Citat:
Ursprungligen postat av
Punkliv
Har druckit Golden Doesjel nu, fan vad bra den var! Citrus (grapefrukt och citron), hyfsad funk och bra syra. Köp!
Jag sitter med min nu och kan bara hålla med, jävlar vad bra den här är! Visserligen ingen kolsyra men en underbar gyllene färg, och vilken lukt. Så fort jag började dra ur korken började en underbar doft som jag bäst kan beskriva som just lambicdoft sprida sig, friskt och syrligt och helt enkelt precis som en lambic ska lukta. Smaken lever definitivt upp till vad doften lovar, rikligt med citrus (citronskal är det som är tydligast för mig) och bra syra men samtidigt en lätt beska också. Jag håller med om att det här är ett givet köp för alla som gillar lambic eller bara är nyfikna på stilen! Om priset skulle kännas avskräckande för någon tycker jag för övrigt att det här är precis den typ av öl man skulle kunna vara tre på en flaska om och fortfarande få en god chans att både smaka och njuta.
(Som kanske märks är jag smått lyrisk, jag har väntat på en sån här öl sen jag kom tillbaka från Bryssel och här är den! Dessutom slipper jag dela min så jag har en rejäl skvätt kvar i glaset. Ibland är livet riktigt bra!)
Edit: Nog fasen finns där en del äppeltoner också? Syrliga gröna sådana, mest skal men en del fruktkött också.
EDIT 2: Det finns något sött i smaken också, precis i början, längst fram på tungan men som tas över nästan helt av syran sen. Lite honungsaktigt, eller nektar som i de där blommorna man brukade suga på som liten.