrigt så har jag blivit chockad över nära och käras reaktioner på suröl... Min far gillade som sagt Ume Lambic, och en vän, vars favoritöl är Staropramen, fick smaka på Golden Doesjel och han tyckte att den var riktigt god, fast konstig. Evangeliet sprider sig!

Vad tyckte du?

Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
har man en öppen inställning så är ju surisar gott. problemet är att folk tror det ska smaka "öl". då blir det ofta fel.

Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Kan i princip lova dig att Golden Doesjel kommer vara som guds nektar om 10 år. Hade lätt köpt en låda om jag hade haft plats och ekonomi.

Att bjuda på mild gueuze eller kriek brukar funka, jag brukar säga tänkt champagne när jag bjuder på gueuze och det brukar funka.
Jag tror faktiskt, precis som ni, att bra geuze kan vara en vettig inkörningsport till bättre öl. Dels är det jävligt gott och ärligt talat inte speciellt svårt att ta till sig om man dricker utan fördomar och dels är det ett utmärkt bevis på att öl kan smaka nästan hur som helst och att det inte finns en "ölsmak". Synd bara att utbudet är så extremt begränsat här och att det som kommer hit kostar en del.

Jag drack förresten Whiskey Sour från senaste släppet ikväll och måste säga att det var en riktigt kul upplevelse. Den luktade limoncello och lite bourbo med en del svagare citrustoner under. Kolsyran var extremt lätt och jag fick i alla fall knappt något skum alls i glaset men den såg ändå riktigt fin ut, grumligt gyllengul som den cocktail den är namngiven efter. Smaken var även den som namnet antydde, den smakade helt enkelt som en syrligare whiskey sour med fina syrligare toner och en otroligt lyckad bourbonsmak från fatlagringen. Jag tyckte i alla fall det här var en riktigt kul öl och jag ser fram emot att testa grundölet, Limoncello IPA, när det kommer i nästa släpp. Definitivt värd ett köp
Citera
2014-05-11, 02:47
Medlem
Stvrmzeits avatar
Citat:
Jag tyckte att den var helt okej de första klunkarna, men den blev väldigt snabbt äcklig. Till slut fick jag kväljningar och vaskade.

Hoppas att den blir mycket, mycket bättre med lagring.

Edit: för övrigt var Lentebier svingod. Banan, citrus, jenka, jäst, något kryddig. Fanns lite funk i doften också.

Jag gillade den! Jag har ofta lite svårt för öl där sötman tar över kraftigt, men den var förvånansvärt god. Blev nästan lite överraskad, den var inte så söt som jag trodde. Det är ju i alla fall inte direkt en öl jag vill dricka för mycket av, 33 centiliter kändes nästan mycket för den om man dricker det själv. Men god var den.

Hoppas också att den blir bättre med lite lagring.

Ska försöka plocka upp någon flaska av Lentebier om jag hinner, Glazen Torens vanliga Saison d’Erpe-Mere är ju annars fantastisk.
Citera
2014-05-12, 00:20
Medlem
Mr.Nutts avatar
Jag drack Schneider Weisse TAPX Mein Porter Weisse tidigare ikväll ch måste säga att jag tycker det vr en riktigt lyckad blandning av två bra ölstilar. Både hefeweizen och portern fanns där med sina typiska smaker (jäst, vete, citrus, banan, kaffe och choklad) men blandade sig också riktigt fint. Att ölen såg fin ut i glaset med sin nästan kolsvarta färg och ungefär två fingrar tjocka skum ser jag som en bonus, hefeweizens grumlighet försvann helt i porterns svärta. Som sagt en riktigt lyckad blandning och något jag gärna skulle se mer av, köp rekommenderas om i skulle springa på den.
Citera
2014-05-12, 12:36
Medlem
Fleamans avatar
Någon som druckit Oppigårds Thurbo DIPA? Den finns inte på de närmsta systembolagen i mitt område, men eftersom resten av Oppigårds öl är så pass fina så funderar jag på om det är värt att ta en liten omväg nästa gång. Är den värd det?
Citera
2014-05-12, 13:02
Medlem
Skugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleaman
Någon som druckit Oppigårds Thurbo DIPA? Den finns inte på de närmsta systembolagen i mitt område, men eftersom resten av Oppigårds öl är så pass fina så funderar jag på om det är värt att ta en liten omväg nästa gång. Är den värd det?

Ja!
Citera
2014-05-12, 13:07
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:

En liten omväg kan den varah värd. Men jag tycker inte att den är tillräckligt speciell för att göra större omvägar. Och får jag välja en av Oppigårds blir det tveklöst Indian tribute.
Citera
2014-05-12, 14:41
Medlem
Fleamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
En liten omväg kan den varah värd. Men jag tycker inte att den är tillräckligt speciell för att göra större omvägar. Och får jag välja en av Oppigårds blir det tveklöst Indian tribute.
Tur att omvägen inte är särskilt stor, känner mig illa tvungen att köpa den. Tycker all deras öl är bra, men Amarillo är nog den personliga favoriten.
Citera
2014-05-12, 14:48
Medlem
Stvrmzeits avatar
Citat:

Jo, den har man druckit ett antal gånger. Den är mycket bra, inget annat än ett rent måste om du gillar resten du provat från Oppigårds.
Citera
2014-05-12, 18:43
Medlem
Punklivs avatar
Citat:

Ja, det är den. Men du behöver inte ta någon omväg, du kan beställa den till ditt Systembolag.

Någon som vet om det kommer mer öl i Thurboserien? Jag skulle vilja se en imperial pilsner.
Citera
2014-05-12, 23:13
Medlem
Fleamans avatar
Citat:
Ja, det är den. Men du behöver inte ta någon omväg, du kan beställa den till ditt Systembolag.

Någon som vet om det kommer mer öl i Thurboserien? Jag skulle vilja se en imperial pilsner.

Jo, kommer bli till att göra det om jag gillar den efter att ha testat (vilket jag med största säkerhet kommer).
Citera
2014-05-13, 12:45
Medlem
Citat:

Oppigårds maxar sin kapacitet. Därav bristen på nyheter. Senaste jag hörde var att dom höll på att bygga ut samtidigt som dom sökte tillstånd för ökad produktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in