Citat:
Ursprungligen postat av
Scull
Men vad tycker du man ska göra om man bor där sista bussen går kl 19, man inte har råd att betala en taxi, bor två kilometer åt fel håll jämfört med kompisarna och inte har någon som ställer upp som privatskjuts att ringa efter? Det är en helt normal situation och man måste ju ta sig hem på något sätt.
Eller om man har allt detta men tycker att det är skönt att gå hem genom den folktomma natten?
Att man försöker gå där man känner sig trygg att gå är väl självklart.
Jag vet vad du försöker göra; du försöker helt enkelt pressa mig att säga att felet är kvinnans och inte våldtäktsmannens. Men det gör jag inte, så läs nu ordentligt, för det här är tredje och sista gången jag säger det:
Om man väljer att försätta sig i en sådan situation att man inte kan ta sig hem på annat sätt, eller; som det fetmarkerade, att man tycker det är skönt att gå hem där det är folktomt,
så tar man en större risk än nödvändigt. Det är min poäng; inget annat. Man skall alltid se till att minimera risken för brott, och kan man inte det så är det ju bara att beklaga, ty man hade kunnat undvika att bli våldtagen genom enkla åtgärder.
Du är dessutom inkonsekvent i ditt resonemang. Först säger du att kvinnan kanske tycker om att gå hem där det är folktomt; men i nästa mening är det "en självklarhet" att man går hem där det är tryggt. Ja du, jag skulle då känna mig mer trygg i en folksamling. Så oavsett om man tycker om att gå hem i ensamheten vore det alltså en självklarhet att gå där det är tryggt, alltså bland folk... Dubbla budskap.
Nu tackar jag för mig.