2014-05-10, 08:13
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henis
Ett mirakel är det inte och lösa ett mordfall. Ofta handlar det om att trassla ut en komplicerad och tragisk historia. Hennes älsta syster sa "Vi förstod redan efter tre dagar att vi aldrig mer skulle få tillbaka Helena. Det som fanns kvar är bara ett lik, ingenting mer. Ingenting kan göra att jag får henne tillbaka. "

Jag funderar ibland på vad som hände den där kvällen för så längesedan. Vad gick snett, vem var inblandad och varför har aldrig någon trätt fram efter alla år om allt bara var en olycka. Och alla tips som kommit in under åren, senast volvon i Baxbole. Vem och varför efter så många år....

Jag använde fel ord, ett mirakel att lösa detta fallet är fel ordval. Det är nog mycket enklare än så. Jag skulle kunna sätta vad som helst på att PR är totalt oskyldig till Helenas försvinnande, då kommer nästa fråga: Vem ringde Efterlyst och lurade polisen?

Med mycket hög sannolikhet lär det varit gm som vart hjärnan bakom de/det samtalen i syfte att vilseleda polisen bort från sig själv.

Vem f-n kommer på en sådan ide? Jo, det är en psykopat som kan göra en sådan grej. Nu har PU skrivit så pass mycket här på Flashback att jag direkt vågar påstå att han omöjligen ligger bakom de samtalen, han är helt enkelt mentalt inte alls lagd åt det hållet.

En psykopat (i detta fallet) hade välvilligt ordnat skallgång och aldrig i h-e att han tagit risken att skriva i den här tråden med risk att försäga sig.

Vem/vilka har vi kvar då som gm?

PK:s Vittnesmål kan vara av sådan art att hans vilja att lösa fallet gjort minnena röriga, (ngn psykolog kan nog förklara det bättre), kort sagt: det man vill tro på och minnas det minns man.
Senast redigerad av Greensky 2014-05-10 kl. 08:15. Anledning: Stavfel
Citera
2014-05-10, 11:04
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Jag använde fel ord, ett mirakel att lösa detta fallet är fel ordval. Det är nog mycket enklare än så. Jag skulle kunna sätta vad som helst på att PR är totalt oskyldig till Helenas försvinnande, då kommer nästa fråga: Vem ringde Efterlyst och lurade polisen?

Med mycket hög sannolikhet lär det varit gm som vart hjärnan bakom de/det samtalen i syfte att vilseleda polisen bort från sig själv.

Vem f-n kommer på en sådan ide? Jo, det är en psykopat som kan göra en sådan grej. Nu har PU skrivit så pass mycket här på Flashback att jag direkt vågar påstå att han omöjligen ligger bakom de samtalen, han är helt enkelt mentalt inte alls lagd åt det hållet.

En psykopat (i detta fallet) hade välvilligt ordnat skallgång och aldrig i h-e att han tagit risken att skriva i den här tråden med risk att försäga sig.

Vem/vilka har vi kvar då som gm?

PK:s Vittnesmål kan vara av sådan art att hans vilja att lösa fallet gjort minnena röriga, (ngn psykolog kan nog förklara det bättre), kort sagt: det man vill tro på och minnas det minns man.

