2015-07-08, 18:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Yngre man i shorts.

Citat:
Ursprungligen postat av Henis
Det som är egendomligt med denna observation är ju att personen aldrig tagit kontakt med Polisen i efterhand. Säkerligen finns en anledning till detta, precis som med den bil som syns nere på Ekudden.

Det finns säkerligen ett flertal personer som aldrig tog kontakt med polisen efter att HA hade försvunnit. Visst finns det anledningar till detta. Även ett flertal som kom att kontaktas lär knappast ha berättat vad de ev. kände till.

Rätta mig om jag har fel. Har ett minne av att en man satt/lutade sig bakåt mot en bil den här natten. En yngre man som var iklädd bl. a. shorts. Ev. kan detta ha varit en av lasarettets bilar? Kom denne man att ta kontakt med polisen eller tog polisen kontakt med honom?
Citera
2015-07-08, 18:52
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Det är det jag undrar?

Ordagrant från programmet: Kl 0420 görs sista iakttagelsen av den ljusa bilen, den parkeras då här på sjukhusparkeringen, ett vittne ser hur en man lämnar bilen.

Det borde sagts i programmet att ett vittne ser hur bilen parkeras och en man lämnar bilen.
Var är vittnet som sett bilen parkeras?

Det är skumt att de säger så i programmet, därför undrar jag ifall polisen tagit för givet att bilen parkerats bara för att ett vittne sett ngn kliva ur den och gått därifrån.

Ja, men uppenbarligen ser någon bilen parkeras, eftersom det görs en iakttagelse av detta kl. 04.20. Antingen har samma vittne sett bilen parkeras och en man lämna bilen. Eller också är det olika vittnen som ser dessa två händelser. För mig låter det mer sannolikt att det är det förra, då det låter som att händelseförloppet hör ihop: Bilen parkeras -> en man lämnar bilen. Det kan ju också vara så att mannen suttit kvar i bilen ett tag och därför observerats av vittne 1 när han parkerar bilen, och av vittne 2 när han kliver ur bilen. Men det är bara mitt spekulation.

Det kan ju inte bara ha tagits för givet, då iakttagelser om att bilen parkerats vid aktuell tidpunkt finns. Det kanske bara beror på uttrycket?
Citera
2015-07-08, 18:59
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det finns säkerligen ett flertal personer som aldrig tog kontakt med polisen efter att HA hade försvunnit. Visst finns det anledningar till detta. Även ett flertal som kom att kontaktas lär knappast ha berättat vad de ev. kände till.

Rätta mig om jag har fel. Har ett minne av att en man satt/lutade sig bakåt mot en bil den här natten. En yngre man som var iklädd bl. a. shorts. Ev. kan detta ha varit en av lasarettets bilar? Kom denne man att ta kontakt med polisen eller tog polisen kontakt med honom?

Gissningsvis var detta samme man; det var en man i 20-30 års åldern, har jag för mig, med vita shorts.

Det kan ha varit en av Landstingets bilar, men kollade man inte dessa? Det kan också ha varit en privat bil, en mindre vit/ljus bil som liknade en Landstingsbil.

Jag vet inte hur kontakten med polisen togs, men som jag förstår det så ska polisen veta vem denne man var/är.
Citera
2015-07-08, 20:01
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, men uppenbarligen ser någon bilen parkeras, eftersom det görs en iakttagelse av detta kl. 04.20. Antingen har samma vittne sett bilen parkeras och en man lämna bilen. Eller också är det olika vittnen som ser dessa två händelser. För mig låter det mer sannolikt att det är det förra, då det låter som att händelseförloppet hör ihop: Bilen parkeras -> en man lämnar bilen. Det kan ju också vara så att mannen suttit kvar i bilen ett tag och därför observerats av vittne 1 när han parkerar bilen, och av vittne 2 när han kliver ur bilen. Men det är bara mitt spekulation.

Det kan ju inte bara ha tagits för givet, då iakttagelser om att bilen parkerats vid aktuell tidpunkt finns. Det kanske bara beror på uttrycket?

Tror det är ett missförstånd av ngt slag, poliserna är 100% säkra att ngn sett en man lämna bilen. Det har dom vittne på, men att de har vittne på att ngn parkerar bilen sägs inget om.

Det är sättet de säger det på som förbryllar mig och får mig att tvivla på att bilen parkerats vid 04.20-tiden, utan får mig misstänka att det är en felaktig slutsats helt enkelt.

