2014-05-10, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scull
Kan du berätta på vilket sätt män resonerar rationellt kring sitt eget ansvar för att förhindra att bli rånade - män blir ju faktiskt rånade?

Ja, män resonerar framförallt rationellt kring riskerna för att bli rånade. Det är underförstått att män har ett eget ansvar. Män tar också alla möjliga risker.
Citera
2014-05-10, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VaginalFis
Att klä sig som ett fnask är inte anledning nog att bli våldtagen, men varför utsätta sig för risken?

Om det är ormar i gräset tar jag på mig stövlar....

En otroligt bra liknelse, kan bara hålla med.
Citera
2014-05-10, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av betongtrollet
Ja, män resonerar framförallt rationellt kring riskerna för att bli rånade. Det är underförstått att män har ett eget ansvar. Män tar också alla möjliga risker.
Jag har än så länge inte hört ett enda rationellt resonemang kring hur män ska ta sitt ansvar för att förhindra att de blir rånade.
Citera
2014-05-10, 13:58
Medlem
Citat:
Det är underförstått att män har ett eget ansvar.
Nä, det är ju just det, det INTE är. Om det varit underförstått att män faktiskt har ett eget ansvar när de blir rånade så skulle straffen för rånare sänkas om mannen varit väldigt rik och ändå gått ensam sent på kvällen i ett område där det är hög kriminalitet. Skadestånden skulle bli lägre till offret för att denne haft ett riskbeteende när brottet begicks men så sker aldrig. Har du funderat över varför män aldrig ifrågasätts i rätten om deras egna ansvar vid brott?

Det är dock ett faktum att det är underförstått att kvinnor har ett ansvar vid våldtäkter då de får frågan i rätten hur de var klädda när våldtäkten ägde rum. Ungefär som om de hade kunnat undvikit våldtäkt om de hade varit mer konservativt klädda.
Citera
2014-05-10, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruPimpinett
Nä, det är ju just det, det INTE är. Om det varit underförstått att män faktiskt har ett eget ansvar när de blir rånade så skulle straffen för rånare sänkas om mannen varit väldigt rik och ändå gått ensam sent på kvällen i ett område där det är hög kriminalitet. Skadestånden skulle bli lägre till offret för att denne haft ett riskbeteende när brottet begicks men så sker aldrig. Har du funderat över varför män aldrig ifrågasätts i rätten om deras egna ansvar vid brott?

Det är dock ett faktum att det är underförstått att kvinnor har ett ansvar vid våldtäkter då de får frågan i rätten hur de var klädda när våldtäkten ägde rum. Ungefär som om de hade kunnat undvikit våldtäkt om de hade varit mer konservativt klädda.

Jag talar inte om att utkräva ansvar av offret i en retroaktiv rättslig process, när det redan är för sent och kvinnan redan har blivit våldtagen eller mördad. Jag talar om att förhindra våldtäkter. Det är uppenbarligen inte feminismens bord.

Jag misstänker att flera av frågorna du nämner är rena kontrollfrågor. Det vore dock intressant att se konkreta belägg på att så inte är fallet. Det vore även intressant att applicera ditt resonemang på kvinnors påstådda straffrabatt.
Citera
2014-05-10, 15:00
Medlem
Citat:
Jag talar inte om att utkräva ansvar av offret i en retroaktiv rättslig process, när det redan är för sent och kvinnan redan har blivit våldtagen eller mördad.
Men fokus måste ligga på den processen eftersom våldtäkter inte går och förhindra precis på samma sätt som att rån inte kan förhindras. Våldtäktsmän försvinner inte hur kvinnor än klär sig eller beter sig, de kommer att våldta iallafall. Det som är exceptionellt i hela det hela är hur samhället i det rättsliga efterspelet kräver ansvar av våldtagna kvinnor på ett sätt som aldrig drabbar manliga brottsoffer.
Citera
2014-05-10, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scull
Du har väl inget ärende till stadens getto på fredags- och lördagsnätterna helt enkelt.

Har du inget råd till hur alla män som blivit rånade borde ha förhindrat rånet?

Missade du kontentan av mitt inlägg eller trollar du bara?

Jag menar inte att man kan förhindra brott, oavsett vad de är, utan att man kan förebygga att brott sker och minska risken för det genom att vara lite smart och taktisk. Om man som kvinna traskar genom stadens mörkaste park mitt i natten efter en tung fest och blir överfallen så är det inte kvinnans fel att hon våldtas, men hon hade fortfarande kunnat förebygga detta genom att INTE gå genom parken ensam och istället tagit en omväg där det finns mer folk, tagit en taxi, bussen, eller ringt efter skjuts. Svårare än så är det inte.

Jag går aldrig hem från krogen ensam eller genom ödsliga områden nattetid; det är bara att bita i det sura äpplet och ta det dyrare eller svårare alternativet om man är rädd om livet, men detta verkar svårt för kvinnor att förstå. Vill man minska risken för att bli våldtagen får man helt enkelt göra de åtgärder som krävs för det. Vad är det som är så hemskt med detta resonemang? Om kan minska risken för att något hemskt händer så gör man ju det, eller?