Det kan mycket väl vara som du beskriver allt gm behövde göra var att styra utredningen åt ett visst håll med dom anonyma samtalen till polisen och efterlyst.Och att den/dom som gjort det här är inga pundare när dom har lyckats gå fria så länge utan att försäga sig och varit utanför utredningen kanske.
Att någon träder fram idag ser jag som minimal chans och förmodligen har inte polisen några tekniska spår för då borde dom väl försökt med ex dna eller annat.Såg på efterlyst igen och det är skrämmande att höra Hasse Aaro säga att polisen vet nu med säkerhet vem som mördade Helena.
Hoppet måste ha tänts hos dom anhöriga efter det programmet men det blev en felriktad polisutredning initialt och mycket viktig tid försvann där.
Citera
2014-05-10, 11:31
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jourhavande
Det kan mycket väl vara som du beskriver allt gm behövde göra var att styra utredningen åt ett visst håll med dom anonyma samtalen till polisen och efterlyst.Och att den/dom som gjort det här är inga pundare när dom har lyckats gå fria så länge utan att försäga sig och varit utanför utredningen kanske.
Att någon träder fram idag ser jag som minimal chans och förmodligen har inte polisen några tekniska spår för då borde dom väl försökt med ex dna eller annat.Såg på efterlyst igen och det är skrämmande att höra Hasse Aaro säga att polisen vet nu med säkerhet vem som mördade Helena.
Hoppet måste ha tänts hos dom anhöriga efter det programmet men det blev en felriktad polisutredning initialt och mycket viktig tid försvann där.

Jag kan nog säga att BW i det här fallet aldrig frivilligt skulle erkänna (såvida han nu är skyldig).
Men, om nu man förhör honom på ett skickligt sätt så kommer han erkänna (såvida han nu är skyldig). Allt hänger på hur polisen ställer frågorna. (och hur man gör det vet jag men det är en hemlighet som jag behåller för mig själv).
Citera
2014-05-10, 14:25
Medlem
Greenskys avatar
Vilka områden runt Mariestad där man kan gömma undan en kropp var BW förtrogen med?
Typ om hans föräldrar hade sommarstuga eller liknande?
Citera
2014-05-11, 13:26
Medlem
Citat:
Vilka områden runt Mariestad där man kan gömma undan en kropp var BW förtrogen med?

Det har tidigare skrivits i tråden att BW var den siste som såg Helena i livet. Det har också skrivits att BW lämnat en fest för att åka till statt. Vidare var känt att han anlänt bara en kort tid innan stängningen av statt. Är det någon som kan lämna uppgift om vad han gjort på statt den stund han var där. Träffade han Helena och vem såg BW tala med Helena.
Citera
2014-05-12, 18:47
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:

Om han var uppvuxen i Mariestad skulle det nog inte vara några problem att hitta gömmor.
Citera
2014-05-12, 19:32
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Om han var uppvuxen i Mariestad skulle det nog inte vara några problem att hitta gömmor.

Nä, vid närmare eftertanke kan det tänkas att han hade kompis/ar med sig som kände till bra gömställen, så nu är frågan ifall han var ensam eller vem/vilka som var med? (om han nu är gm).
Citera
2014-05-12, 19:34
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
Nä, vid närmare eftertanke kan det tänkas att han hade kompis/ar med sig som kände till bra gömställen, så nu är frågan ifall han var ensam eller vem/vilka som var med? (om han nu är gm).

Det enda som talar emot det är ju fler kockar desto sämre soppa.
Citera
2014-05-15, 13:14
Medlem
Prinzezzans avatar
Det skulle vara intressant att få veta om det arbetas aktivt med fallet, om t ex Cold case-gruppen tagit upp fallet nu. Någon som hört något? PK? PU? PR? Annan?
Citera
2014-05-15, 13:45
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det skulle vara intressant att få veta om det arbetas aktivt med fallet, om t ex Cold case-gruppen tagit upp fallet nu. Någon som hört något? PK? PU? PR? Annan?

tror nog den trion är bland dom som sist får veta.
Citera
2014-05-15, 16:10
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
tror nog den trion är bland dom som sist får veta.

Nej, knappast. Jag satt i andra tankar och blandade samman två tankar. Så bortse från initialerna.
Citera
2014-05-15, 18:15
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Nej, knappast. Jag satt i andra tankar och blandade samman två tankar. Så bortse från initialerna.

Personligen tror jag att inte Helenas försvinnande är prioriterat i kedjan och det har varit väldigt tyst i media ett par år nu.Det enda sättet är väl kanske att gå igenom pärmarna igen med nya ögon men tydligen så säger polisen att det inte ger något att ytterligare gå igenom materialet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in