2014-05-08, 23:25
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
C eller CE? Beskriv gärna ditt jobb förutom att det är i Norge
CE, hämta mejeriprodukter åt de som kör distrubition
Citera
2014-05-08, 23:27
Medlem
Jag har gett upp detta med lastbil. Trivs som fisken i vattnet men jobb är det ont om. Har två val: 1.) flytta eller pendla och va borta större delen av månaden, missa min unges uppväxt eller 2.) gör något annat.

Ska köra åt min gamla arbetsgivare nu och framåt vintern, ett bortajobb - men så får det bli för en sista gång. Sen tänker jag göra som en annan i tråden gjorde - bussförare
Citera
2014-05-08, 23:59
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Jag har gett upp detta med lastbil. Trivs som fisken i vattnet men jobb är det ont om. Har två val: 1.) flytta eller pendla och va borta större delen av månaden, missa min unges uppväxt eller 2.) gör något annat.

Ska köra åt min gamla arbetsgivare nu och framåt vintern, ett bortajobb - men så får det bli för en sista gång. Sen tänker jag göra som en annan i tråden gjorde - bussförare

Ja verkligheten för nya lastbilschaufförer (även gamla) idag är att flytta för att få jobba och då handlar det om större orter oftast,gruvsamhällen eller Norge.Det här jävla EU (hoppas vi lämnar skiten ASAP) har raderat ut stora delar av vår arbetsmarknad dvs.trailertradare Klart som fan åkerier tar chansen på folk som inte ens kör för 50 kr/timmen eftersom pengar går före allt annat i dagens värld.
Citera
2014-05-09, 13:18
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban
204 var väl att ta i. 203,83:- är mer korrekt. Bemanningsföretag dessutom.
Nu är jag lite borta, vi pratar norge då?
Citera
2014-05-09, 14:09
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Nu är jag lite borta, vi pratar norge då?
Jepp! Kanske skulle vara lite tydligare med det, trött igår.
Citera
2014-05-10, 01:10
Medlem
TruckUrbans avatar
Hörde för nått år sedan att ryska maffian skulle vara inblandat i Vlantana på något sätt, eller rent utav äga Vlantana. Någon annan som hört liknande, eller är det bara struntprat?
Citera
2014-05-10, 01:42
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban
Hörde för nått år sedan att ryska maffian skulle vara inblandat i Vlantana på något sätt, eller rent utav äga Vlantana. Någon annan som hört liknande, eller är det bara struntprat?

Ingenting är omöjligt, men om så vore vad spelar det för roll? Vlantana är ett av de mest välskötta och seriösa öststatsåkerierna du kan hitta i den storlekskategorin.
Citera
2014-05-10, 01:52
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Ja verkligheten för nya lastbilschaufförer (även gamla) idag är att flytta för att få jobba och då handlar det om större orter oftast,gruvsamhällen eller Norge.Det här jävla EU (hoppas vi lämnar skiten ASAP) har raderat ut stora delar av vår arbetsmarknad dvs.trailertradare Klart som fan åkerier tar chansen på folk som inte ens kör för 50 kr/timmen eftersom pengar går före allt annat i dagens värld.
Det är inte EU som är problemet det är när låglöneländer i öststaterna gick med som den fria rörligheten gjort konkurrensen billigare. Som svensk lastbilschaufför får man kanske vara beredd att gå ner i lön?
Citera
2014-05-10, 14:09
Medlem
Fråga någon som gått Lastbisutbildningen via AF, om det stämmer att man kan mygla sig in via AF??

Dvs komma förbi den officiellla orsaken till att man ej får börja på kursen man har inte stämplat så länge till man kommit Jobb och utvecklingarantin?

Hört att officellt via AF måste man ha stämplat ut innan man får börja på kursen via AF, men jag har hört om folk som både har gymnasium, inte stämplat så länge men ändå fått börja på utbildningen via ??

Finns det någon som myglat sig in på utbildningen främst via AF Gruvjobbförmedling, hört att en del får utmärkt service via denna medan en del behandlas som ren SKIT VIA AF ???
Citera
2014-05-10, 14:28
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Ingenting är omöjligt, men om så vore vad spelar det för roll? Vlantana är ett av de mest välskötta och seriösa öststatsåkerierna du kan hitta i den storlekskategorin.
Enbart nyfiken. Mitt intryck av dem är inte direkt seriöst, vet inte hur många gånger jag sett Vlantanagubbar tralla med en systembolagspåse i handen påväg till sin lastbil när de står parkerade på statoil. Alkohol och fordon är ingen bra kombination, oavsett om man kör eller inte.
Senast redigerad av TruckUrban 2014-05-10 kl. 14:34.
Citera
2014-05-10, 14:48
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyyfaan
Fråga någon som gått Lastbisutbildningen via AF, om det stämmer att man kan mygla sig in via AF??

Dvs komma förbi den officiellla orsaken till att man ej får börja på kursen man har inte stämplat så länge till man kommit Jobb och utvecklingarantin?

Hört att officellt via AF måste man ha stämplat ut innan man får börja på kursen via AF, men jag har hört om folk som både har gymnasium, inte stämplat så länge men ändå fått börja på utbildningen via ??

Finns det någon som myglat sig in på utbildningen främst via AF Gruvjobbförmedling, hört att en del får utmärkt service via denna medan en del behandlas som ren SKIT VIA AF ???

Förstår inte riktigt vad du menar, jag hade gymnasieutbildning, stämplade inte och hade rätt mycket ströjobb inom industrin. Jag sa att jag hade jobb klart om jag bara fick gå den utbildningen, vilket inte stämde helt då, men jag fick börja samma dag som jag fick ce körkortet
Citera
2014-05-10, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Förstår inte riktigt vad du menar, jag hade gymnasieutbildning, stämplade inte och hade rätt mycket ströjobb inom industrin. Jag sa att jag hade jobb klart om jag bara fick gå den utbildningen, vilket inte stämde helt då, men jag fick börja samma dag som jag fick ce körkortet

Men hur länge sedan är det här då ? var det när sossarna regerade. mina efterforskningar 2013/2014 sa mig att inga sådana utbildningar längre finns, du har yrkesutbildning på en utbildningstid ca 8 till 12 månader.

Jag tog mitt C, YKB på 2 månader ca pris 45 000kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in