Detsamma gäller för män, som sagt. Det går inte att förhindra, men förebygga. Undvik ställen där du vet att du sannolikt kommer bli rånad.
Citera
2014-05-10, 15:43
Medlem
Citat:
Men fokus måste ligga på den processen eftersom våldtäkter inte går och förhindra precis på samma sätt som att rån inte kan förhindras. Våldtäktsmän försvinner inte hur kvinnor än klär sig eller beter sig, de kommer att våldta iallafall.

Nej, tvärtom. Det är på grund av att våldtäkter förekommer som det ligger i individens egna intresse att vara medveten om riskerna och känna till hur hon genom sitt beteende och agerande kan förebygga och förhindra att hon faller offer och får sitt liv raserat.

Det låter inte särskilt schysst att utge sig för att föra kvinnors talan och förespråka kvinnors intressen, för att sedan ge upp hoppet om dem. Är en våldtagen kvinna värd mer för den feministiska röreslen eller vad beror det på? Ideologi.

Citat:
Det som är exceptionellt i hela det hela är hur samhället i det rättsliga efterspelet kräver ansvar av våldtagna kvinnor på ett sätt som aldrig drabbar manliga brottsoffer.

Det som är exceptionellt är att vissa uppenbart skyldiga våldtäktsmän frias och kan fortsätta förstöra flera kvinnors liv.
Senast redigerad av betongtrollet 2014-05-10 kl. 15:53.
Citera
2014-05-10, 15:46
Medlem
Dubbelpost
Senast redigerad av Scull 2014-05-10 kl. 16:18.
Citera
2014-05-10, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RatosPipa
Missade du kontentan av mitt inlägg eller trollar du bara?

Jag menar inte att man kan förhindra brott, oavsett vad de är, utan att man kan förebygga att brott sker och minska risken för det genom att vara lite smart och taktisk. Om man som kvinna traskar genom stadens mörkaste park mitt i natten efter en tung fest och blir överfallen så är det inte kvinnans fel att hon våldtas, men hon hade fortfarande kunnat förebygga detta genom att INTE gå genom parken ensam och istället tagit en omväg där det finns mer folk, tagit en taxi, bussen, eller ringt efter skjuts. Svårare än så är det inte.

Jag går aldrig hem från krogen ensam eller genom ödsliga områden nattetid; det är bara att bita i det sura äpplet och ta det dyrare eller svårare alternativet om man är rädd om livet, men detta verkar svårt för kvinnor att förstå. Vill man minska risken för att bli våldtagen får man helt enkelt göra de åtgärder som krävs för det. Vad är det som är så hemskt med detta resonemang? Om kan minska risken för att något hemskt händer så gör man ju det, eller?

Detsamma gäller för män, som sagt. Det går inte att förhindra, men förebygga. Undvik ställen där du vet att du sannolikt kommer bli rånad.
Och om det tar en halvtimme extra att gå runt istället för genom parken och man är trött och vill hem? Man inte har någon att gå hem med, man inte har råd med en taxi, det går ingen buss, man har ingen skjuts att ringa efter? Eller man tycker det är skönt att gå?

Vilka ställen ska män undvika?
Citera
2014-05-10, 15:50
Medlem
Blir så trött att läsa detta! Resonerar man så då kan ju aldrig kvinnor få gå till stranden och sola och bada. Ska det vara tillåtet att våldta där på stranden? Eller när kvinnor går hemma i underkläder. Nollhjärnor, kan inte skriva något annat!
Citera
2014-05-10, 15:58
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CindyX
Vilken sjuk tråd. Överfallsvåldtäkter som sker utomhus för att tjejen har kort kjol är ganska liten. Problemet med våldtäkter är inte att kvinnor går runder och frestar män som många verkar tro i den här tråden.
Dom allra flesta våldtäkter sker i ens egna hem av någon man känner.
I den här trådens logik så betyder det att jag som är tjej inte ska ha några manliga vänner och framför allt ingen pojkvän och undvika att vistas i mitt egna hem. Det är det enda sättet att minska risken för våldtäkt.

Sen är jag förvånad att ni killar i den här tråden inte blir förolämpade mer än kvinnor i tråden. Det som ts säger och alla som håller med honom är att ni män är impulsstyrda djur som inte kan skilja på rätt eller fel så fort ni ser lite lår.
Jag har högre tankar om det motsatta könet iaf.

Jag tycker att vi kvinnor ska få visa vår kvinnlighet, framhäva det som vi tycker är sexigt med oss själva och klä oss precis som vi vill.
Både män som får se vackra kvinnor samt vi kvinnor som får vara precis som vi vill, gör inte det oss alla mycket lyckligare?

Nu ska iaf jag springa ut i en ultra rosa, alldeles för kort kjol och njuta av vårvädret. X

Ja jag har också sprungit ute idag i en rosa, kort kjol i det underbara vårvädret i Stockholm. Oj vad jag har sprungit. Ingen har försökt våldta mig - så jag klagar inte. Härligt vårdväder idag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in