2014-05-09, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermonkey
Provade Shepherd Neame/Sigtuna Barley Wine och Lagunitas Sucks från släppet ikväll. Tycker den förstnämda var ganska så överreklamerad ärligt talat. Sucks däremot, det var en öl helt i min smak. Hade dock förväntat mig en "riktig" brown ale likt Fatboy från förra månadens släpp. Det här var dock bättre. Det är något speciellt med Lagunitas öl, både den här, deras IPA och Pale Ale har så sjukt rena humle aromer och smaker. Man känner direkt att den här ölen kommer från Lagunitas, svårt att förklara hmm.
Kan inte annat än hålla med om Lagunitas,Hop Stoopid och Undercover är två riktiga höjdare...dock håller jag med om ett tidigare inlägg att Sucks är bra men utan wow-faktor.
Citera
2014-05-10, 00:00
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Droll.To.Roll
Kan inte annat än hålla med om Lagunitas,Hop Stoopid och Undercover är två riktiga höjdare...dock håller jag med om ett tidigare inlägg att Sucks är bra men utan wow-faktor.
all öl behöver inte ha wow-faktor, jag uppskattar mera ett bryggeri som håller kvalitet rakt igenom och det gör lagunitas.
Citera
2014-05-10, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
all öl behöver inte ha wow-faktor, jag uppskattar mera ett bryggeri som håller kvalitet rakt igenom och det gör lagunitas.
Korrekt,Lagunitas är riktigt BRA!
Därför har åtminstone jag höga förväntningar när dom släpper ett säsongsöl som jag ej har provat.

Undercover kommer jag att köpa igen,Dock tveksam när det gäller Sucks.
Citera
2014-05-10, 01:56
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Har druckit Golden Doesjel nu, fan vad bra den var! Citrus (grapefrukt och citron), hyfsad funk och bra syra. Köp!
Jag sitter med min nu och kan bara hålla med, jävlar vad bra den här är! Visserligen ingen kolsyra men en underbar gyllene färg, och vilken lukt. Så fort jag började dra ur korken började en underbar doft som jag bäst kan beskriva som just lambicdoft sprida sig, friskt och syrligt och helt enkelt precis som en lambic ska lukta. Smaken lever definitivt upp till vad doften lovar, rikligt med citrus (citronskal är det som är tydligast för mig) och bra syra men samtidigt en lätt beska också. Jag håller med om att det här är ett givet köp för alla som gillar lambic eller bara är nyfikna på stilen! Om priset skulle kännas avskräckande för någon tycker jag för övrigt att det här är precis den typ av öl man skulle kunna vara tre på en flaska om och fortfarande få en god chans att både smaka och njuta.
(Som kanske märks är jag smått lyrisk, jag har väntat på en sån här öl sen jag kom tillbaka från Bryssel och här är den! Dessutom slipper jag dela min så jag har en rejäl skvätt kvar i glaset. Ibland är livet riktigt bra!)

Edit: Nog fasen finns där en del äppeltoner också? Syrliga gröna sådana, mest skal men en del fruktkött också.
EDIT 2: Det finns något sött i smaken också, precis i början, längst fram på tungan men som tas över nästan helt av syran sen. Lite honungsaktigt, eller nektar som i de där blommorna man brukade suga på som liten.
Senast redigerad av Mr.Nutt 2014-05-10 kl. 02:03.
Citera
2014-05-10, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
Lagunitas har också riktigt bra pris.
Citera
2014-05-10, 12:40
Medlem
Ålens avatar
Drog i mig ett par Brew Dog 5am Saint igår. Riktigt najs. Humlig men ändå bra tryck i maltigheten. Rostade, karamelliga och bäriga smaker. Bästa jag druckit ifrån Brew Dog.
Citera
2014-05-10, 15:06
Medlem
Petterrors avatar
Citat:
Har druckit Golden Doesjel nu, fan vad bra den var! Citrus (grapefrukt och citron), hyfsad funk och bra syra. Köp!
Låter positivt! Ska öppna en alldeles strax!
Citera
2014-05-10, 18:53
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
3 Fonteinen

Kul att du gillade den. Ska nog köpa några till om ett tag och ställa på lagring, kan ju inte bli annat än bra.

För övrigt så har jag blivit chockad över nära och käras reaktioner på suröl... Min far gillade som sagt Ume Lambic, och en vän, vars favoritöl är Staropramen, fick smaka på Golden Doesjel och han tyckte att den var riktigt god, fast konstig. Evangeliet sprider sig!

Citat:
Ursprungligen postat av Petterror
Låter positivt! Ska öppna en alldeles strax!

Vad tyckte du?
Citera
2014-05-10, 19:29
Medlem
Petterrors avatar
Citat:
Vad tyckte du?
Jag gillade den! Doft av hö, jäst och citrus och smak av citronskal, hö och äpple. Balanserad.
Senast redigerad av Petterror 2014-05-10 kl. 19:32.
Citera
2014-05-10, 21:14
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Kul att du gillade den. Ska nog köpa några till om ett tag och ställa på lagring, kan ju inte bli annat än bra.

För övrigt så har jag blivit chockad över nära och käras reaktioner på suröl... Min far gillade som sagt Ume Lambic, och en vän, vars favoritöl är Staropramen, fick smaka på Golden Doesjel och han tyckte att den var riktigt god, fast konstig. Evangeliet sprider sig!

Vad tyckte du?
har man en öppen inställning så är ju surisar gott. problemet är att folk tror det ska smaka "öl". då blir det ofta fel.
Citera
2014-05-10, 23:44
Medlem
Citat:

Vad tyckte du?

Kan i princip lova dig att Golden Doesjel kommer vara som guds nektar om 10 år. Hade lätt köpt en låda om jag hade haft plats och ekonomi.

Att bjuda på mild gueuze eller kriek brukar funka, jag brukar säga tänkt champagne när jag bjuder på gueuze och det brukar funka.
Citera
2014-05-10, 23:47
Medlem
Stvrmzeits avatar
Tog och öppnade en flaska Emelisse White Label Barley Wine 2012 Buffalo Trace Bourbon BA nyligen. Förvånansvärt bra!

Mycket fin doft av vanilj, ek, bourbon och karamell. Luktar inte lika mycket alkohol som jag trodde. Och sötman i smaken var faktiskt schysst! Härligt kladdig och maltig karamellsmak med vanilj, marmelad, ek och bourbon. Inte så spritig i smaken heller! Kan ju vara ännu bättre med lite lagring! Tur att man inte bara köpte en flaska. Den här ölen var dessutom riktigt bra på att gömma sina 12%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in