Hursom är historien i så fall fantastisk! En kille snor en bil av Landstinget, mördar en tjej och därefter ställer tillbaks bilen där han tog den???:
Citera
2015-07-08, 20:37
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Tror det är ett missförstånd av ngt slag, poliserna är 100% säkra att ngn sett en man lämna bilen. Det har dom vittne på, men att de har vittne på att ngn parkerar bilen sägs inget om.

Det är sättet de säger det på som förbryllar mig och får mig att tvivla på att bilen parkerats vid 04.20-tiden, utan får mig misstänka att det är en felaktig slutsats helt enkelt.

Hursom är historien i så fall fantastisk! En kille snor en bil av Landstinget, mördar en tjej och därefter ställer tillbaks bilen där han tog den???:

Det behöver inte vara en bil tillhörandes Landstinget. Det kan även vara en privat bil. Därför skulle det vara intressant att få reda på var exakt bilen parkerades. Som det ser ut på filmen, så är det på parkeringen utanför huvudingången. Någon som vet om detta stämmer? Där skulle, enligt uppgift, privata bilar, besökande, parkerat. På den södra parkeringen, vid Marieforsleden, skulle Landstingets bilar parkerats. Så om vittnet/vittnena såg bilen parkeras på den "östra" parkeringen (utanför huvudingången), då bör inte bilen ha tillhört Landstinget.
Citera
2015-07-08, 20:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ung man i vita shorts.

Citat:
Gissningsvis var detta samme man; det var en man i 20-30 års åldern, har jag för mig, med vita shorts.

Det kan ha varit en av Landstingets bilar, men kollade man inte dessa? Det kan också ha varit en privat bil, en mindre vit/ljus bil som liknade en Landstingsbil.

Jag vet inte hur kontakten med polisen togs, men som jag förstår det så ska polisen veta vem denne man var/är.

Just det i vita shorts. Har också för mig att det var en mindre ljus eller vit bil som liknade Landstingets.

Okej då vet polisen alltså vem den här unge mannen var. Är du säker på det?
Citera
2015-07-08, 21:02
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Det behöver inte vara en bil tillhörandes Landstinget. Det kan även vara en privat bil. Därför skulle det vara intressant att få reda på var exakt bilen parkerades.

Okay! Nu är jag med i matchen igen, vet inte varför men trodde det var en sjukhusägd bil det handlade om. Kan det röra sig om en privat bil så är det väldigt intressant särskilt som då vederbörande tydligen inte gett sig till känna. (Men ändå kan jag inte låta bli att klanka på Efterlyst pga undermålig vittnesobservation).

Citera
2015-07-08, 22:21
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Just det i vita shorts. Har också för mig att det var en mindre ljus eller vit bil som liknade Landstingets.

Okej då vet polisen alltså vem den här unge mannen var. Är du säker på det?

Jag är inte säker, men har för mig att det är så.
Citera
2015-07-09, 00:03
Medlem
Den omtalade vita bilen och killen...hur såg kopplingen ut till Helenas försvinnande?

Fanns det misstanke om att hon åkte med eller fraktades i den?
Var det den som observerades på cykelbanan vid genvägen?
Förekom det teorier om att den användes vid kaoset direkt efter händelsen och även till att placera ut persedlarna som kunde knytas an till Helena?
Citera
2015-07-09, 11:53
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Den omtalade vita bilen och killen...hur såg kopplingen ut till Helenas försvinnande?

Fanns det misstanke om att hon åkte med eller fraktades i den?
Var det den som observerades på cykelbanan vid genvägen?
Förekom det teorier om att den användes vid kaoset direkt efter händelsen och även till att placera ut persedlarna som kunde knytas an till Helena?

Efterlysts rekonstruktion är upplagd efter ett sådant scenario i alla fall (se slutet på Efterlyst del 1).

Det nämns ingenting i avsnittet om att hennes saker ska ha placerats ut, bara att skorna och ringarna hittades, om jag inte minns fel.
Citera
2015-07-09, 23:54
Medlem
Citat:
Efterlysts rekonstruktion är upplagd efter ett sådant scenario i alla fall (se slutet på Efterlyst del 1).

Det nämns ingenting i avsnittet om att hennes saker ska ha placerats ut, bara att skorna och ringarna hittades, om jag inte minns fel.

Var sågs Helena för sista gången. Det var någonstans runt torget ?
Citera
2015-07-10, 13:31
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henis
Var sågs Helena för sista gången. Det var någonstans runt torget ?

Vid Knallen-huset samt vid en bankomat, har väl nämnts. Vet inte om bankomaten ligger/låg där, och om det i så fall är samma iakttagelse(-er).

Sedan finns det också ett kvinnligt vittne som tror sig ha sett Helena efter bron.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in