Citat:
Ursprungligen postat av
Scull
Du har väl inget ärende till stadens getto på fredags- och lördagsnätterna helt enkelt.
Har du inget råd till hur alla män som blivit rånade borde ha förhindrat rånet?
Missade du kontentan av mitt inlägg eller trollar du bara?
Jag menar inte att man kan förhindra brott, oavsett vad de är, utan att man kan förebygga att brott sker och minska risken för det genom att vara lite smart och taktisk. Om man som kvinna traskar genom stadens mörkaste park mitt i natten efter en tung fest och blir överfallen så är det inte kvinnans fel att hon våldtas, men hon hade fortfarande kunnat förebygga detta genom att INTE gå genom parken ensam och istället tagit en omväg där det finns mer folk, tagit en taxi, bussen, eller ringt efter skjuts. Svårare än så är det inte.
Jag går aldrig hem från krogen ensam eller genom ödsliga områden nattetid; det är bara att bita i det sura äpplet och ta det dyrare eller svårare alternativet om man är rädd om livet, men detta verkar svårt för kvinnor att förstå. Vill man minska risken för att bli våldtagen får man helt enkelt göra de åtgärder som krävs för det. Vad är det som är så hemskt med detta resonemang? Om kan minska risken för att något hemskt händer så gör man ju det, eller?
Detsamma gäller för män, som sagt. Det går inte att förhindra, men förebygga. Undvik ställen där du vet att du sannolikt kommer bli rånad.