Citat:
Ursprungligen postat av
Scull
Men du säger ju att män ska förhindra att de blir rånade. Men du vill inte berätta hur de ska göra.
Hur ser du på att berätta för kvinnor hur de ska förhindra att de blir våldtagna?
Jag orkar inte precisera alla förebyggande åtgärder som en man kan ta för att inte bli rånad. Det rör sig oftast om rätt uppenbara saker.
Du försöker påskina att det finns en skillnad, men den måste ses i ljuset att mäns beskyddartendenser inte inkluderar andra män. Vi är mer rädda om våra kvinnor. Den skillnaden måste också ses i ljuset att hotbilden mellan könen skiljer sig åt. Kvinnor riskerar att råka ut för våldtäkter i mycket större utsträckning.
En annan stor skillnad är vi inte har en ideologi motsvarande feminismen, som propagerar för att män ska ta onödiga risker (och ska man vara elak mot män så kan man väl säga att det inte behövs någon sådan ideologi).
Poängen är att män redan förväntas att tänka rationellt runt de här frågorna, och inte fastna i något emotionellt cirkelresonemang som rör skuld. Tar man onödiga risker så smäller det. Det handlar inte så mycket om att sätta sig ner och lipa och säga att det är inte mitt fel.
De män jag känner som blivit rånade skulle jag ha rekommenderat att vara mer uppmärksamma på sin omgivning, och att inte alltid lita på främmande kvinnor.
Den kvinna jag förhindrade från att bli våldtagen skulle jag ha rekommenderat att inte gå ensam, sexigt lättklädd med kort kjol och berusad på en dunkel gångväg genom ett synnerligen dåligt förortsområde mitt i natten. Det är inte säkert att det kommer att finnas någon på plats att hjälpa nästa gång.